هفته نامه

خودروسازان داخلی و قضیه «تنوع رنگ»

سام کاویانی: «رنگ» در حیات بشری مقوله مهمی محسوب می‌شود. ما با «رنگ» اشیاء پیرامونی خود را شناسایی می‌کنیم، الهام می‌گیریم، عشق می‌ورزیم و حتی از آنها دوری می‌جوییم. بزرگ‌ترین هدیه‌ای که خداوند به ما آدمیان اعطاء فرموده طبیعت رنگارنگی است که در گرداگرد خود می‌بینیم.


در دنیای خودروسازی نیز، مقوله «رنگ» نقش مهمی را در جذب و اغواء مشتری ایفاء می‌کند. چه‌بسا خریدارانی را می‌بینیم که به بهانه رنگ یک خودرو از آن دوری جسته و به خودروی متفاوتی روی می‌آورند، خودرویی که لزوماً کیفی‌تر از آن دیگری نیست. رنگ یک خودرو مکمل فرم بیرونی آن و حتی برخی مواقع مهم‌تر از آن است. اگر چنانچه سوپر اسپرت‌هایی همانند لامبورگینی، فراری، پورشه و… تنها در رنگ‌های سیاه و سفید عرضه می‌شدند، شاید تا این اندازه جذاب و مشتری‌پسند نبودند. این کهکشان متنوع رنگ در این خودروهاست که خریدار را چنین مجذوب و شیفته خود می‌کند.


به نظر نگارنده، از مهم‌ترین مسائلی که سال‌هاست توسط خودروسازان داخلی ما سخت مغفول مانده، مسئله ارائه رنگ‌های زیبا، شاد و متنوع به مشتریان داخلی است. خودروسازان وطنی ما عمدتاً ترجیح می‌دهند که اغلب ساخته‌های خود را با رنگ‌هایی چون سفید، مشکی و نقره‌ای به آحاد مشتریان عرضه کنند و رنگ‌های دیگر کمتر و یا به‌ندرت مدنظر آنهاست. مسئله‌ای که پیامدش در درازمدت همراه با خستگی و دل‌زدگی خریدار است، ولو آنکه خودروی موردنظر از کیفیت و نام بلندی نیز برخوردار باشد.

L90
البته از جنبه‌هایی نیز حق با خودروسازان داخلی ماست. زیرا که دهه‌هاست خودرو در این دیار از ذات یک کالای مصرفی خارج و به یک کالای صرف سرمایه‌ای بدل شده و دلالان و کسانی که عمدتاً در پی کسب درآمدی سهل‌الوصول و بادآورده هستند، بر این بازار جذاب و پول‌ساز چنگ انداخته‌اند. چنین افرادی عمدتاً رنگ‌هایی مدنظر آنهاست که راحت‌تر در بازار به فروش رسیده و به‌اصطلاح پول نقد باشند. حتی گاهی مواقع دیده شده که این دسته از افراد برای رنگ‌هایی مثل سفید و مشکی به‌شدت تبلیغ نموده و مشتریان را از خرید رنگ‌های شادتر و یا متفاوت سخت بر حذر می‌دارند! شاید وجود همین قضیه مجموعه‌های خودروسازی ما را کمابیش بر آن می‌دارد که به ارائه رنگ‌های شاد و متنوع کمتر اهتمام ورزند. اما سازندگان وطنی ما باید به این قضیه نیز توجه کنند که سلیقه دلالان و فروشندگان خودرو لزوماً تمامی سلایق موجود در کشور را بازتاب نمی‌دهد و هستند بسیاری از مشتریان که در پی رنگ‌های شادتر و متنوع‌تری بوده و در ساخته‌های فعلی خودروسازان چنین رنگ‌هایی را نمی‌یابند. در این راستا، مجموع‌های وطنی ما بهتر است به یک نظرسنجی علمی از مشتریان خود دست زده و نتایج آن را در خطوط تولیدی خود لحاظ کنند.


و درعین‌حال، این هم درست است که اغلب خودروهایی که فعلاً در چرخه تولید سازندگان داخلی است از انواع بسیار کهنه و قدیمی آن بوده و دهه‌هاست که چنین خودروهایی در خارج از این مرزوبوم به موزه آثار تاریخی سپرده شده و دیگر کمتر کسی از آنها یاد می‌کند، ولی باور کنید که همین خودروهای قدیمی را هم می‌توان در رنگ‌های متنوع‌تری ارائه و جامه زیباتر و جوان‌پسندتری هم به تن آنها پوشاند. واقعاً چه عیبی دارد که خودروهای پرفروشی چون پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۶، رنو ساندرو و تیبا ۲ با رنگ‌های دیگری چون نارنجی، لیمویی، زرد، طلایی، صورتی، آبی، بنفش، شکلاتی، سبز مغز پسته‌ای و… و در انواع و اقسام رنگ‌های متالیک روز دنیا به بازار عرضه شوند؟
حتی دیده شده که مشتریان خودروهای خانوادگی چون پژو پارس و ۴۰۵، تندر ۹۰، سمند و دنا هم از تنوع رنگ استقبال می‌کنند. ممکن است در ظاهر طالبان خودروهای رنگی و متنوع در کشورمان کم و ناچیز به نظر برسند ولی اگر تمامی آنها در یک کلیت واحد جمع کنیم، چه‌بسا که تعداد آنها از هزاران نفر نیز فراتر رود. حتی بسیاری از خریداران مردد و یا مرفه‌تر جامعه نیز ممکن است با تنوع رنگ جذب خودروهای داخلی شوند.


خودروسازان وطنی می‌توانند نقش مهمی در تکوین جاده‌های رنگارنگ و زیبا در کشورمان ایفاء و جلوه زیباتر و شادتری را برای شهر و دیارمان مهیا کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Parvaz

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (404 ديدگاه)

    اگر عمری باشه برای بعد عید یه ۲۰۷ آبی کاسپین با رینگ های بی بی اس طلایی مایل به قهوه ای مات رنگ در ذهن می پرورانم… فعلا در حد رویاست!!! ایشالله همه پدالی ها به مراد دلشون برسن، مراد دل من همون آبی کاسپینی با رینگ های مات هستش :|

  2. محمد

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    دست رو دلمون نذار اینجا به فکر چی هستن که به فکر رنگ ماشین و این حرفا باشن باور کنید خیلی از همین دلمردگی مردم هم برای نبود تنوع ،زیبایی و نبود طراحی و رنگ های چشم نواز چه در خودرو و چه در مبلمان شهری و نماهای و دیزاین محل های عمومی جامعست…..

  3. آرش آمریکایی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    رنگای سفید، طوسی و مشکی براشون ارزونتر در میاد ولی به هر حال ملت از اینا ماشین میخرن تا همچنان مدیران خودرویی با پورشه و بی ام و
    و ماشینای خارجی و رنگیشون تو خیابون جولان بدن و ما از پنجره خودروی سیاه و سفیدی که تولیدش بیش از 20 ساله که متوقف شده اما هنوز هم میتونن به این ملت بفروشنش
    بهشون نگاه میکنیم و میگیم
    پول چندانم مهم نیس مهم سلامتیه

    افسوس، ایران سیاه و سفید

  4. بیژن

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بسیار مقاله خوبی بود. بنده همیشه عاشق خودروهای رنگی بودم.
    زمانی که خودرو پژو ۲۰۶ وی ۸ رو سال ۸۸ خریدم رنگش آبی متالیک بود .حتی ضربه گیرهای دور بدنه وسپر همرنگ بدنه بودن. همه از دیدنش به وجد می اومدن . ولی چند سال بعد که خواستم بفروشم، همه میگفتن ای بابا کی سوار ماشین آبی میشه! ولی من هیچ وقت از داشتنش پشیمون نشدم.الانم علاقه مندم تویوتا پریوس فیروزه ای داشته باشم.همون رنگی که توو تبلیغاتش بود….اگه خدا بخواد…??

  5. محمدامین

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (48 ديدگاه)

    سلام.منم خیلی این تو فکرم بود.یه زمانی ولاستر قرمز رنگ داشتم!اون موقع حتی خود فروشنده میگفت زرد یا سبز که بخری فک میکنن تاکسیه!!حتی خودمم قرمز دوس داشتم.الان بی ام و مشکی دارم چون اگه رنگ دیگه ای می بود حداقل ۳۰ میلیون ارزونتر مجبور به فروشش میشدم!….حیف تو ایران!….ایران خیلی وسعت و مکان و اب و منابع و اب و هوا و مردم و همه چیزش خوبه ولی …

  6. مجید

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    با تشکر از نویسنده دلایل دیگه ای هم هست.اولا خودرو به عنوان یک سرمایه شناخته میشه و رنگ تو ارزش نمونه دست دو و فروش تاثیر گذاره.دوما فرهنگ رانندگی تو ایران خیلی پایینه هم تصادفات و هم نوع برخورد جامعه از قبیل آسیب رسوندن به بدنه خودرو که همین هزینه نگهداری از رنگ رو بالا میبره.مجموع دو تای بالا باعث به وجود آمدن جو حاکم به بازار یعنی “بی رنگ بودن” و “فابریک و بدون نقطه” شده که باعث میشه خریداری که این همه از درآمد و پس اندازش برای ماشین صرف میشه رنگ های خاص بر نداره.بزارید یه مثالی بزنم چند سال پیش یکی از دوستام یه تندر 90 رنگ زیتونی (مگان) خرید که موقع خرید با 400 هزار تومن اضافه تر ماشین رو گرفت.یه بار تصادف کرد و هزینه نقاشی (اون هم هقط سپر)به نسبت رنگ های دیگه 200 هزار تومن بیشتر در اومد.در نهایت هم موقع فروش ( قصد فروش نداشت و فقط به خاطر خرید ملک ) ماشین رو به سختی و با یک میلیون پایین تر علیرغم تمیزی و کارکرد کمتر نسبت به بقیه فروخت.من خودم عاشق رنگ نارنجی هستم ولی اصلا تو ماشین من (206 تیپ 5) هنگام سفارش وجود نداشت!!!!!!

  7. احسان

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (310 ديدگاه)

    مردم ما که گیر دادن همش ماشین سفید میخرن
    حالمون بهم خورد انقدر ماشین سفید تو خیابون ریخته
    بعضی ها هم فکر میکنن خیلی مخ اقتصادی دارن و زرنگن واسه اینکه وقت فروش بتونن ماشینشونو 500 تومن گرونتر بفروشن پا رو سلیقشون میذارن و سفید میخرن
    واقعا مردم جالبی هستیم

  8. ونوم اف ۵

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    اقای سام عزیز صحبتتون درسته تنوع رنگ باعث میشه روح ادم تازه بشه ولی جدای از خودروسازا که اهمیت نمیدن به این مسئله خود مردم هم زیاد انگار علاقه به ماشین هایی با رنگهایی مثل سبز و قرمز و … ندارن شاهد مثال اینکه مثلا ۲۰۶ و یا پراید اوایل تولید خیلی رنگهای متفاوت تری مثل قرمز و سبز و … داشت ولی هر کی میخواد ماشین بخره یا نقره ای میخواد یا سفید

  9. معین

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (49 ديدگاه)

    خودرو سازها بهترین کار رو میکنن
    1000 تا رنگ هم بزارن. مردم سفید میخرن
    طرف ماشین یه میلیاردی میخره. سفید میخره

  10. مهدی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1327 ديدگاه)

    مهمترین دلیل خرید ماشین سفید دوام رنگ در‌مقابل افتاب راحتی در صافکاری و رنکاری احتمالی کمتر دیده شدن خط و خش و کیفیت دیگر رنگ هاست کلا کیفبت رنگ خودرو های داخلی پایین است و اگر شما برید ماشین غیر سفید بخرید بعد از چهار پنج سال اصطلاحا کچلی میگیره و به مفت نمی ارزه اما سفید اینطور نیست

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Aston martin

      ۲۹ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      اتفاقا سفید هم سریع بطور مشهودی رنگ میبازه و به زردی میزنه اصلا ربطی نداره. ما سمند هشتاد هشت داریم سفید بود الان زرد شده. زیادم زیر آفتاب نبوده کلا تغییر رنگ داد

  11. emad1990

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (999 ديدگاه)

    تنوع رنگ خودرو رو در هر کشوری میشه دید.استاد تنوع رنگ(حال حاضر) هم شرکت های امریکایی داج فورد و شورولت هستند با رنگ های بسیار زیبایی که برای پونی کارها ارایه میدن.رنگ های زرد ابی سبز نارنجی سرمه ای و…من رنگ سبز روشن چلنجر هلکت رو خیلی دوست دارم و بنظرم رو ماشین های موجود در ایران هم خوب جواب میده
    یکی از دلایل عدم میل مردم به رنگهای شاد در ایران طبع افسرده مردم هست
    یکی از عوامل

  12. Dani

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اگه تا حالا ۱۰ تا پورشه و مزراتى دیده باشم تو سطح شهر به جرأت میتونم بگم ۸ تاشون سیاه یا سفید بودن
    بنز و ب ام و هم اکثراً سیاه یا سفید دیدم
    مسئله فقط خودروسازاى خودمون نیستن سلیقه بیشتر مردم مثل روحیاتشون سیاه و سفیده
    من حتى پدر خودمو نتونستم هیچوقت قانع کنم که سفید نخره ☹️

  13. #ali.m#

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    من خودمم عاشق رنگ ابی بودم
    ولی سفید گرفتم?

  14. شاهین

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    ممنون از اقای کاویانی عزیز
    در مجموع میشه گفت همه عوامل دست به دست هم دادن تا از پراید 25 میلیونی تا مرسدس 2.5 میلیاردی همشون سفید باشن.
    من خودم معتقدم اگه قراره از خودرویی که میخری لذت ببری و سوارش بشی بهتره رنگی رو بخری که دوستش داری.
    تصور کن خودروی کثیف خودتو میبری کارواش و بعدش با رنگی که دوس داری واست خودنمایی می کنه… حس قشنگیه!

    1. سام

      ۲۸ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (753 ديدگاه)

      خواهش می کنم شاهین عزیز.متأسفانه قضیه همان طوری است که شما توصیف نمودید.خودرو های با رنگ سفید و مشکی در ایران یک اپیدمی همه گیر شدند!

  15. شاهين

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    به نظر من رنگ باید به اون ماشین بشینه
    مثلا لامبورگینی :زرد
    فراری: قرمز
    بنز و بی ام و :مشکی
    بوگاتی: آبی مشکی
    اکثر خودروهای داخلی :خاکستری
    مزدا کیا و هیوندای و تویوتا: مشکی
    ماشینای کوپه : قرمز آبی زرد طلایی

  16. مانی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (143 ديدگاه)

    از بس که ماشین سفید و سیاه تو خیابان دیدم خسته شدم.ماشین خودم هم سفید هستش ولی اگر عوضش کنم میخوام خودروی آبی یا قرمز بگیرم البته اگر پیدا بشه!

  17. David

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (140 ديدگاه)

    آخه مگه ماشین درست حسابی درست میکنیم که رنگ زرد و قرمز بهش بزنیم

  18. سروش

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (184 ديدگاه)

    واسه ماشینهای رنگی اگه به نقاشی احتیاج پیدا کنی دهن ادم سرویس میشه . تو شهرستانها بلد نیستن رنگ رو درست کنن . هرکار کنی بازم ماشینت دو رنگ میشه . تهران رو بیخبرم . من از ماشینهای رنگی خیلی خوشم میاد ولی بخاطر دلیلی که گفتم موقع خرید طرف ماشین رنگی نمیرم و نکته دیگه . هنگام فروش مشتری پیدا نمیشه . هرکی میاد از رنگ ایراد میگیره و همه متفق القول هستن که اگه رنگش سفید بود رو هوا میقاپیدنش

    موافقم 0
    مخالفم 1
  19. شهاب

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جانا سخن از دل ما می گویی !!
    چند سال پیش خودروهای ایرانی دچار “سیاه و سفید” زدگی بودند الان خودروهای وارداتی هم از خیر سر این دلالان به همین وضع دچار شدند ! الان همه برندهای اروپایی و کره ای و ژاپنی هم فقط با سه رنگ سیاه ، سفید یا طیفی مابین این دو ( خاکستری ، نقره ای ، نوک مدادی و امثالهم) وارد میشن ! این مساله باعث شده شهری فاقد رنگ داشته باشیم و از نظر روانشناسی منجر به افسردگی ناخودآگاه بیشتر مردم شده .
    چند سال پیش که خیلی ها به این مساله حساس نبودن در یه سفری در جاده چالوس از 100 خودرویی که از روبرو میومدن شمردم 78 خودرو سفید و 18 تا مشکی و مابقی از بقیه رنگها بودن !
    امروزه فقط تاکسی ها و وانت نیسان آبی تنها ماشینهای رنگی شهرامون شدند !!

  20. M.KASRA

    ۲۹ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2706 ديدگاه)

    یکی از پیشتازان تنوع رنگ در ایران پدر بنده هستش :)
    پژو405 بنفش بادمجانی
    دنا قهوه ای روشن(لیزری)
    206قرمز لوسیفر

  21. MjM

    ۲۹ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (740 ديدگاه)

    رنگ؟؟!!…اینا چیزی به اسم خودرو تولید کنن اول….ما رنگ نمیخوایم همونجوری آهن خامشو میخریم!

  22. یاس ی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    توی منطقه ما هوا انقدر گرمه که غیر از سفید نمیشه رنگ دیگه ای سوار شد ولی توی شهرهای سردسیر ایران هم همیشه سفید و سیاه قالبه، من خودم ی ماشین نوک مدادی داشتم عاشق رنگش بودم، ولی همیشه نگران بودم رنگش کچل نشه، همکار من پژو نقره ای صفر سال 90 خرید تا سال 93 رنگش خیلی افتضاح کچل شد، فکر کنید اینجا رنگی بخرید.

  23. امیرعارف

    ۲۹ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    گذشته از نوع رنگ کیفیت رنگ ماشینهای ایرانی بشدت ضعیف هستند ماشین برادر من که 5 سال از عمرش میگذره انگار سوخته و خییییلی زشت شده (سورمه ای)

  24. ali a

    ۲۹ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (776 ديدگاه)

    تا چشم کار میکنه سفید یخچالی..! نوع رنگی تو خودروسازی ما واقعا ناچیزه…البته بازار جهانی هم الان سفید بیشترین رنگ مورد انتخابه..که خوبی های هم داره مثل خاک بشینه روش کمتر مشخصه .ماشین بدنش تو افتاب خنک تره.خط و خراش رو کمتر نشون میده…من خودم هم رنگ آبی کاربنی رو دوس داشتم ولی مجبور شدم سفید بگیرم…!

  25. Omid622

    ۳۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    از حق نگذریم کیفیت رنگهای داخلی با ارفاق بجز سفید همگی بسیار بده واقعا شما سمند مشکی رو ببین حالت بهم میخوره من که خودم محصولات بنز تمام مدلاشو رنگ مشکی رو دوس دارم و خیلی هم بهش میاد تو بی ام و رنگ آبی که تو تبلیغات m2 بود بهمه محصولاتش میاد فراری که باید قرمز باشه
    گاو وحشی سنتاگا هم نارنجی و زرد بهش میاد تویوتا هم سفید
    البته جدیدا تو محصولات رنو اونم کولئوس رنگ آبی یا سرمه ای خیلی بهش میاد

  26. ARGOS

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حتی قدیم پیکان همه رنگش بود
    سفید ، مشکی ، قرمز ، آبی ، سبز ، زرد و…
    اما پیکان هایی که آخر تولید می شدند
    99 درصدشون سفید بودن
    من خودم آردی نقرابی دارم خداییش خیلی قشنگتر از سفیده

  27. میلاد

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سلام و خدا قوت
    اگر خودرو سازها ماشین رنگی رو با تریم های رنگی داخل داشبود و خارج روی بدنه میدادن با قیمت مناسب حتما استقبال می شد.مثلا همین 207 مالتی کالر رو با رنگهای دیگه هم انجام بدن خیلی باحال میشه.
    من خودم سال 94 رانای آبی خریدم ثبت نامی با همون قیمت بقیه رنگها نه یک قرون بیشتر.
    عروسک همه تو کف رنگش و اسپرت هم کردم تو شب میدرخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا