لوسید

​لوسید گراویتی: شاهکاری مهندسی در قالب یک شاسی‌بلند الکتریکی لوکس​

لوسید گراویتی، دومین محصول بزرگ شرکت آمریکایی لوسید موتورز پس از سدان لوکس ایر محسوب می‌شود. این کراس‌اوور الکتریکی لوکس سه‌ردیفه نه‌تنها از نظر فنی دستاوردی چشمگیر برای صنعت خودروهای برقی است، بلکه نشان‌دهنده‌ی عشق و دقت مهندسانی‌ست که این خودرو را با وسواس طراحی کرده‌اند.
​لوسید گراویتی

با توان ۸۲۴ اسب بخار و برد بیش از ۷۲۰ کیلومتر، گراویتی یکی از سریع‌ترین و درعین‌حال کارآمدترین شاسی‌بلندهای الکتریکی بازار است. اما آیا این کافی‌ست تا گراویتی بتواند در برابر رقبایی چون تسلا مدل X، کادیلاک اسکالید IQ، ب‌ام‌و iX، مرسدس بنز EQS SUV و ریویان R1S قد علم کند؟ بیایید نگاهی دقیق به این خودرو داشته باشیم.

​لوسید گراویتی

مشخصات فنی لوسید گراویتی گرند تورینگ ۲۰۲۵

مشخصات مقدار
موتور دو موتور الکتریکی آهن‌ربای دائم
قدرت ۸۲۴ اسب بخار
گشتاور ۱۲۳۲ نیوتن‌متر
باتری ۱۱۲ کیلووات‌ساعت (خالص) / ۱۲۳ کیلووات‌ساعت (ظرفیت کل)
برد رسمی ۷۲۴ کیلومتر (بر اساس EPA)
برد در نسخه ۷ نفره با رینگ‌های بزرگ ۶۲۱ کیلومتر
شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۳.۴ ثانیه
وزن خودرو ۲۶۷۸ کیلوگرم
نوع سیستم محرک چهار چرخ محرک
حجم فضای بار ۳۴۰۰ لیتر (با خواباندن صندلی‌ها)
مصرف انرژی ۲.۳ لیتر معادل بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر (۱۰۸ MPGe)
شارژ سریع DC اضافه‌کردن ۳۲۲ کیلومتر در ۱۱ دقیقه
قیمت پایه ۹۶٬۵۵۰ دلار
قیمت نمونه‌ی تست‌شده ۱۲۷٬۱۵۰ دلار
ظرفیت سرنشین ۵ یا ۷ نفره

طراحی و تجربه رانندگی

در مسیر کوهستانی جنگل ملی لاس پادرس و بزرگراه ۱۰۱، گراویتی توانست تعادلی بی‌نظیر بین راحتی و عملکرد اسپرت ارائه دهد. استفاده از سامانه‌ی کمک‌راننده‌ی پیشرفته‌ی Dream Drive Pro باعث شده تا در مسیرهای بزرگراهی، حس یک شاسی‌بلند لوکس واقعی منتقل شود. سکوت کابین، راحتی سواری و فقط کمی صدای باد یا کوبش جزئی از رینگ‌های ۲۲ و ۲۳ اینچی به گوش می‌رسد.

در بخش جاده‌های فرعی، عملکرد این خودرو چشمگیرتر می‌شود. بسته‌ی هندلینگ دینامیک (به قیمت ۲٬۹۰۰ دلار) سیستم تعلیق را با فنرهای بادی سه‌اتاقچه‌ای و فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب تجهیز کرده است. همچنین همه مدل‌های گراویتی از کمک‌فنرهای تطبیقی دوگانه‌ی بیلشتاین بهره می‌برند.

فرمان‌دهی دقیق، چسبندگی بالا و انتقال واضح حس جاده از طریق صندلی به راننده، تجربه‌ای مشابه خودروهای اسپرت را تداعی می‌کند. در عین حال، شتاب‌گیری خودرو به‌صورت یکنواخت و پیوسته افزایش می‌یابد؛ برخلاف خودروهایی چون تسلا مدل X که شتاب اولیه بسیار تند و کوبنده‌ای دارند.

وضعیت نرم‌افزار و کیفیت ساخت

اگرچه از نظر مهندسی در سطحی بالا قرار دارد، گراویتی در برخی موارد همچنان جای پیشرفت دارد. در نمونه‌های تست‌شده، نمایشگر هدآپ فعال نبود، سیستم کمک به حفظ مسیر گاهی درست عمل نمی‌کرد و فاصله‌ی میان پنل‌ها در بعضی قسمت‌ها نامنظم به نظر می‌رسید.

​لوسید گراویتی

کابین خودرو نیز طراحی متفاوتی دارد. نمایشگر بالا، ترکیبی از نشانگرها و سیستم اطلاعات سرگرمی‌ست و نمایشگر پایینی کنترل تهویه و برخی تنظیمات دیگر را بر عهده دارد. هر دو به همراه کلیدهای فیزیکی کنترل دما و تهویه، ترکیب خاصی از فناوری و سادگی را ارائه می‌دهند.

گراویتی دارای دو نمایشگر است: یکی به‌عنوان صفحه کیلومتر و سیستم اطلاعات و سرگرمی، و دیگری برای کنترل‌های تهویه و سایر تنظیمات خودرو. برخی دکمه‌های فیزیکی برای تنظیم دما، سرعت فن و صندلی‌های گرم‌کن/سردکن نیز وجود دارد.

​لوسید گراویتی

فرمان شبه‌مربعی خودرو دارای کنترلرهای لمسی (D-pad) است که در ابتدا نیاز به عادت دارد ولی عملکرد دقیقی دارد.

دکمه‌های D-pad در دو طرف فرمان برای کنترل منوهای مختلف استفاده می‌شوند. سمت چپ برای منوهای صفحه کیلومتر و سیستم‌های کمکی راننده، و سمت راست برای کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی است.

ترمزگیری و بازی با گراویتی!

یکی از نقاط ضعف، نبود سامانه ترمز ترکیبی (blended braking) است. در حالت رانندگی تک‌پداله، ترمزگیری تنها با برداشتن پا از روی پدال گاز انجام می‌شود. اگر این حالت را غیرفعال کنید، بخش زیادی از بازیابی انرژی از دست می‌رود. پدال ترمز نیز حس غیرمعمولی دارد و از دقت لازم در یک خودرو قدرتمند با وزن نزدیک به ۶ تُن برخوردار نیست.

اما نکته‌ی شگفت‌انگیز، عملکرد گراویتی در مسیرهای خاکی و حالت Terrain است که به‌زودی از طریق به‌روزرسانی OTA ارائه می‌شود. در مسیر رالی خاکی، سیستم کنترل کشش و تعادل به راننده اجازه می‌دهد تا خودرو را در پیچ‌ها به‌صورت کنترلی و دقیق سر بدهد. وزن متعادل ۴۹ به ۵۱ بین جلو و عقب، فرمان‌پذیری محور عقب و دقت بالای سیستم کنترل کشش، امکان انجام حرکاتی مانند «اسکاندیناوی فلیک» را فراهم کرده است.

نتیجه‌گیری | آیا گراویتی ارزش خرید دارد؟

لوسید گراویتی یک شاسی‌بلند الکتریکی سه‌ردیفه است که با دیدگاه مهندسی و وسواس خاصی ساخته شده. اگرچه از لحاظ کیفیت ساخت و تجربه‌ی نرم‌افزاری هنوز کامل نیست، اما از نظر عملکرد، نوآوری، برد، و رانندگی، در سطحی بسیار بالا قرار دارد. کسانی که از خودروهایی مانند تسلا مدل X یا ریویان R1S می‌آیند، ممکن است احساس آشنایی بیشتری با این سبک داشته باشند. اما مشتریان وفادار ب‌ام‌و یا مرسدس شاید ابتدا با برخی تفاوت‌ها دچار تردید شوند.

با این حال، اگر به‌دنبال یک شاسی‌بلند الکتریکی با کارایی فوق‌العاده، برد بسیار بالا، و چاشنی لذت رانندگی هستید، گراویتی یکی از خاص‌ترین گزینه‌های بازار است؛ خودرویی که از دل اشتیاق واقعی مهندسان متولد شده است.

رقبای اصلی لوسید گراویتی:

  • تسلا مدل X
  • کادیلاک اسکالید IQ
  • ب‌ام‌و iX
  • مرسدس بنز EQS SUV
  • ریویان R1S

جمع‌بندی

لوسید گراویتی ۲۰۲۵ خودرویی نیست که همه را راضی کند، اما کسانی که عاشق تکنولوژی و رانندگی هستند، آن را می‌فهمند و عاشقش می‌شوند. در کنار قدرت بی‌نظیر، مصرف پایین و هندلینگ بالا، تجربه‌ی رانندگی خاکی و طراحی خاص باعث می‌شوند این SUV سه‌ردیفه چیزی فراتر از یک خودروی خانوادگی باشد.

اگر از مدل‌های تسلا خسته شده‌اید و دنبال یک گزینه‌ی متفاوت، باحال و مهندسی‌شده هستید، لوسید گراویتی گزینه‌ای است که باید حتماً امتحانش کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای
منبع
motor1

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Yaghoob

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (501 ديدگاه)

    خیلی خوب به نظر میرسه.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  2. همایون

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1004 ديدگاه)

    اون شش تن از کجا اومد؟ماشین خوبیه مخصوصا اگه وزنش همون دو تن و ششصد باشه نه شش تن ولی ظرفیت باطری و قدرت موتور جاداشت بهتر بشه مثلا میتونستن مشخصات مدل سافایر رو برای این شاسی‌بلند هم ارائه بدن تا بتونه در مقابل رقبایی مثل تسلا پلد شانسی داشته باشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. R@min

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2212 ديدگاه)

    تو این رنج قیمتی باید با اسکلید بنزینی، نویگیتور، رنجرور و کلی محصول با کیفیت تر رقابت کنه که شانسی نداره.

    موافقم 5
    مخالفم 5
  4. مدی

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1256 ديدگاه)

    هامر کشکه ؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
  5. ارسلان

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (64 ديدگاه)

    لوسید داره دارایی نیکولا هم میخره!!!
    این شرکت دو مدل ماشین بیشتر نداره که قیمتشون ام بالاست تقریباً…. باید فکری کنه و تنوع و بیشتر کنه!

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا