نسخهٔ مسابقهای لوتوس اوایا X با ثبت زمان ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه، به سومین خودروی سریع تاریخ پیست نوربرگرینگ تبدیل شده است.
پیست ۲۰.۸ کیلومتری نوربرگرینگ به معیاری برای سرعت و پرفورمنس خودروها تبدیل شده است و خودروسازان مختلف برای شکستن رکورد آن تلاش میکنند. رکورد سریعترین خودروی جادهای این پیست هماکنون در اختیار مرسدس AMG One با زمان ۶ دقیقه و ۳۵.۱ ثانیه است. لوتوس اما با نسخهٔ مسابقهای هایپرکار تمام الکتریکی اوایا X، این رکورد را شکسته است. این نسخه بر اساس اوایای خیابانی ساخته شده و همان شاسی و قوای محرکهٔ چهار موتوره را حفظ کرده است ولی سیستم تعلیق و پکیج آیرودینامیکی آن بسیار متفاوت هستند. در اوایا X اسپلیتر جلو، کاناردها و بال عقبی بهاندازهٔ بوئینگ ۷۴۷، در سرعت ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت بیش از ۳ تن داونفورس تولید میکنند.
چهار موتور الکتریکی اوایا X اما مثل نسخهٔ جادهای مجموعاً ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. ترکیب همهٔ اینها با رانندگی «دیرک مولر» منجر به ثبت رکورد ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه شده است. این رکورد بیش از ۱۰ ثانیه از AMG One سریعتر است. البته ازآنجاییکه اوایا X خودرویی مسابقهای است، رکورد سریعترین خودروی جادهای جهنم سبز همچنان در اختیار مرسدس است. بااینحال، هایپرکار لوتوس عملکرد بسیار چشمگیری داشته و به سومین خودروی سریع تاریخ نوربرگرینگ تبدیل شده است. همچنین این دومین خودروی الکتریکی سریع جهنم سبز محسوب میشود. مهمتر از همهٔ اینکه اوایا X به سریعترین خودروی پیست نوربرگرینگ تبدیل شده که بر اساس شاسی تولیدی ساخته شده است.
سریعترین خودروی الکتریکی نوربرگرینگ فولکسواگن ID.R است که در ژوئن ۲۰۱۹ رکورد حیرتانگیز ۶ دقیقه و ۵ ثانیه را با تنها ۶۸۰ اسب بخار قدرت به ثبت رساند. رکورددار کل این پیست هم هایپرکار لمانز پورشه ۹۱۹ هیبرید اوو با زمان ۵ دقیقه و ۱۹.۵ ثانیه است که در ژوئن ۲۰۱۸ به ثبت رسید. هرچند رکورد اوایا X اختلاف زیادی با این دو خودرو دارد اما برای هایپرکاری که بر اساس نسخهٔ جادهای ساخته شده دستاورد بزرگی محسوب میشود. از نسخهٔ جادهای این هایپرکار الکتریکی تنها ۱۳۰ دستگاه با قیمت ۲.۳ میلیون دلار ساخته خواهد شد.
Ak
۱۷ خرداد ۱۴۰۳خب شد چهارم سوم نمیشه که، ۹۱۹ ،۹۳۶،idr و ایشون
NAVID@@98
۱۷ خرداد ۱۴۰۳آوره واقعی اش اینه
رکورد رسمی نی
رکورد رسمی هنوز دست مرسدسه
این یک خودروی مسابقه ای ۲۰۰۰ اسبی غیر جاده ای یه
الکتریکی خوبه برتری داره
ولی کی بهشون علاقه منده ؟! هرکی به من چه👅😝😂
شمال
۱۷ خرداد ۱۴۰۳خودروی برقی چه آمریکایی و چه اروپایی و چه ژاپنی یعنی بدرد نخور 🤮🤮🤮💩💩💩
کره ای و چینی هم که اصلاً به حساب نمیان 🥴🥴
A
۱۷ خرداد ۱۴۰۳چه مسخره یه ماشین برقی که نمیشه رکورد وان رو بشکونه
وان باید با درون سوز ها مقایسه بشه و این با برقی ها نمیشه که
18:45
۱۷ خرداد ۱۴۰۳حرفی حدیثی؟!!!!
مازیار
۱۷ خرداد ۱۴۰۳این که بر اساس نسخه جاده ای ساخته شده مهم تر از همه هست چون نسخه های مسابقه ای تفاوت های بنیادین دارن و اصلا نمیشه با جاده ای ها مقایسه شون کرد.
البته این تفاوت ها بیشتر به مدلهای درونسوز برمیگرده اما با اینحال کارشون قابل ستایشه چون در شاسی که شاید مهمترین فاکتور باشه مشترک هست
نشناسی بهتره
۱۷ خرداد ۱۴۰۳رفقا به اینم توجه داشته باشین که مرسدس یه سوپرکار جادهای ولی این نسخه از لوتوس اوایا برا پیست طراحی شده
پس تفاوت بسیار است…
Scuderia Ferrari
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ماشین های الکتریکی برای تک دور هستن و هیچ ثباتی در پیست ندارن برعکس درون سوزها که مسابقات سخت و طاقت فرسایی مثل لمانز رو به پایان می رسونن
امیدوارم فراری 499P Modificata هم تو چندتا پیست بزرگ و مشهور اقدام به رکوردزنی کنه تا ببینیم چکاره هست ….
بوگاتی بولاید و آستون مارتین AMR PRO هم همینطور
Ali-SV
۲۱ خرداد ۱۴۰۳فراری کلا تو پیست ها رکوردی نمیزنه مخصوصا نوبر
Mohammad
۱۷ خرداد ۱۴۰۳خب هایپرکار مرسدس موتور بنزینی هیبریدی داره (فرمول یک) ولی این برقیه مقایسه اینا به نظرم درست نیست ، گشتاور انی لوتوس رو تو خروج از پیچ ها خیلی سریعش کرده
B
۱۷ خرداد ۱۴۰۳وزنم که هیچی
Mohammad
۱۷ خرداد ۱۴۰۳وزنشون تقریبا برابره(۱۷۰۰کیلو) ولی لوتوس دوبرابر amg اسب بخار داره ، ۹۰۰اسب بیشتر باد هواس ؟
B
۱۸ خرداد ۱۴۰۳مرسدس ۲۰۰ کیلو سبک تره گلم
توانایی راننده هم میتونه باشه همه چی اسب بخار نیست عشقم فرمون پذیری ، ترمز واکنش ماشین به پدال ها شاسی انگار ذهنتون تک بعدیه یکی دوتا بخشو لحاظ میکنه بقیه هم کشک هزارتا بخش دارن خودرو ها شما فقط گیر دادین به دو بخش
انگار درگ ریسه !! که البته تو اونم خیلی چیزای دیگه هم دخیله اما نسبت به پیست تایم پارامتر های کمتری رو میطلبه
cyrus-az
۱۷ خرداد ۱۴۰۳با مازیار موافقم. برقی ها رکوردهای عجیبی میذارن ولی واقعا محک مناسبی نیست، مخصوصا در نوربرگ رینگ. در نهایت ترکیبی از برق و مکانیک میتونه بسیار کاربردی تر باشه.
مهربد
۱۷ خرداد ۱۴۰۳خبر قدیمی بود و رکوردگیری در سال 2023 انجام شده..!!
شما هم قبلا در اردیبهشت، خبر را منتشر کرده بودید..!!!
HFball
۱۷ خرداد ۱۴۰۳چرا توی مقاله به وزن رکورد داران این پیست اشاره نکردید؟
وزن این لوتوس چقدره؟
۱۷ خرداد ۱۴۰۳چقدر خوشگله🥰🥰🥰🥰❤️❤️❤️
khashayartehrani
۱۷ خرداد ۱۴۰۳اومدم یه تیکه ای به AMG ONE بندازم بعد دیدم ای دل غافل همه ی رقباش جارو برقی هستند ، همون AMG شکست خورده به 100 تا از این جارو شارژی ها می ارزه
حسن
۱۷ خرداد ۱۴۰۳بزرگوار نوربرگ رینگ 8 تا پیچ 180 کامل و چند تا 90 داره داره اخه این چجوری میتونه معیار سرعت و پرفورمنس باشه مگه تو دور زدن 180 یا 90 چند تا میشه رفت
نوربر یه پیست خطرناک راننده محوره هر کمپانی یی که راننده هاش بیشتر داخلش پلاس باشن و مث کف دس بشناسنش پیچها بهتر تو دستشونه و یه تایم خوب میدن
همین پیست تو المان نبود المانها میگفتن خطرناکه و به خاطر تصادفات زیاد و خطرناک و صدمات شدید به راننده ها باید بسته بشه
مازیار
۱۷ خرداد ۱۴۰۳راننده های ثابت هم هست که پیست رو مث کف دس میشناسن و با هر خودرویی که لازم باشه تایم میزنن
هرچند در اونصورت هم ممکنه حرف دربیاد که طرف آلمانی هست و با آلمانی ها بیشتر گاز داده!!
باور نمیکنی؟ برو تو کامنت های درگ ها نمونه اش به وفور پیدا میشه
B
۱۷ خرداد ۱۴۰۳البته خود نوبرگرینگم قوانین و محدودیت های خاصی داره بعضی جاهاش نباید از یه سرعت خاصی بیشنر رفت
رامتین
۱۷ خرداد ۱۴۰۳فقط پورشه نهصد و 19 با شتاب پنج دقیقه و 19. به این شکل میتونید در ذهنتون بسپارید و حفظ کنید! عددی که هیچ خودرویی نمیتونه بشکنه. شاید برای همیشه. کسی هم بتونه خود پورش هست.
JaMsHiD-R1988
۱۸ خرداد ۱۴۰۳رکوردش وحشتناکه
فکر کن یه ماشین با بالاترین مهندسی بعد از ماشین های فرمول یک رو تا دسته تقویت کنی !
رکوردش فقط از یه ماشین مثل خودش بر میاد
علی
۲۲ خرداد ۱۴۰۳خودروی مسابقه ای هیچ محدودیت اسب بخار و وزن ندارن. محدویت آیرودینامیک ندارن
اگه اینکاره بود نسخه جاده ای رو میاورد
این تیتر هم واسه جذب مخاطب بوده
وگرنه رکورددار نوربرینگ ماشین های جاده ای هنوز دست مرسدس هست و نفس کش میطلبه
mehdi
۱۷ خرداد ۱۴۰۳من از اینجا سردرد گرفتم!
علی
۲۲ خرداد ۱۴۰۳یه قوطی حلبی با موتور جارو برقی توخالی با ۵۰۰ کیو وزن و ۲۰۰۰ اسب بخار آوردن کی چی بشه
هنر داشت یه ماشین با استاندارد جاده ای میساخت با موتور درون سوز بعدش میامد حتی نمی تونست حریف یه تویوتا سوپرا بشه چه برسه رکورددار نوربرینگ