لوتوس بهزودی بزرگترین تحول در تاریخ ۷۲ سالهٔ خود را تجربه خواهد کرد زیرا این شرکت کوچک بریتانیایی میخواهد تمرکز خود را روی توسعهٔ خودروهای اسپرت تمام الکتریکی معطوف کند. لوتوس که در سال ۲۰۱۷ تحت مالکیت شرکت جیلی قرار گرفت، با معرفی هایپرکار تمام الکتریکی اویجا، این برنامه و تغییر رویه را نشان داد. البته این هایپرکار بیش از ۲.۴ میلیون پوند قیمت دارد و تنها ۱۳۰ دستگاه از آن ساخته میشود اما لوتوس قصد دارد نسل آیندهٔ محصولات خود را به خودروهای اسپرت تمام الکتریکی تبدیل کند که با قیمت ارزانتر برای قشر بیشتری از جامعه قابل خریداری باشند. به همین دلیل مقامات این شرکت معتقدند خودروی اسپرت جدید لوتوس که سال آینده معرفی خواهد شد میتواند آخرین محصول این شرکت باشد که از پیشرانهٔ بنزینی استفاده میکند.
به گفتهٔ مدیرعامل لوتوس «فیل پوفام»، نسل بعدی خودروهای اسپرت لوتوس با تبدیل شدن به خودروهای تمام الکتریکی، از تکنولوژی هیبریدی پَرش کرده و مسیری که توسط اویجا ایجاد شده را دنبال خواهند کرد. وی در گفتگو با اتو اکسپرس دراینباره گفته است:
چیزی که ما به آن اعتقاد داریم آیندهٔ خودروهای الکتریکی باطریدار (Battery Electric Vehicle یا بهطور مخفف BEV) است و هدف ما ارائهٔ BEV روی محصولات آینده خود است. BEV به خاطر گشتاور فوری، توزیع وزن، طراحی و انعطافپذیری دینامیکی، برای خودروهای اسپرت بسیار مناسب است. برای من همهٔ اینها BEV را به فناوری نهایی برای خودروهای اسپرت تبدیل میکند
درحالیکه اکثر خودروسازان تکنولوژی هیبریدی را پلهای برای رسیدن به قوای محرکهٔ تمام الکتریکی میدانند، دیدگاه لوتوس در این زمینه کاملاً متفاوت است زیرا به اعتقاد این شرکت، این تکنولوژی متناسب با چیزی که لوتوس میخواهد در نسل جدید خودروهای اسپرت خود بدان دست پیدا کند نیست.
پوفام در این بار توضیح داده است:
یکی از چالشهای سیستم هیبریدی داشتن یک موتور بنزینی کوچک به همراه باطری و موتور الکتریکی است که این برخلاف فلسفهٔ خودروهای اسپرت است که پکیج جمعوجوری دارند. در این خودروها برای رسیدن به پویایی مناسب، باید وزن به حداقل و پرفورمنس به حداکثر برسد و توزیع وزن بهخوبی صورت گیرد؛ بنابراین هیبریدیها در اینجا چالش ایجاد میکنند. نکتهٔ دیگر در مورد خودروهای اسپرت الکتریکی توزیع وزن است. باطریها انعطافپذیر هستند و نیازی نیست خودرو در اطراف قطعات بزرگی مثل پیشرانه و گیربکس ساخته شود
پیشبینی میشود نسل بعدی خودروی اسپرت الکتریکی لوتوس اواخر سال ۲۰۲۲ معرفی شود. احتمالاً این شرکت برای افزایش سود و ارتقاء برند خود به منطقهٔ مطلوبتری از بازار، به دنبال بازهٔ قیمتی فراتر از رنج کنونی بین ۴۵ تا ۸۵ هزار پوند خواهد بود. نسل جدید خودروهای الکتریکی لوتوس بر اساس پلتفرم جدیدی ساخته میشوند که از چندین خودرو پشتیبانی میکند. البته تا پیش از آن زمان، لوتوس در حال توسعهٔ یک خودروی اسپرت بنزینی جدید است که قرار است تا اواسط سال آینده معرفی شود. پوفام این خودروی اسپرت جدید را بهعنوان یک برنامهٔ مهندسی قابلتوجه توصیف کرده که برخی از ویژگیهای منفی محصولات کنونی لوتوس مثل فضای داخلی، فضای بار و تکنولوژیهای اتصالی را بهبود میبخشد.
Harley-Davidson
۶ تیر ۱۳۹۹ایده ی جالبی نیست و از اصالت لوتوس به دوره. لوتوس باید همچنان روی اسپرت های لذت محور و سبک وزن مثل الیز کار کنه. EV هم اگه خواس بزنه در کنار اینا باشه
meysam
۶ تیر ۱۳۹۹نگرشهای سنتی محکوم به شکست هستن
آینده برای الکترکیهاست و دیگه صرفه اقتصادی نداره (بخصوص برای شرکتهای کوچیک) که روی فسیلی سرمایه گذاری کنن
امیر
۶ تیر ۱۳۹۹احتمالا در اینده نزدیک زیباترین محصولات الکتریکی متعلق به برند لوتوس خواهد بود!
NAVID۰۰۹۸
۶ تیر ۱۳۹۹امیر جان
لوتوس در صنعت خودروسازی مثل باد صبا میمونه ، میاد و میره ، میاد و میره و این قصیه ادامه داره و کلاً تو حیاط خلوت خودش زندگی میکنه و نُخودی به حساب میاد که فقط اعلام حضور میکنه ولی شاخص و قابل رقابت در کلاس خودش در برابر رقبا نیست .
به نظر من که زیباترین نمیشه گفت ، چون خودروهای برقی دست طراحان را برای طراحی با این پیشرفت تکنولوزی باز گذاشته و شرکتهای بزرگی آلمانی اینقدر خوب طراحی میکنند مقل بنز یا پورشه که اصلاً محصولات لوتوس به چشم نمیان .
البته باید یواش یواش منظر برقیهای ایتالیایی هم باشیم که همیشه مجسمه طراحی میکنند تا خودرو از بس که زیبان و محشر .
Mf1
۷ تیر ۱۳۹۹تو که میگی زیبا نیست زیباترین نیست یه چند تا خودرو الکتریکی درحد لوتوس اویجا نام ببر زیبا وخاص باشه نه ظاهر تکراری بعضی خودروهای که زیاد پوزشون میدی
ایمان جباری
۶ تیر ۱۳۹۹لوتوس اویجا تا به الآن زیباترین هایپرکار دنیاست
وارد مرحله ۰ تا ۱۰۰ زیر ۲.۵ ثانیه میشیم ….
سینا BMW
۶ تیر ۱۳۹۹خیلی ناراحت کنندهست.
الان دلیل اینکارشون چی بود؟
مگه چقدر ماشین تولید میکنن که برقی کردن،
همهاش تقصیر جیلیه
میاد برای ولوو محدودیت سرعت ۱۸۰ میزاره و الان هم اومده لوتوس رو برقی کرده.
تو برو همون ماشین های چینی خودتو تولید کن چکار بقیه داری.
یجوری میگن که برامون وزن ماشین مهمه که هیبرید نمی سازیم، خود باتری ها که اونقدر سنگین هستن وزن ندارن موتور بنزینی وزنش زیاده?
meysam
۶ تیر ۱۳۹۹بنظر من کاملا تصمیم درستی گرفته
Hadi
۶ تیر ۱۳۹۹کارشون درسته ?…