لوتوس در سال ۲۰۲۲ وضعیت خوبی نداشت و آمار فروش ۵۷۶ دستگاهی این موضوع را به وضوح نشان می دهد. پس از پایان تولید خودروهای الیزه، اگزیج و اوورا در سال ۲۰۲۱، این برند بریتانیایی فقط امیرا را در سال قبل عرضه کرده است.
شاسیبلند برقی الترا همین چند ماه پیش راهی خط تولید شده است و سدان برقی رقیب پورشه تایکان نیز تا سال ۲۰۲۴ به دست مشتریان نخواهد رسید. موضوعی که بر وخامت اوضاع لوتوس میافزاید مشکلات زنجیره تأمین قطعات است که در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ضربه سختی بر پیکر این برند وارد کرد و باعث کاهش حداکثری تولید و فروش محصولاتش شد.
به همین خاطر لوتوس سال قبل تنها ۵۷۶ دستگاه خودرو به فروش رساند که نسبت به آمار فروش ۱۵۶۶ دستگاهی سال ۲۰۲۱ افت فاحشی را نشان میدهد. یکی دیگر از گزارشهای نگران کننده درباره لوتوس به ضرر ۱۸۶ میلیون دلاری مربوط میشود. این شرکت در سال ۲۰۲۱ نیز ضرر ۱۱۰ میلیون دلاری را گزارش کرده بود. بریتانیاییها برای کاهش هزینههای خود به دنبال بازنگری در ساختارهای شرکت هستند و میخواهند ۲۰۰ شغل را حذف کنند. همین امر تأسیسات لوتوس در بریتانیا را تحت تأثیر قرار میدهد و حداکثر ۲۰۰ نفر از کارمندان شرکت در این کشور شغل خود را از دست خواهند داد. اکثر شغلهای حذف شده در بخشهای مهندسی و مدیریتی خواهند بود و افرادی که در خط تولید حضور دارند از کار بیکار نخواهند شد. در واقع لوتوس انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ اوضاع خود را بهبود بخشد و با افزایش تولید امیرا به عنوان آخرین محصول درونسوز و همچنین تولید شاسیبلند برقی الترا در چین به پایداری اقتصادی مطلوبی برسد.
باید گفت خودروی خبرساز اوایا نیز هنوز با مشکلاتی مواجه است و فعلاً به دست مشتریان نمیرسد. نکته سورپرایز کننده اینکه تمامی ۱۳۰ دستگاه برنامهریزی شده برای تولید هم فروخته نشدهاند. احتمالاً به یاد دارید که معرفی رسمی لوتوس اوایا حدود ۴ سال پیش انجام شده بود. از طرف دیگر لوتوس در حال کار روی یک خودروی اسپرت و برقی است، خودرویی که قرار بود با همکاری آلپین تولید شود اما دو شرکت طی حرکتی غیرمنتظره این همکاری را لغو کردند. اگر همهچیز طبق برنامه پیش برود خود لوتوس به تنهایی این محصول را در سال ۲۰۲۶ تولید خواهد کرد. هرچند باید گفت پورشه نیز قول داده است جانشین برقی ۷۱۸ را در سال ۲۰۲۵ ارائه کند بنابراین این خودروساز بریتانیایی باید تلاشهای زیادی در زمینه تولید محصولی قابلاعتنا انجام دهد.
BMW
۳۱ تیر ۱۴۰۲چی بگم بهش خدا پشت پناهش باشه و بتونه سر بلند بیاد بیرون
NAVID۰۰۹۸
۳۱ تیر ۱۴۰۲وقتی یه محصولی فروش نمیره ، مطمئناً دلیل قانعکنندهای هست که خریداری ندارد از جمله محصول رقیب و قیمت برابر ارزش پرداختی و … !
امیر
۳۱ تیر ۱۴۰۲لوتوس هیچوقت کمپانی پرفروشی نبوده !! اما از این به بعد به لطف تولید محصولات برقی ، میتونه حرفا برای گفتن داشته باشه ( حداقل در اروپا )
سالار فصل
۳۱ تیر ۱۴۰۲کلا نمیدونم چرا یهو صنعت خودروسازی انگلستان نابود شد.
هر برندی هم فروختن به کشور دیگه داره احیا میشه کم کم
یوسف
۳۱ تیر ۱۴۰۲دولت انگلیس هیچ وقت از خودروسازهای این کشور حمایت نکرده و یا سهامداری نکرده، این وضعیت از زمان مارگارت تاچر آشکارتر شد و بیشتر برندهای انگلیسی یا محو شدن یا توسط خارجی ها خریده شدن. اگر دولت آمریکا سال 2009-2008 سهام کرایسلر و جنرال موتورز رو نمی خرید و اون وام های هنگفت رو بهشون نمیداد قطعا ورشکست میشدن.
از اون طرف برندهای انگلیسی با وجود طراحی اصیل و مهندسی خاص همیشه مشکل کیفیتی و قابلیت اطمینان داشتن و عقب افتادن از روند پیشرفت صنعت خودروسازی در کنار مدیریت ضعیف و سنتی از پا انداختشون. شما نگاه به الان رولزرویس، مینی و بنتلی نندازین که به دست آلمانی ها احیا شدن باید وضعیتشون تو ده نود میلادی رو میدیدن که مینی تا پایان قرن بیستم هنوز داشت با همون بدنه سنتی و قدیمیش تولید میشد.
Monster 765lt
۳۱ تیر ۱۴۰۲اکثر برند های انگلیس با کیفیت بودن آلمانی هم متوجه این الماس ها شدن و اومدن سرمایه گذاری کردن و همچنان از مهندسی ناب انگلیسی برای ساختشون استفاده میشه
برای تمام برندهای خودروسازی طبیعی هست که دوره های بد هم داشتن و گذروندن
ولی جوری صحبت نکنین انگار المان ها کل صنعت خودرویی جهانو دارن میچرخونن از تعصب مسخره بکشین بیرون
المان یکی از قطب های اصلی خودروسازی کسی منکرش نیست.
ولی اینکه بنتلی و رولزرویس و آستون مارتین و جگوار/لندروور و … بی کیفیت بودن و آلمان ها اومدن نجاتشون دادن منو یاد فیلم های آمریکایی میندازه که کل دنیا در حال نابودی بوده و آمریکایی ها نجاتش دادن میندازه
امیر
۱ مرداد ۱۴۰۲مهندسی ناب انگلیسی؟
به قول جرمی کلارکسون اگه یه جگوار نو تو خود کارخونه خراب بشه نمیتونن دیگه درستش کنن
Monster 765lt
۱ مرداد ۱۴۰۲نه یادم نبود جگوار از مهندسی ناب چینی استفاده میکنه یا بنتلی و رولزرویس لطفا واسه من جوک تعریف نکنین این همه سر و دست شکستن براشون توی دنیا هم همش شایعه ست …تموم کنین این مزخرف گفتن ها و نقل قول ها رو
اون مولتی میلیاردر هام حتما باید پیگیر کامنت های ما باشن و عقل تو کلشون نیست برای انتخاب هاشون
مگه میشه خودرو خراب شه کمپانی نتونه درستش کنه
سر ماه باید شرکت تعطیل شه با این حرف
Mr
۳۱ تیر ۱۴۰۲همین چینی ها اگه دولت پشتون نباشه به باد میرن
کل سرمایشون از دولت تامین میشه
پرهام رهام
۳۱ تیر ۱۴۰۲یه ذره واقعا نا مردی هستش به خاطر اینکه لوتوس واقعا طرحی های جا افتاده و زیبا رو داره مخصوصا تو دنیایی که طراحی ها دیگه انقد جذاب نیستن.
مجتبی .
۳۱ تیر ۱۴۰۲نمیدونم چرا این شرکتایی که ماشینای زیبا وتودل برو میسازن اکثرا توشرایط بد هستن و شرکتهای سری ساز که فقط یک چهار چرخه بی روح واحساس(البته بعضیاشون مثل تسلا عملکرد خوبی دارن ولی…) میدن بیرون رودور هستن وباسود زیاد کیف میکنن.
مجتبی .
۳۱ تیر ۱۴۰۲فکر میکنم اکثریت مردم تو کشورهای جهان اول به خودرو بعنوان وسیله ای برای لذت وعشق نگاه نمیکنن وفقط یک چهارچرخ میخوان برای جابجایی ولذت زندگیشون باچیزای دیگس. وگرنه نباید وضع شرکتایی مثل لوتوس اینطوری میبود.
LAMBORGHINI
۳۱ تیر ۱۴۰۲داخل انگلستان اول مکلارن بعد آستون مارتین
بهرام
۳۱ تیر ۱۴۰۲موتور و گیربکس و دیفرانسیل و گاردان جفتشون هم ساخت ارباب بزرگ، مرسدس بنزه. شرکت خودروساز رو به موتور و انتقال قدرتش میشناسند نه متریال خریده شده از شرکتهای همکار مثل لاستیک و فولاد و ….
Monster 765lt
۳۱ تیر ۱۴۰۲موتور و گیربکسو گاردان مکلارن هیچ ربطی به اربابت مرسدس نداره… ( بعد که میگیم آلمانی فن های متعصب رو هوا نظر میدن به خیلیا بر میخوره دیس بارونمون میکنن که اصلا برام اهمیتی نداره )
موتور توسعه یافته مکلارن/ریکاردو
گیربکس گرازیانو ایتالیا
JDM سابق
۳۱ تیر ۱۴۰۲متأسفانه انگلیسی مدیریت آنچنان قدرتمندی تو بخش خودروسازی ندارن در همین بین اتحادیه های کارگری انگلیس هم تو امور مالی و قوانین جهت بهبود وضعیت کارگران دخالت میکنن نتیجه میشه حقوق و مزایای بیشتر که این باعث افزایش حقوق کارگران و از طرفی هم چون ماشین های انگلیسی گرون قیمت بودن تورم بهشون میخوره و کمپانی ها مجبورن از کیفیت کم کنن نتیجه اش هم میشه چگوار که جرمی کلارسکون میخواد این تصور غیر قابل اطمینان بودنشو از بین ببره میزنه به دل جاده میزنه وسط راه ماشین خراب میشه و با یه نسخه دیگه عوض میکنن تا به مقصدشون برسن البته انگلیسی ها همانقدر که تو موتوراسپورت قدرت دارن تو بخش تولیدات خودروهای شهری و جاده ای ضعف دارن تقریباً اکثر خودروسازی هاشون دست خارجی هاست اما از طرفی هم تیم F1 مرسدس دست انگلیسی هاست از افراد سرشناس و مهندسانی نظیر جیمز آلیسون اندرو شاولین و جیمز وولز بگیر تا راننده شون لوییس همیلتون .
یا کمپانیهای مطرحی مثل X trac یا ریکاردو که گیربکس شیرون و مک لارن و ریکاردو میزنه و ایکس ترک هم تو بخش موتور اسپورت مشغوله. و یا خیلی از کمپانیهای دیگه مثل تولید کننده موتور مثل کاسورث، گیبسون و یا گیرلینگ که ترمزای میورا رو طراحی کرده بود
ولی خب از حق هم نگذریم تنفر نسبت به انگلیس بی دلیل نیست با غرور خاصی و سیاست کثیفی که داشتن هر جای کره خاکی رو به گند کشیدن چند روز بحثی شکل گرفت که یکی از دوستان میگفت یه زمانی بریتانیای کبیر بود الان بریتانیای کفگیر هم نیست!!ا. نسبت به امپراطوری که داشتن خیلی کوچیک تر شدن ولی خب هنوز غرور و تشریفات تو خونشونه
Trump
۳۱ تیر ۱۴۰۲همچنان قدرتمند و پیشتاز هستند دوستتون هم بهتره از موتوری جنس نگیره
کشورهای بزرگی مثل کانادا استرالیا نیوزلند و چند کشور جنوب شرقی اسیا و بسیاری از کشور های عربی و مجموعه کشور های بریتانیا که شامل کشورهای ایرلند شمالی و جنوبی و اسکاتلند کاملا زیر نظر بریتانیا اداره میشن
تنها کشوری که دیگه زیر سلطه بریتانیا نیست هندوستان هست وگرنه هیچ تغییری نکرده
در مورد خودروسازی هم صحبت نکنیم بهتره قطب اصلی تشریفات و خودروهای سوپر لوکس لاکچری و خالق اثر های هنری انگلیسی هستند و هیچ برندی از هیچ کشوری رو باهاشون مقایسه نمیکنن چون در حد و اندازه نامشون هم نیستن.
JDM سابق
۱ مرداد ۱۴۰۲عزیز من یه دیش و LNB دیگه هم نصب کنی ترکیه هم میگیری
اینایی که میگی کشورهای مشترکالمنافع یا common wealth هستن که اتفاقا کاملاً مستقل هم هستن چطور یه کشوری فوق دموکرات مثل کانادا زیره نظر یه کشوره دیگه اداره میشه!!!؟ اینا هر کدومشون یه زمانی مستعمره بریتانیا بودن که الان کفگیرش به ته دیگ خورده بجای اینکه الان اینا مستعمره ش باشن جبل الطارق و فالکلند و… مستعمره اش شدن. امپراتوری که یک چهارم دنیا زیره پر و بالش بود پیشروی انقلاب صنعتی بود بعد از جنگ های چهانی قدرتش مثل برف آب شد
درضمن این خودروهای لاکچری باید برن موتور از فولکس واگن و بی ام و بگیره از گرازیانو و ZF گیربکس بگیرن پلتفرم و آقا بالاسره آلمانی داشته باشن
میثم
۱ مرداد ۱۴۰۲فقط متعصب بریتانیایی ندیدیم که اونم دیدیم. چقدر بهت دادن، جاسوس وطن فروش؟ 😂
mercedes-benz-sl300
۱ مرداد ۱۴۰۲این دیگه چه ….. که یسریا فکر میکنن طرفداری از خون خواری و وحشی گری کشور هایی که بهمون ضربه زدت نوعی روشنفکریه ، چند وقت دیگه احتمالا یسریا میان میگن ایران هر چی داره از اعراب داره . تروخدا انقد گند یه چیزو در نیارین
رامتین
۸ مرداد ۱۴۰۲دوست عزیز الان شرکت مینی و استون مارتین به ترتیب از بی ام و و مرسدس پیشرانه میارن و روی ماشین نصب می کنن و عملا وابسته آلمانن. در ثانی انگلستان ی زمانی از عثمانی تا هند و کل اقیانوسیه و کانادا و آمریکا دستش بود الان فقط واسه استرالیا فرماندار کل انتخاب می کنه!
سیاست خیلی پیچیده اس منکر این نیستین که دست های بریتانیا در تمام دنیا دیده میشه اما اینکه بتونه مثل قبل هر کاری بکنه نیست و اون دوران گذشت! قرن ۲۱ معروفه به قرن سرمایه داری و این یعنی اقتصاد. در حوزه اقتصاد کسایی هستن که تولید ناخالص داخلی شون چند برابر انگلیسه
مهدی عبدالله پور
۱ مرداد ۱۴۰۲تو ایران پراید مز خرف راحت فروش میره اونجا انقد که تنوع و حق انتخاب مخصوصاً زیاده که لوتوس به این زیبایی کم فروش شده. هعی روزگار