بزرگنمایی عجیب درباره مرگ پیشرانههای دیزلی!
شکی وجود ندارد که رسوایی دیزل گیت فولکسواگن تأثیری منفی روی تقاضای خرید خودروهای دیزلی به ویژه در قاره اروپا داشته است. البته نگاهی عمیقتر به آمار و ارقام نشان میدهد در طول 30 سال گذشته فروش این خودروها با افتوخیزهای فراوانی مواجه بوده است.
در آماری که توسط یورونیوز منتشر شده میبینیم بیشترین محبوبیت خودروهای دیزلی در اروپا به سال 2008 و فروش 8211709 دستگاهی در سراسر قاره سبز مربوط بوده است. در همین سال فروش خودروهای بنزینی نیز با رقم 7233662 دستگاهی رکورد زده است.
البته از سال 2008 تاکنون تقاضا برای خودروهای دیزلی و بنزینی بهطور چشمگیری کاهش یافته است. در حقیقت فروش دیزلیها از 8.2 میلیون دستگاه سال 2008 به 4913025 دستگاه در سال 2014 رسیده است. بهطور مشابه فروش خودروهای بنزینی نیز در این سال تنها 3915268 دستگاه بوده که کمترین میزان فروش محصولات بنزینی اروپا در بیش از 30 سال گذشته بوده است. این اعداد و ارقام به دوره پیش از رسوایی دیزل گیت مربوط هستند.
اما 52 درصد خودروهای فروخته شده اروپا در سال 2015 از نوع بنزینی بودهاند و دیزلیها نیز 37.29 درصد بازار را به خود اختصاص دادهاند و 10.78 درصد باقی مانده نیز به سایر خودروها (هیبریدی و الکتریکی) تعلق داشته است.
البته در برخی کشورها خودروهای دیزلی همچنان گزینه اصلی هستند. برای مثال سهم این خودروها در سوئد از 0.9 درصد سال 1992 به 59 درصد در سال 2015 رسیده است.
اما در فرانسه دیزلیها با افت فروش قابلتوجهی روبرو شدهاند. در اوایل دهه 90 میلادی 45 درصد از کل فروش خودروهای دیزلی اروپا به کشور فرانسه تعلق داشت اما در سال 2015 این میزان تنها به 16 درصد کاهش یافته است.
علیرغم آن چیزی که اکثر افراد باور دارند این کاهش محبوبیت خودروهای دیزلی تماماً تقصیر رسوایی دیزل گیت فولکسواگن نبوده است. تقاضا برای چنین خودروهایی اکثراً در دهه گذشته کاهش یافته است. با این وجود خودروهای دیزلی همچنان سهم زیادی از بازار خودرو را در اختیار داشته و به نظر نمیرسد در آینده نزدیک شاهد خداحافظی آنها با بازار باشیم.