بنا به گفته Steve Fowler، بیش از آنکه تصویب قوانین و مالیاتهای تنبیهی بر پیشرانههای دیزلی تأثیر داشته باشند، پیشرفت تکنولوژیهایی نظیر پیشرانههای بنزینی با نسبت تراکم متغیر این نوع قوای محرکه را دفن خواهند کرد.
این تنها یک پیشبینی است: پیشرانههای دیزلی در چند سال آینده بهطور کامل از خط تولید برخی خودروسازان بزرگ کنار خواهند رفت.
در واقع این پیشبینی را ما انجام نمیدهیم. من این هفته با یکی از مدیران خودروسازی بزرگ ملاقاتی داشتم و او گفت که تا سال ۲۰۲۱ هیچ مدل دیزلی در خط تولید این برند وجود نخواهد داشت. این اظهارنظر برجسته با توجه به این مورد صورت میگیرد که در حال حاضر حدود نیمی از مدلهای تولیدی شرکت از نوع دیزلی هستند.
اخیراً دربارهی منقرض شدن پیشرانههای دیزلی به خاطر نگرانیها دربارهی آلایندههای محلی که آنها در مقایسه با نسخههای بنزینی دارند مطالب زیادی نگاشته شده است. صنعت خودرو بسیار تحمیلکننده است مخصوصاً اینکه سیاستمداران نیز در این میان نقش داشته و مشوقها و مالیاتهای سنگینی را برای آلایندگی و مصرف سوخت در نظر میگیرند.
البته شاید این تصمیم وابسته به احساسات باشد چرا که کارگران زیادی در تولید پیشرانههای دیزلی نقش دارند؛ اما پیشبینی قابل توجه این است که تصویب قوانین قاتل پیشرانههای دیزلی نیست بلکه تکنولوژیهای جدید، بزرگترین دشمن آن است.
هفته پیش ما توسعهی پیشرانهی بنزینی با تکنولوژی بالا توسط اینفینیتی را خبررسانی کردیم. اینفینیتی میگوید که این خودرو راندمانی در حد نسخههای دیزلی و پرفورمنس پیشرانههای بنزینی دارد. این مورد را با افزایش روزافزون مدلهای هیبریدی ترکیب کنید و دیدن اینکه پیشبینی صورت گرفته به حقیقت بپیوندد آسان است.
به نظر میرسد که بیش از آنکه سیاستمداران روی رفتار و علاقهی خریداران تأثیر بگذارند این تکنولوژیهای جدید خواهند بود که رفتار و عادات مشتریان را تغییر خواهند داد.
منبع: autoexpress
uss zumwalt DDG-1000
۸ شهریور ۱۳۹۵این فقط یک پیش بینی و بس
اینده هیچی معلوم نمیکنه
ارمان
۸ شهریور ۱۳۹۵فکر مبکنم برای ماشینهای سنگین هنوز جای گزین بنزینی معرفی نشده
اما از اینده کسی خبر نداره
king 918
۸ شهریور ۱۳۹۵با وجود اینکه قدرت تولید شده توسط موتور دیزلی بیشتر ه و معمولا لذت رانندگی با اون قطعا بیشتر خواهد بود، اما قیمت سوختش گرانتره خب حاضرید که برای لذت بیشتر در رانندگی هزینه سوختش هم تحمل کنید؟ و همچنین باید گفت که معمولا استهلاک خودروهای دیزلی نیز بیشتر از بنزینیه و در نتیجه هزینه نگهداری آنها هم طبیعتا بیشتر خواهد بود و الایندگی بیشتری هم دارن …..
خب به هر حال دیزل هم مزیت های خودش رو داره به این زودی ها فکر نکنم بره ….
سامان اذری
۸ شهریور ۱۳۹۵موتورهای دیزلی گشتاور بالایی دارند
استهلاکشونم کی گفته زیاده ؟؟؟؟
اتفاقا چون گازوئیل روغنی تر از بنزینه و ارومتر میسوزه استهلاک موتور خیلی پایینه
الان کامیونها های لیلاند -بدفورد-ماک با بیش از
50 سال کار
کدومشون مستهلک شدند ؟؟؟
SS
۸ شهریور ۱۳۹۵استهلاک موتور های دیزلی کمتر هست اما هزینه نگهداری و تعمیر اون ها در بلند مدت بیشتر از بنزینی هاست
xan
۸ شهریور ۱۳۹۵این که شما میگی اصلا استهلاک نیست ! استهلاک بالا یعنی نیاز به تعمیر زیاد و خراب شدنهای زیاد. به معنی طول عمر نیست لزوما !
درسته مستهلک یعنی غیر قابل استفاده ولی استهلاک به معنی همه اون مسائل منفی هست مثلا هزینه نگهداری.
جدا از این دوست عزیز تو تموم دنیا عمر وسایل نقلیه سنگین زیاده و چرخه کاری خیلی بیشتری دارند و اصلا یکی از اهداف اصلی ساختشون هم همینه. هیشکی تو دنیا نمیره برای خرید کامیون به چندتا قدرت بیشتر و چند ثانیه شتاب نگاه کنه و انتخاب ها تقریبا کامل بسته به برنده اگر بودجه اش باشه چون همون برند و طول عمر براشون مهمه که رابطه صد در صد مستقیم دارن.
مثالتون از کامیونهای با عمر بالا اصلا درست نیست. هر چند به راحتی هم میشه خودروهای بنزینی با 40 سال کارکرد تو همین خیابونهای خودمون هم پیدا کرد که بیشترشون هم تویوتان.
در ضمن میتونید با یه سرچ ساده تو اینترنت ببینید که خودروهایی که هم نمونه بنزینی دارن هم دیزل این خودروی دیزلیه که استهلاکش بیشتره و افت قیمتشون هم بیشتر.
شما ایران رو در نظر نگیر موتور دیزلش تکنولوژیش 30 سال جدیدتر از موتور بنزینیشه که مال حدود 50 سال قبله !
در کل و خلاصه خودروهای دیزلی سواریهای اروپا استهلاک بیشتری از نمونه بنزینی دارن!
ELEMENTO
۸ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز همه رو بلااستثنا غلط گفتی.
king 918
۸ شهریور ۱۳۹۵ببینید الاینده های مخرب محیط زیست در نوع سوخت ها متفاوتن و معیاربرای تشخیص کاملا بر این پایه ست الاینده های خروجیCO ،NOx وTHC ناشی از موتورهای دیزلی زمانیکه موتور گرمه بیشتر از موتورهای بنزینی با کاتالیست TWC (در صورت نصب کاتالیست که تقریبا روی تمام خودرو های اروپایی هست ) خروج این آلاینده ها در موتورهای دیزل کنترل نشده ست
خواستید بیشتر توضیح میدم
uss zumwalt DDG-1000
۹ شهریور ۱۳۹۵فدااااااااااااات
real
۸ شهریور ۱۳۹۵دقیقا همشو برعکس گفتی!
sina.d
۸ شهریور ۱۳۹۵استهلاک خودرو دیزل بیشتره!!!!!
سوخت دیزل گرونتره!!!!!!
لذت رانندگی با دیزل بهتره!!!!!
دوست عزیز king 918 فکر کنم همه رو بر عکس گفتی.
Sina
۸ شهریور ۱۳۹۵هه هه دقیقا دوست عزیزمون همرو برعکس گفت
اطلاع دقیق نداری مجبور نیستی که برادر
king 918
۸ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز موتور دیزل به علت گشتاور زیاد لذت رانندگی و هیجان بیشتری دارن البته نسبت به مدل های هم اندازشون نه اینکه یه 4 سیلندر دیزل رو با 12 سیلندر فراری مقایسه کنید در موزد قیمت هم خب دیزل گرونتره مگه غیر از اینه ………
king 918
۸ شهریور ۱۳۹۵من فکر میکنم شما دارید سوخت دیزی رو تو ایران میگید ارزونه بابا خارج از ایران این سوخت خیلی هم گرونه
رمانی که تو ایران لیتری 300 بود ترکیه لیتری 2900 تومن بود ……
چرا همه چی رو با معیار و با ملاک ایرانی می سنجید اول خوب پست رو بخونید بعد ……..
ELEMENTO
۸ شهریور ۱۳۹۵ببینیم چی پیش میاد.
فکر نکنم به این زودی ها اتفاق خاصی بیفته.
uss zumwalt DDG-1000
۸ شهریور ۱۳۹۵نمیشه پیش بینی کرد.
ی سیب رو هوا صدتا چرخ میخوره میاد پایین
مجید
۸ شهریور ۱۳۹۵واقعا هیچ چیزمعلوم نیست ممکنه که این تکنولوژی رو موتورهای دیزلی هم جواب بده و اون موقع هستش که باز ب خاطر مصرف کمتر و بازهی بیشتر موتور های دیزلی بهتر عمل کن به هر حا بایدصبر کرد و دید اما امیدوارم که این تکنولوژی و عمل موفق بشه و شرایط آزمایگاهی نباشه
world of cars
۸ شهریور ۱۳۹۵مطلب خوبی بود…
فکر نکنم کسی نظری داشته باشه در مورد این اتفاق..
Nima
۸ شهریور ۱۳۹۵من بنزینى رو بیشتر دوست دارم.
uss zumwalt DDG-1000
۹ شهریور ۱۳۹۵منم
محمد زمانلو
۸ شهریور ۱۳۹۵بیشتر از نصف مردم اروپا از خودروهای سبک دیزلی به خاطر پایین بودن هزینه های نگهداری و سوخت ارزان تر استفاده می کنند. حالا با این شرایط موتور های دیزلی حذف بشن یکم قضیه رو پیچیده می کنه؛ مگر اینکه یا هزینه ی سوخت پایین بیاد و یا ….
نمی دونم چی بگم…
سعید
۸ شهریور ۱۳۹۵قطعا هردو مزیت هایی نسبت به هم دارن که هنوز رقابت میکنن، وگرنه خیلی وقت پیش یکیشون حذف شده بود، ولی من به شخصه بنزینی رو ترجیح میدم، اینجایی که من زندگی میکنم، یه بی ام دبلیو سفید صفر کیلومتر از دور میبینی حز میکنی وقتی میاد نزدیک میبینی صدای تراکتور میده حال آدم گرفته میشه…
ali
۹ شهریور ۱۳۹۵مهمترین تفاوت بین موتورهای بنزینی و دیزلی بحث تولید آلودگی بیشتر کدومشونه … تو امریکا سوخت دیزل هیچ وقت به محبوبیت و کارایی بنزین نزدیکم نشد! برخلاف اروپا … امریکایی ها از همون اول اعتقادشون این بود گازوییل بیشتر از بنزین الودگی ایجاد میکنه.. حق هم داشتن … چند ساله این موضوع ثابت شده…(بهتر که تو ایرانم ماشین سواری گازوییلی نداریم و و رایج نشد) خلاصه شرکت های بزرگ برای الودگی هوا و پرداخت عوارض و مالیات کمتر… و البته خریدار ها هم به همین خاطر طی چند سال اینده بنزینی رو با گازوییلی ترجیح میدن… البه بماند که ماشین های برقی و هیدروژنی هم بازار اینده رو تشکیل میدن…