هفته نامه

بهترین پیشرانه‌های 6 سیلندر دنیا از نگاه دست‌اندکاران مجله evo

چندی است که بیشتر خودروسازان دیگر علاقه گذشته را به پیشرانه‌های تنفس طبیعی با سیلندرهای بیشتر از دست داده و انواع کوچک‌تر و پرخوران را بدان‌ها ترجیح می‌دهند. نسل آخر پورشه باکستر مثال بارزی برای رشد روزافزون این طرز فکر است که قوای محرکه خود را بجای بلوک ۶ سیلندر تخت قبلی، از یک مجموعه ۴ سیلندر مجهز به توربوشارژر دریافت می‌کند. همین موضوع، بهانه‌ای شد تا یادی از ۶ سیلندرهای خوب بازار بکنیم و ۵ موردشان را که از دیدگاه دست‌اندکاران مجله معتبر evo بهترین‌های تاریخ (!) هستند، معرفی نماییم. با پدال همراه باشید.

best Six-Cylinder Engines of all time

نیک ترات (Nick Trott) – ویرایشگر
پیشرانه ۴ لیتری نسخه GT3 RS پورشه ۹۱۱ پرقدرت و خوش‌صداست دورگیری بسیار خوبی دارد؛ به شخصه عاشق آن هستم. اما اگر تنها یک گزینه برای امتحان کردن داشته باشم، قطعاً ب‌ام‌و M1 خواهد بود. [دانلود ویدئو]

دَن پروسِر (Dan Prosser) – ویرایشگر آزمایش‌های جاده‌ای
حدس می‌زنم که خیلی‌ها قلب ۶ سیلندر تخت GT3 را انتخاب می‌کنند، اما از نظر من نمونه ۳.۸ لیتری جدیدتر ۹۹۱ کنونی چیز دیگری است. برخلاف بلوک مورداستفاده در GT3 RS که تنها تا ۸.۵۰۰ دور پیش می‌رود، دورگیری این‌یکی بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ واقعاً دیوانه‌وار است، به‌طوری که به مجوز تردد در خیابان آن شک می‌کنید! [دانلود ویدئو]

هِنری کَچ‌پول (Henry Catchpole) – ویرایشگر تصاویر
اولین انتخاب من پیشرانه ۲.۴ لیتری V6 مورد استفاده در لانچیا استراتوس (Stratos) خواهد بود. صدایی که دست‌پخت فِراری از خود به نمایش می‌گذاشت به جرأت می‌توان گفت تحسین‌برانگیزترین سمفونی نواخته‌شده توسط یک خودرو در طول دوران‌هاست.
بین خودروهای جاده‌ای جدیدتر، قلب ۳ لیتری رنو کلیو V6 فوق‌العاده بوده و با تکیه بر صدا و رفتار خاص خود، این هاچبک جنگجو را همچون سوپراسپورتی کوچک می‌نمایاند. [دانلود ویدئو]

ویل بائمونت (Will Beaumont) – نویسنده
با وجود این‌که بلوک ۶ سیلندر (M52) تخت ب‌ام‌و 323i اسپورت تورینگ را، مخصوصاً بخاطر استقامت بسیار خوبش، شدیداً تحسین می‌کنم، اما معتقدم هیچ‌چیز به اندازه نمونه بکار گرفته‌شده در M3 CSL نسل چهارم (E46) در یادها نخواهد ماند. [دانلود ویدئو]

آنتونی اینگرام (Antony Ingram) – نویسنده
انتخاب بهترین پیشرانه براساس صدای خروجی، پس از تماشای چندین ساعت ویدئو در یوتیوب کار هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی ۳ گزینه مقابل را را انتخاب می‌کردم: بلوک ۶ سیلندر تخت ۲۵۰ سی‌سی هوندا RC166، پیشرانه V6 تقویت‌شده مزدا که در فورد موندئو سوپرتورِرز استفاده شد و قلب ۶ سیلندر تخت اصیل نیسان اسکای‌لاین KPGC10 جی‌تی-آر.
در غیر این صورت، هیچ چیز برایم قابل مقایسه با شتاب‌گیری بلوک ۳.۲ لیتری V6 مجهز به سامانه VTEC هوندا NSX و طنین اندازی صدای غرولندمانند آن در سر نیست؛ گرچه براساس معیارهای کنونی عملکرد خیلی خارق‌العاده‌ای هم ارائه نمی‌کند. [دانلود ویدئو]

منبع: evo

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. ELEMENTO

    ۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    فقط 6 سیلندر تخت پورشه.

    1. نوید جهرمی

      ۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      و البته از 6 سیلندرهای ب ام و هم نمیشه غافل شد.

  2. uss zumwalt DDG-1000

    ۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر از امین قوام عزیز.
    قشنگ بود

    1. king 918

      ۸ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      این نکته رو من بگم که قوی ترین موتور 6سیلندر تنفس طبیعی دنیا متعلق به پورشه ست
      500 اسب بخار قدرت از یه 6 سیلندر تنفس طبیعی یعنی اوج مهندسی ………..
      دقت کنید که این میزان قدرت در موتور های 6 سیلندر با توربو به دست می اومده ولی در 911 جی تی 3 و 911 ار به صورت تنفس طبیعی به طور مثال در موتور 8 سیلندر بنز sls که بیش از 6 لیتر حجم موتور داره 570 اسب بخار قدرت اسخراج شده یعنی 70 اسب بخار بیشتر از 6 سیلندر تخت یعنی یه شاهکار مهندسی ………..

      1. ELEMENTO

        ۸ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        همه چیز قدرت نیست.
        sls کارش خیلی درسته.
        هنوزم عاشقشم.
        هر چند هدف بنز ساختن یک هایپرکار در حد SLR نبود.

      2. uss zumwalt DDG-1000

        ۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        هم بنز کارش درست هم پورشه

  3. fooad

    ۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (291 ديدگاه)

    وای csl. واقعا در حد لالیگا شیفته ی این ماشینم. لامصب واقعا خوشگله حتی بعد از گذشت این همه سال.

  4. كوروش

    ۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    موتور ۶ فقط بیمر و نیسان اسکای لاین جفتشون واقعا هیولان در زمان خودشون بهترین موتور های جهان بودند

    البته موتور های تخت bmw هنوز هم همیشه اول نباشند جزء ۵ تای اول جهان هستند چند سال پیش از یک E36 ۱۰۲۵ اسب قدرت گرفته بودند که موتورش ۶!تخت بودش

  5. سامان اذری

    ۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    اقا این تبلیغات چیه مابین عکسها ؟؟؟
    مشکل از مرورگر منه یا واقعا تبلیغات گذاشتند ما بین مطالب ؟؟؟
    منظورم تبلیغ DS و رزرواسیون انلاین پروازه

    1. كوروش

      ۸ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      فکر کنم بخاطر فیلم هاست چون من هم توی این پست صفحه قاتی پاتی شده

      راستی سامان جان مدتی پیش توی پست تویوتا خیلی باهات بد حرف زدم فرصت عذر خواهی پیش نیامد خلاصه شرمنده

      1. سامان اذری

        ۸ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (3216 ديدگاه)

        مشکلی نیس فدا سرت ❤❤
        نظر خودت رو گفتی
        حتما حق با شما بود من شرمندم

        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۹ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          همیشه همه چی برپایه ادب و احترام باشه چقدر قشنگ
          درود بر کوروش و سامان

  6. ارمان

    ۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1306 ديدگاه)

    Lexus lfa
    Amg gt
    Mclaren mp4 12 C

  7. محمد زمانلو

    ۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    911 یه خودروی افسانه ای اصیل و سر حالیه.

  8. آرش

    ۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    یه شیش سیلندر بیشتر به عمرم مال خودم نبوده که عااااااشقشم، ماکسیما دنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا