موقعیت خودروسازان ژاپنی در بازار خودروی کشوری مانند امریکا انکارشدنی نیست؛ موقعیتی که با هماهنگی دولت این کشور بهدست آمده است. با این وجود، برخی اقدامات دولتی در این کشور باعث شده که صنعت خودروی این کشور نیاز به هیچگونه دشمن خارجی نداشته باشد. دیوانسالارهای ژاپنی اینک دست به کارهایی زدهاند که ممکن است بزرگترین و پردرآمدترین صنعت این کشور را با مشکل روبرو کند.
به عنوان نمونه، درنظر بگیرید که سیاستمداران ژاپنی چگونه جایگاه نخست تولیدکنندگان خود را در بزرگترین بازار اتومبیل جهان به مخاطره انداختهاند. جزایر سنکاکو مجموعهای فاقد سکنه هستند که نزدیک به ۲ هزار کیلومتر از توکیو فاصله دارند، امّا این فاصله از تایپه تنها ۲۰۰ کیلومتر است. در حالی که ژاپن ظاهراً کنترل این جزایر را در دست دارد، ولی هر دو کشور چین و تایوان نیز داعیه حاکمیت بر آن را دارند. این موضوع برای دههها مسکوت مانده بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۲ شینیتو ایشیهارا، رئیس فوقناسیونالیست دولت وقت توکیو، به سراغ خرید جزایر از مالکان خصوصی آنها رفت. وقتی دولت ژاپن به این وسیله واکنش خود را با ملی کردن جزایر نشان داد، اجتماعات ضدّ ژاپنی تبلیغات گستردهای را در چین آغاز کردند و نتیجه این شورش، دامنگیر «تویوتا» شد.
رسانههای عصبانی ژاپن که به ارزش احتمالی منابع نفتی زیرزمینی این جزایر میپرداختند، از ارزش و هزینه واقعی این اقدام، یعنی «بازار اتومبیل چین»، غافل بودند. برندهای ژاپنی که بهتازگی آلمانیها را پشتسر گذاشته بودند، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، سهم آنها از بازار چین به ۱۶.۶ درصد کاهش یافت. در این حالت، اروپاییها و به خصوص فولکسواگن، به سهم ۲۲.۳ درصدی از این بازار رسیدند. ضمن اینکه زامبیهای دیترویت که از گور برخاسته بودند (جنرالموتورز و فورد)، سهم خود را از بازار چین از ۱۱.۸ به ۱۲.۵ درصد رساندند. در حال حاضر، جنرالموتورز به اندازه ۲ برابر تویوتا از بازار چین سهم دارد و فورد نیز به سرعت در حال نزدیک شدن به «۳ بزرگ» ژاپن است. بنابراین احتمالاً بهزودی شاهد خواهیم بود که «دیترویت» از «ژاپن» در چین پیشی بگیرد. نکته شاید تحقیرآمیزتر اینکه، برندهای کرهای هیوندای/ کیا نیز خودروسازان ژاپنی را پشتسر گذاشتهاند.
عدمموفقیت ژاپن در بزرگترین بازار اتومبیل جهان، چیزی است که در محوطه زمین خودی گرفته و نتیجه یک اشتباه تاریخی است. سیاستمداران دست راستی این کشور، بزرگترین سهم را در این موضوع دارند. «افتضاح سنکاکو» شاید بدترین شکست ژاپن را از سال ۱۹۴۵ رقم زده باشد که البته نتایج آن تا دهههای آینده ادامه خواهد داشت. ژاپنیها در مقابل امریکاییها، زخمهای جنگ را ترمیم کردند، به تجارت دسترسی پیدا کرده و بر قلب و ذهن مصرفکنندگان این کشور پیروز شدند. امّا در مواجهه با چین، مقامات ژاپنی چندان موفق نبودند و به آینده یکی از مهمترین صنایعشان لطمه وارد کردند.
در این شرایط، آیا رهبران ژاپن نباید به صورت محکم از بازار خانگی حمایت کنند؟
اوایل سال جاری میلادی، مارک فیلدز (Mark Fields)، مدیرعامل فورد از کنار کشیدن این کمپانی از ژاپن به دلیل «بسته بودن» آن خبر داد. میتوانید تصوّر کنید که «سزارِ دیربورن»، چه لبخند طعنهآمیزی در این لحظه به لب داشته است. «فیلدز» که قبلاً مدیرعامل مزدا نیز بوده، بهخوبی میداند که آمار فروشش در بازار ژاپن بهتر از سایر خودروسازان دیترویت است. امّا اعداد آمار فروش در بازار ژاپن داستانی در خود دارند که بیشتر به شرایط «جنگ جهانی اول» شباهت دارد؛ جایی که هر کدام از طرفین زخمی میدهد، ولی هیچکدام حاضر نیستند که یک وجب از مواضع خود عقب بنشینند.
در همین حال، «کمک» دولت ژاپن به خودروسازان داخلی، ایجاد یک کلاس خودرو منحصر به فرد است که خارجیها به دلایلی موجه به آن وارد نمیشوند. خودروهای کوچک موسوم به “Kei-cars” به پیشرانههای ۷۰۰ سیسی محدودند و فقط برای ژاپن ساخته میشوند. این «قوطیهای حلبی چرخدار» در تستهای تصادف بسیاری از کشورها نمیتوانند امتیاز لازم را دریافت کنند، امّا در مقابل، از معافیتهای مالیاتی، هزینه پایین بیمه و قوانین آزادانهتر در رابطه با پارکینگ برخوردارند. علاوه بر این، در یک سیستم با مالیات سوخت بالا، این خودروها مصرف سوخت بسیار خوبی دارند. بنابراین جای تعجبی هم ندارد که این خودروهای کوچک ۴۰ درصد فروش بازار خودروسازان ژاپنی، بهخصوص سوزوکی و دایهاتسو را به خود اختصاص دادهاند.
این در حالی است که اگر در یک منطقه حاشیهای تر زندگی کنید و یک kei-car بخرید، هیچگونه نیازی برای ثبت یک جای پارک نخواهید داشت. امّا اگر همچنان به مالکیت یک خودروی واقعی اصرار داشته باشید، هر ساله باید از طریق یک فرمول پیچیده، مالیات وسیله نقلیه خود را بپردازید که چیزی در حدود ۴۵ هزار ین یا ۴۱۹ دلار میشود. همچنین هر دو سال یکبار، نیاز به “sha-ken” پیدا میکنید که ارزیابی فنی با هزینهای اجباری به میزان ۱۰۰ هزار ین یا حدود ۹۳۰ دلار است. در این ارزیابیها، همیشه چیزی برای تعمیر هم پیدا میشود.
هنگام حرکت در جاده، طومار لذت رانندگی در هم پیچیده میشود. مالیات مصرف سوخت برابر ۶۵ ین برای هر لیتر است که کمتر از مالیات موجود در کشور آلمان است، امّا عوارض جادههای اکسپرس چیزی شبیه به «راهزنی» است؛ ۲۴.۶ ین برای هر کیلومتر، یعنی حدود ۲۲ دلار برای هر ۱۰۰ کیلومتر. البته جالبترین بخش ماجرا آنجاست که محدودیت سرعت تنها ۸۰ کیلومتر بر ساعت است! ضمن اینکه ژاپنیها از هر فرصتی برای کشتن حسّ رانندگی استفاده کردهاند و بر این اساس، خستهکنندهترین پلاک وسیله نقلیه دنیا متعلق به خودروهای این کشور است.
جوانان ژاپنی، حتی کمتر از آماری که برای نسل جدید در امریکا وجود دارد، نسبت به گرفتن گواهینامه رانندگی میل و رغبت نشان میدهند؛ بهویژه وقتی که از آنها خواسته میشود که در یک دوره آموزشی یک ماهه با هزینهای برابر ۳۰۰ هزار ین، حدود ۲۸۰۰ دلار شرکت کنند. با وجود بهترین سیستم قطارهای دنیا که به هر نقطه از کشور دسترسی ایجاد میکند، واقعاً چرا باید کسی خودش را به دردسر گرفتن گواهینامه بیندازد؟ بنابراین، رانندگی با خودرو همیشه یک تفریح آخر هفته برای مردان بوده و اکنون نیز با سختتر شدن قانون محدودیت الکل خون به صفر، افراد بیشتری از رانندگی خودداری میکنند.
امّا باید دید که چه چیزی در این میان از دست میرود؟
برای حفظ موقعیت صنعت خودروسازی یک کشور در جایگاه نخست جهانی، ملت آن نیازمند یک فرهنگ خودرویی شاخص و پویاست که الهامبخش نسلها و مشتریان علاقهمند داخلی باشد. آلمان همیشه از این شرایط برخوردار بوده و ایالات متحده نیز به نظر میرسد که به شرایط موردنظر بازگشته است.
امّا ژاپن همچنان مشغول به خنثی کردن فرهنگ خودروییاش و اجبار مشتریان به خرید مدلهایی است که در بازارهای دیگر یافت نمیشوند. تمام علایق خودرویی و کیفیتی را که بیش از ۵۰ سال صنعت خودروی ژاپن را به جلو برده، در طول یک نسل میتواند بهراحتی از دست برود. مقامات ژاپنی مطمئناً به دنبال راهحلی برای این مشکل هستند، ولی این موضوع بدون انرژی، پشتکار و رؤیاپردازی میلیون مهندس ژاپنی که اینک دستهدسته بازنشسته میشوند، چگونه پیش خواهد رفت؟ چه کسی جایگزین آنها میشود؟
نیروی کار کشور ژاپن در طول ۱۵ سال آینده، به ۸ میلیون نفر کاهش خواهد یافت و با مخالفت عمومی که با حضور مهاجران وجود دارد، ژاپن دیر یا زود با مشکلات زیادی برای ماندن در جایگاه نخست صنعت دنیا روبرو خواهد بود. حتی اگر رباتها سهم زیادی در کارخانهها پیدا کنند، این اتوماسیون نمیتواند جای شور و نبوغ ژاپنی را در این عرضه بگیرد؛ چیزی که در نسل جدید ژاپن که در یک فرهنگ خودرویی سرد و بیروح رشد پیدا کردهاند، کمتر دیده میشود.
دورنمایی که در حال حاضر میتوان برای خودروسازان ژاپنی متصوّر بود، این است که برندها شاید جان سالم به در ببرند، ولی شاید تنها یک «نام ژاپنی» بر روی آنها باقی بماند و «توکیو» و «ناگویا» به حاشیه صنعت خودروسازی دنیا بروند. البته شاید هنوز هم خیلی دیر نشده باشد و اندکی توجه بیشتر به فرهنگ خودرویی در این کشور از سوی مقامات، به تغییر این روند کمک کند.
منبع: automobilemag
Elemento
۱۶ مهر ۱۳۹۵)-:
حیف نیست ؟؟……
فورد
۱۶ مهر ۱۳۹۵اون هندا سفیده نمی دونم ون یا استیشنه یا هاچبکه
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵خبر جالبی بود
GOD BLESS AMERICA
۱۸ مهر ۱۳۹۵همه چیز ایدآل بنظر می رسه فقط این کلاس
(kei-car) خیلی حجم موتورشان بالاست .
اصلا این که این کلاس مخصوص بازار داخلی هنوز با سوخت فسیلی کار میکنه شرم آوره، الآن باید همشون الکتریکی باشن و حتی هیبرید هم جایی تو این کلاس نداره.
محدودیت سرعت اتوبانها هم باید تا 65 کیلومتر پایین بیاد، تازه خیلی ارفاق کردم.
امیر
۱۶ مهر ۱۳۹۵بسیار عالی ژاپن سالیان ساله تو رکوده عظیمیه اگر بازار آمریکا نبود شاید خیلی صنایعشون ورشکست میشد خب امریکا درقبال بازارش دنبال اهداف دیگه ایه اینم یه استثماره من میذارم ازبازارم استفاده کنی به شرطی که اعتراض نکنی مخالفت سیاستام نباشی کره وژاپن ازنظر اقتصادی شاید غولی شدن بواسطه بازار آمریکا اما هیچ استقلالی ندارن درعرصه های سیاسی هیچ حرفی برای گفتن ندارن وبرای کوچکترین مسئله ای دنبال حمایت آمریکان هرکشوریم جای ایران بود زیر این همه تحریم وفشار نابود میشد میبینیم که بحرانهای اقتصادی عجیبی که اروپا آمریکا آسیا گرفتارشن بدون هیچ تحریم وفشاری مث خر تو گل گیر کزدن
کاوه آهنگر
۱۶ مهر ۱۳۹۵ای بابا ، آقا امیر شما هم همیشه به دنبال حمایت از عملکرد اینها هستی.
باشه اینا خوبن
m.k
۱۶ مهر ۱۳۹۵امیر جان من طرفدار ژاپن یا کره یا جای دیگه نیستم..فقط نظرما میگم
من تو یکی از استانهای مرکزی زندگی میکنم..جایی که معدن های عظیم سنگ اهن وجود داره که دارن مفت مفت صادر میکنن ..بعدش میرن از چین تیر اهن وارد میکنن…چند کیلومتر اون ور تر اورانیوم و طلا..برو کرمان معدن های مس.برو جنوب پر از نفت و گاز..برو سرخس پر از گاز..جنگل های عظیم تو شمال و غیره..اون وقت ژاپنا با ایران مقایسه میکنی که حتی زمین برا کشاورزی ندارن…میدونستی که خاک ایران را صادر میکنن به کشورهای عربی؟!!!.من دیگه بیشتر از این حرفی ندارم
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵بیخیال این صحبت ها بشیم بهتره
چون نتیجه بخش نیست این بحث ها
علیرضا
۱۶ مهر ۱۳۹۵برای اینکه اون کشورا تحت هر شرایطی میخوان به وظیفشون که رفاه ملته عمل کنن اینا دقیقا برعکسشو انجام میدن موضوع روشن شد؟!!!حیف که نمیشه به خاطر آزادی بیان بسیار موجود مسئله رو بیشتر باز کرد
بهنام
۱۶ مهر ۱۳۹۵چقدر غم انگیز …
عشق و هیجان رانندگی رو تجربه نمیکنن
کاوه آهنگر
۱۶ مهر ۱۳۹۵ژاپن خیلی قوانین مهم و نظم بالایی داره.
اگر این شرایط خاص رو برای خرید ماشین در نظر نمیگرفتن وضعیت ژاپن افتضاح میشد.
ژاپن 125 میلیون نفر جمعیت داره و مساحتی معادل 1/4 ایران دارد.
با این شرایط شهرهای ژاپن جزو شهرهای پرترافیک جهان محسوب نمیشن و این عالیه.
همه ی کارهاشون با برنامه و حساب کتاب است
Elemento
۱۶ مهر ۱۳۹۵در مورد ژاپن کاملا باهات موافقم.
Sina
۱۶ مهر ۱۳۹۵من از تو گوگل مپ میرم تصاویر خیابان های ژاپن رو میبینم، یعنی خیابون های اصلی توکیو از کوچه ما خلوت تر بود، یعنی فقط مردم تو پیادرو ها قدم میزدن تو خیابون ها ماشین خیلی کمه
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵اره ولی نسبت به مساحتش جمعیت بالایی داره
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵توکیو که خیلی شلوغ
Alireza
۱۶ مهر ۱۳۹۵از ما بد بخت ترن مثل (سوزنن به همه لباس میدوزن خودشون لخت زندگی میکنن)مثال دقیقش یادم نیومد دوستان ترک میفهمن چی میگم.((هامینی بزی اوزی لوت گزی)
محمود
۱۷ مهر ۱۳۹۵من فکر می کنم این بیشتر یک سبک زندگی است و شامل رفتارهای دیگر هم می شود مثلا در یک مورد خاص خبری خوندم که خانم هاشون از سردی و کار زیاد مردها معترض شده بودن و البته این سیاست ها کاملا آزموده شده و حالت آزمون و خطا ندارد و همون طور که طول عمر ژاپنی ها تقریبا تو دنیا بیشترین هست و شاید اینقدر از ماهاعشق ماشین جلو افتادن که دیگه درکشان سخت شده!!!
محمد زمانلو
۱۹ مهر ۱۳۹۵ممنون از مثلت که هم از لحاظ دستوری و هم معنا و املا درست بود!
USA & JAPAN
۱۶ مهر ۱۳۹۵خیلی به قوانین و نظمشون اهمیت میدن
اما حیف که خودشون لذتی از رانندگی رو کشور های دیگه از ماشین های اینا میبرن نمیبرن
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵اهمیت دادن که اینقدر پیشرفت کردن
Amir amini
۱۶ مهر ۱۳۹۵اون جا که از ایرانم بدتر باز میگیم اینجا نمیزارن ماشین بیاد نمیبینیم که حسرت بخوریم ولی اونجا ماشین هستو نمیتونی بخری این چه وضعی ژاپن نمیدونم چرا اینجوری شده کلا خیلی داره عقب میفته اون از سونی و شرکتای الکترونیکی دیگه اینم از خودروسازی
سینا
۱۶ مهر ۱۳۹۵پژو ۴۰۵ ۲۷ سال پیش از این جعبه مقوا ها بهتره
mojtabaaston
۱۶ مهر ۱۳۹۵این ها طرح های اصلی بودند یا کانسپت؟
اینها چه جور ماشینی اند؟
یکیش مستطیله
یکیش مربع
یکی دایره
شبیه کارتون میمونه تا واقعیت
asa
۱۶ مهر ۱۳۹۵از کی تا حالا ژاپن بزرگترین اقتصاد جهان شده ما نمیدونستیم ؟ چرا تو متن چرتو پرت نوشتن .شاید ژاپن بزرگ ترین اقتصاد اسیا باشه ولی اینو بچه دو ساله هم میدونه امریکا پویا ترین ،رقابتی ترین و بزرگ ترین اقتصاد جهانو داره .اگه اینجوری نبود کشور هایی با جمعیت بیشتر مثل چین هم وجود داره پس چرا همه کشورا ارزوشون حضور در بازار امریکاست .؟
AA
۱۶ مهر ۱۳۹۵کجای متن نوشته ژاپن بزرگترین اقتصاد دنیاست؟
بهزاد
۱۶ مهر ۱۳۹۵Asa گرامی شما کجای متن دیدی گفته ژاپن بزرگترین اقتصاد دنیاست؟!
ژاپن بعد از چین بزرگترین بازار آسیا و سوم جهان را داراست.
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵افرین بهزاد جان
علیرضا
۱۶ مهر ۱۳۹۵دوست عزیز آمریکا زورگو ترین اقتصاد جهانه اونم بواسطه قدرت نظامی
كوروش
۱۶ مهر ۱۳۹۵اههه نکنه پاکستان قدرت اول اقتصاده !!!
lmbx
۱۶ مهر ۱۳۹۵الان دارم فکر میکنم که چه خوب شد که ژاپن به دنیا نیومدم!اخه پس عشق ماشین ها اونجا چیکار میکنن! درسته ژاپن یکی از بهترین کشور هاست ولی همه جا مشکلات دارند و اینی که بعضی ها فکر میکنند اونجا مدینه فاضله هست اشتباهه!
کلا افراط و تفریط همیشه مضر بوده به نظرم ژاپنی ها هم دچار افراط کار کردن شدن شاید خیلی از بهترین محصولات دنیا رو بسازند ولی خودشون لذتی نمیبرن.به قول معروف کوزه گر از کوزه شکسته اب میخوره
كوروش
۱۶ مهر ۱۳۹۵در جواب شما
<<<<<<<<<>>>>>>>>>
در امریکا از کودکی -ما ابر قدرتیم و باید بمانیم و…..
در ژاپن از کودکی- ما باید برای اهداف والای خود بسیار تلاش کنیم و…..
در ایران ؟؟؟؟
امیر.عارف
۱۶ مهر ۱۳۹۵نکته مهم اینه که مسئولین ژاپن میدونن دارن چکار میکنند و سایه سنگین نظارت را هم حس میکنند. و برای همین بسته به نیاز مردمشون آسایش باور نکردنی برای مردم فراهم کردند . ما چی؟
Sina
۱۶ مهر ۱۳۹۵البته میشه از این نظر نگاه کرد که هدف دولت آینه که مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنن، همونطور که خودتون گفتین تو ژاپن بهترین قطار های سریع و سیر وجود داره که به هر نقطه از شهر و کشور دسترسی داری پس نیازی به ماشین ندارن
Sina
۱۶ مهر ۱۳۹۵ولی جالبه ها که تو کشور های عربی مردم بهترین ماشین های ژاپنی رو سوار میشن و بدون دقدقه دریفت میکشن و به در و دیوار میکوبن ماشین هارو و هروقت اراده کنن یه نمونه صفر کیلومتر شو میخرن بعد مردم خود ژاپن باید اینطوری زندگی کنن
علیرضا
۱۶ مهر ۱۳۹۵دقیقا مشکل اینجاس که بقیه تو خیابون وجاده ها با این خودروهای قدرتمند لایی میکشن و جون یه عده رو به خطر میندازن واقعا یه خودرو که قراره تو شهر و جاده ها به حمل و نقل مسافر بپردازه نیاز به سرعته بالای 200 و شتاب 5 ثانیه و….نداره ژاپن یه قدم جلوتره میگه حمل و تقل با استفاده از وسایل ایمن و کم مصرف خودروی اسپرت توی پیست
Mohamad
۱۶ مهر ۱۳۹۵البته این گونه مقاله ها زیادی جو میدن و اوضاع را داغون نشون میدن که خواننده جذب مطلب بشه.
نمیگم این چیزا نیست ولی نه دیگه تا این حد!!
اون تاسف عمیقی که برخی دوستان بحال ژاپنیا خوردن هم خنده داره! شما تا وقتی وارد اون کشور نشدی به صحت و سقم اینجور مقاله ها شک کن. الان این مطلب را خوندی بهت القا شد اوضاع اونا بسیار حاد و فاجعه ست که دلشون میخواد مهاجرت کنن ایران با پراید ویراژ بدن!!
شما از همین گردشگرایی که از اروپا و آمریکا و.. وارد ایران میشن اگه سوال کنی داخل رسانه ها و همین دست مقاله ها چطوری ایران و مردمش را به شما معرفی کردن میگن زمین تا اسمون با چیزی که داریم میبینیم فرق داره! (دیدم که میگما)
ژاپن یک کشور فوق العاده منظم و پیشرفته ست، پس قاعدتا بزرگترین هزینه و بهایی که برای بدست آوردن لقب پیشرفته ترین کشور دنیا و با فرهنگ ترین مردم باید پرداخت کنه همین متفاوت بودنشه..
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵ادم معماری شهرشون نگاه میکنه لذت میبره
Sina
۱۶ مهر ۱۳۹۵کاملا موافقم با نظرت، من خودم چند بار فیلم سینمایی ژاپنی دیدم که تو خیابوناشون ماشین خوب هست، برای نمونه فیل سریع و خشن 3 رو که تو توکیو ساخته شده رو ببینین خودتون میفمین، همین چند وقت پیش بود که نمیدونم تو این سایت بود یا یه سایت دیگه گزارش گردهمایی نیسان GT-R تو توکیو رو گذاشته بود، اصلا توکیو معروف هست به مسابقات خیابانی با ماشین های تیونینگ شده، البته نمیگم این مقاله دروغ هست چون همچین وضعیتی وجود داره ولی تا این حدی که گفتین وضعیت خراب و حاد نیست
بهزاد
۱۶ مهر ۱۳۹۵از این دست مقالات در دنیای وب فراوان یافت میشه و متاسفانه خیلی هاشون زاویه دید متفاوتی از شرایط واقعی ارائه میکنند؛
به عنوان مثال نویسنده مطلب هنوز متوجه نشده که شرکت های خودروساز ژاپنی استراتژی متفاوتی برای هر بازار دارند و این انعطاف در صنعت خودرو باعث موفقیت اونها شده و در هر بازاری متناسب با سلایقش خودرو تولید میکنند از خاورمیانه بگیر تا اروپا و آمریکا و جنوب شرق آسیا و…
نویسنده میگه در بازار چین از نظر فروش از کره ای ها عقب افتادن! حالا ما نمیدونیم فروش کلی حدود 3 میلیون و 800 هزار دستگاه برای کل شرکت های ژاپنی از 1 میلیون و 600 هزار دستگاهی کره ای ها چطور کمتره.
نویسنده محترم هنوز در وادی ناسیونالیسم گرفتاره و نگران نیروی متخصص و کار در صنعت ژاپن هست و نمیدونه که این تفاسیر برای صد سال پیشه و این شرکت ها چند ملیتی هستند و از بهترین مهندسان سراسر زمین استفاده میکنند و بسیاری از مراکز تحقیق و توسعه اونها خارج از ژاپن قرار داره و مشکلی بابت نیروی کار نیست.
نویسنده محترم از آمار و اتفاقات سال 2012 در چین صحبت میکنه و افت فروش ژاپنی ها تا 2015 که باز ایشان خط اشتباه میدن و اگر به آمار فروش مثلا هوندا نگاهی بشه در 2012 این شرکت 500 هزار دستگاه فروخته و 2015 حدود یک میلیون و همینطور سایرین که تا الان با رشد همراه بوده و به تناسب خطوط تولید و سرمایه گذاریشون در چین حداقل موفق بودن نه زیان ده.
کلا سیاست گذاری شرکت های خودرو ساز ژاپنی متفاوت هست و با قدم های آهسته تری وارد بازارها میشن و رشد آهسته و پیوسته تری دارند و قوانین داخلیشون خللی در فعالیت جهانی اونها وارد نمیکنه.
فرهنگ حمل و نقل و ترافیک این کشور هم مثل روز روشنه که چه اهدافی را دنبال میکنه و نیازی به توضیح اضافی نداره.
hamid3x
۱۶ مهر ۱۳۹۵فرق کره و ژاپن لینجا مشخص میشه،شما کره رو ببینید یه نوع فرهنگ خودرویی متاثر از امریکا رو قشنگ میبینید،قشر متوسط اشم از خودروهای به روز دنیا استفاده میکنن،تعصب اینام دیگه خیلی زیاده
sunmartin
۱۶ مهر ۱۳۹۵کره جنوبی بلحاظ پیشرفت و سرعت در زمینه اینترنت و خودرو از ژاپن جلوتر است این بک واقعیت است که برخی افراد بدلیل تعصب نسبت به خودروها و کالاهای ژاپنی قبول ندارند الان جایگاه سامسونگ در صدر محصولات الکترونیکس جهان است و ال جی در پس سامسونگ خودروهای کیا هیوندای آمار فروش بالا و در صدر با کیفیت ها هستند چون کره جنوبی ژاپن الگوی خود قرار داد اما اون سختگبری های بازار ژاپن و همچنین مقرارت سفت و سخت گمرکی برداشت بطوریکه بسیاری از محصولات رنو الان در کره جنوبی مونتاژ میشن
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵اینترنت پرسرعت عالی داره کره
ولی خودروسازی ژاپن جلوتر
بهزاد
۱۷ مهر ۱۳۹۵شما تا یک ماه پیش میگفتی رنو نگیرید ساخت چین شده کیفیت نداره! حالا از ساخت کره بودنش میگید.
مجموع درآمد دو شرکت کیا و هیوندای به اندازه ی نیسان هست و فقط 3 شرکت بریجستون، دنسو، آیسین که فقط قطعه میسازن از نظر وسعت تولید و فروش از کل صنعت خودرو کره بیشتره.
شما داستان های جالبی برای خودتون دارید (ب.ب)
AKBAR
۱۶ مهر ۱۳۹۵کم عقل نوشته ” زامبی های دیترویت که از گور برخواسته اند ” متعجباً ، مثل اینکه سطح کلاس خودروی سویل ساخت شرکت کادیلاک را اطلاع ندارید که در اواخر دهه هفتاد میلادی یکی از مدرن ترین خودرو های جهان بود و سالها سرهای ایرانییان را به سوی خود می گرداند . من که بیشتر وقتی مجموعه ای از موتورسیکلت سواران طرح هوند125 را در خیابان شهرها می بینم ، شباهتی مشابه زامبی ها را متصور می شوم .
احسان(احسان سابق)
۱۷ مهر ۱۳۹۵ژاپن یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیاست و شکی توش نیست.
بالاترین میزان امید به زندگی
دارای برترین خدمات درمانی عمومی
دارای بالاترین رفاه در بین کشورهای آسیایی
سومین اقتصاد برتر دنیا
سومین کشور دنیا در دارا بودن سهم بازار نیمه هادی ها (الکترونیک) توسط شرکت های تاسیس شده در این کشور
با این وجود مدت هاست که این کشور به عنوانی مقصدی برای ساکن شدن خارجی ها انتخاب نمیشه که عموما دلایل فرهنگی داره و دلیل به بد بودن اون نیست.
همینطور تحلیل اوضاع بازار ژاپن توسط یک خارجی به هیچ وجه نتیجه درستی نداره و بهتره از یک ژاپنی بومی در این مورد نظرخواهی کنی. در ضمن فکر نمی کنم افت فروش ژاپنی ها توی چین تنها بخاطر مسائل سیاسی باشه.
در هر صورت از خوندن این مقاله کلی لذت بردم
Danial
۱۷ مهر ۱۳۹۵عکس سوم از بالا واقعاً آدم و فکر وادار میکنه که تا این حد برای یک کارگر معمولی خط منتاژ احترام قائل شدن و اون دستگاه رو برای اینکه ناراحتی ها اسکلتی و عضلانی نگیره در اختیارش گذاشتن.
اون وقت تو کشور ما یهو میبینی کارگر 6 ماه حقوق نمیگره تازه اگه حرفم بزنه که حقشو بدن اخراجش مکینن… :|
mj
۲۲ مهر ۱۳۹۵ژاپن یکی از بالاترین نرخ های خودکشی تو دنیا هم بدست آورده با این وضع زندگی که برای مردمش درست کرده…
شما همه چیز رو ببین نه فقط پیشرفت محصولاتش رو… مردمش اصن راضی نیستن… فقط به تکنولوژی بالایی دست پیدا کرده