هفته نامه

نقدی بر پوشش‌های استتاری خودروهای امروزی

چندین سال پیش پوشش‌های استتاری روشی مؤثر و مناسب برای پنهان کردن نسخه‌های پیش‌تولیدی خودروسازان از چشمان تیزبین بود. این تنها هدف خودروسازان در آن زمان بود.


این پوشش‌های سیاه‌وسفید برای پنهان کردن جزئیات اصلی طراحی خودروهای جدید و یا برای حدس زدن اینکه واقعاً با چه خودرویی طرف هستیم بکار می‌رفتند. این روش جواب می‌داد.


طرفداران خودرو قطعاً این روزها عکاسان جاسوسی را در اروپا، آسیا و آمریکا دیده‌اند که به دنبال تصویربرداری ازاین‌گونه خودروها هستند. روز به روز بر تعداد خودروهایی که از این پوشش‌ها استفاده می‌کنند افزوده می‌شود.


خودروساز انتشار این تصویرها را هم دوست دارند و هم از آن متنفرند زیرا از طرفی نشان‌دهنده‌ی خودرویی هستند که تولید خواهد شد و همین امر می‌تواند باعث کاهش فروش نسل فعلی آن خودرو شود و از طرفی نیز هیجانی خبری برای خودروی آینده‌ی خود ایجاد می‌کنند.


اما خب برخی روش‌های امروزی واقعاً بد بوده و به نوعی به شعور بیننده توهین می‌کنند. برخی کمپانی‌ها قبل از رونمایی رسمی از محصول خود پوشش‌های جذابی را روی آن بکار می‌برند.

mercedes-amg-c63-coupe-teaser
صادقانه بگوییم برخی از این خودروهای پوشش‌دار بی‌ارزش و گیج‌کننده بوده‌اند.
همین هفته‌ی پیش جگوار تیزری از استیشن XF اسپورت‌بک جدید منتشر کرد که پوشش توپ تنیس ویمبلدون را استفاده کرده بود. شاید این پوشش ها کاملاً جذاب باشند اما خب همه‌ی ما می‌دانیم یک استیشن جگوار XF چگونه خواهد بود…


به نظر می‌رسد جگوار لندروور یکی از طرفداران این استراتژی است زیرا مدل‌های پیش‌نمایشی چون نسل جدید دیسکاوری را با پوشش نقاشی‌های کودکان به تصویر کشیده است!


جگوار بار دیگر نیز از این روش استفاده کرده و مدل XE SV Project 8 با پوشش‌های مشکی و سفید و نوارهای نارنجی خودنمایی کرده است. بی‌شک با کنار رفتن کاورها خودرویی جذاب پدیدار خواهد شد اما این کاری درست در این زمان نیست.


ب ام و نیز همین کار را انجام داده و M5 جدید نمایی کاملاً جذاب در پیست دارد اما…


دیگر خودروی پرفورمنس رنو مگان RS است که قبل از رونمایی رسمی از این پوشش استفاده کرده اما نوع آن متفاوت بوده و به نظرتان پوشش اصلی خودرو چقدر بهتر خواهد بود؟


اینکه خودروهای امروزی اندکی قبل از رونمایی رسمی با پوشش‌های دیده می‌شوند که پنهان‌کاری اندکی داشته تنها به یک‌چیز مربوط می‌شود و آن “جلب‌توجه” است…

منبع: caradvice

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ونوم اف ۵

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    لندرور که دیگه پوشش نداره رسما معلومه چه شکلی هست فقط رنگامیزی شده

  2. سعید(تهران)

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    من متوجه نشدم اشکالش چیه؟! خب جلب توجه و بازاریابی توی دنیای تجارت یه امر عادیه چرا باید این توهین به شعور من تلقی بشه؟!!!

    1. محمد

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      منظورشون اینه که بعضی پوشش های استتاری دیگه خیلی بچه گانه و فانتزی شده و با هویت مدل خودرو و یا کمپانی نمیخونه
      ضمن اینکه با این پوشش ها هم اکثر فرم بدنه مشخصه و تقریبا چیزی رونمایی اصلی پنهان نمیمونه. اتفاقی که با رسالت پوششهای استتاری در تناقضه
      میگه این کاورها بیشتر وایسه خودنماییه

  3. کوشا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (118 ديدگاه)

    پوشش دومین جگوار چقدر خوشگله! شبیه وینایلز نیدفوراسپیده :D

  4. Amir

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    پوشش استتتاری فقط اونی که هوراکان پرفورمنته باهاش رکورد نوربرگ رینگ رو شکست … .
    مثل این بود یکی با پیژامه بره مهمونی رسمی !!!
    هوراکان هم بدون لباس رزم به جنگ 918 و نوربرگ رینگ رفت… .

  5. Omid622

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    رینگ بی ام و رو عشقه ای جان سلطان اسپرت ساز و بنز سلطان لوکس

  6. parsa

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با تمام اهداف و پیامدهای این کار ، موافقم .. تنها بدی که در مطلب به آن اشاره شد ، افت فروش محصولات نسل قبل از خودروی استتار شده است . اما در کل برای جلب توجه و قدرتنمایی و انتظاردادن به مشتاقان ، کار به جایی است ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا