لوتوس اویجا میخواهد مرزهای تکنولوژی هایپرکارهای مدرن را جابجا کند. این کمپانی بریتانیایی از قوای محرکه تمام الکتریکی در این خودرو استفاده خواهد کرد و مدعی است قویترین خودروی دنیا را تولید میکند. یکی دیگر از ویژگیهای اویجا هم سیستم شارژ بسیار سریع است. اویجا از آئرودینامیک برجسته، دربهای پروانهای و کابینی با استایل و تکنولوژی سطح بالا سود خواهد برد.
دنیا فهمیده که لوتوس تنها یک اسپورت ساز معمولی نبوده و برنامههایی برای ورود به بازی هایپرکارهای الکتریکی دارد. در ادامه شما را با نکات مهم درباره اویجا آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
- نام خودرو چه معنایی دارد؟
اویجا که با تلفظ eh-VIE’-ya خوانده میشود به معنی “اولین وجود” یا “زنده” است. نام این خودرو به سه ویژگیای اشاره دارد که برای اولین بار در تاریخ لوتوس دیده شدهاند: اولین خودروی الکتریکی، اولین هایپرکار و اولین خودروی تولید شده با هدایت کمپانی مادر یعنی جیلی. با توجه به وبسایتی که به ریشه نام ها میپردازد اویجا نامی دخترانه در لتونی است.
- قوای محرکه و پرفورمنس
قدرت دیوانهوار لوتوس اویجا حاصل کار چهار پیشرانه الکتریکی و مجموعه باتری ۷۰ کیلووات ساعتی است. این تکنولوژی توسط قوای محرکه داخلیای به وجود آمده که اتفاقاً در پروژه فولکس I.D R هم دیده شده است. با ارقام فوقالعادهای طرف هستیم: قدرت ۱۹۷۲ اسب بخاری و گشتاور ۱۷۰۰ نیوتون متری.
تکنولوژی هدایت گشتاور هم موجود است اما بنا به گفته لوتوس، قوای محرکه چهار چرخ محرک اویجا باعث میشوند حداقل به مدت ۷ دقیقه در حالت پیست اثری از کاهش قدرت نباشد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۳ ثانیه، شتاب صفر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۹ ثانیه و حداکثر سرعت فراتر از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت تنها بخشی از تواناییهای این خودرو هستند.
- شاسی: لوتوس خالص
لوتوس در تاریخ خود تمرکز ویژهای روی هندلینگ داشته است. کالین چپمن مؤسس لوتوس به خاطر سادگی و سبکی خودروهای خود شناخته میشود. این خودروساز پیشروی استفاده از شاسی مونوکوک در خودروهای مسابقهای بوده است. خودروهای جادهای لوتوس نیز از این فرمول پیروی کرده و اویجا هم استثنا نیست. این شرکت میگوید وزن اویجا تنها ۱۶۷۸ کیلوگرم است و برای مقایسه بد نیست بدانید وزن آن نزدیک به فورد موستانگ GT کنونی میباشد. همچنین تسلا مدل S هم وزن بین ۲۲۱۵ تا ۲۲۴۱ کیلوگرمی دارد. به این ترتیب اویجا سبکترین هایپرکار الکتریکی تاریخ خواهد بود.
- استایل: زیبا و کاربردی
همهچیز اویجا فریاد میزند که یک هایپرکار است. البته برخی عناصر طراحی کاربردی و شگفتانگیز نیز در آن دیده میشوند. پانلهای سهچهارم عقب از تونلهای ونتوری استفاده کرده و چراغهای قرمز LED دور آنها تأثیر فوقالعادهای روی مخاطب میگذارند. آینههای بیرونی باعث ایجاد درگ میشوند بنابراین لوتوس از دوربینهایی استفاده کرده که با باز کردن دربها از جای خود بیرون میآیند. اسپویلر عقب هم زمان نیاز فعال میشود.
اویجا ارتفاع کمی از سطح زمین داشته و از رینگهای منیزیومی سود میبرد. رینگهای عقب ۲۱ اینچی و رینگهای جلو ۲۰ اینچی هستند. از نظر نورپردازی هم لوتوس مدعی است اویجا اولین خودروی تولیدی است که از نور لیزر برای نوربالا و نورپایین استفاده میکند.
- کابین با چاشنی رترو
اویجا خودرویی دونفره بوده و دسترسی به کابین از طرف دربهایی بدون دستگیره و با استفاده از ریموت صورت میگیرد. سپس دربها با استفاده از دکمهی بالای سر بسته میشوند. یکی از دلایل وزن پایین خودرو به صندلیهایی با پوسته فیبر کربنی و پوشش ضخیم با متریال میکرو فیبری مربوط میشود. کابین به وضوح از خودروهای مسابقهای دهه ۶۰ لوتوس الهام گرفته اما تکنولوژی آن مختص قرن ۲۱ است. صفحه دیجیتال کامل برای راننده در نظر گرفته شده و فرمان با استایل مسابقهای نیز کاملاً قابل تنظیم است.
- شعاع حرکتی و زمان شارژ
لوتوس هنوز برد این خودرو را منتشر نکرده اما انتظار داریم شعاع حرکتی آن بین ۳۲۰ تا ۴۰۰ کیلومتر باشد. موضوع احساسبرانگیز اینکه لوتوس میگوید شارژ خودرو به اندازه نوشیدن یک قهوه در پمپبنزین زمان خواهد برد! تکنولوژی جدید لوتوس باعث میشود بتوان ۸۰ درصد باتری اویجا را تنها در ۱۲ دقیقه شارژ کرد. شارژ کامل باتری هم ۱۸ دقیقه طول میکشد.
- تجهیزات مناسب
با قیمتی که برای اویجا تعیین شده همه انتظار تجهیزات زیادی را دارند. از جمله این تجهیزات میتوان به ارتباط بلوتوث، اندروید اتو، اپل کارپلی و سیستم اطلاعات سرگرمی جامع اشاره کرد. این خودرو به شارژ بیسیم و برنامه موبایلی هم مجهز میشود و مالکان با آن میتوانند وضعیت شارژ، مکان خودرو و… را بررسی کنند.
- قیمت: گران و خاص
لوتوس تنها ۱۳۰ دستگاه از اویجا را تولید خواهد کرد. البته این خودرو مجوز حضور در خیابانهای آمریکا را نخواهد داشت. برای خرید این خودرو باید سپرده ۳۲۲ هزار دلاری را در نظر گرفته و آماده پرداخت حدود ۲.۳ میلیون دلار برای خرید اویجا باشید. لوتوس کارخانه تولید جدیدی در کنار پیست تست فرمول ۱ خود تأسیس کرده و به دنبال تحویل اولین نمونههای اویجا در تابستان است.
Hamidreza
۲۹ فروردین ۱۳۹۹یه جنتلمن واقعیه
همه چیش عالی
فقط یکم گرون هست …
الان کاربران عزیز ……….. و ………… میگن بی کیفیته!
مهراد
۲۹ فروردین ۱۳۹۹نه خداییش در مورد کیفیتش نمیشه اظهار نظر کرد چون من نوعی خیلی ازش به دورم از هر نظر ( از جمله : هنوز معرفی نشده و در دسترس نیست – بشدت گرونه و با جیب عامه نمیخونه – تولید محدوده و خیلی چیزای دیگه ) ولیکن میشه توضیح واضحات داد و اون اینکه واقعا طراحیش یه حالیه و بشدت ناپختس
M سابق
۳۰ فروردین ۱۳۹۹آقا وجدانن این نقطه چینو مد نکنین!
بزارین این اخرین کامنت نقطه چین دار باشه بیخیال شین صرفا فضای سایتو الوده میکنه!
GERMANY
۳۰ فروردین ۱۳۹۹صفر تا سیصد زیر 9 ثانیه؟!
Ferrari Fxx K Evo
۲۹ فروردین ۱۳۹۹بی نهایت زیباست
Malt hill
۲۹ فروردین ۱۳۹۹از ریماک خوشگل تره
رزیتا
۲۹ فروردین ۱۳۹۹معنی فارسی لوتوس میشه نیلوفر آبی ، کمپانی لوتوس اکثرا فقط ماشینای اسپرت مسابقه ای تولید میکنه
سورنا
۲۹ فروردین ۱۳۹۹فوق العادس
بعد از لامبو و فراری و استون و مک لارن فک کنم اولین هست که انقد باهاش حال کردم
فقط کاش مثلا همچین طرح هایی روی ماشینای عادی و قیمت معمولی هم پیاده میشد که ماهایی که مثلا ۲ میلیون دلار نمیتونیم بدیم حداقل با ۱۰۰ هزارتا بتونیم تجربش کنیم
شرک بازگشت به محله گربه فروشا
۲۵ خرداد ۱۴۰۲اونوقت فرق ما با اونی که دو میلیون میده چیه پس ؟
علیرضا
۲۹ فروردین ۱۳۹۹نمای بغل و سه رخ عالیه . نمای عقب با رنگ مشکی خیلی زیباست مخصوصا با گرافیک خاص چراغ عقب . نکته هیجان انگیز وزنشه که با چهار باطری فقط ۱۶۰۰ کیلوگرمه منتها حتی با این وزن کم و ۱۷۰۰ اسب بخار چرا شتابش نزدیک ۳ ثانیه مونده . با این قدرت و وزن حداقل ۲.۵ ثانیه رو باید میزد . فرمونش نقطه ضعفشه . زیادی اسپرته و کاش یکم لوکستر بود . در کل زیباست .
Khosrow
۲۹ فروردین ۱۳۹۹صفر تا سیصد زیر 9 / حاجی برگام ..
car fan
۲۹ فروردین ۱۳۹۹قطعا بهترین ماشین الکتریکی و سریع ترین و پرشتاب ترین ماشین دنیاست !!! (بوگاتی شیرون شاید تو خط راست سریع تر باشه که نیست ولی این ماشین خیلی ازش سبک تره و تو پیست ی سر و گردن بهتره)
کافر مقدس
۲۹ فروردین ۱۳۹۹شیشه حلو ب ظاهر ساده رو میبینید طراحی و تولید ش یک پروسه طولانی و عحیب غریبه . سالها پیش در بریتانیا بودم یگ چندماهی فقط درگیر این نوع شیشه ها با این زوایا بودم حتی در ماشین های دهه 60و70 مثل برخی کوروت های اون سال و بیوک ریویرا و یک سری استون مارتین و…دیدم . پروسه ساخت خودرو کم بی هیجان نیست ولی مخاطب رسانه های کلا یک چیز آماده رو میپسندن . بریتانیا از اون تولید کنندگان خودرو شدیدا حساس و وسواسی تو این حوزه ست لوتوس ب کنار بنتلی فکر میکنم الگو باشه برای کل دنیا از این نظر .
Nissan
۲۹ فروردین ۱۳۹۹سقف سرعت ۳۲۰ ماشین عالییه
ولی ولی ولی بوگاتی ۴۹۰ کیلومتر اینجاست که ۰۰۰
Khosrow
۳۰ فروردین ۱۳۹۹بوگی 10 مین بره نره / بعدش با هزینه میلیاردی سر پا میشه ..
کافر مقدس
۳۰ فروردین ۱۳۹۹اینجاست که تاپ اسپید همه چیز یک خودرو نیست
و اما اونجاست که هزینه نگهداری بوگاتی سالانه ارزشش به اندازه یک خودرو در یک سگمنت میان سایز است و خرابی یک قطعه یعنی ماه ها خوابیدن خودرو اون چیزی هم که صرفا با هزار او اندی کامپیوتر میره برای رکورد سرعت ثبت کردن اون چیزی نیست که تو خیابونها رویت بشه و ب دست مشتریها برسه .عملا با وجود این هزینه ها تاپ اسپید توجیه نمیتونه باشه مگر کلا سیاست و هدف ساخت یک محصول چیز دیگری باشه که در دلش تاپ اسپید هم داره مثل کاوازاکی h2r که میشه گفت استانداردترین وسیله نقلیه با هزینه معقول برای رسیدن ب اون تاپ اسپیده وعلا هر وسیله نقلیه دیگری شدیدا نیاز به جیب پُر داره هم خرید ش هم نگهداری ش
هایپرکار ها شدن دکور طی این چندین سال اخیر نه میصرفه برای استفاده های شهری آنچنان و نه حتی پیست ب خاطر اندک استهلاک مساوی با ماکزیمم خرج و اکثر مالک ها یک حسی آزارشون میده ک این همه هزینه و استرس و وسواس درکنارش هیجان کارو کم میکنه . این خیلی خوبه که دنیای خودرو داره میره به سمتی که شاهد محصولاتی هستیم که میتونن با هزینه خیلی کمتر پرفورمنس دوستان رو حداقل قانع کنن نمونه هایی مثل کوروت c8 بعضی نسخه های نیسان جی تی آر و.. دفت کنید به دو دهه اخیر گشتاورها و اسب بخار ها چشمگیر رشد داشته ولی سیاست برخی کمپانی ها باعث شده که قیمت هم چشمگیر رشد نکنه. شاید اون هیجان و تاپ اسپید هایپر کار رو نداشته باشن ولی منطقی تر هستند . هزینه تولید هایپرکار هم کم نیست جدا از نگهداری و قیمت خوده خودرو
این تفکر ماشین خفن یعنی تاپ اسپید دیگه باید امحا بشه
آریا ماشین
۳۰ فروردین ۱۳۹۹ریماک رو ترجیح میدم
حدود ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری داره و شتاب صفر تا صدش هم ۱.۹ ثانیه س که خیلی بهتره و همینطور تاپ اسپیدش که تا ۴۱۵ میره
طراحی هم که سلیقه ایه ولی من ریماک رو بیشتر میپسندم
Hadi
۳۰ فروردین ۱۳۹۹این ماشین شروع بزرگی برای لوتوس خواهد بود…
واقعاً چشمگیره…