چشم اندازهفته نامه

مقایسه جامع تکنولوژی سیستم‌های اطلاعات سرگرمی

اخیراً مطالعه‌ای مفصل درباره سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خودروها صورت گرفته است. طی این مطالعه سیستم‌های اطلاعات سرگرمی و تهویه مطبوع ۲۰ خودرو تست شده تا میزان اختلالی که در توجه راننده ایجاد می‌کنند را به دست آورند.

یافته‌های قبلی نشان داده‌اند که صفحات لمسی می‌توانند روی زمان واکنش راننده تأثیر بگذارند اما این مطالعه کاملاً متفاوت عمل کرده است.

اکثر خودروسازان تراز اول جهانی از صفحه‌نمایش کاملاً دیجیتال استفاده کرده و کلیدهای چرخشی را کنار گذاشته‌اند.

به منظور رتبه‌بندی سیستم‌های اطلاعات سرگرمی در زمینه حواس‌پرتی راننده، WhatCar شروع به فیلم‌برداری از دو نفر که ۲۰ خودروی متفاوت را می‌رانند کرده است. این خودروها دارای سیستم‌های اطلاعات سرگرمی و طراحی داشبورد متفاوتی بوده‌اند.

با اینکه رانندگان زمان لازم برای آشنایی با هر سیستم را در اختیار داشته‌اند اما نتایج نشان داده انجام عملی همچون تنظیم فن بخاری از طریق صفحه لمسی بیش از ۲ برابر طولانی‌تر انجام این کار با دکمه‌ای فیزیکی بوده است. همچنین زوم کردن روی نقشه ناوبری ۴ برابر طولانی‌تر بوده و این موضوع درباره اسکرول کردن لیست ایستگاه‌های رادیویی ۸ برابر می‌شود.

آنچه وضعیت را بدتر می‌کند استفاده از کنترل صوتی برای یافتن نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین است که در صورت کند بودن پاسخ باعث می‌شود راننده بیش از ۱۰ ثانیه چشم خود را از جاده بردارد. در واقع راننده مجبور است مراحل بیشتری را به منظور کامل کردن دستور خود طی کند. این در صورتی است که در حالت تئوری سیستم کنترل صوتی نباید باعث حواس‌پرتی زیاد راننده شود.

وقتی خودرو با سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت حرکت کند به ازای هر ثانیه ۱۳.۵ متر فاصله را طی خواهد کرد و بدترین سناریو این است که بیش از ۴۲ ثانیه به جاده نگاه نکنید. در این صورت خودرو طول حدود ۶ زمین فوتبال را طی خواهد کرد.

در کل ۶ تست زیر انجام شده است:

  1. افزایش ۲ درجه‌ای دما
  2. افزایش دو واحدی سرعت فن
  3. با برنامه‌ریزی مسیری ۳۲ کیلومتری در سیستم ناوبری و صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی به صفحه نقشه رفته و زوم آن را کم کنید تا کل مسیر را ببینید
  4. هدایت مسیر را لغو کنید
  5. با تنظیم رادیو DAB و صفحه‌نمایش در هوم پیج به لیست اصلی ایستگاه‌های رادیویی رفته و رادیو ۴ را پیدا کنید
  6. از دکمه کنترل صوتی روی فرمان استفاده کرده و از خودرو بخواهید نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین را پیدا کند

نتایج این مطالعه بسیار مفصل بوده و ذکر همه آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است اما ما به ذکر برندگان و بازندگان این مطالعه بسنده می‌کنیم. امتیاز ۳۰ بهترین امتیاز ممکن بوده و برنده‌ی مطالعه هم کمپانی ب ام و است.

  1. ب ام و سری ۳ با کاکپیت لایو پروفشنال (امتیاز ۲۸)
  2. مرسدس CLA با صفحه لمسی ۱۰.۲۵ اینچی (امتیاز ۲۷)
  3. پورشه پانامرا با کانکت پلاس و PCM (امتیاز ۲۷)
  4. آئودی Q3 اسپورت بک با کاکپیت مجازی پلاس (امتیاز ۲۶)
  5. مزدا ۳ با صفحه رنگی ۸.۸ اینچی و مزدا کانکت (امتیاز ۲۵)
  6. فولکس واگن پاسات با سیستم کامپوزیشن مدیا ۸ اینچی (امتیاز ۲۴)
  7. فورد فیستا با سینک ۳ و فورد پس کانکت (امتیاز ۲۳)
  8. هیوندای آیونیک با صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی و بلولینک (امتیاز ۲۲)
  9. واکسهال کورسا با مولتی مدیا ناوی پرو ۱۰ اینچی (امتیاز ۲۲)
  10. اشکودا کامیک با سیستم ۹.۲ اینچی (امتیاز ۲۱)
  11. جگوار XE با سیستم تاچ پرو دو ۱۰ اینچی (امتیاز ۲۱)
  12. ولوو S60 با سنسوس (امتیاز ۲۰)
  13. تویوتا کرولا با سیستم تاچ ۲ مدیا (امتیاز ۲۰)
  14. نیسان جوک با نیسان کانکت (امتیاز ۱۹)
  15. هوندا CR-V با صفحه لمسی ۷ اینچی و هوندا کانکت (امتیاز ۱۸)
  16. لکسس RX با صفحه نمایش مولتی مدیا ۱۲.۳ اینچی (امتیاز ۱۸)
  17. پژو ۵۰۸ SW با صفحه نمایش ۱۰ اینچی ناوبری سه بعدی (امتیاز ۱۷)
  18. اشکودا سیتی گو e iV با صفحه نمایش رنگی (امتیاز ۱۶)
  19. فیات 500X با صفحه لمسی ۷ اینچی و یو کانکت لایو (امتیاز ۱۴)
  20. ام جی ZS با صفحه لمسی ۸ اینچی (امتیاز ۱۲)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
whatcar

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. GERMANY

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (947 ديدگاه)

    جونم I DRIVE?

  2. AMIR / ARMI

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    این اطلاعات برای خودرو های بازار اروپا هستش احتمالا
    چون اگه بازار امریکا بود تسلا در صدر بود

    1. سینا BMW

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2429 ديدگاه)

      این از اون بهانه هاست که طرفدارای تسلا همیشه میگن.
      تسلا با اون صفحه نمایش بی نهایت هواس راننده رو پرت میکنه،

  3. MAHDI

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    سیستم اطلاعات سرگرمی BMW جدای از این مطلب در تست ها و بررسی ها مجلات مختلف همیشه اونو بهترین در نوع خودش میدونن که خود من در صدها رقابت و بررسی اینو خوندم از دید اون شخص بررسی کننده.البته در این زمینه جز ب ام و خودروسازان آلمان سرآمدهستن و رقابت تنگاتنگی باهم دارن. اما ب ام و همیشه اطلاعات سرگرمیش رو روان تر و ساده تر و بدون سردرگمی میدونن.

  4. O

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (51 ديدگاه)

    البته ناگفته نماند که معیار یک ماشین خوب در نزد یک ایرانی یکی اندازه مانیتور و دیگری سانروف است
    هیچ معیار دیگری ندارن بعضیا و همین که وارد ماشین میشن فقط میبینن که چند اینچه

    1. Ali

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (12 ديدگاه)

      ??دقیقا

    2. سینا BMW

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2429 ديدگاه)

      اصلا اگه رو پراید مانیتور و سانروف بذاریم میگن از اس کلاسی که بدون سانروف باشه بهتره. دلیل فروش بالای چینی ها همینه دیگه

      1. Ali

        ۲۹ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (12 ديدگاه)

        دقیقا
        مردم فقط بخاطر آپشن چینی میخرن

  5. OMID

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2171 ديدگاه)

    ایول مزدا
    اولین برند اقتصادی
    آفرین به ب ام و همینطور

  6. محمد حسین

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (489 ديدگاه)

    چرا لیست ناقصه !
    کلا همین ماشین ها رو فقط بررسی کردن ؟ یا بیشتر بوده ؟
    مثلا تو همون رده اول و دوم ، یعنی اس کلاس و سری هفت بررسی نشدن ؟ یا ضعیف تر از کل این لیست بودن که اسمی ازشون نیست ؟
    بهتر بود به جای مدل ماشین بصورت کلی امتیاز اون برند رو می گفتن. چون یعید میدونم یه برند برای مدل های مختلف ماشینش در رده های قیمتی متفاوت ، از سیستم های اطلاعات و سرگرمی به کل متفاوتی استفاده کنه. تقریبا باید مبنای یکسانی بین مدل های مختلف باشه دیگه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا