حدود ۱۰ سال پیش، بخش اعظم جامعه اطلاع چندانی درباره خودروهای الکتریکی نداشت. آن زمان بود که اولین محصولات الکتریکی تسلا، نیسان و میتسوبیشی عرضه شدند. اگرچه از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی رخ داده و میلیونها خودروی پلاگین هیبریدی و الکتریکی تولید شده اما هنوز هم تصورات غلط زیادی درباره این خودروها وجود دارد.
فولکسواگن در یکی از پستهای خود در فضای مجازی تلاش کرده ۷ نمونه از مهمترین تصورات غلط درباره خودروهای الکتریکی را حل کند.
این شرکت میگوید:
گرانقیمت، خطرناک، غیرقابلپیشبینی: اینها برخی از تصورات اشتباهی هستند که درباره خودروهای الکتریکی وجود دارند. ما روی ۷ نمونه از آنها تمرکز کرده و میخواهیم این تصورات غلط را از بین ببریم.
خب بیایید شروع کنیم!
- تصور غلط ۱: خودروهای الکتریکی برای محیطزیست مضر هستند!
واقعیت: خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی آسیب کمتری به محیطزیست میرسانند و مطالعات فعلی تائید کرده این خودروها مزیتهای آبوهوای بیشتری دارند.
- تصور غلط ۲: تنها افراد ثروتمند میتوانند خودروهای الکتریکی را بخرند!
واقعیت: قیمت خرید فولکسواگن ID.3 پس از اعمال مشوقهای دولتی کمتر از یک خودروی درونسوز قابلمقایسه است. مالکان ID.3 در هر ماه حدود ۷۰ یورو هزینههای مالکیت کمتری خواهند داشت.
- تصور غلط ۳: باتریها خیلی سریع خراب میشوند و نمیتوان آنها را تعویض کرد!
واقعیت: فولکسواگن ظرفیت باتری خودروی الکتریکی خود را به مدت ۸ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر گارانتی میکند. همچنین باتریها به عنوان زبالهای خطرناک مطرح نبوده و میتوان آنها را بازیافت کرد.
- تصور غلط ۴: خودروهای الکتریکی مخصوصاً در هوای سرد فقط برای مسیرهای کوتاه هستند!
واقعیت: تنها در عرض ۳۰ دقیقه میتوان باتری ID.3 را برای برد ۲۹۰ کیلومتری شارژ کرد. بیش از ۲۲۰۰ ایستگاه شارژ سریع جدید در حال ساخت در قاره اروپاست.
- تصور غلط ۵: کمبود جایگاههای شارژ خودروهای الکتریکی!
واقعیت: در حال حاضر حدود ۲۴ هزار جایگاه شارژ خودروهای الکتریکی در آلمان وجود دارد. در سراسر اروپا تعداد این جایگاهها به ۱۵۰ هزار نقطه میرسد.
- تصور غلط ۶: خودروهای الکتریکی به راحتی آتش میگیرند و نمیتوان آنها را خاموش کرد!
واقعیت: متخصصان میگویند خودروهای الکتریکی درست به اندازه خودروهای مرسوم امن هستند. نرمافزار مدیریت شارژ و بدنه فولادی باعث حفاظت از باتری میشود.
- تصور غلط ۷: متریال خام کافی وجود نداشته و استخراج آنها به مردم و محیطزیست آسیب میزند!
واقعیت: متریال خام فعلی تا ۱۵۰ سال آینده پاسخگوی نیازها خواهد بود. فولکسواگن تنها از متریال خام پاک برای خودروهای الکتریکی خود استفاده میکند.
ممد ژانگولر
۱۲ فروردین ۱۳۹۹مخالفان و مغزهای زنگ زده و معافیای شرکتهای نفتی که با شکل گیری خودروهای الکتریکی مخالفن و سنگ اندازی میکنن و حتی با کامنتاشون دامن میزنن به گسترش انرژیهای پاک تحویل بگیرن
آیا هنوزم از خودروهای سوخت فسیلی حمایت میکنید؟
بله لایک +
خیر دیسلایک –
s.h
۱۲ فروردین ۱۳۹۹اکثر غول های نفتی دنیا همه یه لابی و بخش انژی های پاک هم دارند مثلا شرکت کوک امریکا باتری خورشیدی توربین بادی و …. تولید میکنه و نه تنها تولید بلکه یکی از بهترین برندهای بازار هم هستد
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۳۹۹اصلاً این رو میدونید لیتیوم یون در کجای این کره خاکی استخراج میشه ؟؟؟
اصلاً این رو میدنید با چه روشی استخراج میشه ؟؟؟
اصلاً میدونید چقدر آب شین مصرف و به نمکزار تبدیل میشه ؟؟؟
اصلاً این را میدونید چه بلایی سر دو کشور آرژانتین و شیلی میاورند سرمایه گذاران قدرتمند و ثروتمند به اصطلاح دارای دموکراسی ؟؟؟
مبدانیید با گسترش استخراج ، دو کشور شیلی و آرژانتین به کویره شوره زار تبدیل میشوند !!!
و خیلی ندانستن های دیگر که فعالان محیط زیست فعلاً جلویش را گرفته اند و اگر نه اتفاقی برای این دو کشور میوفته که جنگهای فرقه ای خاورمیانه و نفت خیز به حاشیه کشیده میشه .
لطفاً در گوگل سرچ کنید و بخوانید تا بدانید کدام بد و کدام بدتر میباشد .
سینا BMW
۱۲ فروردین ۱۳۹۹خیلی از این ها که خودشون رو حافظ محیط زیست میدونن ، الان دارن معادن لیتیوم یون رو برای ماشین مصرف میکنن.
OMID
۱۲ فروردین ۱۳۹۹آب شیرین لیتیوم نداره
از آب شور غیر قابل شرب استفاده میشه
SS
۱۲ فروردین ۱۳۹۹این حرف شما درست بود و چند دهه قبل شرکت های نفتی ترجیح میدادن که با تکذیب کردن واقعیت سود خودشون رو تامین کنن.
اما شرکت های نفتی فهمیدن با آگاه شدن مردم دیگه با تکذیب نمیشه واقعیت رو انکار کرد و از چند سال قبل شروع به سرمایه گذاری در انرژی های پاک کردن. (و جالب اینجاست که با توجه به نقشی که نفت در صنایع دیگه خواهد داشت شرکت های تکنولوژی مثل گوگل هم در صنعت نفت سرمایه گذاری کردن!!)
چیزی که من میدونم این هست که خودرو های بنزینی باید از رده خارج بشن ولی لیتیوم یون جواب مسئله نیست و احتمالا 20 سال بعد مستند هایی میسازیم که چطور این باتری ها به محیط زیست صدمه زدن!!
باید امیدوار باشیم زودتر تکنولوژی هایی مثل Solid State Battery یا هیدروژن جای هر دو تکنولوژی بنزینی و برقی فعلی رو بگیرن.
datsun
۱۲ فروردین ۱۳۹۹داش مغز ما زنگ زده اصلا فعلا بشر میتونه بدون سوخت فسیلی و تخریب محیط زیست زندگی کنی ؟ نه عزیزم
اصلا میشه بدون فراوردهای نفتی پلاستیکی و مصنوعی و فلزات ماشین الکتریکی یا بنزینی ساخت نه
میشه در حال حاضر بدون نیروگاههای سوخت فسیلی و اتمی برق مورد نیاز بشر رو با چهار تا توربین بادی و صفحه خورشیدی که برق ده تا خونه رو هم نمی تونن پوشش بدن تامین کرد نه
پس فعلا تا برق ماشین های الکتریکی از منابع پاک تامین نشدن ادای دوستداری محیط زیست رو در نیاریم.
OMID
۱۲ فروردین ۱۳۹۹ولی میشه کمتر تخریبش کرد!
سوزوندن سوخت داخل نیروگاه و تبدیلش به برق و انتقالش بازدهیش خیلی بیشتر از بازدهی موتور درونسوز هست
حدود 3 لیتر در هر کیلومتر معادل انرژی مصرفی خودروی برقی با هدر رفتشه! اتفاقاً مطلبشو پدال رفت
سینا BMW
۱۲ فروردین ۱۳۹۹مطالب این پست باز فولکس واگنه که روی برقی ها خیلی سرمایه گذاری کرده. حالا بیاد بدی برقی ها رو بگه.اصلا میدونید استخراج مواد مورد نیاز باتری ها چقدر آلایندگی داره؟؟؟؟
آخرش هم نوشته که از متریال پاک استفاده میکنه!!!
بعدش وقتی تقاضا برای برقی ها زیاد بشه روش های پاک نمی تونن که همه رو تامین کنن و باید دوباره برای برق سوخت فسیلی مصرف بشه.
s.h
۱۲ فروردین ۱۳۹۹داستان اینکه که برای یه ماشین یه بار الایندگی ایجاد میشه و تمام ولی بنزینی ها نه
البته هیچ وسیله ای بی الایندگی نیست حتی برای تولید اهن و الومینیوم دوچرخه هم الایندگی ایجاد میشه که خب این عقیده درست هست ولی افراطیه
سینا BMW
۱۲ فروردین ۱۳۹۹حرف شما کاملا صحیحه ولی باید گفت که این ادعای ماشین های برقی پاک هستن اشتباهه.
Khan
۱۲ فروردین ۱۳۹۹من نمیدونم آیا با سوختن یه لیتر بنزین، برق کافی واسه طی همونقدر مسافت واسه ماشین برقی تولید میشه یا نه؛ اگر کمتر از اینه که ارزش نداره. مخصوصا با اون آلایندگی که بحث تولید باتری داره. این قضیه که برق آبشار و توربین توی دریا و توربین بادی و صفحه خورشیدی اینا میاد هم به نظرم وارد نیست چون عموم کشورای دنیا هنوز تولید برقشون از همون سوخت فسیلی و زغال سنگ اینهاست و تا سالیان آینده هم تغییری در اونها ایجاد نمیشه یکیش همین ایران خودمون.
محمدرضا
۱۲ فروردین ۱۳۹۹ماشین های kei car که ژاپنی ها سوار میشن راهکار اصلی مبارزه با صدمات زیست محیطی هست چون با توجه مصرف کم و عمر مفید بالایی که دارند هم الودگی کمتری تولید میکنن و دیرتر نیاز به تعویض پیدا میکنن به این شکل کم تر از منابع طبیعی استفاده میشه و همینطور کمتر زباله تولید خواهد شد. متاسفانه خودرو های برقی دارن عکس این جریان حرکت میکنن و من دلیل حمایت مردم رو متوجه نمیشم.
سینا BMW
۱۳ فروردین ۱۳۹۹اگه سعی کنن ماشین بنزینی کم مصرف و کم آلودگی تولید کنن (مثل اسکای اکتیوX) خیلی بهتر برقی هاست.
suan chwan
۱۲ فروردین ۱۳۹۹آقایون یک سوال داشتم واون اینه که شما چطور به این نتیجه رسیدید که استخراج لیتیوم و یون بده و این که چرا فقط لیتیوم و یون مثلا الومینیوم
،کربن، انواع پلاستیک و … خیلی پاکن؟ مثلا پلاستیک ها کلا از نفتن .
یا انواع فلزات نباید استخراج بشن؟
فرایند خالص سازی اونا میدونین چقدر هزینه بره ؟
در ضمن اصلا میدونین چقدر زیاد از لیتیوم و یون روی زمین هست؟
وقتی چیزی از ماشین های برقی و هدف تولید اونها نمیدونین چرا الکی نظر میدید؟ اصلا میدونین که چند ساله ماشین های برقی اومدن ؟
خب یک صنعت نو پاست انگار ماشینای بنزینی از همون اول خوب بودن.
datsun
۱۲ فروردین ۱۳۹۹ماشین های الکتریکی قدمتی به اندازه ماشین های درون سوز دارن دوست گرامی
سینا BMW
۱۲ فروردین ۱۳۹۹تازه اونجور که من شنیدم ماشین های برقی قدیمی تر هم هستن ولی به دلیل بازده پایین زیاد استفاده نشدن و زیاد معروف نبودن
میلاد
۱۲ فروردین ۱۳۹۹تصور غلط 6 اتفاقا کاملا درست و صحیح است.
ریسک آتش سوزی خودروهای الکتریکی بسیار بالاست. وبسیار غیر قابل پیش بینی است. نمونه های زیادی هم در سطح دنیا پیش اومده. چه از سوپر کار های الکتریکی تا الکترونیکی های اقتصادی.
(مثل خودرویی که در گرند تور تست شد و با یه چپ کردن ساده و یه برخورد ساده ساعت ها سوخت )
سینا BMW
۱۲ فروردین ۱۳۹۹مثل همین اخباری که هر روز درباره آتش سوزی این جور ماشینا می شنویم.
خیلی از موارد بالا اصلا غلط نیستن
رسول
۱۳ فروردین ۱۳۹۹سلام به دوستان عزیز درچند سال آینده خودروهای برقی ساخته میشه که نیازی به باتری ندارند وموتور آن بصورت خودکار کار میکنند شک نکنید خودرو برقی سکوی پرتابیست به آینده پاک در تلویزینون ایران مخترع ای رو نشان داد که این کار رو انجام داده و انقلابی در صنعت ساخت انواع موتور رو انجام داده آیا باز هم میخواهید بگید خودرو برقی خوب نیست
سینا BMW
۱۳ فروردین ۱۳۹۹پس با چه نیرویی کار میکنه؟؟؟؟