انگار همین دیروز بود که شرکت کوچک آمریکایی با نام شلبی سوپرکارز خودرویی با نام اولتیمیت آئرو را برای رقابت با بوگاتی ویرون در بحث رکورد سریعترین خودروی جهان تولید کرد. بوگاتی با ویرون سوپر اسپورت دوباره تاج پادشاهی را بر سر گذاشت اما SSC در سال ۲۰۱۱ با کانسپتی به نام تواتارا دوباره بر سر زبانها افتاد.
ما هنوز هم میتوانیم اخبار تاپ گیر را به یاد بیاوریم که در آن کلارکسون، می و هموند نام عجیب و غیرقابل تلفظ این خودرو را مسخره میکردند.
حدود یک دهه بعد SSC کاری کرد کارستان! نسخه تولیدی تواتارا توانست رکورد سرعت جهان را بشکند و بوگاتی شیرون سوپر اسپورت ۳۰۰ پلاس را در شوک عمیقی فرو برد. تبدیل شدن از جوک برنامههای تلویزیونی به رکورددار جهان کار آسانی نیست. CarBuzz با جرود شلبی مدیرعامل SSC مصاحبه کرده تا از چند و چون این موفقیت آگاه شود.
شلبی با خنده و مزاح میگوید:
من دقیقاً میدانم شما درباره تاپ گیر چه میگویید. آنها با نام تواتارا شوخی میکردند و آن را تواتاواتا یا چنین چیزی میخواندند؛ اما از نظر ما شبیه این بود که هی اسم ما در تاپ گیر آمده است! در آن زمان این خیلی جذاب بود.
واضح است که مجریان آن زمان تاپ گیر دلایل زیادی برای خنده داشتند زیرا در طی این سالها شرکتهای کوچک زیادی مطرح شدهاند و ادعاهای زیادی هم داشتهاند اما پس از مدتی بی سر و صدا صحنه را ترک کردهاند.
مدیرعامل SSC میگوید:
زمانی که کانسپت را تولید کردیم من مشخصات پرفورمنس فوقالعادهای را ترسیم کردم. شعار مهندسی ما برای این خودرو چیزی فراتر از انتظارات بود و بنابراین از هر لحاظ میخواستیم مشخصات خودرو را بالا ببریم. ما اولین کانسپت را در سال ۲۰۱۱ معرفی کردیم تا بازخورد جهانیان را ببینیم. فکر میکردیم در طول ۳ تا ۴ سال بعد از آن میتوانیم کارهای توسعه را تمام کنیم.
اما خب همانگونه که دیدیم این فرایند طول کشید.
شلبی با صدایی که احساساتی شدن در آن مشهور است میافزاید:
چیزهای زیادی رخ داد. در آن زمان من همسر خود را به خاطر سرطان از دست دادم و مشکلات شخصی زیادی داشتم؛ و همان زمان از شرکت ما چند میلیون دلاری کلاهبرداری شد. این یکی از همان چیزهایی بود که فکر میکنم اکثر شرکتها را ورشکست میکند. غلبه بر این مشکلات بسیار سخت بود.
اما شلبی از رویاهای خود دست نکشید. شلبی به ما گفت که حس میکند کل SSC یعنی خودرو و تیم توسعه آن همیشه به دنبال موفقیت بودند. مدیر این شرکت خبرساز اظهار میدارد:
ما بی سر و صدا پیش میرفتیم. این تصمیم باعث شد فرایند توسعه طولانیتر از آن چیزی باشد که فکر میکردیم؛ اما من ترجیح میدادم با خودرویی وارد میدان شویم که همهچیز را منفجر کند نه اینکه به این فکر کنیم سال بعد باید این خودرو را تولید کنیم. به همین خاطر چندین سال از برنامه عقب افتادیم اما همیشه نیمه پر لیوان را میدیدم. این امر فرصت بهبود طراحی را به ما داد.
داستان شلبی نشان میدهد که چرا اخبار مربوط به تواتارا تا سال ۲۰۱۸ که مشخصات پیشرانه آن اعلام شد کم بودهاند. چند ماه پیش هم تحویل این هیولا به مشتریان شروع شد و اخبار بیشتری از شرکت به گوش رسید. حس تغییر وضعیت SSC از جوک و خنده مجریان تاپ گیر به رکورددار جهان به گونهای است که این اتفاقات انگار طی یک شب اتفاق افتادهاند…
مهراد
۵ آبان ۱۳۹۹این اشکالی نداره که سه تا دلقک اینگلیسی آدم رو مسخره کنند ، اشکال زمانی بوجود میاد که آدم دست از تلاش برداره
M.A.S
۵ آبان ۱۳۹۹ولی این واقعاً اشکال داره که به یک سری ادم متخصص در این زمینه
بگی دلقک
ارش
۵ آبان ۱۳۹۹کدام تخصص سه تا دلقک نژاد پرست افاده ای که مدام کشورهای دیگه رو مسخره میکنن نمونه اش مردم کره جنوبی رو گفته بودن که بهتره گوشت سگ بخورن تا ماشین درست کنن .امروز جایگاه کره رو میبینیم .
Mazda3
۵ آبان ۱۳۹۹ا حاجی خودتم داری مسخره میکنی که
شوخی میکنن دیگه آدم باید ظرفیت خودشه بالا ببره.
خیلی رو حرفی که میزنن حساب نکش چون یا نظر شخصیه یا شوخی.
مازیار
۵ آبان ۱۳۹۹منظور از این دلقک چیزی هست که همون سه نفر هم دائما به همدیگه میگن نه اون چیزی که باعث برانگیختگی من و شما بشه
Elmiraj
۵ آبان ۱۳۹۹دقیقا…..
.
این سه دلقک از خود راضی سال ۲۰۰۸ تسلا رودستر و حتی شخص ایلان ماسک را هم مسخره کردن…
همون ایلان ماسک تسلا را به جایی رساند که امروز اگر تمامی خودروسازان انگلیسی ارزششونو روی هم جمع کنند به ۵ درصد تسلا هم نمیرسه….
( ۵ درصد ارزش تسلا برابر با ۲۰ میلیارد دلار )
/AMG_73/JUST_AMG/JUST/SL/CLS/G///
۵ آبان ۱۳۹۹آره
این سه دلقک ایلان رو مسخره کردند
و تسلا الان یکی از بزرگترین خودروسازان دنیاست
SSC رو مسخره کردن
الان رکورد سرعت جهان رو زده
الکتریکی هارو مسخره کردن
الان جهان دست الکتریکی هاست
این سه دلقک……
Hadi
۵ آبان ۱۳۹۹دم جرود شلبی گرم که ما امید نشد و با سخت کوشی به هدفش رسید…
راس میگه این موفقیت یک شبه نیست…
SSC تواترا هم واقعا شاهکاره و بینهایت زیباست…
SF90 STRADALE
۵ آبان ۱۳۹۹دمت گرم با اون پشتکاری که داشتی و جلوی مشکلات کمر خم نکردی و حرف دیگران زیاد اهمیتی نداشت برات
ولی ماشینت هنوز جا داشت برای سرعت های بالاتر
جرود شلبی ماشینی ساخته که تشنه سرعت هست
میتونست جوری رکورد بزنه که ماشین بعدی برای رکوردزنی برای شکستن ۵۸۰ کیلومتر بر ساعت اقدام کنه
(♥️ BENJAMINA (ENGLAND LOVER
۵ آبان ۱۳۹۹حقش بود واقعا.خیلی خوشحال شدم که تونست رکورد رو بشکنه.با اینکه بیشتر کوئنیگ زگ رو دوست دارم.اما رکوردی که زد نوش جونش باشه✌️
OMID
۵ آبان ۱۳۹۹کار فوقالعاده ای انجام دادن واقعا ?
علاوه بر همه مشخصات فنی ظاهر فوقالعاده زیبایی هم داره
مهراد
۵ آبان ۱۳۹۹آقا امید میبینم که به آغوش گرم اسلام و المسلمین برگشتی ?
مهدی ۹۱۱
۵ آبان ۱۳۹۹به نظر منماشینهایی که قویتر از ۱۰۰۰ اسب باشه اصلاکابردی نیستند از نظر من بالاتر از ۹۱۸ و لافراری و پی ۱ ماشینی نیس
بهراد
۵ آبان ۱۳۹۹موفقیت یک شبه بدست نمیاد 9 سال تلاش و آزمون خطا نتیجش شد این. چون برنامه ریزی و ویژن داشت هر چالش و مشکلی سر راهش قرار گرفت ازش سر بلند در اومد.
فقط میشه گفت ایول. وقتی نتیجه ای رو میخوای که تا الان نداشتی ، کارایی رو باید انجام بدی که تا حالا نکردی. اگه شرایط بهتر شد میتونه رکوردشو بازم بشکونه.
MERCEDES_BENZ_EQ
۵ آبان ۱۳۹۹آفرین بهش
واقعا آفرین
به حرف هیچکی توجه نکرد و کار خودشو کرد
واقعا تحسین داره??????
Ramin
۵ آبان ۱۳۹۹فکر کردید همه برند ها میشین دست رو دست میزارن
به زودی رکوردش میشکنه
ولی بازم دمش گرم
JDM
۵ آبان ۱۳۹۹دمش گرم تو اوج سختی و بدبختی تسلیم نشد تونست ماشینی بده بیرون که همه رو اپیلاسیون رایگان کنه
لبیک یا شلبی
Ali_x76
۵ آبان ۱۳۹۹کَلّهی جرود شلبی شبیه کریستین ون کونیگزگه :)))
کچلها دنیا رو گرفتن
OMID
۵ آبان ۱۳۹۹یکی از نویسنده های یه سایت دیگه حرف باحالی زد
گفت من به این نتیجه رسیدم که برای ساخت ابرخوردو
یک آدم پول دار و مهندس کافی نیست
کچل و هیکلی بودن هم خیلی مهمه
M.A.S
۵ آبان ۱۳۹۹چرا من اینقدر مو دارم اخه؟؟؟؟
حالا خوبه کوتاهشون هم کردم چند روز پیش باز اینقدر بلنده
ارش
۵ آبان ۱۳۹۹عجب تفکر فوق العاده ای همراه با ایمان و توکل .
محمد
۵ آبان ۱۳۹۹والا به جز مک لارن که واقعا حقشه بقیه شرکتهای خودرو و موتورسیکلت انگلیسی یا ورشکست شدن یا فراموش یا در نهایت المانی و هندی ها خریدنشون بعد با این وضع این سه تا انگلیسی پیر هیچکس رو به جز خودشون قبول ندارن در مورد ssc هم واقعا دمشون گرم قله های مهندسی رو جابه جا کردن منتظر جواب هنسی و کوئینک زگ هستیم ،بریم برا ششصد کیلومتر یا زوده؟?
مازیار
۵ آبان ۱۳۹۹بقیه شرکتهای خودرو انگلیسی ورشکسته یا فراموش شدن؟؟
مثلا رولزرویس و بنتلی و آستون مارتین؟
یا شایدم لندروور رنجروور!
محمد
۵ آبان ۱۳۹۹جنسن لیلاند، ترمیوف، تی ور ار ،استین،رور و…… خوبه اینترنت جلوی روته دوست عزیز همونایی هم که گفتی با پشتیبانی مالی و مهندسی هند و المان دارن نفس میکشن بعضی ها میخوان فقط یه حرفی زده باشن
مازیار
۶ آبان ۱۳۹۹اگه نظر شما اینه که با خرید یک کمپانی توسط کشوری دیگه کلا تکنولوژی اون برند به بن بست میرسه (مثلا لامبورگینی توسط آئودی??) خوب من دیگه حرفی ندارم
مازیار
۶ آبان ۱۳۹۹ضمنا اینجا جایی هست که همه حرفهای خودشون رو بزنن و همون طور که حرف من ممکنه مورد قبول شما واقع نشه حرف شما هم …
خیلی هم سخت نیست
Mf1
۶ آبان ۱۳۹۹کلا این سه نفر با خود ماشین های انگلیسی هم شوخی بدتر از این میکنن شاید همون مسخره کردن اسم توتارا باعث شد محکمتر کار کنن وبه نتیجه رسیدن کلارسون ۴۰ سال هست ژورنالیست خودرو هست از سال ۹۰ میلادی برنامه اجرا میکرد
حسن
۵ آبان ۱۳۹۹به نظرم زیباترین رکوردشکنی دنیای خودرو بود.
رکوردی از مجموعه ای کم ادعا، سخت کوش و صبور و بدون تبلیغات .
دنیای خودرو به شما افتخار میکند.
مهرداد كمال
۵ آبان ۱۳۹۹داستان دراماتیک ماسک و شلبی در اینده میتونه براحتی الهام بخش فیلم سینمایی شه
محمد
۵ آبان ۱۳۹۹نتیجه کوشش و تلاش
وبی توجهی به این که بقیه چی درباره ماشینت میگن
حالا شده یک از شاخ ترین برند دنیا
ساسان
۵ آبان ۱۳۹۹قشنگ میشه از روی داستانی که گفت یه فیلم سینمایی خوب ساخت.
شخصا” عاشق این تیپ شخصیتهام جسور،پیگیر،باهوش
never back down