در سایهی رسوایی دیزل گیت فولکسواگن هنوز هم دلایل خوبی برای دوست داشتن پیشرانههای دیزلی وجود دارد. علیرغم اینکه خودروهای دیزلی کمی گرانتر هستند اما مصرف سوخت بهتر آنها نسبت به نمونههای بنزینی باعث تأمل دربارهی انتخاب بین این دو گزینه میشود.
همانگونه که در ویدئوی منتشر شده توسط Carwow اشاره میشود، تنها خودروهای دیزلی نیستند که میتوانند باعث مشکلات سلامتی شوند بلکه پیشرانههای بنزینی نیز این اثرات را دارند. در کل همهچیز به انتخاب بین بد و بدتر در زمان نگاه به نقاط ضعف مربوط میشود.
در یکطرف خودروهای دیزلی قدیمی را داریم که به احتمال بیشتر باعث ایجاد مشکلات تنفسی مستقیم میشوند. از طرف دیگر خودروهای بنزینی سریعتر محیطزیست را تحت تأثیر قرار میدهند و افزایش میزان دیاکسید کربن باعث تغییر آبوهوا میشود.
زمانی که از فاکتورهای زیستمحیطی عبور کنید سریعاً قیمت را در نظر میگیرید. البته برای بسیاری از افراد این فاکتور اولویت اول است. بهطور متوسط خودروهای دیزلی گرانتر از نسخههای بنزینی هستند و البته به این نکته توجه داشته باشید بسته به میزان رانندگی با خودروی دیزلی پول بیشتری به خاطر مصرف سوخت کمتر به جیبتان باز خواهد گشت.
به عبارت دیگر خودروهای دیزلی جدید در درازمدت گزینههای خوبی هستند اما آیا واقعاً این خودروها تا زمانی که دولتها شروع به ممنوع کردن ترددشان در سالهای آینده بکنند نگه خواهید داشت؟ شاید تا سال ۲۰۱۸ این کار را بکنید اما اگر همین انتخاب را در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۲ داشته باشید چه؟
در روی جاده تفاوت اندکی بین پیشرانهها از نظر شتاب گیری وجود دارد؛ هرچند این تفاوت نیز خیلی زیاد نیست زیرا پیشرانههای بنزینی نیز اکثراً توربو شدهاند. هنوز هم اگر دنبال شتاب گیری سریعتر در سرعتهای بالا هستید یک پیشرانه دیزلی قوی احساس راحتتری از پیشرانهی بنزینی توربو خواهد داشت.
اما دربارهی رنو کجاری که در این مقایسه حضور دارد باید گفت تفاوت زیادی از نظر عملکردی بین دو نسخه بنزینی و دیزلی وجود ندارد. اگرچه مدل بنزینی سریعتر به خط پایان میرسد اما مدل دیزلی کاملاً اقتصادیتر بوده و شتاب گیری در سرعت ۹۶ تا ۱۱۲ کیلومتر در ساعت دارد.
نظر شما چیست؟ طرفدار خودروهای بنزینی هستید یا دیزلی؟
[دانلود ویدئو]
Archi KHAN
۳ خرداد ۱۳۹۶نظر شما چیست ؟ طرفدار خودروهای بنزینی هستید یا دیزلی ؟
هیبرید
amir
۳ خرداد ۱۳۹۶.
– دیزلی یا بنزینی ؟!
– هیچ کدوم ، من طرفدار ماشینهای خورشیدی هستم ! ( شاید به عمر ما نرسه ولی مطمئنم یه روز شاید 300 سال دیگه بشر انرژی مورد نیازش رو از خورشید تامین خواهد کرد. چون با این وضع گرمایش جهانی و افزایش جمعیت زمین مسیری جز انرژی های پاک بر سر راهش نیست.)
سامان اذری
۳ خرداد ۱۳۹۶من بنزینی رو دوس دارم بیشتر بخاطر صدای اگزوزش
حتی پیشرفته ترین ماشینهای دیزلی (بنز فولکس واگن و….. از نزدیک به صدای موتورشون گوش بدی هنوزم صدای کار کردن چرخ خیاطی رو میدن
اطبته هرکی یه سلیقه ای داره ولی من 27 سال دارم صدای اگزوز یک نیسان GTR یا یه بنز CLS 65 AMG و همچنین صدای اونتادور (که خودم از نزدیک دیدم و شنیدم )
واسم خیلی لذت بخشه
عطا
۳ خرداد ۱۳۹۶هر کس یه علاقه ای داره
منم ماشین های الکتریکی رو دوس دارم
هم شتابشون بالاس هم چهار چرخ متحرک ( البته نه اینکه بگم موتوری ها چهار چرخ متحرک نیستند ) هم یه نوعی صرفه جویی و کمک به طبیعته
سامان اذری
۴ خرداد ۱۳۹۶اینجا فقط بحث بنزینی و دیزلی بود
E 36
۳ خرداد ۱۳۹۶بنزینی
ونوم اف ۵
۳ خرداد ۱۳۹۶دوستان توجه کنید یه مثال بزنم فرض کنید یه ماشین گلف هست که دیزلی هست اگه در ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر بسوزونه ولی همین گلف با پیشرانه بنزینی ۶ لیتر در صد کیلومتر میسوزونه اما از اونطرف در اروپا که بیشترین ماشین دیزلی تردد دارن اگه بنزین لیتری ۲ یورو باشه گازوییل لیتری ۲.۵ یورو هست پس میبینیم که مقدار مصرف کمتر بخشیش با قیمت بالاتر جبران میشه ( دوستان اعداد مصرف سوخت و قیمت فقط برای رسوندن مطلب بود و قطعا دقیق نیست )
.
۳ خرداد ۱۳۹۶دیزل تو اروپا ارزون تر از بنزینه دوست عزیز همین چند وقت پیش دیزل تو فرانسه لیتری ۱ یورو بود و بنزین تقریبا ۱.۲۵ یورو
ونوم اف ۵
۴ خرداد ۱۳۹۶شما درست میگی الان چک کردم دیدم بنزین گرون تر هست معذرت خواهی میکنم
بنزما
۳ خرداد ۱۳۹۶شما که زحمت ترجمه رو میکشید
ولی خدایی تو ایران دیزلی معنی نداره که کاربرا بخوان بگن کدوم
بازم ممنون
شاهین
۳ خرداد ۱۳۹۶زامیاد 24 دیزلی که هست! :)))))
Mahdi US CARS
۴ خرداد ۱۳۹۶بستگی به ماشینش داره که کدوم سوخت انتخاب کنیم
ولی اکثر ماشینایی که من دوست دارم بنزینی
Challenger
۳ خرداد ۱۳۹۶دیزل
ساسان.م
۳ خرداد ۱۳۹۶هیبرید
lancer evo
۴ خرداد ۱۳۹۶دیزل
چرا؟ چون کم مصرفتره ، الایندگیش کمتره ، گشتاور بالایی داره تو دور پایین و برا افزایش قدرت محدودیت کمتری داره نسبت ب بنزینی
احسان
۴ خرداد ۱۳۹۶اگه واسه زیر پا و روز مره باشه قطعا دیزل هزینه نگهداری و استهلاکشم پایین تره،ولی واسه لذت رانندگی و یا ارامش تو جاده بنزین رو ترجیح میدم،دیزیل ها هنوزم بد صدا هستن
Pooriya bozorgi
۴ خرداد ۱۳۹۶آینده موتور های سوخت فسیلی در دست موتور های ۴ سیلندر بنزینی هست الان بزرگترین خودروهای دنیا دارن از موتور ۴ سیلندر استفاده میکنن ((ب ام و سری ۷_ولوو ایکس سی نود)) شاید ۵ سال پیش تصور خودروی بزرگی مثل سری ۷ خنده دار و مضحک بود یا ساخت سوپر اسورتی مثل آی ۸ رویا بود یا فورد موستانگ و شورولت کامارو با موتور چهار سیلندر بیشتر شبیه ی شوخی بود ولی ۵ سال آینده همهی خودروهای بنزینی به موتور ۴ سیلندر بنزینی و کوچکتر روی میارن
محسن
۳۰ مهر ۱۳۹۷فعلا هیبریدی از همه بهتره، در آینده نسبتا نزدیک هم که همه الکتریکی میشن و مثلا ما از ایران میریم اروپا هاج و واج که اینور سوار نیسان آبی مکعب مستطیلی میشیم، اینا سوار ماشینای الکتریکی با قیافه فضایی میشن.