لوتوس

لوتوس اوایا ایکس همراه با رکوردشکنی نوربرگ رینگ معرفی شد

لوتوس از خودروی تک ساخت اوایا ایکس رونمایی کرد. این خودرو توانسته رکورد پیست مشهور نوربرگ رینگ را بشکند.


اگر به خاطر داشته باشید سال قبل خبر مربوط به حضور لوتوس در جهنم سبز با نسخه‌ای ویژه از اوایا ایکس در پدال منتشر شد. این خودرو هم‌اکنون به‌صورت رسمی معرفی شده و نسخه‌ای مخصوص پیست از هایپرکار متمایز لوتوس به شمار می‌رود. اوایا ایکس توانسته رکورد سریع‌ترین خودروی نوربرگ رینگ با شاسی خودروی تولیدی را بشکند. در ادامه بیشتر به توضیح این رکوردشکنی می‌پردازیم.

لوتوس اوایا ایکس یک دور جهنم سبز را در ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه طی کرده و رکورد مرسدس AMG وان را ۱۱ ثانیه بهبود بخشیده است. هایپرکار مرسدس که از پیشرانه فرمول یک استفاده می‌کند عنوان سریع‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ نوربرگ رینگ را در اختیار دارد اما لوتوس اوایا ایکس سریع‌ترین خودروی تاریخ این پیست نیست چراکه بالاتر از لوتوس خودروی فولکس‌واگن ID.R با زمان ۶ دقیقه و ۵ ثانیه قرار دارد. همچنین پورشه ۹۱۹ هیبرید ایوو نیز با رکورد باورنکردنی ۵ دقیقه و ۱۹ ثانیه کاملاً دور از دسترس سایر خودروسازان خواهد بود.

به خاطر اینکه ID.R و ۹۱۹ هیبرید ایوو هیچ ارتباطی با خودروهای تولیدی فولکس‌واگن و پورشه ندارند بنابراین لوتوس می‌تواند ادعای رکوردشکنی در جهنم سبز با شاسی خودروی تولیدی را داشته باشد. البته باید دانست جدای از دو خودروی یاد شده یک محصول دیگر نیز سریع‌تر از اوایا ایکس بوده است. در سال ۱۹۸۳ استفان بلوف با خودروی ۹۵۶ توانست نوربرگ رینگ را در ۶ دقیقه و ۱۱ ثانیه طی کند. در همان سال و با همان خودرو، یوخن ماس زمان ۶ دقیقه و ۱۶ ثانیه را ثبت کرد.

اوایا ایکس احتمالاً دوباره به جهنم سبز باز خواهد گشت تا بازهم رکورد خود را ارتقا دهد. زمان ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه این خودرو در اکتبر ۲۰۲۳ و در مسیری مرطوب ثبت شده بنابراین فضا برای بهبود وجود دارد. بریتانیایی‌ها می‌گویند اوضاع را برای ثبت رکوردی بهتر رصد خواهند کرد؛ اما خودروی موردبحث جدای از آیرودینامیک دیوانه‌وار و بال بزرگ به لاستیک‌های چسبان پیرلی، دامپرهای جدید و ترمزهای فیبر کربنی مجهز است.

زیر پوست لوتوس اوایا ایکس همان شاسی و چهار موتور برقی با ۲۰۱۱ اسب بخار قدرت قرار دارند. این موتورها با یک باتری نسبتاً کوچک ۷۰ کیلووات ساعتی که در پشت صندلی‌ها جا خوش کرده همکاری می‌کنند. لوتوس می‌گوید اوایا ایکس در کمتر از ۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و برای رسیدن از سرعت ۱۰۰ به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم به همان ۳ ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت نسخه جاده‌ای اوایا به ۳۵۱ کیلومتر در ساعت محدود شده است. نسخه جاده‌ای اوایا سرانجام پس از مدت‌ها تأخیر راهی خط تولید شده و تنها ۱۳۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. مجتبی .

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1218 ديدگاه)

    لوتوس کولاک کردی

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. محمدهادی

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2480 ديدگاه)

      این ماشین ازون دست ماشیناست که واقعا زشت و بی تناسبه ولی با عملکرد وحشتناک بالا
      آخه لامصب این پف و بادکردگی های زمخت چیه رو جای جای بدنه ت
      ارتفا شم انگار بالاست
      یجوری انگار قوز داره ماشین

      موافقم 0
      مخالفم 7
      1. KARANAFRAZ

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        به خاطره آیرودینامیکی این شکلی هست

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. Taha Ayoobi

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4695 ديدگاه)

    اووفف

    موافقم 7
    مخالفم 3
  3. مجتبی .

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1218 ديدگاه)

    درسته این ماشین اسمش نسخه جاده ایه ولی بااین باطری کوچیک فقط بدرد پیست ومسافتهای کوتاه میخوره.

    موافقم 7
    مخالفم 3
  4. زیزیگولو

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    در کُل خودروهای لوتوس به سبک بودنو خوش‌ دستی مشهور هستن

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. مازیار

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    بیشتر از چهل ثانیه اختلاف با ریمک
    کاری که فقط ریشه موتوراسپرت انجام میده

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. دانیال_Surrey،England

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2862 ديدگاه)

      البته اون ریمک مجوز تردد در جاده رو داره ولی این برای پیسته فقط.
      نسخه ی جاده ای اوایا تایم نزده که بشه قضاوت کرد.
      برای یک ماشین 2000 اسب بخاری با اون بال عقب این رکورد خیلی چشمگیر نیست.
      هر چند این آخرین ساخته لوتوسه که مهندسی خود لوتوس پشتشه ولی از واقعیت نمیشه فرار کرد.

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. مازیار

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        می دونم تفاوتشون رو
        اما به اندازه چهل ثانیه نیست

        موافقم 8
        مخالفم 1
        1. GT

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (203 ديدگاه)

          ریمک هم اگه به اون کیت بدنه آیرودینامیک و اون بال عقب غول آسا و انبوهی از فیبر کربن مجهز میشد و باتریشم از ۱۲۰ کیلووات میشد ۷۰ کیلووات ( که نیاز به گفتن نیست با همینایی که گفتم چقد وزنش کم میشد ) اختلافش ۴۰ ثانیه در نمیومد
          ضمنا خودروی جاده ای و پیست محور چطور مقایسه شدن ، خدا میدونه .

          موافقم 2
          مخالفم 4
        2. مازیار

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          خوب از نظر شما هم ریمک تجربه و تخصص لوتوس رو در پیست داره
          خیلی هم خوب. نظره دیگه

          موافقم 4
          مخالفم 1
        3. مازیار

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          ضمن اینکه کامنت شما نامفهومه
          ریمک اگه اینو داشت اونو داشت اختلافشون ۴۰ ثانیه در نمیومد؟!!
          خوب مسلمه که در نمیومد اما بعدش چی؟مثلا ۳۵ ثانیه درمیومد یا ۵ ثانیه؟

          حرف من اینه که ۶:۲۴ یه تایم فوق العادست (اگه بنزینی بود الان اینجا عروسی داشتیم!) و این تایم در مورد این مدل ارتباط کمی با اسب بخار داره و یه استارت آپ مثل ریمک که همرده قدرتی این هست با شرایط برابر هم توی پیست هرگز مثل لوتوس که نویسنده شاسی و آئرودینامیکه نخواهد بود

          موافقم 5
          مخالفم 1
      2. Amin

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2184 ديدگاه)

        به نظر منم شگفت انگیز نیست ، با حدود ۲ برابر قدرت بیشتر نسبت به amg1 و عدم رعایت محدودیت های جاده ای ، فقط ۲.۸ درصد سرسع تر بوده توی دورش
        کافیه با 919 evo مقایسه اش کنید ، چونکه هر دو مخصوص ترک هست ، پورشه با قدرت نزدیک به نصف ، 17 درصد ازش سریع تره
        نظر شخصی خودم این هست که در کل نوربرگ پیست خوبی برای مقایسه پرفورمنس ماشین ها نیست

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. مازیار

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          امین جان اولا همیشه به جای مقایسه قدرت، بهتره نسبت قدرت به وزن مقایسه بشه
          بعدش 919EVO یه نمونه مسابقه ای هست و با نسخه پیست محور یه مدل جاده ای اونقدر تفاوت داره که من هیچ عبارتی برای بیانش به ذهنم نمیرسه
          مقایسه شون … باز هم چیزی به ذهنم نمیرسه😄

          موافقم 5
          مخالفم 4
  6. آرش

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    یه سالهایی مربوط به دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی لوتوس از قهرمانان فرمول یک بود به نوعی استاده پیست هستند ماشینهای این کمپانی .

    1. محمدهادی

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2480 ديدگاه)

      امیدوارم بازهم نسل جدید الیزه ی اسطوره یی رو لز لوتوس ببینم
      سبک در حد زیر ۹۰۰ کیلو گرم
      با چهارتا موتور الکتریکی تغذیه بشه با یک شاسی بسیار مقاوم و پیشرفته راحت میتونه ۱۰ سال روی خط تولید باشه
      من یکی الیزه رو خیلی دوست دارم یدونه م اسپریت هیولا
      این جدید مدیداشو حال نمیکنم اصلا

  7. blackwing

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1320 ديدگاه)

    به قول خارجیا : جیزِز 🤦🏻‍♂️

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. مازیار

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    توجه دوستان رو به پیشگویی پیشگوی اعظم در اولین کامنت تست قبلی همین خودرو جلب می کنم

    https://www.pedal.ir/lotus/lotus-evija-x-spied-nurburgring/

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو همین خبری که گذاشتی صفر تا صد رو کمتر از ۲ ثانیه گفته اما اینجا یهو یک ثانیه گذاشته روش !
      اینجا گفته کمتر از ۳
      اختلاف ۱ ثانیه در شتاب اولیه اونم تو این سطح از خودروها که بالای ۲ هزار اسب قدرت دارن جای تعجب داره

  9. jalopy

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (178 ديدگاه)

    گمون کنم این رکورد قراره باز هم توسط لوتوس جابجا بشه

  10. ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5004 ديدگاه)

    چقدر گاده

  11. اسی بلک

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    amg❤️‍🔥🇩🇪💪عشقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا