هفته نامه

موزه خودروی Gateway، میزبان خودروهای خاطره‌انگیز آمریکایی

خودروها با فرهنگ جوامع درهم تنیده‌اند و در برخی نقاط جهان موزه‌های خودرویی مشهوری وجود دارند که آوازه‌ی آن‌ها به همه‌جا رسیده است؛ اما این بار می‌خواهیم به موزه‌ای برویم که کمتر در بین طرفداران شناخته شده است.

اولین ایستگاه ما موزه‌ی خودروی Gateway است که در مکانی به همین نام واقع شده است. زمانی که از نسل‌های پیشین فورد GT و کوروت ZR1 عبور کردید می‌توانید ویدئوی تاریخی کوتاهی درباره‌ی خودروها ببینید و یا اینکه به فضای نمایش بزرگ بروید. در این بخش شاهد حدود ۵۰ تا ۶۰ خودرو از کلکسیون شخصی هندریکس خواهید بود.

  • اولدزموبیل F-88 کانسپت ۱۹۵۴


ستاره‌ی واقعی این موزه کانسپت اولدزموبیل F-88 است که بدوا در موتوراما معرفی شده بود. این خودروی مفهومی اساساً نسخه‌ای متفاوت از شورولت کوروت می‌باشد. در زیر بدنه‌ی فایبرگلاس و شیک این خودرو پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۳ لیتری با قدرت ۲۵۰ اسب بخار قرار دارد.


در ابتدا گمان می‌رفت این خودرو تخریب شده اما ظاهراً به خاطر کمک‌های هارلی ایرل طراح افسانه‌ای زنده مانده است. صرف‌نظر از اتفاقات رخ داده، نهایتاً این خودرو به دست E. L. Cord افتاد.

پس از چندین بار دست به دست شدن، خودروی یاد شده در حراجی برت جکسون ۲۰۰۵ چکش خورد و با توجه به نایاب بودن و زیبایی خود با بهای ۳.۲۴ میلیون دلار به فروش رفت.

  • کورد ۸۱۲ سوپرشارژر فیتون ۱۹۳۷


کورد هم همانند اولدزموبیل در صنعت خودروی آمریکا دوام چندانی نداشت اما این کمپانی به خاطر خودرویی همچون ۸۱۲ فیتون در یادها ماندگار شده است. چراغ‌های جلوی مخفی و جلوپنجره‌ای نمادین باعث شده‌اند این خودرو در ذهن‌ها بماند. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری فیتون قدرت ۱۷۰ اسب بخاری دارد.


812 نه تنها طراحی متمایزی داشت بلکه به خاطر استفاده از طراحی دیفرانسیل جلو نیز خبرساز شده بود. اگرچه این خودرو اولین محصول دیفرانسیل جلوی تاریخ نیست اما چندین دهه پیش از سایر خودروسازان آمریکایی این طراحی را اتخاذ کرده است.

  • کرایسلر تاون اند کانتری کانورتیبل


نام تاون اند کانتری تقریباً با مینی ون‌ها عجین شده اما همیشه این‌گونه نبوده است. این خودرو در دهه‌ی ۴۰ میلادی عرضه شد و پس از اندکی وقفه در جنگ جهانی دوم، به‌صورت کانورتیبل هم عرضه شد.

این خودرو که به خاطر پانل‌های چوب بدنه و استفاده زیاد از کروم مشهور شده یک کانورتیبل لوکس با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۳ لیتری ۱۳۵ اسب بخاری می‌باشد.

  • موزه‌ی رویاها


این خودروها تنها بخشی از ستاره‌های موزه هستند. از دیگر خودروهای جالب این موزه می‌توان به کادیلاک V16، کانینگهام C3 کانتیننتال کوپه و پلیموث کرنک بروک کوپه ۱۹۵۳ با کارکرد ۱۱۵۷ کیلومتر اشاره کرد.

موزه‌ی خودروی Gateway در کلرادو قرار داشته و ورودیه آن برای بزرگ‌سالان ۱۵ دلار می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. (ali (chevy nova

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (7383 ديدگاه)

    بهشت خدا اینجاست
    تقابل اصالت و شکوه
    چقدر این جواهرات زیبان

  2. (ali (chevy nova

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (7383 ديدگاه)

    اولدز f88 و کورد 812 به قدری گرون قیمتن که حد نداره
    کورد 812 اولین ماشین امریکایی در 1936 بود که دفرنسیال جلو بود با موتور قدرتمند 160 اسبی

  3. hasan

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (68 ديدگاه)

    تو خزانه بانک مرکزی امریکا اونقدر چیزه باارزش نیست که تو این موزه هست
    عجب ماشینهای زیبایی

    1. یانکی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2353 ديدگاه)

      باز هم میگم دهه های 50 تا 80 آرزوی منه اونم تک آمریکا.اوج هنر تو خودرو سازی.اون موقع تو اروپا کاسه توالت میساختن.هر کی قبول نداره ثابت کنه من دروغ میگم

      1. hasan

        ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (68 ديدگاه)

        اتفاقا دهه 80 سال های سیاهی برای خودروسازی بود
        اون زمان با گرون شدن قیمت بنزین ماشینهای پرقدرت تا مرز نابودی پیش رفتن
        طراحی ها اون پختگی قبل رو نداشت و بدتر از همه پلاستیک تو صنایع خودروسازی وارد شد
        دهه 90 ولی خیلی خیلی بهتر از دهه 80 بود
        ماشینهای دهه 90 هنوزم بین طرفدارهای ماشین محبوبیتشون رو حفظ کردن مثل کاپریس کلاسیک . لنسرهای 90 تا 92. گالانت 91 تا 96 و خیلی ماشینهای خوب دیگه

        1. مانی

          ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
          سوابق: (2486 ديدگاه)

          قبل اینکه جواب بیخود بدی 4 جا رو بخون
          مرسدس 300SL Gullwingقیمتش بیشتر از یک میلیون دلاره
          اصلا خبر داری SLRچی هست؟

      2. مانی

        ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        فقط یه مرسدس slrمدل 1955حدود100میلیون دلار میارزه
        میشه باهاش کل موزه رو خرید

        1. hasan

          ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
          سوابق: (68 ديدگاه)

          رو هوا صحبت نکن
          بوگاتی اتلانتیک که خیلی با ارزش تر از اونslr هست قیمتش 100 میلون دلار نیست
          منبع بیار که slr 1955 قیمت 100 میلیون هست
          قیمت اونslr ها نهایت 1 میلیون تا 1/200 هزار دلاره نه بیشتر

        2. مانی

          ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
          سوابق: (2486 ديدگاه)

          https://drivemag.com/red-calipers/the-mercedes-benz-300-slr-uhlenhaut-coupe-is-the-most-valuable-car-in-history

          http://www.oursl.com/NewsLetter/NL0902/most_valuable.htm
          البته این 2006 نوشته شده الان قضیه فرق میکنه
          و خیلی سایت های دیگه چنین مطالبی دارن

  4. Khosrow

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    چه حسه سنگینی / انگار همه تو اون دوره بودیم – بس که تاریخ حبس شده تو این طراحی ها ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا