سام کاویانی: در سال ۲۰۱۵ میلادی، کمی بیش از ۹۰ میلیون دستگاه خودرو در تمامی پنج قاره دنیا به تولید رسید که سهم چین از این آمار حدود ۲۴.۵ میلیون دستگاه بوده است. بدین ترتیب، امروزه از هر چهار دستگاه خودروی تولیدی در جهان، تقریباً یکی از آن در خاک چین تولید و در همانجا به فروش میرسد، پس بازاری با چنین گستره وسیعی، آنقدر گیرا و وسوسهانگیز است که هر برندی را به سمت خود جذب نموده و جویباری از نقدینگی را روانه خزانههای آن کند.
بازار چین، بازاری ست سخت پرشور، پرسود و هیجانآور که پیوسته در حال رشد و ترقی ست و هر چند وقت یکبار هم رویداد بدیعی در آن رخ میدهد. سیل میلیونی جوانان ساکن در این دیار، از هر رنگ، نژاد و ایل و طایفهای، بیوقفه جویای خودروهای لوکستر، زیباتر و مجهزتری هستند و همین موضوع، بسیاری از سازندگان نامی دنیا را به تحرک و رقابتی سخت واداشته تا بلکه سهمی از این خوان نعمت را از آن خود سازند. این بازار هنوز به مرز اشباع خود نزدیک نشده و اگر تنها نسبت جمعیت این کشور به ازای خودروهای فروخته شده را معیار کار قرار دهیم، هنوز خیلی جا دارد تا حجم فروش در آن به حد و اندازهای رسد که با بازار آمریکا و یا اروپا کوس برابری زند و تازه در آن زمان نیز معلوم نیست که محیطزیست این سامان به چه وضعی افتد.
امروزه برخی از خودروسازان جهان چنان به بازار میلیاردی چین وابستهاند که حتی تصورش نیز دور از ذهن است. ما در اینجا نامهای مشهوری را میبینیم که بهظاهر همچون سنگ خارا سخت و مستحکم به نظر میآیند و شهرت فراوانی را هم در رسانههای گروهی عالم برای خود مهیا نمودهاند، ولی فقط کافی است که بازار چین را از آمار تولید و فروششان حذف نماییم آن وقت است که آن روی سکه پدیدار میگردد. شاید باورش سخت باشد، باور به اینکه بازار چین برای برخی از برندهای معروف حکم مرگ و زندگی را دارد! در سطور ذیل برخی از آنها را از نظر میگذرانیم.
گروه فولکسواگن
بیتردید، امروزه فولکسواگن رل اصلی را در بازار چین ایفاء نموده و از هواداران بسیاری نزد مردمان این سرزمین برخوردار است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، گروه فولکسواگن با سه نماینده به نامهای فولکسواگن، آئودی و اشکودا در بازار خودروی چین حضور پررنگی داشته است. در این میان، فولکسواگن تعداد ۲,۶۶۵,۶۲۲ دستگاه، آئودی ۵۰۹,۹۹۸ دستگاه و اشکودا ۲۷۹,۴۶۲ دستگاه خودرو را در بازار چین تولید و به فروش رساندهاند که چنانچه این ارقام را با هم جمع کنیم به عدد کلی ۳,۴۵۵,۰۸۲ دستگاه میرسیم. با توجه به مجموع فروش ۹.۹۳ میلیون دستگاهی گروه فولکسواگن در سال ۲۰۱۵ میلادی، میتوان گفت که تقریباً حدود ۳۴.۸ درصد از محصولات این کارتل ژرمنی در چین تولید و در همان سرزمین به فروش رسیدهاند و این یعنی از هر سه خودرویی که این گروه تولید میکند یکی از آنها در چین ساخته میشود که البته در جای خود رقمی سخت تأملبرانگیز است.
در این میان، وضعیت خود برند اصلی فولکسواگن از هر سه آنها جالبتر است. شاید باورنکردنی باشد، ولی امروزه چین بهعنوان بزرگترین بازار این برند، حتی در مکانی بالاتر از اروپا جای گرفته است. درحالیکه این خودروساز بیش از ۲.۶ میلیون خودرو را در خاک چین تولید و به فروش رسانده است، میزان فروش آن در اروپا تنها معادل ۱,۶۹۹,۲۲۱ دستگاه بوده است و این یعنی یک میلیون دستگاه کمتر از بازار چین. برای بازار آمریکا این عدد برابر با ۳۴۹,۴۴۰ دستگاه بود.
امروزه برند فولکسواگن بدون دسترسی به بازار چین در عرصه رقابتهای جهانی سخت آسیبپذیر و متزلزل خواهد شد!
پژو – سیتروئن (PSA)
دومین سازندهای که در بازار چین سخت ریشه دوانیده، کمپانی نامآشنای پژو- سیتروئن است که در کشور ما نیز از اقبال بلندی برخوردار است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، سه نماینده از این خودروساز به نامهای پژو، سیتروئن و DS، در مجموع تعداد ۷۲۶,۲۶۹ دستگاه خودرو را در خاک چین تولید و به فروش رساندهاند که این رقم تقریباً معادل ۲۴.۵ درصد از کل تولیدات جهانی این شرکت بوده است، یعنی از هر چهار خودروی تولیدی شرکت فرانسوی PSA، یکی از آن در چین ساخته شد.
در این میان، سهم پژو از کل تولیدات PSA در چین معادل ۴۰۶,۷۳۸ دستگاه، سیتروئن ۲۹۸,۰۸ دستگاه و DS نیز ۲۱,۴۵۱ دستگاه بوده است. در کل، این شرکت در سال ۲۰۱۵ میلادی، تقریباً ۲,۹۷۳,۰۰۰ دستگاه خودرو را در سرتاسر جهان به فروش رسانده است و قاره اروپا با سهمی حدود ۱,۴۷۱,۰۰۰ دستگاه کماکان بزرگترین بازار شرکت PSA بوده و چین از این نظر در مکان دوم جای دارد.
هوندا
پس از فولکسواگن و PSA، بیشترین درصد وابستگی به بازار چین از آن خودروساز شهیر ژاپنی یعنی هونداست. در سال ۲۰۱۵ میلادی، مجموع تولیدات هوندا معادل ۴,۳۶۷,۰۰۰ دستگاه بود که از این تعداد،۹۸۰,۶۶۲ دستگاه از آن در خاک چین تولید شده که این خود شامل ۲۲.۴ درصد از مجموع تولیدات آن در دنیاست. گرچه هنوز آمریکا با جذب ۱,۴۰۹,۳۸۶ دستگاه از محصولات هوندا، بزرگترین بازار خارجی این برند است، ولی تولید این خودروساز در چین هم دارد به ارقام میلیونی خود نزدیک میشود و این خطه میرود که جای آمریکا را از این بابت بگیرد. در حال حاضر، خودروی هوندا آکورد ساخت چین به بازار خاورمیانه هم صادر میشود و مدتی است که به کشور ما هم راه یافته است.
هیوندای – کیا
در سال ۲۰۱۵ میلادی، مجموع فروش گروه هیوندای – کیا حدود ۷.۸۸ میلیون دستگاه بوده است و از این تعداد،۱,۶۶۲,۶۴۵ دستگاه از آن در خاک چین تولید و به فروش رفته است، این رقم تقریباً حدود ۲۰.۹ درصد از کل تولیدات این غول کرهای را شامل میشود. اگر بین دو برند هیوندای و کیا تفکیک قائل شده و برای هر یک از آن دو آمار جداگانهای ارائه دهیم، میتوان گفت که برند هیوندای با تولید ۱,۰۲۶,۵۶۹ دستگاه دست برتر را در این زمینه دارد و کیا با تولید ۶۱۶,۰۹۶ دستگاه در مقامی فروتر جای گرفته است. نکته جالب اینجاست، درحالیکه میزان فروش برند کیا در بازار چین تقریباً با آمریکا برابری میکند، برای هیوندای وضع به اینگونه نیست و امروزه بازار چین، بزرگترین بازار برونمرزی هیوندای در خارج از مرزهای کره است و بازار آمریکا با فروش ۷۶۷,۷۱۰ دستگاه و اروپا با فروش ۴۶۱,۱۶۷ دستگاه در مکانهای بعدی جای گرفتهاند.
جنرالموتورز
اگر کل فروش ۹.۸ میلیونی جنرالموتورز در سال ۲۰۱۵ میلادی را معیار سنجش خود قرار دهیم، شاهدیم که این مجموعه نسبت به سازندگانی همچون فولکسواگن، PSA و…، وابستگی کمتری به بازار چین دارد، اما در عوض، برخی از توابع جنرالموتورز آنچنان به تولید و فروش محصولات خود در بازار چین وابستهاند که به نظر میآید که بدون دسترسی به آن، دچار زیان مالی هنگفتی شده و یا بر اثر ورشکستگی از صحنه روزگار حذف گردند.
در حال حاضر، سه برند بیوک، شورولت و کادیلاک حضور پررنگی در بازار چین دارند و مجموع تولید و فروش آنها در سال ۲۰۱۵ میلادی معادل ۱,۷۵۴,۰۵۶ دستگاه بوده است که این خود حدود ۱۷.۹ درصد از کل تولیدات جهانی جنرالموتورز را دربر میگیرد. فعلاً بیوک با تولید ۱,۰۶۵,۴۵۲ دستگاه خودرو حرف اول را در بازار چین میزند و بعد از آن شورولت با ۶۳۵,۵۱۸ دستگاه و کادیلاک با تولید ۵۳,۰۸۶ دستگاه جای گرفتهاند.
در این میان، وضع بیوک در بین این سه از همه جالبتر است. شاید قبول این نکته سخت باشد، ولی امروزه حدود ۸۰ درصد از خودروهای این برند در خاک چین ساخته میشوند! یعنی از هر ده دستگاه خودروی بیوک، هشت عدد از آن در چین تولید میشود. با آنکه این برند، تولیدی بیش از یک میلیون دستگاه را در این سرزمین به نام خود ثبت نموده، ولی در عوض، حجم تولیدش در سرزمین مادری، یعنی آمریکا معادل ۲۲۳,۰۵۵ دستگاه بوده است، یعنی تقریباً حدود یکپنجم آن در چین. امروزه بیوک بدون خریداران چینی کار و بارش سخت لنگ میماند!
فورد
فورد از همان سالهای آغازین قرن بیست و یکم عملیات تولیدی خود را در چین شروع نمود و امروزه گستره وسیعی از محصولات آن از فیستا گرفته تا اِج و تورِس در این کشور به تولید میرسند. در سال ۲۰۱۵ میلادی، مجموع تولید و فروش این برند آمریکایی در بازار چین معادل ۸۷۰,۶۵۲ دستگاه بوده است که این خود شامل ۱۳.۱ درصد از فروش جهانی این برند میباشد. کل فروش جهانی فورد در سال ۲۰۱۵ میلادی معادل ۶.۶۴ میلیون دستگاه بوده است.
گروه رنو – نیسان
رنو- نیسان، یکی از بزرگترین بازیگران در عرصه خودروسازی دنیاست و رقم فروش ۸.۲۲ میلیونی آن بهخوبی بر این امر گواهی میدهد. این گروه خودروسازی با سه نماینده به نامهای نیسان، رنو و اینفینیتی در بازار چین حضور دارد و در سال ۲۰۱۵ میلادی، این سه برند توانستهاند در مجموع تعداد ۹۲۵,۰۲۲ دستگاه خودرو را در خاک چین تولید نموده و در همان سرزمین به فروش رسانند. در این میان، برند نیسان با تولید و فروش ۸۹۱,۳۶۲ دستگاه، نقش اصلی در میان این سه برند ایفاء میکند و پس از آن برند لوکس اینفینیتی با تولید و فروش ۲۵,۴۶۷ دستگاه جای گرفته است. با کمال شگفتی، شرکت رنو در سال ۲۰۱۵ میلادی، تنها کمی بیش از ۸ هزار دستگاه خودرو را در خاک چین تولید نموده است که این رقم برای بازار ۲۴ میلیونی چین در حد هیچ است! برخلاف آنچه گفته و شنیده میشود، حضور رنو در بازار چین امروزه فوقالعاده کمرنگ است، شاید این امر به سبب تولید محصولات آن در کشور کره جنوبی باشد. در مجموع، پارسال حدود ۱۱.۲۵ درصد از محصولات گروه رنو- نیسان در چین تولید شده و به فروش رسیدهاند که همانطور که گفته شد اکثریت مطلق آن با برند نیسان بود.
تویوتا
با آنکه امروزه تویوتا یکی از قویترین بازیگران عرصه تولید در خاک چین محسوب میشود، ولی شدت وابستگیاش به این بازار، نسبت به دیگر بازیگران نامی عالم کمتر است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، شرکت تویوتا معادل ۱,۰۱۰,۱۷۸ دستگاه خودرو را در خاک چین تولید و به فروش رسانده است که این رقم تقریباً حدود ۱۰ درصد از کل تولیدات آن در سرتاسر دنیاست. ناگفته نماند که مجموع فروش خودروهای تویوتا در سال ۲۰۱۵ میلادی، حدود ۱۰.۱۵ میلیون دستگاه بوده و این خودروساز توانست عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو دنیا را در آن سال دریافت نماید.
در خاتمه میخواهم این نکته را به تمامی خوانندگان عزیز گوشزد نمایم، تمامی آماری که در این متن درج شد تنها مربوط به خودروهایی از یک برند است که در خاک چین تولید و در همان سرزمین به فروش رسیدهاند و آمار مربوط به خودروهای وارداتی آن برند را شامل نمیشود. البته ناگفته نماند که امروزه اکثریت خودروهای فروخته شده در بازار چین، ساخت همین کشور بوده و خودروهای وارداتی درصد بسیار اندکی از کل خودروهای عرضهشده در این بازار را دربر میگیرند.
منابع:
LEFT-LANE.COM
STATISTA.COM
و…
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ مهر ۱۳۹۵(اگر کل فروش 9.8 میلیونی جنرالموتورز در سال 2015 میلادی را معیار سنجش خود قرار دهیم، شاهدیم که این مجموعه نسبت به سازندگانی همچون فولکسواگن، PSA و…، وابستگی کمتری به بازار چین دارد)
این نکته متن خیلی مهمه هستش بازار مهم جی ام قطعا خود امریکاس و خودروسازان امریکایی تنها خودروسازانی اند که اگه بازار کشور خودشون رو داشته باشن زیاد نیاز به بازارهای دیگه ندارند
همونطور که در گذشته بازار شماره 1 جی ام امریکا بود و 77 سال هم رتبه اول داشت
در مورد فورد هم داستان همینه و تو متن گفته با شروع قرن 21 فورد حضور پیدا کرده در چین و تا قبل این حضور نداشته
کرایسلر هم که حضورش در چین اونقدر کمه که تو این مطلب در مورد چیزی نیست
king 918
۱۶ مهر ۱۳۹۵اره موافقم …………….
Elemento
۱۶ مهر ۱۳۹۵.
شما از هر خبر برداشتی که دوست داری میکنی ها علی آقا !!
این ضعف مدیریت و بازاریابی شون رو نشون میده.
فروش در بازار عظیم چین و حضور در اونجا نشون دهنده ی پرفروش بودن یک شرکته. به عبارت دیگه حضور نداشتن در بازار بزرگی مثل چین چیزی نیست که بشه بهش افتخار کرد !!
بهزاد
۱۶ مهر ۱۳۹۵موافقم المنتو عزیز.
GM در آمریکا 3 میلیون فروش داره و مابقی که نزدیک 7 میلیون خودرو میشه اهمیتی نداره!
(ali (CHEVY NOVA
۱۷ مهر ۱۳۹۵جناب بهزاد
مگه اون 7 میلیون رو تو چین میفروشه؟؟؟؟
از اون 7 میلون بیشترش در اروپا و استرالیا و اسیا تقسیم میشه
(ali (CHEVY NOVA
۱۷ مهر ۱۳۹۵مجید جان این برداشت شماس داداش که اینطور میگید
متن هم حرف من رو تایید میکنه
ونوم
۱۶ مهر ۱۳۹۵علی جون خیلی حق با شماست بجز بیوک که اونم تاریخی چینی ها دوستش دارن به امروز و دیروز ربطی نداره
(ali (CHEVY NOVA
۱۷ مهر ۱۳۹۵مخلصم داداش گلم ونوم
Elemento
۱۶ مهر ۱۳۹۵.
علی آقای گل گلاب.
دوستانه گفتم .
یک وقت ناراحت نشی از کامنتم.
(ali (CHEVY NOVA
۱۷ مهر ۱۳۹۵والا مجید جان شما اولش گارد میگیری و حرفت رو میزنی بعدش میگی منظور نداشتم و دوستانه گفتم
Elemento
۱۷ مهر ۱۳۹۵.
حرفم رو زدم خب.
چیزی نگفتم که کسی رو ناراحت کنه !
یعنی اظهار نظر هم شما رو ناراحت کرده ؟
انتقاد هم نمیشه کرد ؟
آرش
۱۶ مهر ۱۳۹۵کلا همه تو چین هستن ….
یکی از دلایل پیشرفت نور مانند چی نی ها هم همین میتونه باشه که یه دلیل همکاری با بزرگان جهان دارن خیلی چیزارو یاد میگیرن ….
(ali (CHEVY NOVA
۱۷ مهر ۱۳۹۵مجید من ناراحت نشدم از شما که
چرا بد همش برداشت میکنی
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵پژو-سیتروئن هم هست
دمش گرم
سجاد
۱۶ مهر ۱۳۹۵بالاخره چینم بدبخت داره ، اونام لگن میخوان دیگه
AliASg
۱۶ مهر ۱۳۹۵لایک اقا سجاد دمت گرم
امین
۱۶ مهر ۱۳۹۵خیلی از چین خوشم میاد همه در حال کار کردن هستند
برعکس ایران
زندگی خوبی ندارنا ولی ازینکه همه کار میکنن خوشم میاد
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵اتفاقا الان زور بازو اصلا جواب نمیده
اگه میخوای زندگی ایده ال داشته باشی باید فکر و مغز خوبی داشته باشی ن زور بازو.
هرچقدر هم کار کنی اخرش هیچ
ولی فکر و ایده خوبه که به ثروت میرسونه ادمو
امین
۱۸ مهر ۱۳۹۵داداش کار کردن که زور زدن نیست
شما بازار کساد ایرانو نگاه نکن
چین مالزی دبی افریقا جنوبی شما هرکار ساده ای که داشته باشی برات درامد داره
اینجا اینقد هرج و مرج هست که فکرم داشته باشی اخرش باید با پول کار راه بندازی
کلا پول از قبل نداشته باشی هیچ
احسان(احسان سابق)
۱۷ مهر ۱۳۹۵یکی از علاقه مردم مقایسه گر از جمله خودم! مقایسه ی بازار چین و امریکاس. با این وجود کسایی که دوست دارن بشنون امریکا از چین عقب میوفته یادشون نره که چین نزیک به 5 برابر امریکا جمعیت داره و در حالی که تو امریکا سالانه 17 میلیون دستگاه خودرو فروخته میشه توی چین 20 میلیون خودروفروخته میشه. در هر صورت مقایسه بازارهای مختلف جذابه و معمولا ملت با توجه به درک و تصورو احساس خودشون آمارها رو تفسیر می کنن