سدان 442T که حدود دو دهه پیش در برزیل با هدف رقابت با بامو M5 ساخته شد، پیشرانهٔ لوتوس اسپریت را قرض گرفت اما در بازار شکست سختی خورد.
از دیدگاه اقتصاد جهانی، دههٔ ۹۰ دههای پرشکوه برای خودروهای پرفورمنس بالا بود. در این دهه غیر از سوپراسپرتهای نمادین، سدانهای پرفورمنس بالایی مثل بامو M5 نسل E39، مرسدس بنز E55 AMG، میتسوبیشی لنسر اوولوشن و… هم ساخته شدهاند که هنوز هم جذاب هستند. در همین دهه، حتی لوتوس هم که صرفاً سازندهٔ خودروهای اسپرت بود به توسعهٔ دو سدان پرفورمنس بالا کمک کرد. اولین مدل، لوتوس کارلتون بود. یک سوپرسدان بسیار سریع که بر اساس اوپل اومگا ساخته شد درحالیکه دومی سدانی ناشناخته بنام Emme 422T بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
برنامهای بلندپروازانه
داستان 422T در اواسط دههٔ ۹۰ آغاز شد یعنی زمانی که چند تاجر برزیلی شرکتی بنام مگااستار ویکولز (Megastar Veículos) را تأسیس کردند. هدف این شرکت تولید یک سری اسکوتر بنام میراژ بود اما بعداً سدان لوکسی بنام امی (Emme) را هم روی خط تولید برد. این خودرو که در کارخانهٔ پیشرفتهای در نزدیکی سائوپائولو تولید میشد، در سه نسخهٔ پایه، میانی و پرفورمنس بالا ارائه شد که همگی بر اساس فلسفهٔ وزن سبک لوتوس شکل گرفته بودند.
طراحی بحثبرانگیز
مگااستار این سدان را در نمایشگاه خودروی سائوپائولو ۱۹۹۷ در نسخهٔ پرفورمنس بالا با نام 422T رونمایی و ادعا کرد ۸۷ درصد از قطعات آن در برزیل تولید شده است. علاوه بر این، برای کاهش وزن هرچه بیشتر، پانلهای بدنهٔ امی از یک پلاستیک کامپوزیتی بنام وکستریم ساخته شده بود. این برای اولین بار بود که از این نوع کامپوزیت در صنعت خودروسازی استفاده میشد. این کامپوزیت که کاملاً قابل بازیافت و ضدزنگ است، سبکتر و درعینحال محکمتر از فولاد بوده و بهصورت تئوری حتی در برابر گلوله هم مقاوم است. بااینحال، امی خودروی زیبایی نبود و موضوعی که بیش از این بحثبرانگیز شد، شباهت آشکار سدان مگااستار به کانسپت ولوو ECC سال ۱۹۹۲ بود. بااینحال، ولوو هیچ ارتباطی با این سدان برزیلی نداشت و مگااستار که الهام گرفتن از ECC را انکار میکرد، مجوزی برای این طراحی از شرکت سوئدی نگرفته بود.
وزنی که خیلی هم سبک نبود
لوتوس با پیروی از فلسفهٔ یکی از بنیانگذاران شرکت یعنی «کالین چپمن» که بشدت روی کاهش وزن تأکید داشت، به سازندهٔ موفق خودروهای اسپرت با عناوین متعدد در موتوراسپرت تبدیل شد. بااینحال، هرچند امی 422T خودروی سادهای بود و از تجهیزات سنگینی مثل ترمز ABS و ایربگ بهره نمیبرد اما شاسی فولادی گالوانیزه و انبوهی از قطعات منسوخشده که در ساخت آن استفاده شده بود باعث شد این سدان برزیلی چندان سبک نباشد. با وجود بدنهٔ نوآورانه از وکستریم، این ماشین حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن داشت که نزدیک به وزن سدانهای بسیار پیشرفتهتر و هشت سیلندر آلمانی بود.
پیشرانهٔ لوتوس
هرچند امی 422T از وزن سبک محصولات لوتوس بیبهره بود اما به پیشرانهٔ این شرکت بریتانیایی مجهز شد. زیر کاپوت سدان اسپرت برزیلی پیشرانهٔ تایپ 910S لوتوس قرار گرفت که به گیربکس پنج سرعتهٔ بورگ وارنر متصل میشد. این یک موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ DOHC بود که ۲۶۵ اسب بخار قدرت (تا ۲۸۰ اسب بخار در مقاطع کوتاه) و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. پیشرانهٔ تایپ 910S در اواخر دههٔ ۸۰ در اسپریت استفاده میشد اما لوتوس تصمیم گرفت در سال ۱۹۹۶ موتور V8 جدید خود را جایگزین آن کند. به همین دلیل، تعدادی از موتورهای باقیماندهٔ قبلی به مگااستار فروخته شدند. این شرکت همچنین اجازهٔ استفاده از لوگوی لوتوس در خودروی خود را هم گرفت.
هرچند موتور تایپ 910S در اسپریت سبکوزن پیشرانهای افسانهای بود اما در سدان سنگین برزیلی، نسبت قدرت به وزن ضعیفی را فراهم میکرد که به بامو M5 یا مرسدس E55 AMG هشت سیلندر نزدیک نبود. بااینحال، مگااستار شتاب صفرتاصد ۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت را برای 422T ادعا کرده بود اما هیچگاه امکان آزمایش مستقل این خودرو و راستی آزمایی ادعاهای آن فراهم نشد.
یک شکست حماسی
مگااستار امید زیادی به 422T داشت و چند هفته پس از رونمایی آن را روی خط تولید برد. این شرکت حتی قصد داشت نسخهای ارتقاءیافته از سدان خود را در آمریکا عرضه کند و پروتوتایپ این نسخه را در جاده بین میلان و مونتکارلو آزمایش کرد اما بعدازاینکه خریداران سدان پرفورمنس بالای برزیلی خود را تحویل گرفتند، مشکلات متعدد کیفیت ساخت مثل متریال ارزانقیمت و شکافهای بزرگ بین پانلهای بدنه آشکار شدند. این موضوع همراه با طراحی زشت، فقدان تجهیزات ایمنی و قیمت غیررقابتی (نزدیک به قلمروی M5) باعث شد سفارشها بهسرعت کاهش پیدا کنند. شرایط آنقدر بد شد که کل پروژه که با سرمایهگذاری ۱۶۲ میلیون دلاری اجرا شده بود در سال ۱۹۹۹ لغو شد و مگااستار اعلام ورشکستگی کرد.
امروز اطلاعات در مورد این سدان جنجالی بسیار کم است اما طبق گفتهها، تنها ۱۵ دستگاه از آن ساخته شده است که پنج نمونه از نسخهٔ میانی 420T و بقیه 422T بودند. بهطورکلی، هرچند امی 422T روی کاغذ خودروی بسیار امیدوارکنندهای بود اما به یکی از بزرگترین شکستهای برزیل در خودروسازی تبدیل شد و امروز بهعنوان عجیبترین خودرویی شناخته میشود که لوگوی لوتوس داشته است.
𝐀𝐥𝐢
۱۲ اسفند ۱۴۰۲جلوش شبیه فیل بود
NAVID۰۰۹۸
۱۲ اسفند ۱۴۰۲چه فکری با خودشون میکردن که بخوان رقیب سری5 باشند!!!
درسته میگن همیشه باید رویا داشته باشید و با اعتماد به نفس بالا ، ولی این دیگه از اون طرف بوم افتاده ، خُل شده!!!
۱۲ اسفند ۱۴۰۲شبیه خرس هست
۱۲ اسفند ۱۴۰۲هرکی دیس داد
۱۲ اسفند ۱۴۰۲بچه بدیه
ممد ژانگولر
۱۲ اسفند ۱۴۰۲لوتوس همیشه خودروساز موفق و دوست داشتنی با دریچه کولرهای پرایدی بوده که قصد رقابت با محصولات بی ام و داشته.
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲جلوش بنتلیه عقبش رولزرویس
ارسلان
۱۲ اسفند ۱۴۰۲اگر مالک اینم فولکس بود شاید الان این آشغالی که هست نبود…..
mercedes
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ایرادش از طراحش بوده
پیام۲
۱۲ اسفند ۱۴۰۲آدمو یاد ماشینای میتسوکا میندازه
Rman
۱۲ اسفند ۱۴۰۲اگه ایران خودرو تولید کرده بود،هنوز هم تولید میشد و با تغییر چراغ ها و اضافه کردن پلاس به اسم خودرو،به عنوان تولید جدید به فروش میرفت و البته مردم تو صف های ۲،۳ ساله برای تحویل اش صبر میکردن
البته امکان نداشت توی ایران،از موتور و گیربکس با کیفیت و اسپرت مثل لوتوس استفاده کنن و از موتور چینی ۱۵۰۰ سی سی توربو استفاده میکردن
Amirmohammad
۱۲ اسفند ۱۴۰۲زشته
BMW
۱۲ اسفند ۱۴۰۲طراحی عقب رو اکه قبول کنی جلو رو اصلا نمیشه تحمل کرد😂
Abbas
۱۲ اسفند ۱۴۰۲این تحسین برانگیزه که لوتوس میخواسته با بی ام های جذاب دهه نود رقابت کنه اما بعیده که شانسی برای این کار داشته
میلاد
۱۲ اسفند ۱۴۰۲منو یاد محصولات تسلا میندازه
😂😂😂😂😂
شکیبا
۱۲ اسفند ۱۴۰۲برای دهه نود خیلی هم قشنگه بزرگترین مشکلش قیمتش بوده که ورشکست شده
amirboss
۱۲ اسفند ۱۴۰۲طرف اسکوتر ساز بوده رفته خودرو ساخته اونم چه خودرویی
دهه هشتاد و نود هرکدوم یه سبک طراحی داشتن که هنوزم هرخودرو تولیدی تو این سالهارو تو خیابون میبینمیم با یه نگاه میشه فهمید ساخت کدوم دهه است.
ولی طراحی این خودرو یه جورایی منحصر به فرده.
زیبا نیست اما انحصارا احمقانه ست
هیچ نسبیتی بین چراغ و باد کاپوت و سایز بدنه نمیشه پیدا کرد
محمدهادی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲صنعت خودروی یرزیل الان کجاست؟
برند فعالی هم به اسم خودشون دارن؟
عشق ماشین خسته
۱۳ اسفند ۱۴۰۲رقابت با بنز و بی ام و اونم درحالی که ماشینی تولید میکنی که حداقل استاندار ماشینای هم کلاسش که ترمز abs با ایربگ باشه نداره اونم با یه همچین طراحیی موندم وقتی موتور این ماشینو از لوتوس گرفتن چر کار طراحیشم به لوتوس ندادن. شده عین سمند خودرو ملی با طراحی تقلیدی از فولوکس پاسات با قوای محرکه و شاسی پژو هرچند که طراحی تقلیدی ایرانخودرو یه مقدار از این دلقک بهتربود.
Ehsan
۱۳ اسفند ۱۴۰۲۱۶۲ میلیون دلار را اگه تو سائو پائولو ملک خریده بود
الان چند میلیارد دلار سرمایه داشت ،توی تموم این سالها هم میتونست آخرین نسلهای M5 را سوار بشه و کیفشو ببره