سیر شتابان تولید و عرضه خودروهای سبز که از انرژیهای جدیدی مثل هیدروژن، الکتریسیته و بیواتانول استفاده میکنند هر روز و هر روز بیشتر میشود و این روند به شکلی عجیب باعث کاهش چشمگیر خرید و فروش خودروهای دیزلی شده است. در این بین جایگاه خودروهای الکتریکی و هیبریدی به واسطه سهولت در فرایند شارژ و تولید انبوه برق در اقصی نقاط جهان بهتر از باقی موارد است و گویا دهه آینده را باید دهه خودروهای الکتریکی دانست. اخیر روزنامه گاردین در گزارشی مبسوط اعلام کرده شمار خودروهای الکتریکی و برقی جهان در میانه فصل دوم سال ۲۰۱۷ از ۲ میلیون دستگاه گذشته و به ورای پیشبینیهای کارشناسان صنعت خودرو در افق ۲۰۱۷ رسیده است. در عین حال قیمت این خودروها به دلیل ارائه مدلهای جدیدتر و تیراژ بالاتر در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و خرید انها برای مردم عادی سادهتر شده است. در واقع بر مبنای گزارش جدید آژانس بینالمللی انرژی، هزینه ساخت باطریهای جدید تا ۴ برابر کاهش یافته و این در حالی است که ظرفیت این باطریها تا شش برابر افزایش یافته است. بر مبنای این گزارش میزان زیرساختهای مورد نیاز برای شارژ اتومبیلهای الکتریکی در دو حالت عمومی و خصوصی و دو نوع شارژ سریع و آرام با رشدی چشمگیر مواجه بوده و در سال ۲۰۱۶ به بیشترین میزان خود رسیده است. چین با ۸۱ درصد، ژاپن و آمریکا با ۵ درصد و انگلستان، فرانسه و آلمان با ۱ درصد کل دستگاههای شارژ سریع عمومی، بهترین نقاط دنیا برای میزبانی از ۳/۲ میلیون خودروی الکتریکی به فروش رفته هستند. این آمار در مورد دستگاههای عمومی شارژ کند متفاوت است و چین با ۳۲، آمریکا با ۱۷ و ژاپن با ۸ درصد در رتبههای اول تا سوم جهان در یان زمینه قرار دارند.
آنطور که گاردین گزارش داده، تعداد خودروهای الکتریکی که از طریق باتری تغذیه میشدند، محدود بود و بنابر آمار آژانس بینالمللی انرژی در سال ۲۰۰۵ تنها به چند صد دستگاه میرسید. این تصویر در ابتدا تا حدی تیره بود که به آینده محصولات الکتریکی امید چندانی نمیرفت. حالا و در میانه دهه دوم قرن ۲۱ این میزان به شدت اوج گرفته است به طوریکه تا سال ۲۰۱۵ این آمار به بیش از یک میلیون دستگاه رسیده و در سال ۲۰۱۶ با افزایش فروش ۶۰ درصدی به بیشاز ۲ میلیون دستگاه رسیده است. بیوایدی، تسلا، فولکسواگن، ب.ام.و، نیسان، بایک، زوتی، جنرالموتورز، فورد، رنو و میتسوبیشی از جمله شرکتهایی هستند که در چند سال اخیر توانستهاند به خوبی در این حوزه گام بردارند. چین با ۵۰۷ هزار دستگاه، آمریکا با ۱۵۸ هزار دستگاه، فرانسه با ۲۹ هزار دستگاه و آلمان با ۲۵ هزار دستگاه بزرگترین بازارهای فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۶ بودهاند که به ترتیب با ۵۳، ۳۷.۵، ۲۷.۵ و ۷ درصد رشد حجم فروش این قبیل محصولات روبرو شدهاند. در عین حال گزارش این آژانس معتبر جهانی نشان میدهد رشد تقاضا برای خرید خودروهای الکتریکی از رشد تقاضا برای خودروهای بنزینی یا دیزلی بیشتر است. در واقع آنگونه که در آخرین گزارش این نهاد بینالمللی آمده به غیر از ژاپن و کشور هلند که در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل با کاهش تقاضا روبرو شدهاند، در باقی نقاط جهان تقاضا برای خودروهای الکتریکی رشدی ملموس را نشان می دهد.
براساس آمارهای آژانس بینالملل انرژی، کشورهای چین، آمریکا و اتحادیه اروپا بیش از ۹۰ درصد خودروهای الکتریکی را در خاک خود جای دادهاند و چین به تنهایی بزرگترین بازار برای خرید و فروش این قبیل خودروها محسوب میشود. در عین حال در بسیاری از بازارها، مثل انگلستان کمکهای دولتی باعث شده تا فروش خودروهای الکتریکی تقویت شود. برای مثال با وجودی که انگلستان هنوز هم رشد چندانی در این بخش نداشته اما یک بسته جدید سیاستگذاری در دولت این کشور تصویب شده که به فروش بیش از صد هزار دستگاه خودروی الکتریکی جدید کمک می کند. اتحادیه سازندگان و بازرگانان خودرو در گزارش اخیر خود با اشاره به این موضوع، ضمن اشاره به رشد ۴۶ درصدی این بخش و فروش ۸۰۰۰ دستگاه از این محصولات در می ۲۰۱۷، سهمی معادل ۴.۴ درصد را از کل بازار برای خودروهای با سوخت جایگزین ذکر کرده است. این در حالی است که به دلیل وقوع ماجرای برگزیت و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا فروش خودرو در این کشور در ماه می با ۶ درصد افت روبرو شده است.
با توجه به امارهای آژانس بین المللی انرژی، رشد بازار خودروهای الکتریکی در برخی از کشورهای اروپایی بسیار سریع بوده، و برقی ها توانستهاند سهم بزرگی از فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را بربایند. جدا از قضیه دیزل گیت و رسوایی بزرگ فولکسواگن در زمینه تقلب در انتشار آمار واقعی مصرف و تولید دیاکسید کربن خودروهای خود، اقبال بالای مشتریان به خودروهای الکتریکی از مهمترین دلایل سقوط سریع میزان فروش خودروهای دیزلی در بازار اروپا است. نگاهی به بازار خودروی نروژ نشان میدهد حدود یک سوم خودروهای فروخته شده در این کشور برقی هستند که بالاترین نسبت خرید و فروش الکتریکیها به بنزینسوزها و محصولات دیزلی در سراسر جهان محسوب میشود. پس از نروژ، هلند و سوئد در مقامهای دوم و سوم بالاترین میزان فروش خودروهای الکتریکی در میان ۴۰ بازار مختلف اتحادیه اروپا قرار دارند. هلند با ۴.۶ درصد و در سوئد ۴.۳ درصد از خریداران خودرو الکتریکیها را انتخاب کردهاند. این نهاد بین المللی پیشنهاد داده انجمنهای مدنی و محیط زیستی با هدف کمک به وضعیت آب و هوایی جهان کمپینی EV30@30 را راهاندازی کنند که به افزایش سهم فروش خودروهای سبک الکتریکی، اتوبوسهای برقی و کامیونهای شارژی به میزان ۳۰درصد کل بازار تا سال ۲۰۳۰ در هر یک از بازارهای جهانی اشاره دارد. این موضوع خواه اتفاق بیفتد و خواه یک ارمان بزرگ باشد به معنی تولید سالانه حداقل ۱۵ میلیون خودروی الکتریکی در سال تا افق ۲۰۳۰ است. از نظر آژانس، این آرمان تنها راهکار ملموسی است که می تواند میزان انتشار گازهای گلخنهای را در افق ۲۰۳۰ به میزان قابل ملاحظه کاهش دهد و وضعیت باثباتتری به آب و هوای کره زمین ببخشد. چشمانداز آب وهوایی کره زمین با تحقق یافتن این کمپین که توسط آژانس پیشنهاد میشود، قادر است ضمن محقق کردن اهداف بیانیه پاریس، میزان تولید دیاکسید کربن در زمین را حتی تا نصف میزان مد نظر اجلاس پاریس کاش دهد.
آژانس بینالمللی انرژی در انتهای گزارش خود اعلام کرده که رشد جهانی فروش این خودروها نشانگر «تکامل سریع بازار» است. با این وجود این سازمان هشدار داد که فعلا تنها ۲ درصد خودروهای سواری به صورت غیر فسیلی ساخته میشوند. کاهش هزینهها، افزایش قدرت باتریها در طی مسافتهای طولانیتر و افزایش مکانهای شارژ از دلایلی است که تقاضای رانندگان برای داشتن خودروهای الکتریکی را افزایش میدهند. در این بین یک نکته نباید فراموش شود و آن نقش کارتلهای بزرگ نفتی است. شرکتها نفتی به سختی حاضرند اثرات خودروهای الکتریکی روی تقاضای جهانی را بپذیرند. البته اخیرا شرکت بریتیش پترولیوم پیشبینی کرده که اگر میزان تولید خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۰۰ برابر شود، میزان تقاضای نفتی همچنان رشد میکند. آژانس بین المللی انرژی پیشبینی کرده در صورت پایبندی کشورهای مختلف جهان به بیانیه آبوهوایی پاریس، میتوان تا سال ۲۰۱۴ میزان خودروهای الکتریکی جهان را ۱۴۰میلیون دستگاه افزایش داد.
منابع:
محمدامین
۲۳ خرداد ۱۳۹۶معرفت مردم دنیا رو به صعود هست .. دارن درک میکنن محیط زیست باید پاکیزه تر از همیشه بمونه … اول سلامت بعد علاقه . این خودروسازان ما هستن که روبه نزول اند .. از هر لحاظ .. معرفت .. شعور .. عقل
Khan
۲۳ خرداد ۱۳۹۶باطری موبایل کم بود، کم کم باید نگران شارژ باطری ماشین هم باشیم ?
فقط تویوتا و هوندا
۲۴ خرداد ۱۳۹۶نه که الان به فکر بنزین زدن نیستیم. عزیز من چه فرقی داره. الان بنزین میزنیم بعدها باید باتری شارژ کنیم. مطمئنا تا چند سال آینده هم برد ماشینای الکتریکی از ماشینای بنزینی فراتر خواهد رفت هم زمان شارژ باتری ها کاهش خواهد یافت در همین حد بنزین زدن. البته شک نکنید علم اینقدر پیشرفت خواهد کرد که یه روزی حتی نیاز به وقت گذاشتن برای شارژ باتری هم نیس بلکه خودش خود به خود شارژ خواهد شد. از قبیل پنل ها و سقف های خورشیدی، شارژ القایی و شارژ بی سیم از طریق حرکت روی سطح جاده ها و بزرگراه ها و … .
یعنی دیگه نیازی به حتی یک دقیقه وقت گذاشتن برای شارژ باتری ها نخواهیم بود. مطمئنا اون روز وجود خواهد داشت. دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره.
به امید نابودی و منقرض شدن ماشینای بنزینی که پدر مردم دنیا و کره زمین و هوا و … رو بیش از یک قرن دراورد و به امید روزی که همه ی ماشینای دنیا برقی بشن. همش برقی حتی هیبریدی هم نه. البته برقی ای که منبع تولید برقش پاک باشه.
Mercede kaviani
۲۴ خرداد ۱۳۹۶در گراند تور جرمی کلارسون غیر قابل استفده بودن الکتریکی وهایبرید ثابت کرد که جرمی کلارسون با گلف 16 ساعت زودتر از جمیز می و بی ام و ای 3 رسید
حسین وی
۲۴ خرداد ۱۳۹۶عواملی که باعث نقض آزادی انتخاب افراد به عنوان مهمترین وجه اخلاقی می شود :
1- اقتصاد آزاد سرمایه داری با انحصارات خود قدرتهای بزرگی را در بازار می آفریند که توان ورود به بازار را از اکثریت می گیرد.
2- در انتخاب و مصرف کالا قدرت انتخاب و آزادی انتخاب را از فرد سلب می کند.
3- تبلیغات تجاری که خواسته شرکتهای بزرگ و به دست رسانه ها انجام می شود موجب تحریک نفسانی افراد می شود و به هوسها دامن میزند.
حمیدرضا
۲۴ خرداد ۱۳۹۶نروژ و چین بزرگترین مصرف کنندگان خودروهای برقی هستن درسته هنوز تا تکامل این خودروها راه زیادی در پیشه ولی قطعا اینده خیلی بهتری رو برای دنیا قابل تصور میبینم