سال پیش و بهصورت کاملاً اتفاقی ما با دو جفت خودرو که تعریف کننده عصر خود بودند مواجه شدیم. بامو سری ۳ کد E30 و مرسدس 190E W201 دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی. در طرف مدرن قضیه هم بامو سری ۳ کد G30 و مرسدس C کلاس W205 قرار داشتند.
برنامه این بود که این خودروهای جدید و قدیم را با یکدیگر مقایسه کرده و ببینیم این برندهای شناخته شده چه تغییراتی داشتهاند. البته پس از چند روز همراهی با این خودروهای لذتبخش یک موضوع متفاوت آشکار شد. اجازه دهید توضیح دهیم.
وقتی بحث افراد جوانتر به میان آید تفاوت واضحی بین E30 و 190E وجود خواهد داشت. در آن زمان اگر خواهان خودرویی با تمرکز بیشتر روی راننده بودید بامو را انتخاب میکردید درحالیکه مرسدس تجربهای شبیه S کلاس را با خودروی خود ارائه میکرد.
اینجا دو سدان از دو خودروساز رقیب هم را داریم که اگرچه در یک سگمنت قرار دارند و رقیب مستقیم هم محسوب میشوند و البته قیمتی مشابه را نشان میدهد اما درعینحال احساسی کاملاً متفاوت را نسبت به یکدیگر بروز میدهند.
همانند پسران مدرن خود هیچ خودرو بر دیگری برتری محسوسی ندارد. آنها تقریباً استانداردهای مشابهی داشته و از پیشرانههای ۴ سیلندر استفاده میکنند؛ اما بامو استاد طراحی شاسیهای دینامیک و ناب بوده و فرمان پذیری سریع و مستقیمی دارد. در طرف دیگر مرسدس را داریم که محصولی پایدار و خوشساخت برای سواری در بزرگراهها ساخته و اشرافیت خاص خود را ارائه میکند.
تفاوت بین این دو خودرو از پشت فرمان تفاوتهای محسوسی دارد اما درعینحال هر دو خودرو به موفقیت دست یافته و مشتریان وفادار خود را دارند.
اما بیایید وارد قرن ۲۱ شویم…
امروزه فاصله بین سری ۳ و C کلاس بسیار کمتر شده است. هنوز هم تفاوتهایی وجود دارد اما چیزی گم شده است. C کلاس همچنان روی راحتی تأکید دارد اما چندین حالت رانندگی اسپورت را نیز ارائه میکند. سیستم تعلیق این خودرو میتواند سفت تر شود، پیشرانه و گیربکس گیراتر شوند و درعینحال آن حس خاص 190E از بین برود.
داستان مشابهی درباره سری ۳ مدرن وجود دارد. این خودرو هر آن چیزی را که میخواهید از پشت فرمان ارائه خواهد کرد اما درعینحال تجربه رانندگی لوکسی را ارائه میکند.
از نظر تئوری شما میتوانید سری ۳ را به اندازه C کلاس راحت و C کلاس را به اندازه سری ۳ دینامیک بدانید؛ اما هیچکدام از این دو خودرو دیگر تفاوتهای محسوسی نسبت به یکدیگر ندارند. مثال بامو در برابر مرسدس تنها یکی از چند مثال واضح در صنعت خودرو است.
بهطور خلاصه باید گفت سؤال این است: در تلاش برای جلب نظر همه، آیا خودروهای مدرن توانایی خود برای منحصربهفرد بودن را گم کردهاند؟ آیا خودروهای مدرن طبل توخالی هستند؟ یا اینکه ما دلمان برای گذشتهها تنگ شده است؟
NAVID۰۰۹۸
۲۸ بهمن ۱۳۹۹بله
طبل تو خالی هستند !!!
مضخرف هستند چون احساس ندارند ، چون همه مثل هم شدهاند و …!
اونجایی که در مقاله نوشته شده (( اما بیایید وارد قرند۲۱ شویم … )) ،
ای کاش مینوشت : (( اما بیایید وارد قرن ۲۱ نشویم … )) به قول رضا صادقی که میگه (( وایسا دنیا ، من میخوام پیاده شَم (( برای خودروهای قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی )) )) .
S
۲۸ بهمن ۱۳۹۹تجاری شدن
Hadi
۲۹ بهمن ۱۳۹۹واقعاً قدیمی تر ها چیز دیگه ای بودن و روح و حس خاصی داشتن که الان با مدرن شدن و تکنولوژیک شدن اون روح از بین رفته…
E30 یکی از بی نقص ترین ماشین هاست چه فنی و چه ظاهری حرف نداره ?
مرسدس هم همینطور ولی اون حسش فرق میکنه…
RAHIM.K
۲۹ بهمن ۱۳۹۹حالا ببین ۱۰ سال دیگه ماشینا چطور میشن.
البته ده سال دیگه ماشینا حتما ماشینهای خوبی خواهند بود،
ولی همه شبیه به هم و بدون هویت و شخصیت مستقل
hssn
۲۸ بهمن ۱۳۹۹از اونجایی که به خودروهای ژاپنی علاقه دارم به اونا اشاره میکنم
توی دهه نود میلادی هر کدوم از اون خودرو ها مهندسی خاص خودشونو داشتن و هرکدوم به روش خودشون عملکردشون رو به نمایش میذاشتن اما الان چی؟ انگار همه یه فرمول ثابت استفاده میکنن، انگار همه الان شدن یچیز ولی با ظاهر و ابعاد و حجم موتور و قدرت متفاوت
الانم که همه دارن به سمت الکتریکی شدن میرن(کاری به خوب یا بد بودنش ندارما، هیت الکی ندید:/)
و قطعا نمیتونن حتی حس همین خودروهای همین دوره رو داشته باشن
دیگه هیچکدوم اون حس خاص بودن خودشونو ندارن
امیدوارم صنعت خودرسازی به روزای اوج و خاص خودش برگرده
البته نظر منه… ممکنه بقیه مخالف باشید… که اونم محترمه
مازیار
۲۸ بهمن ۱۳۹۹دوست من نوید
طبل توخالی نیستند
یک خودرو قبل از هر چیز دیگه یک محصول صنعتی هست که برای خدمت به بشر درست شده حالا بخاطر اینکه شاید بیشتر از هر محصول دیگه ای با زندگی ما عجین شده ازش انتطاراتی فراتر از یک محصول صنعتی میره و از طرفی حس تعلق خاطر به گذشته همیشه همراه انسان هست اما واقعیت امری جداست
واقعیت اینه که خودرو هم مثل همه محصولات صنعتی تا زمانی که تولید میشه درحال تکامل هست و به زبان ساده سال به سال داره بهتر میشه (منظور از بهتر شدن همون خدمت بیشتر به ما انسانهاست)
حالا از دیدگاه صنعتی بگذریم و هنری ببینیم که در اینصورت یکمی اوضاع فرق میکنه ، در برخی از شاخه های هنری ما پسرفت داشتیم مثلا هنر سینما که هرگز به پای سالهای طلایی دهه پنجاه و شصت (میلادی) نمیرسیم یا هنر مجسمه سازی که برخی معتقدند دوران اوجش قبل از میلاد مسیح بود و شخصا معتقدم اگه طراحی بدنه اتومبیل رو هم یک هنر بحساب بیاریم دیگه اون دوره قدیم تکرار نشد
NAVID۰۰۹۸
۲۸ بهمن ۱۳۹۹نمیدونم چطور منظورم را به شما برسونم !
بهتره اینطوری بگم ، خودروهای قدیم هنگام رانندگی احساسی را به ما منتقل میکردند که گویی با پوست و گوشت استخوان لمسش میکردیم ، یه جورایی انگاری احساس داشتند و روح داشتند که با شما صحبت میکنند !
اما امروزیها مطمئناً بهتر هستند و باکیفیتتر هستند و رفاه بیشتری میرسانند ، ولی روح ندارند و اِنگاری جنبهی ظروف یکبار مصرف را پیدا کردهاند که پس از مدتی دلزده میکنند و خسته میشوید از داشتنش که عوضش کنید یا بهترش کنید در صورتی که هم سرعت بالایی دارند و هم شتاب خوب و تجهیزات بالا !
این بحث کلی حرف دَرِش هست ، اما واقعاً میشه گفت زندگی در اون وقتها زیباتر و قابل لَمستر بوده !
امیرحمزه
۲۹ بهمن ۱۳۹۹عالی گفتی دست مریزاد
پدر خودرو سازی جهان
۲۹ بهمن ۱۳۹۹تا ۲۰۱۹ هنوز هم مرسدس پر از ابهت بود، اما با معرفی نسل جدید s کلاس و e کلاس از نظر شکوه مرسدس کم آورد
الا فقط جی کلاس افسانه ای هنوز زیباست
ولی مرسدس های قرن ۲۰ خیلی شکوهمند تر بودند، و بیشتر حس اشرافیت داشتند
??Amin_sto??
۲۸ بهمن ۱۳۹۹وای اون بی ام و تو عکس اول چقدرررر قشنگه
واقعا یه زمانی ماشین ها شاهکار بودند و آدم از وجودشون لذت میبرد
از وقتی سر و کله ی ایلان ماسک پیدا شد دنیای خودرو داره رو به نابودی میره ?♂️?♂️?♂️
NAVID۰۰۹۸
۲۸ بهمن ۱۳۹۹چند نفر از شماها خودروهای قدیمی را سوار شدهاید ، چند نفرتان خودروهای جدید را داشتهاید !!!
روی سخنم با کسانیست که کادیلاک سیویل یا بیوک ایران دهه۷۰ میلادی را سوار شدهاند و سپس گالانت و کریسیدا و بنز E دهه ۹۰دی و سپس ماکسیمای مدل ۲۰۰۲ که در ایران تا سال ۱۳۹۱ تولید میشد و رسیدیم به خودروهایی که از جنبهی ایمنی آپشت زیبایی سرعت و قدرت پیشرفت کردن اما اگر ریشه یابی کنیم ، میفهمیم که اصلیترین دلیل داشتن و لذت بردن از خودرو را از دست دادهاند و اون هم احساسبرانگیز بودن و سواری نرم و راحتشون هست !
خودروهای امروزی مثل لباس پوشیدنها و اپل خریدنها فقط حکم ظاهرنمایی و مدرنیتهنمایی پیدا کرده که پس از یک یا دو سال از چشم میوفتند و دِمُده میشوند که این یعنی مصرفگرایی که مغز ما را جوری به تصخیر گرفتهاند که اگر وسایلمون را به روز نکنیم ، گویی در جنگلهای آمازون زندگی میکنیم یا تو غارها !
این هدف شرکتها بوده که جوری محصول بسازه و تفکرات را به سمت مصرفگرایی سوق بِده که عادت بشه ما پولمون را برای چیزی پرداخت کنیم که اصلیت خودش را از دست داده :
مثل خودرو و لذت راندن
مثل موبایل و وظیفهاَش که پیامرسانی و صحبت کردن هست
مثل پوشاک که وظیفاَش پوشش و نظافت هست
مثل وسایل آرایشی و بهداشتی که وظیفهاِشان زیبایی و شادابیست
اما همهی ما در رقابت عقب نیوفتادن افتادهایم که این را میشه از صف کشیدن مردم جهان هنگام رونمایی از لباس یا موبایل یا ماشینی دید که خریدارانش میتوانند راحت با محصول سال قبلشان تا سالها استفاده کنند اما نمیکنند ، چون مغزشون فرمان میده که مبادا عقب بیوفتی و برو پول مفت بریز در جیب این شرکتها تا مثلاً به روز و باکلاس به نظر بیایی !
(( نظر شما محترم / این نظر شخصی من هست )) !!!
محمد حسین
۲۸ بهمن ۱۳۹۹یعنی فقط میتونم بگم احسنت
زدی تو خال
mahan
۲۸ بهمن ۱۳۹۹نوید جان امروز دوبار خواستم نظر بدم همون چیزی که خواستم بگم رو واضح گفتی و زحمت تایپ رو از ما گرفتی!
چون قطرهای بنمایدت باقیش معلوم آیدت—————— —- ز انبار کف گندمی عرضه کنند اندر شرا
کفی چو دیدی باقیش نادیده خود میدانیش—— —— دانیش و دانی چون شود چون بازگردد ز آسیا
یادش بخیر ما رانندگی رو دزدکی با بنز E230 فک کنم 1990 (تاریخ رو یادم نیست)(کپل)مشکی یاد گرفتیم.بیوک اسکای لارک و شورلت کاپریس و کادیلاک سویل روندیم.با ایکس تری 3 لیتری قدیم و 318i و ماکسیما که هنوزم عشقه و یکی از دوستان داره هر وقت میریم بیرون من میشینم پشتش و لذت میبرم خاطره داریم.بیچاره الان جاوانای جدید بنده خدا ها باید با تیگو و ارزو و چانگان و دنا و شهین و مهین تجربه کنند!همون چیزی که تو پست های قبل گفتم این نمایشگر 55 اینچی برای خودتون مارو با چرم و چوب و دنده دستی تنها بگذارید!
مهدی
۲۸ بهمن ۱۳۹۹دلمان برای گذشتهها تنگ شده است
Amin
۲۸ بهمن ۱۳۹۹خدا وکیلی طراحی سری ۳ معمولی چی کم داشت که اومدن این جلو پنجره بزرگ رو گذاشتن روش؟
بهزاد
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ماشین هر چه جدیدتر بهتر وگرنه خودروهای قدیمی فقط حس نوستالژی دارن و از هیچ نظری نمیشه گفت خودروهای جدید طبل تو خالین.
Farzad
۲۸ بهمن ۱۳۹۹نه نمیشه گفت طبل تو خالی هستن ، چون چیزهای زیادی رو ارائه میدن مثل پرفورمنس عالی ، تکنولوژی های روز و خیلی چیزای دیگه ، اما یه تفاوت دیگه که خودروهای جدید با قدیمی دارن عمر مفیدشونه ، قدیمیها انگار جوری ساخته شدن که تا آخر عمر صاحب ماشین بهش کار بدن . اگه بدنه شون رو لمس کرده باشین میفهمین چقدر محکم و بادوام ساخته شدن که حتی چکش هم کارگر واقع نمیشه اما جدید ها پلاستیک و پلاستیک و پلاستیک .
mahdi-abdi
۲۸ بهمن ۱۳۹۹شما مگه همه خودروهای جدیدو تست کردید. زمان همه چیو مشخص میکنه
Farzad
۲۸ بهمن ۱۳۹۹خیر پسر خوب ، مگه هر کسی اینجا نظری میده باید همه ماشینارو تست کرده باشه ، این چیزی که گفتم رو دیگه همه میدونن و روش اتفاق نظر دارن .
mahdi-abdi
۲۹ بهمن ۱۳۹۹والا اگه به اینا بگید طبل تو خالی به الکتریکی های ده سال بعد چی میگید
Sajjad
۲۸ بهمن ۱۳۹۹شخصا دلم میخواد برگردم به سالهای 1960 تا 1980
خودروهای جذابی تولید شدن اون موقع
hssn
۲۸ بهمن ۱۳۹۹اره موافقم باهات
برای امریکایی باز ها اون دوران طلایی ای محسوب میشه
برای ژاپنی باز ها هم 1980تا 2000
بعد از اون دیگه هیچوقت هیچکدوم از ماشینا مث سابق نشدن
حسین
۲۹ بهمن ۱۳۹۹همون آمریکایی بازها هم دهه۹۰خوبه
Farzad
۲۸ بهمن ۱۳۹۹هر چی قدیمی تر اصالت و پرستیژ بیشتر برای همین اکثرا به ماشینهای کلاسیک علاقه داریم و این فقط مربوط به ماشین ها نیست ، هر چیزی که فکرشو بکنید قدیمیش یه حس و حال دیگه ای داره ، مثلا آهنگ ، آیا اون موسیقی های ناب و خواننده های قدیمی دوباره تکرار میشن ؟ هرگز
میشه گفت با یه دنیای بی اصالت طرف هستیم .
NAVID۰۰۹۸
۲۸ بهمن ۱۳۹۹فرزاد جان
همیشه به این فکر میکنم چون در کارم زیاد آهنگ گوش میکنم .
جداً بهترین خوانندههای امروزی هرچی هم که خوب باشند ، پس از مدتی که آهنگشون را گوش میدهیم ، خسته میشویم !
اما هایده ، معین ، داریوش ، مهستی و… را از بچهگی تا به امروز هرچقدر گوش میدهیم خسته نمیشویم و انگار ساخته شدهاند برای بینهایتها گوش دادن !
اَصلیت و ذات هر چیزی ، جایش با مدرنیته و پول عوض شده !
قدیما برای پول کار انجام نمیدانند و دلی چیزی میساختند که پول را به سمتشان جذب میکرد ، اما امروزه همه چیز فقط شده پول پول پول بیشتر که برای به دست آوردنش دست به هرکاری میزنند و برای همینه که هرچیزی را که میخریم و میبینیم ، پس از مدتی دلمان را میزند و خستهاِمان میکند !!!
البته یه بحث طولانی در پیش داره که تا همینجا هم حوصلهی گفتن نیست !
mahan
۲۸ بهمن ۱۳۹۹امروز توی یک پیام یک قسمت از قمیشی پلی شد منو برد به یک دنیا که تصمیم گرفتم غروب قمیشی بزارم برم لب ساحل و قهوه و برگ!
نوید جهرمی
۲۹ بهمن ۱۳۹۹بدجوری باهات موافقم
ایران
۲۸ بهمن ۱۳۹۹اون زمان ماشین های سگ جونی ساخته میشدند ولی امروزه نمیدونم چرا اینجوری شدن؟
Ahmedreza2002
۲۸ بهمن ۱۳۹۹از خوب یا بد بودنش که بگذریم
کاملا منطقیه
نه بنز تحمیل داشت که جوونا ب امو بخر و نه بامو تحمل داشت میانسالا بنز بخرن
و علاوه بر اون وقتی فرمول موفقی برا جذب مشتری کشف بشه خب همه استفاده میکنن دیگه
Twin H Power
۲۸ بهمن ۱۳۹۹به سال 1990 برگردیم.
بنز W124 ، کاپریس و کرون ویکتوریا و دارودستشون! ، لنسر و گالانت ، سیویک و آکورد و …
چقد خوب بودن اینا !
mahdi-abdi
۲۸ بهمن ۱۳۹۹الان شما عاشقان خودروهای کلاسیک میخواید بگید مثلا مرسدس c کلس یا بیمر سری3 به جذابیت نسل قبل نیستن؟واقعا؟
HamidReza
۲۸ بهمن ۱۳۹۹بنظرم هیجان صنعت خودرو واقعا کم شده
خیلی خیلی خیلی کم شده
اصلا شما بیا با یه ماشین صفر تا صد 1 ثانیه ثبت کن
که چی! چه اهمیتی داره …
اما اون زمان … واقعا میشد هیجان رو حس کرد …
محمد
۲۸ بهمن ۱۳۹۹هرچه قدرم اوضاع خراب باشه فکر نکنم به داغونی وضعیت ما باشه که مجبور باشی خودرویی که دوست نداری سوار بشی باز اونا حق انتخاب های بیشتری نسبت به ما دارند
Mf1
۲۹ بهمن ۱۳۹۹مطمعن باش ۴۰ سال دیگه همین خودروهای تو خالی امروزی میشه شاهکار ۴۰ سال اینده همینجور که قدیمی ها شاهکار امروزه شدن
?Ali Hossein?
۲۹ بهمن ۱۳۹۹من از خودرو های مدرن بدم نمی اد
ولی از اینکه اسطوره ها دارن برقی میشن بدم می اد…?
Sina
۲۹ بهمن ۱۳۹۹این سری سه و سی کلاس جدید فعلا مشکلی ندارن و عالی هم هستن
مشکل از سال ۲۰۲۵ به بعده که اون زمان واقعا دیگه دوران خودروسازی تموم میشه
همه میخوان برن سراغ برقیا اون سال
کیوان
۱ اسفند ۱۳۹۹زندگی الان فقط هم چشمی رقابت ناسالم و پز دادن شده ماشین هم قسمتی ازاین زندگی مجازی شده بیوکB2وشورلتC5 کادیلاک سیویل پیکان جوانان بی ام و 2002. 518.320 بنز190.220.280S اینا همه زیبائی های زندگی بودن چه پلتفرم چه بدنه عقب جلو همه متفاوت الان ببینید شاسی های ۲۰۱۵ به بعد تمام چراغ های عقب ماشین شبیه هم بهر حال…….
آرش
۲ اسفند ۱۳۹۹این موضوع فقط در مورد خودرو صادق نیست، میشه به کل تجربه زیستن در دهه ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته میلادی و حال تعمیمش داد. از گوشی موبایل و ابزارهای الکترونیکی بگیر تا صنعت مد، همه چی مثل هم شده. به نظرم تکنولوژی تولید مشابه و جهانی شدن نحوه تولید دلیل این موضوعه.