خودروی HSV GTSR W1 مدل ۲۰۱۷ پایانبخش تولید خودروی استرالیایی بوده و همچنین لقب سریعترین و قدرتمندترین خودروی ساخته شده در استرالیا را نیز یدک میکشد.
این خودرو همچنین با بهای ۱۶۹۹۹۰ دلاری (استرالیا) یکی از گرانترین خودروهایی است که تاکنون در این کشور تولید شده است. ما حتی شنیدهایم برخی افراد بهای بیش از ۲۵۰ هزار دلاری برای اطمینان از خرید آن را پرداخت میکنند.
خب اینجا سؤالی پیش میآید؛ صرفنظر از برند خودرو، آیا سرمایهگذاری روی خودرویی تولید محدود ارزش دارد؟ و آیا این سرمایهگذاری هوشمندانهتر از سرمایهگذاری روی حوزههایی چون املاک است؟
اگر هفت یا هشت سال پیش را به یاد بیاورید، خودروی فورد فالکون GTHO Phase III با بهای ۷۵۰ هزار دلار فروخته شد. این خودرو در زمان تولید سریعترین سدان ۴ درب دنیا بود و بهای اولیهی آن کمتر از ۱۰ هزار دلار بود.
این خودرو تنها حدود ۳۰ سال سن داشته و در شرایط مناسبی نگهداری شده اما نشاندهندهی یکی از بیشترین مبالغ پرداختی در صنعت خودروی استرالیا بوده است.
آخرین دستگاه HSV GTSR که در بخش عقبی یک بال بزرگ داشت و از رنگ زرد ویژهای بهره برده بود در بازار خودروهای دستدوم با بهای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار در دسترس است.
برخی خریداران حتی خودروی خود را در زمان لیست سفارش میفروشند، چیزی که برای لندروور دیفندر Heritage ادیشن رخ داده است.
همچنین پورشه ۹۱۱ R را نباید فراموش کنیم. یک دستگاه از این خودرو همین اواخر با بهای نزدیک به ۱ میلیون دلار فروخته شد. بهای اصلی این خودرو در استرالیا ۴۰۴۷۰۰ دلار بوده است.
یک مثال ویژه که توجه ما را به خود جلب کرد فروش مرسدس بنز SLS AMG بلک ادیشن ۲۰۱۳ بوده است. تنها ۱۰ دستگاه از این خودرو وارد بازار استرالیا شد و حالا بهای بیش از ۱.۲ میلیون دلاری دارد که دو برابر بهای اولیهی آن (۶۳۹۰۰۰ دلار) بوده است.
البته در برابر هر خودروی تولید محدودی که با افزایش بها مواجه شده، ۱۰ نمونهی دیگر هم قابل ذکر است که چنین شرایطی را نداشته است.
برای مثال پورشه ۹۱۱ GT3 را در نظر بگیرید. اگرچه ارزش این خودرو کاهش نیافته اما تنها قادر به حفظ موقعیت خود بوده است. بهای اولیهی این خودرو ۲۹۳۶۰۰ دلار بود و هماکنون میتوان آن را با بهای حدود ۳۰۰ هزار دلار پیدا کرد. بخشی از این موضوع به تصمیم پورشه برای تولید GT3 جدید با گیربکس دستی مربوط میشود.
پیدا کردن خودرویی که بتواند بعد از مدتی باارزشتر شود کاری سخت میباشد. شما میخواهید خودرویی پیدا کنید که آخرین نمونهی خود است. برای مثال مرسدس بنز SLS AMG را ذکر میکنیم که یکی از آخرین AMG ها با پیشرانهی تنفس طبیعی است… و آخرین خودرویی که دربهای گالوین دارد. این خودرو بهای خود را حفظ کرده و البته این مسیر را به سمت جلو طی میکند.
همین داستان دربارهی فراری نیز صدق میکند. فراری ۴۵۸ اسپچیاله یا ۴۵۸ آپرتا آخرین فراری هایی بودهاند که از پیشرانهی ۸ سیلندر تنفس طبیعی سود بردهاند. ۴۵۸ اسپچیاله آپرتا هم اکنون با بهای ۱.۵ میلیون دلاری خرید و فروش میشود.
کلید اصلی این است که یک خودرو را برای سرمایهگذاری نخرید. شما باید از مالکیت خودرو لذت ببرید.
خودروهایی که ارزش خود را حفظ کرده و با گذشت زمان باارزشتر نیز میشوند جذابیت زیادی دارند.
خب در پایان اگر بپرسید سرمایهگذاری در یک خودروی تولید محدود بهتر از سرمایهگذاری در املاک است، پاسخ ما مثبت است. البته زمانی که خودروی صحیحی را انتخاب کنید این پاسخ مثبت باقی خواهد ماند؛ و همانند هر سرمایهگذاری دیگری، این ارزش میتواند در طول یک شب افت کند! اگر خودروساز تغییراتی اعلام کند که باعث تأثیر روی ارزش خودرو شود یا مدل جدیدی را که قبلاً گفته بودند دیگر تولید نخواهند کرد بسازد، ارزش خودروی شما کاهش خواهد یافت.
اگر پول زیادی دارید و نمیدانید که با آن چهکاری بکنید، یک خودروی مناسب برای سرمایهگذاری پیدا کنید!
منبع: caradvice
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶من که موافق تولید محدود هستم یه جور خاص بودن ماشین نشون میده و ارزش ماشین باقی می ماند
Ace
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶من که خیلی موافقم.
بویژه با اس ال اس سری بلک.
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶مجید جان
یه کامنتی برات گذاشتم تو پست فورد و تویوتا 2 بار هم گذاشتم اما هنوز تایید نشده
راستش میخوام تو پست بعدی بی ام و تجربه ای که با m5 داشتم رو بزارم
امیدوارم ما یه واسطه ای برای بهبود روابط بین تمام بچه های پدال بشیم
Daniel
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶دوست عزیز Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
احسنت بر تو.
ببین چقدر خوبه محترمانه باهم صحبت میکنیم.
والا اینقدر که ما کل کل میکنیم خود خودروسازها کل کل نمیکنن.
توحید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶چندتا از SLS های پلاک ملی تو ایران بلک ادیشن هست.
reza-a
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶من موافق سرمایه گذاری روی ماشین نیستم چون باعث دوستداران ماشین نتونن از ماشین استفاده بکنن
اگر بخوای روی ماشین سرمایه گذاری کنی باید باید حتما انتخاب درست بکنی
ماشین هایی که احتمال بالا رفتن ارزششون زیاده مرسدس بنز و فراری هستن
Mercede kaviani
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶با درود به دوست عزیز شاهین احمد زاده
وسپاس از مطلب بسیار کابردی شما وزحمات ترجمه ونهیه مطلب برای بهترین سایت فارسی اتوموبیل
من روی املاک سرمایه گذاری می کنم خوشبختانه اتوموبیل های کلاسیک من همه در بهترین حالت زیر سی هزار دلار قیمت دارند
فورد مدل تی وای بین 41 تا 20 هزار دلار جاگوار ایکس جی دهه 1970 بین 16 تا 25 هزار دلار
رولز-رویس سیلور شادو بین 14 تا 30 هزار دلار
با سپاس دوستدار شما مرسده کاویانی
توحید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶بعضی از ماشینای هایپر کار ارزششون بالاتر نمیره،مثلا مدل های ساده (نه تولید محدود )بوگاتی که همین الان هم میتونی بری تو دبی با قیمت 1 میلیون دلار بخری
حداقل چیزی که من از بوگاتی ویرون با تولید فقط 450 دستگاه انتظار داشتم بالای دومیلیون داره
جالب اینجاست که لافراری با تولید حداقل 499تا(49 تا بیشتر از ویرون،تازه فکر کنم با آپرتا بیشتر هم بشه )زیر 3 میلیون دلار پیدا نمیشه.
تو نمایشگاه های خودرو بوگاتی خیلی زور میزد که بتونه بیشتر مشتری جذب کنه،مثلا بعضی موقع ها مردم عادی رو به غرفه اش راه نمیداد تا پولدارا راحت بتونن ماشینو بررسی کنن.
جالب اینجاس که بوگاتی همیشه میگفت از تولید ویرون ضرر میکنه،آخه تو دنیای امروز چطور ممکنه که خودروسازی باوجود ضرر به تولید اون خودرو ادامه بده؟! حتی برای اینکه تولید ویرون فقط برای اثبات توانایی های فولکس واگن باشه.
یه بار هم نشد فراری،لامبو،پاگانی،کونیگزگ بگن ما ضرر میکنیم!