از چند وقت پیش، لوتوس وعدهٔ ساخت مدل جدید امیرا را بهعنوان آخرین محصول درونسوز خود داده بود و پس از انتشار تیزرهایی، حالا رسماً این اسپرت جدید را معرفی کرد. امیرا که جایگزین هر سه مدل الیزه، اگزیج و اوورا میشود، روی نسخهٔ جدیدی از شاسی آلومینیومی لوتوس ساخته شده و با فاصلهٔ محوری ۲,۵۷۵ میلیمتر، تقریباً اندازهٔ یکسانی با اوورا دارد. طول این خودروی جدید هم تنها ۲۰ میلیمتر از اوورا بیشتر است و وزن پایهٔ آن ۱۴۰۵ کیلوگرم اعلام شده است.
امیرا یک تغییر مهم را برای لوتوس به همراه دارد زیرا برای اولین بار، از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مرسدس-آامگ در آن استفاده شده است. هرچند لوتوس این موضوع را تائید نکرده اما احتمالاً این همان پیشرانهٔ مرسدس A35 است که ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید میکند. در امیرا اما این موتور تغییراتی اساسی مثل تجهیز به سیستم ورودی هوای جدید و اگزوز جدید را تجربه کرده که قدرت آنرا به ۳۶۰ اسب بخار رسانده است. لوتوس هنوز گشتاور این موتور را اعلام نکرده اما انتظار میرود از ۴۰۰ نیوتن متر A35 بیشتر باشد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه AMG به چرخهای عقب منتقل میشود و خودرو را در کمتر از ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند.
کسانی که قدرت و شتاب بیشتری میخواهند اما میتوانند سراغ پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ بروند. این همان پیشرانهٔ شش سیلندر سوپرشارژی است که سالها است در مدلهای اگزیج و اوورا ارائه میشود. این موتور که با گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک قابل انتخاب است، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این یعنی از اوورا GT کنونی خروجی کمتری دارد. حداکثر سرعت این نسخه ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت و هرچند هنوز شتاب آن اعلام نشده اما بهاحتمالزیاد نزدیک ۴.۲ ثانیهٔ اوورا GT خواهد بود.
امیرا در طراحی بیرونی بهوضوح از هایپرکار الکتریکی اویجا الهام گرفته است. به همین دلیل، روی کاپوت خودرو دقیقاً مثل اویجا بُرشهایی کار شده و جلوی گلگیرهای عقب هم ورودیهای هوا تعبیه شده است. همچنین خروجیهای هوای زیر چراغهای عقب نیز هایپرکار الکتریکی لوتوس را به یاد میآورند.
با وجود تغییرات بیرونی قابلتوجه، شاید قابلتوجهترین ویژگی امیرا، داخل آن باشد زیرا حتی بدون نشستن داخل آن میتوان فهمید که از لحاظ کیفیت یک گام مهم به سمت جلو برداشته است. در میانهٔ داشبورد این خودرو یک نمایشگر بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی لمسی جای گرفته که از اندروید اتو و اپل کارپلی برخوردار است. علاوه بر این، یک نمایشگر بزرگتر هم بهعنوان صفحه آمپر پست غربیلک فرمان D شکل قرار گرفته است.
صندلیهای امیرا بهصورت استاندارد از تنظیم برقی در چهار جهت برخوردار هستند اما نمونههای برقی ۱۲ جهته هم قابل سفارش هستند. سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، سنسور باران، آینههای جانبی تاشو برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب هم از دیگر تجهیزات این ماشین هستند. در بخش ایمنی هم لوتوس یک پکیج کمکرانندهٔ پیشرفته بنام ADAS را رأی امیرا در نظر گرفته که شامل کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار، هشدار خستگی، هشدار خروج از خط و… میشود.
لوتوس برای امیرا یک پکیج سفارشی بنام Drivers Pack را هم تدارک دیده که سیستم تعلیق سفتتر و لاستیکهای چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ را به همراه دارد. نکتهٔ جالب اما اینکه لوتوس هم مثل مکلارن، در امیرا از فرمان هیدرولیک استفاده کرده است زیرا معتقد است این سیستم فرمان نسبت به نمونهٔ الکتریکی بازخورد بیشتری به راننده میدهد. علاوه بر این، فاصلهٔ عرضی چرخهای امیرا از هم نیز نسبت به دیگر خودروهای جادهای لوتوس بیشتر است.
امیرا صرفاً یک اسباببازی سرگرمکننده برای آخر هفته نیست و میتواند بهعنوان خودرویی روزمره مورداستفاده قرار گیرد زیرا لوتوس کابین آنرا بسیار کاربردی طراحی کرده است. بدین منظور، روی درها جیپهایی مناسب برای قرار دادن یک بطری نوشابهٔ ۵۰۰ سیسی تعبیه شده، پشت صندلیها ۲۱۰ لیتر فضا برای قرار دادن اشیاء وجود دارد و به گفتهٔ لوتوس، صندوق بار ۱۵۰ لیتری پشت پیشرانه هم برای حمل یک مجموعهٔ چوبهای گلف مناسب خواهد بود.
سفارشات خرید لوتوس امیرا هماکنون پذیرفته میشود اما فروش رسمی آن در اروپا از بهار ۲۰۲۲ و در ایالاتمتحده تا آخر آن سال آغاز خواهد شد. پیشبینی میشود قیمت این خودرو که باید با پورشه کیمن رقابت کند، زیر ۶۰ هزار پوند باشد.
porsche
۱۶ تیر ۱۴۰۰چه خوب
SFXSuperFast
۱۶ تیر ۱۴۰۰توی زمانی زندگی میکنیم که ۴۰۰ اسب خیلی برای یه سوپرکار موتور وسط کمه
بایسته است که یه سوپرکار موتور وسط بالای ۶۵۰اسب قدرت داشته باشه
سدان ۲.۹لیتری V6 توربو آلفا ۵۱۵ اسب قدرت داره.
برای لوتوس با ۳.۵ لیتر سوپرشارژ ۶۲۰ اسب رقم مورد قبولیه نه ۴۰۰
مازیار
۱۶ تیر ۱۴۰۰چه میشه گفت در وصف طراحی های این کمپانی؟😍
امیر
۱۶ تیر ۱۴۰۰عجب خوشگله.
و همانطوری که از لوتوس انتظار می ره. باید عملکرد خوبی داشته باشه.
ولی حیف آخرین خودروی درون سوز لوتوس
Reza Waffen SS
۱۶ تیر ۱۴۰۰یه لحظه فکر کردم مازراتی MC20 عه
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۱۶ تیر ۱۴۰۰آره از نمای جلو کمی یاد آور اونه .
محمد امین
۱۶ تیر ۱۴۰۰درسته یه نسخه ی جمع جور از اویجا هست ، اما بسیار شبیه به mc20 شده و در اینستاگرام هم این موضوع رو دیدم که میگفتم شبیه به mc20 شده ، ولی ماشین زیبایی هست و کامله ک هیچ نقصی نداره
فقط یه مورد ، چرا انگلیسی ها مشکل ساخت موتور دارن ، و این مربوط به سالهای بعد از ۲۰۰۰ هست و از اون موقع ها شایع شد از استون تا لوتوس و رولزرویس که دیکه آلمانی شده و مک لارن که خیلی وقت هست موتور v8 خودش رو یه تغیر اساسی نداره ، هرچند که با ساخت موتور v6 ما را امید وار کرد ، و حتی لندرور و جگوار هم خیلی وقت هست اپدیت های اساسی برای موتور هاشون ندادن ، هرچند و ضعیت این دوتا بهتره
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۱۶ تیر ۱۴۰۰بدبختانه انگلیسی ها آلمانی شدن . رولز رویس استون بنتلی و حتی اولای مکلارن (F1 هرچند شاهکاری بود ) و جدیدا همین لوتوس . به قول جرمی : خونم آلمانیه ماشینام آلمانی اند منطقه زندگیم آلمانیه خودمم آلمانیم 😂
Amirreza
۱۶ تیر ۱۴۰۰آره ، بعدش چند نفر از روشن فکرا میان به آلمان و اروپا میگن پول برند گیر و الکی گرون
RezaRs
۱۷ تیر ۱۴۰۰چین چه داند قبمت نقل و نبات
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۱۶ تیر ۱۴۰۰واقعا زیبا و کاربردی شده لوتوس های قبلی مثل یه خودروی تفریحی آخر هفته بودند ولی در کل همه محصولات لوتوس عالین.
iman
۱۶ تیر ۱۴۰۰این ماشین کامل ترین ساخته لوتوسه بسیار زیباست
مانی
۱۷ تیر ۱۴۰۰چیزی که نشون میده یه ماشین لوتوسه وزن بسیار کمشه
این خرس تپل با ۱۴۰۰ کیلو وزن(بیشتر از ۷۲۰ که چند کلاس بالاتره)
چطور بهترین ساخته لوتوسه؟؟؟
AMIR / ARMI
۱۶ تیر ۱۴۰۰به شدت طراحی گیرا تر و زیبا تر از ایتالیایی ها داره
از 718 پورشه که بسیار قدیمی شده بهتره به نظرم
Waffen ss
۱۶ تیر ۱۴۰۰وای عاشقش شدم خیلی طراحی جذابی داره مخصوصا داخل و همینطور که داخل مطلب گفته کیفیت رشد چشمگیری داشته
موتور v6 با سوپرشارژ هم عالیه
اما با اینکه خیلی باهاش حال کردم ولی بازم نظر من داخل این کلاس فقط کیمن
هست و به نظر من بر خلاف عقیده محترم شما اصلا قدیمی نشده
میشه گفت جفت ستاره این کلاس اسپرت محسوب میشن
محمد امین
۱۷ تیر ۱۴۰۰درسته لوتوس طراحی خوبی داره، و واقعا قیمت گزاری اش در حد شورولت کوروت عالی هست ، ولی نمیشه اون رو در حد پورشه دونست ، اصلا در یک سطح نیستن ،این ماشین با موتور v6 سوپرشارژ خودش میتونه یه رقیب خوب هم از نظر سطح مهندسی و هم قیمتی برای c8 باشه ، اما پورشه در یک سطح دیگست ، همه چیز هم طراحی نمیشه ، پشت پرده هم مهمه که پورشه دست برتر روداره
ارشیاSVJ
۱۶ تیر ۱۴۰۰لوتوس ۱۴۰۰ کیلویی؟
به عنوان یه لوتوس زیادی سنگینه.
به نظرم اخرین درون سوز لوتوس باید بهتر میبود.
Aryan🥋🥋🥋judo
۱۶ تیر ۱۴۰۰خیلی طراحی زیبایی داره
Shirko
۱۶ تیر ۱۴۰۰تو نگاه اول یه خورده شبیه ام سی ۲۰ می مونه .
GT
۱۶ تیر ۱۴۰۰جذاب ترین خودروی درون سوز لوتوس، ولی چرا در مدل قوی تر از همان پیشرانه ۴ سیلندر توربو مرسدس که روی A45 هست استفاده نکرده؟! چون با وجود حجم و وزن کمتر قدرت و گشتاور بیشتری داره نسبت به V6 سوپرشارژ
Kf
۱۶ تیر ۱۴۰۰فدا بشم من
HamiD
۱۶ تیر ۱۴۰۰خیلی زیباست … و همچنین خوش صدا!!!
akrh78
۱۶ تیر ۱۴۰۰هر 4 تا بررسی که نگا کردم گفتن که موتور A45 هست و بین 360 تا 400 اسب بخار قدرت داره
در کل برا 60 هزارتایی که میدی خیلی ماشین میگیری
Sina10
۱۶ تیر ۱۴۰۰این ماشین فوق العاده زیباست!!!
قیافش حرف نداره
حیف که اخرین درونسوز لوتوس شده..
Sina10
۱۶ تیر ۱۴۰۰دوستان نسل جدید سری ۲ هم معرفی شده
طراحی جلوش قابل قبوله ولی پشتش خوب نیست
در کل نسبت به طراحی زیبای سری۲ نسل قبل بشدت افت کرده
بسیار بسیار سریعتر شده ولی خب طراحی خارجی قابل قبولی نداره
واقعا این بخش طراحی بامو همه رو باید اخراج کرد ، همشونو ، هیچ خلاقیتی ندارن ، انگار فاجعه M4 و سری ۴ و iX براشون کم بود به سری ۲ هم حمله کردن
حالا دوباره بگین نه M4 بهش نگاه کنید عادت میکنید
هرچند سری ۲ به نظرم قیافه اش خیلی زشت نیست مثلا مثل iX و سری ۴ بد نیست ولی زیبا هم نیست به هیچ وجه
پسرفت کامل در طراحی و برعکس پیشرفت در پرفورمنس
تنها ماشین های زیبایی که الان بامو میسازه سری ۵ و ۸ و M340i هستن همچنین میشه X5 M رو هم جزء اشون حساب کرد ولی بقیه یا متوسط هستن یا فاجعه
محمد امین
۱۷ تیر ۱۴۰۰اقا سینا کلا طراحی برند های مختلف داره زبان تازه ای به خودش میگیره از فراری گرفته تا کونیخزگ و bmw ، از این که نمیتونیم اون طراحی های شاهکار گزشته و حماسی رو ببینیم واقعا متاسفم ولی عقیدهی من اینه که با فال نیک به این قضیه نگاه کنید ، قطعا زیبایی رو در میابید و این زبان طراحی جدید تمرکز را روی پرفورمنس بالا برده
RezaRs
۱۷ تیر ۱۴۰۰گریه داره ولی خب دیگه همه چی انگار با درون سوز تموم
سورنا
۱۶ تیر ۱۴۰۰عجب چیزیه 😍😍
مهردادکمال
۱۶ تیر ۱۴۰۰تا کوروت و پورش و بی ام و و بنز و سوپرا و نیسان هست کی میاد سراغ این ماشین امار فروش لوتوس قطعا این ادعا رو اثبات میکنه
Amirreza
۱۶ تیر ۱۴۰۰شک نکن من میام سراغ لوتوس ، چون بینهایت خاصتر اوناییه که گفتی و بینهایت قشنگتره
ارشیاsvj
۱۶ تیر ۱۴۰۰منم باهات میام.
لوتوس فراتر از یه ماشینه.
Amirreza
۱۶ تیر ۱۴۰۰سنگین بودنشو که حذف کنیم لایق اسم لوتوس هست ، مخصوصا با این طراحی جیمز باند پسند😂
بهنام
۱۶ تیر ۱۴۰۰نابیه 😍
از اونجایی که موتور 3,5 لیتری تویوتا داره داشتم به این فکر میکردم چقدر خوب می شد موتور 3,5 لیتری توئین توربو لندکروز جدید روش باشه معرکه می شد با یه تنظیم بهتر و مناسب این ماشین 🤤