پنجاه سال پیش در چنین روزی، لوتوس به قهرمانی فرمول یک جهان رسید. این رویداد تاریخی با تولید نسخهی ویژه از لوتوس اوایا گرامی داشته شده است.
مدل سفارشی از ابرخودروی تحسینشدهی لوتوس اوایا، با یادی از رانندهی برزیلی فرمول یک و حضور پرافتخار لوتوس در مسابقات جایزه بزرگ، عرضه میشود. قیمت لوتوس اوایا فیتپالدی با تولید محدود به ۸ دستگاه هنوز مشخص نیست اما قطعا گرانتر از مدل اصلی با قیمت ۲ میلیون دلار خواهد بود.
سرمایهگذاری گروه جیلی چین در لوتوس، منجر به شکوفایی برند انگلیسی و ظهور خودروسازی اصیل در کلاس هایپرکار شده است. طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰، تولیدات لوتوس به خودروهای اسپرت کوچک با قیمت کمتر از صدهزار دلار محدود بود اما از سال ۲۰۲۲ دو مدل جدید شامل امیرا و اوایا، تعریف جدیدی از لوتوس ارائه دادهاند. حالا برند ۷۴ سالهی بریتانیایی، در کلاس خودروهای اسپرت و لوکس، جایگاه ویژه و درحال رشد دارد.
امروزه لوتوس اوایا با عنوان قدرتمندترین ابرخودروی جادهای دنیا شناخته میشود. این مدل تمام برقی، ۴ موتور با مجموع قدرت ۲۰۱۱ اسب بخار و گشتاور ۱,۷۰۴ نیوتنمتر دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت اوایا، کمتر از سه ثانیه است و شرکت سازنده ادعا میکند، این خودرو در زمانی کمتر از ۹ ثانیه میتواند از حالت سکون به سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت اوایا محدود شده به ۳۵۰ کیلومتر برساعت است و توان پیمایش ۴۲۰ کیلومتر با رانندگی متعادل دارد.
امروزه تیم لوتوس در مسابقات فرمول یک حاضر نیست اما سابقهی این مجموعه در رقابتهای جایزه بزرگ، ارزشمند و پرافتخار است. لوتوس اولینبار در سال ۱۹۵۸ وارد فرمول یک شد. این تیم ۷ بار، طی سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۸ به قهرمانی در فرمول یک رسید. رانندگان لوتوس هم ۶ مرتبه عنوان نخست در مسابقات فصل فرمول یک را کسب کردند. نامهای بزرگی مثل استرلینگ ماس، گراهام هیل، آیرتون سنا، نلسون پیکه، میکا هاکینن و امرسون فیتپالدی برای لوتوس در فرمول یک رانندگی کردند.
امرسون فیتپالدی (Emerson Fittipaldi) متولد ۱۹۴۶ سائوپائولو برزیل، دو بار در سالهای ۱۹۷۲ (با تیم لوتوس) و ۱۹۷۴ (با مکلارن- فورد) به قهرمانی در فرمول یک جهان رسید. فیتپالدی و لوتوس بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ افتخارات متعدد در مسابقات جایزه بزرگ کسب کردند. چهار مورد از قهرمانیهای تیمی لوتوس در سالهای ۱۹۶۸ ، ۱۹۷۰ ، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ با رانندگی فیتپالدی همراه بود.
فیتپالدی همچنین از معدود رانندگان فرمول یک است که سابقهی قهرمانی در ایندی ۵۰۰ دارد. رانندهی برزیلی دو بار، در سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ سکوی اول ایندی ۵۰۰ را فتح کرد تا یکی از معدود قهرمانان غیرامریکایی در تاریخ این رقابتها باشد.
ظاهرا فقط ۳۰ دستگاه لوتوس اوایا تولید خواهد شد. هشت نفر از مشتریانی که این ابرخودرو را پیشخرید کردهاند میتوانند، نسخهی فیتپالدی با تزئینات ویژه را سفارش دهند. رنگبدنهی خودرو با ترکیب سیاه و طلایی، یادآورد مدل فرمول یک لوتوس تایپ ۷۲ است که در سال ۱۹۷۲ قهرمانی تیمی و انفرادی را کسب کرد.
دلیل محدودیت تولید اوایا فیتپالدی به ۸ دستگاه، یادبود خودروی شماره ۸ لوتوس تایپ ۷۲ در فرمول یک ۱۹۷۲ است که توسط فیتپالدی رانده شد. این عدد روی ستون عقب خودرو دیده میشود. نام Emerson Fittipaldi و امضای شخصی او با رنگ طلایی در قسمتهای مختلف لوتوس اوایا، شامل انتهای بدنه و داشبورد نوشته خواهد شد.
فضای کابین لوتوس اوایا فیتپالدی نیز متفاوت از نسخهی اصلی خواهد بود. ترکیب چرم سیاه با خط دوخت و ادوات طلایی، حس لوکس این خودرو را افزایش میدهد. حتی پدالها، کلید گردان وسط فرمان، دکمهی استارت/ استاپ پیشرانه و خروجیهای هوا نیز، تزئینات طلایی دارند. همچنین کلیدگردان روی فرمان، از قطعات آلومینیوم مربوط به خودروی فرمول یک لوتوس شماره ۸، ذوب و قالبگیری شده است.
مراسم رونمایی از لوتوس اوایا فیتپالدی، در پیست اختصاصی لوتوس انجام شد. جنسن باتن، رانندگی انگلیسی و قهرمان سال ۲۰۰۹ فرمول یک جهان نیز در مراسم حضور داشت. او همچنین پشت فرمان خودروی فرمول یک امرسون فیتپالدی مدل ۱۹۷۲ نشست.
بی حاشیه
۲۴ مهر ۱۴۰۱آقای اشتری فقط برای رضای الله چندتا ویدیو خودرویی جدید از یوتوب اپلود کن از بس نت قطع بوده قیافه مت واتسون داره از یادم میره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ مهر ۱۴۰۱دوستان در حال اتمام یک ویدئو با موضوع درگ خودروهای جدید پورشه از مت واتسون هستند
این مطلب هم یک کلیپ کوتاه داره :)
فعلا سر می کنیم تا بعد
بی حاشیه
۲۴ مهر ۱۴۰۱دم شما گرم اجرتون با آقا لوئیس هیلمنتون🌹
بی حاشیه
۲۴ مهر ۱۴۰۱سرعت تایپ بالا بود همیلتون شد هیلمنتون
هیچکس
۲۴ مهر ۱۴۰۱چشم
الله را بکنیش خدا رفتیم
بی حاشیه
۲۴ مهر ۱۴۰۱راست میگی مردم دارن هرروز میمیرن که بجای الله به فارسی بگیم خدا
من شرمسارم
هیچکس
۲۴ مهر ۱۴۰۱دم شما گرم🌹❤️
AUTO DETAILING
۲۴ مهر ۱۴۰۱سلام خدمت دوست عزیزم جناب آقای اشتری
متأسفانه در هفته گذشته هرچی کامنت گذاشتم چاپ نشد
هر چند شما هم باید و نبایدی درید که همه باید به آن احترام بگذاریم
ولی انسان باید به جای ترس از فردا با امید به استقبال آینده برود
بی حاشیه
۲۴ مهر ۱۴۰۱دلیل چاپ نشدن کامنت شما کمبود جوهر بود و گونی
Amin
۲۴ مهر ۱۴۰۱این لیوری لوتوس تاریخی هست…و این ماشین هم حرف نداره ، بهترین برقی هست ، خیلی زیبا تر و گیرا تر از ریماک
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۴ مهر ۱۴۰۱چه زیبا
مهران
۲۴ مهر ۱۴۰۱کابین نه چندان جذاب در مقابل ریماک.میتونست کابین بهتری داشته باشه.نه؟
Royal Driver Uk 70
۲۴ مهر ۱۴۰۱پسر، مگه میخوای کابینش مثل بنتلی باشه؟ هدف این جور ماشینا وزن کمتره. همینشم که میبینی از بهترین کیفیت استفاده داره میکنه
مهران
۲۴ مهر ۱۴۰۱قطعا با کیفیت هست فقط میگم میتونست بهتر باشه با همین وزنی که الان داره…
مازیار
۲۴ مهر ۱۴۰۱ظاهر خیلی جذابی داره همون چیزی که یه لوتوس همیشه بوده
Khosrow
۲۴ مهر ۱۴۰۱اینکه مک لارن ه 🥴 ..
Reza Waffen SS
۲۵ مهر ۱۴۰۱اصلا وجه تشابهی ندارن
محمدهادی
۲۴ مهر ۱۴۰۱به به
به بهههههه…
یه ابرخودروی ناااااب جذذذذاب و کم تعداد
و همینطور هم،بسیار بسیار جدید
روحمون حااال آمد
دم شما گرم آقای پدال
AHMET 2002
۲۵ مهر ۱۴۰۱پدال سابقا اخبار فرمولا رو چندان پوشش نمیداد
اگه بتونید بخش موتو اسپورت رو تقویت کنین عالی میشه