چندی است که بیشتر خودروسازان دیگر علاقه گذشته را به پیشرانههای تنفس طبیعی با سیلندرهای بیشتر از دست داده و انواع کوچکتر و پرخوران را بدانها ترجیح میدهند. نسل آخر پورشه باکستر مثال بارزی برای رشد روزافزون این طرز فکر است که قوای محرکه خود را بجای بلوک ۶ سیلندر تخت قبلی، از یک مجموعه ۴ سیلندر مجهز به توربوشارژر دریافت میکند. همین موضوع، بهانهای شد تا یادی از ۶ سیلندرهای خوب بازار بکنیم و ۵ موردشان را که از دیدگاه دستاندکاران مجله معتبر evo بهترینهای تاریخ (!) هستند، معرفی نماییم. با پدال همراه باشید.
نیک ترات (Nick Trott) – ویرایشگر
پیشرانه ۴ لیتری نسخه GT3 RS پورشه ۹۱۱ پرقدرت و خوشصداست دورگیری بسیار خوبی دارد؛ به شخصه عاشق آن هستم. اما اگر تنها یک گزینه برای امتحان کردن داشته باشم، قطعاً بامو M1 خواهد بود. [دانلود ویدئو]
دَن پروسِر (Dan Prosser) – ویرایشگر آزمایشهای جادهای
حدس میزنم که خیلیها قلب ۶ سیلندر تخت GT3 را انتخاب میکنند، اما از نظر من نمونه ۳.۸ لیتری جدیدتر ۹۹۱ کنونی چیز دیگری است. برخلاف بلوک مورداستفاده در GT3 RS که تنها تا ۸.۵۰۰ دور پیش میرود، دورگیری اینیکی بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ واقعاً دیوانهوار است، بهطوری که به مجوز تردد در خیابان آن شک میکنید! [دانلود ویدئو]
هِنری کَچپول (Henry Catchpole) – ویرایشگر تصاویر
اولین انتخاب من پیشرانه ۲.۴ لیتری V6 مورد استفاده در لانچیا استراتوس (Stratos) خواهد بود. صدایی که دستپخت فِراری از خود به نمایش میگذاشت به جرأت میتوان گفت تحسینبرانگیزترین سمفونی نواختهشده توسط یک خودرو در طول دورانهاست.
بین خودروهای جادهای جدیدتر، قلب ۳ لیتری رنو کلیو V6 فوقالعاده بوده و با تکیه بر صدا و رفتار خاص خود، این هاچبک جنگجو را همچون سوپراسپورتی کوچک مینمایاند. [دانلود ویدئو]
ویل بائمونت (Will Beaumont) – نویسنده
با وجود اینکه بلوک ۶ سیلندر (M52) تخت بامو 323i اسپورت تورینگ را، مخصوصاً بخاطر استقامت بسیار خوبش، شدیداً تحسین میکنم، اما معتقدم هیچچیز به اندازه نمونه بکار گرفتهشده در M3 CSL نسل چهارم (E46) در یادها نخواهد ماند. [دانلود ویدئو]
آنتونی اینگرام (Antony Ingram) – نویسنده
انتخاب بهترین پیشرانه براساس صدای خروجی، پس از تماشای چندین ساعت ویدئو در یوتیوب کار هیجانانگیزی به نظر میرسد. در چنین شرایطی ۳ گزینه مقابل را را انتخاب میکردم: بلوک ۶ سیلندر تخت ۲۵۰ سیسی هوندا RC166، پیشرانه V6 تقویتشده مزدا که در فورد موندئو سوپرتورِرز استفاده شد و قلب ۶ سیلندر تخت اصیل نیسان اسکایلاین KPGC10 جیتی-آر.
در غیر این صورت، هیچ چیز برایم قابل مقایسه با شتابگیری بلوک ۳.۲ لیتری V6 مجهز به سامانه VTEC هوندا NSX و طنین اندازی صدای غرولندمانند آن در سر نیست؛ گرچه براساس معیارهای کنونی عملکرد خیلی خارقالعادهای هم ارائه نمیکند. [دانلود ویدئو]
منبع: evo
ELEMENTO
۸ شهریور ۱۳۹۵فقط 6 سیلندر تخت پورشه.
نوید جهرمی
۹ شهریور ۱۳۹۵و البته از 6 سیلندرهای ب ام و هم نمیشه غافل شد.
uss zumwalt DDG-1000
۸ شهریور ۱۳۹۵باتشکر از امین قوام عزیز.
قشنگ بود
king 918
۸ شهریور ۱۳۹۵این نکته رو من بگم که قوی ترین موتور 6سیلندر تنفس طبیعی دنیا متعلق به پورشه ست
500 اسب بخار قدرت از یه 6 سیلندر تنفس طبیعی یعنی اوج مهندسی ………..
دقت کنید که این میزان قدرت در موتور های 6 سیلندر با توربو به دست می اومده ولی در 911 جی تی 3 و 911 ار به صورت تنفس طبیعی به طور مثال در موتور 8 سیلندر بنز sls که بیش از 6 لیتر حجم موتور داره 570 اسب بخار قدرت اسخراج شده یعنی 70 اسب بخار بیشتر از 6 سیلندر تخت یعنی یه شاهکار مهندسی ………..
ELEMENTO
۸ شهریور ۱۳۹۵همه چیز قدرت نیست.
sls کارش خیلی درسته.
هنوزم عاشقشم.
هر چند هدف بنز ساختن یک هایپرکار در حد SLR نبود.
uss zumwalt DDG-1000
۹ شهریور ۱۳۹۵هم بنز کارش درست هم پورشه
fooad
۸ شهریور ۱۳۹۵وای csl. واقعا در حد لالیگا شیفته ی این ماشینم. لامصب واقعا خوشگله حتی بعد از گذشت این همه سال.
كوروش
۸ شهریور ۱۳۹۵موتور ۶ فقط بیمر و نیسان اسکای لاین جفتشون واقعا هیولان در زمان خودشون بهترین موتور های جهان بودند
البته موتور های تخت bmw هنوز هم همیشه اول نباشند جزء ۵ تای اول جهان هستند چند سال پیش از یک E36 ۱۰۲۵ اسب قدرت گرفته بودند که موتورش ۶!تخت بودش
سامان اذری
۸ شهریور ۱۳۹۵اقا این تبلیغات چیه مابین عکسها ؟؟؟
مشکل از مرورگر منه یا واقعا تبلیغات گذاشتند ما بین مطالب ؟؟؟
منظورم تبلیغ DS و رزرواسیون انلاین پروازه
كوروش
۸ شهریور ۱۳۹۵فکر کنم بخاطر فیلم هاست چون من هم توی این پست صفحه قاتی پاتی شده
راستی سامان جان مدتی پیش توی پست تویوتا خیلی باهات بد حرف زدم فرصت عذر خواهی پیش نیامد خلاصه شرمنده
سامان اذری
۸ شهریور ۱۳۹۵مشکلی نیس فدا سرت ❤❤
نظر خودت رو گفتی
حتما حق با شما بود من شرمندم
uss zumwalt DDG-1000
۹ شهریور ۱۳۹۵همیشه همه چی برپایه ادب و احترام باشه چقدر قشنگ
درود بر کوروش و سامان
ارمان
۸ شهریور ۱۳۹۵Lexus lfa
Amg gt
Mclaren mp4 12 C
محمد زمانلو
۸ شهریور ۱۳۹۵911 یه خودروی افسانه ای اصیل و سر حالیه.
آرش
۸ شهریور ۱۳۹۵یه شیش سیلندر بیشتر به عمرم مال خودم نبوده که عااااااشقشم، ماکسیما دنده