هفته نامه

کانسپت‌های برجسته تاریخ اتومبیل

کادیلاک سی‌اِن

سی‌اِن همان کوروت موتور وسطی نبود که همگان انتظار آن را می‌کشیدند، امّا در عین حال، یک محصول فوق‌العاده بود. این خودرو برای پیشرانه یک موتور میانی V-12 با حجم ۷.۵ لیتر استفاده می‌کرد که برای این سوپرماشین، قدرتی معادل ۷۵۰ اسب‌بخار به همراه داشت.

فورد GT90

کمپانی فورد قبل از آن که مدل نمادین GT را در سال ۲۰۰۵ عرضه کند، از نمونه GT90 رونمایی کرد. این خودرو که مجموعه‌ای کامل از طراحی‌های گوشه‌دار و همین طور، برخی الگوهای کلاسیک را در خود داشت، مجهز به یک V12 با چهار توربوشارژر در پشت کابین بود و خروجی پیشرانه‌اش به ۷۲۰ اسب‌بخار می‌رسید.

لانچیا استراتوس زیرو

استراتوس زیر یکی از متفاوت‌ترین طراحی‌ها بر روی چهار چرخ است که با ساختار گُوِه‌ای خود، می‌تواند هوا را بشکافد و به پیش برود. بسیاری از کارشناسان این مدل را بهترین کانسپتی می‌دانند که تاکنون از جانب یک خودروساز ارائه شده است.

داج کوپرهد

کوپرهِد که به عنوان یک نسخه مقرون‌به‌صرفه‌تر از «وایبر» به دنیای خودرو معرفی شد، در واقع یک نسخه جمع‌وجورتر از سوپرماشین V10 داج به شمار می‌رفت. در این کانسپت از یک موتور V6 با خروجی ۲۲۰ اسب‌بخار استفاده شده بود و البته هیچ‌گاه به خطّ تولید راه پیدا نکرد.

مرسدس‌بنز C111

با اینکه C111 از نقطه نظر فنی، یک خودروی «مفهومی» محسوب می‌شد، امّا مرسدس‌بنز بیش از ۱۲ نمونه از آن تولید کرد. این خودرو کاملاً برخلاف قواعد مرسوم، به‌ویژه برای خودروسازی مانند «مرسدس» ساخته شده بود و از یک طراحی با موتور وسط، آن هم از نوع «روتاری» بهره می‌گرفت.

مازراتی بریج‌کیج 75th

کانسپت بریج‌کیج در سال ۲۰۰۵ به عنوان ادای دِین به خودروی مسابقه قدیمی مازراتی بریج‌کیج در سال های دهه ۱۹۶۰ میلادی و همین‌طور، به منظور بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس پینین‌فارینا ساخته شد. در یک طراحی جالب‌توجه در این خودرو، نیمه جلویی کابین بالا می‌رفت و به این وسیله، دسترسی به آن مقدور می‌شد.

جیپ J-12

J-12 که بر اساس یک نسخه اصلاح‌شده از شاسی رنگلر ساخته شده بود، ظاهری شبیه به تراک‌های دوره «کایزر» را داشت که باعث می‌شد تبدیل به یک وسیله نقلیه رؤیایی برای «آفرود» شود. در این خودرو، تمام سخت‌افزارهای مدرن در یک پوسته کلاسیک قرار گرفته بودند.

دام زیرو

در حالی که خودروهای دام (Dome) از سطح همان «رؤیای کودکانه» فراتر نرفتند، امّا کانسپت «زیرو» همچنان به عنوان یکی از برترین کانسپت در اذهان علاقه‌مندان خودرو باقی ماند. این خودرو با استفاده از پیشرانه شش سیلندر ردیفی نیسان و یک گیربکس ۵ سرعته، می‌توانست گزینه خوبی برای قرار گرفتن در خط تولید باشد.

مزدا فورای
Mazda Furai concept
فورای در نمایشگاه اتومبیل دیترویت در سال ۲۰۰۸ معرفی شد که حضورش بیشتر جنبه «نمایشگاهی» داشت. این خودرو برای پیشرانه از یک موتور ۴۵۰ اسب‌بخاری با ۳ رتور بهره می‌گرفت و صدای خارق‌العاده‌ای تولید می‌کرد.

فورد ایندیگو

ایندیگو که در سال ۱۹۹۶ رونمایی شد، از یک طراحی افراطی با بال جلو استفاده می‌کرد. همچنین چراغ‌ها در آینه‌ها جاسازی شده بودند و کابین به صورت روباز طراحی شده بود. طراحان فورد در بال جلو، حتی یک نوار LED نیز به کار برده بودند. از این خودرو، تنها دو نمونه ساخته شد و گفته می‌شود که یکی از آنها، در حالی که در مالکیت فورد نبوده، در یک تصادف کاملاً‌ از بین رفته است.

لامبورگینی میورا

لامبورگینی یک نسخه مدرن از سوپرماشین کلاسیکش، یعنی میورا را در سال ۲۰۰۶ ارائه داد تا به این وسیله چهلمین سال تولد خودروی اولیه را جشن بگیرد. این خودرو که به‌خوبی ظاهر میورای دهه ۱۹۶۰ را در ذهن‌ها یادآوری می‌کرد، در واقع، و در زیر پوسته خود، یک «مورسیه‌لگو» بود.

پونتیاک بَنشی IV

مدل بنشی در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی با اینکه دارای ظاهری قدیمی و ساده بود، امّا طراحی‌های خودروهایی مانند نسل چهارم فایربرد و کامارو را به شدت تحت‌تأثیر قرار داد. پونتیاک در این خودروی کانسپت از یک بدنه فایبرگلاس، یک نمایشگر سر بالا و یک موتور V8 انژکتوری با قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار بهره گرفته بود.

منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Nissan...japan

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    کانسپت مزدا شبیه یه اثر هنری برجستس

    1. Ferrari SFXSuperFast

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (263 ديدگاه)

      صداش
      صداش
      صداش!!
      ردلاینش رو 10000بود و تا 12000 شماره گذاری شده
      وقتی دورش میره بالا غیرممکنه لبتونو گاز نگیرید و چشاتونو بتونین باز نگه دارین!
      [بازی گریداوتواسپرت، بلندگو استریو ولوم صدا تا ته]

      1. Ferrari Zonda SV

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (479 ديدگاه)

        سلام
        ???

        1. الهی

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (640 ديدگاه)

          علیک سلام

          فورد gt90
          Need for speed2
          خخ

          خوش قدیما…

  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    همه خوب توپ عالی ، اما میورا از همشون نازتره

  3. T.H.M

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (571 ديدگاه)

    وای خدای من. مزدا فورای فوق العادست. به قول دوستمون Nissan…japan ، یه اثر هنریه. اونم از نوع برجستش.
    مزدا رو عشقه ❤❤❤

  4. ساسان

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    کادیلاک سی‌اِن که اولین بار دردوران نوجوانی. فیلم سینمایی جزیره دیدمش و دراون زمان چقدر هیجان زده میشدم با دیدنش..فک کنم درشم به شکل لامبورگینی باز میشد و من موقع دیدن فیلم فک میکردم کانسبت لامبورگینیه.
    لانچیا استراتوس زیرو..عجیبترین طراحی بین بقیه داره.خیلی جالبه
    ایکاش miura concept تولید میشد.خیلی قشنگ مدرنش کردن بدون اینکه به ساختار اصیلش ضربه بزنن:
    http://uupload.ir/files/puso_1200px-lamborghini_miura_concept.jpg
    http://uupload.ir/files/cggu_lamborghini-miurad-3300.jpg

    1. LAMBORGHINI

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      در مورد کادیلاک سی‌ین داستان آشنایی من باهاش دقیقاً مثل خودته
      اولین بار تو فیلم جزیره دیدمش

  5. LAMBORGHINI

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    یه کانسپت دیگه هم هست به اسم BMW Nazca C2 که ۳ تا از خودش و یه دونه از نسخه ی اسپایدرش ساختن

    محصول ۱۹۹۲

    جالبه این ماشین جزو معدود ماشین های تاریخ BMWست که تمام مراحل مونتاژ و طراحیش در ایتالیا و شهر تورین انجام شده

    دهه ی۱۳۷۰ و اوایل ۱۳۸۰ عکساش تقریبا روی تابلوی تمام تعمیرگاه ها ، تعویض روغنی ها ، لاستیک فروشی ها و … بود

    قیافش محشره ، زحمت این طراحی منحصر به فرد رو طراح افسانه ای ، جیورجتو جیوجیارو کشیده

    با یه موتور وی۱۲ تیون شده توسط الپینا که در نسخه ی معمولی ۵ لیتر و در مدل اسپایدر ۵/۷ لیتر حجمش بود ، در های پروانه ای ، سقف کاملا شیشه ای ، بدنه ی بسیار مقاوم و تماما از پلیمر فیبر کربن

    تا ۳۱۱ کیلومتر سرعت می‌گیره

    وزن دقیقا ۱۰۰۰ کیلوگرم

    چند تا عکسش رو پایین میذارم تا از دیدنش لذت ببرید

  6. مهدی

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    اخ اخ یادش بخیر فورد ایندیگو و gt90 تو Nfs2 فکر کنم طرفا ۲۰ سال پیش بود دیگه پیر شدیم

    1. LAMBORGHINI

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      آخ آخ دقیقاً یادش بخیر
      فورد indigo ، جی تی ۹۰ رو خیلی خوب یادمه
      یه ماشین زرد داشت که تا چند وقت پیش اسمش رو نمیدونستم (لامبورگینی cala)
      همین بی ام و‌ سی۲ nazca هم حضور داشت فکر کنم که رنگش نقره ای بود
      از اون موقع ۱۷-۱۸ سال گذشته اگه اشتباه نکنم فولکس قوربـاغه ای ، سیتروئن ژیان ، اوپل کورسا هم بودن
      یه فراری خیلی با حال هم داشت که فکر کنم اف ۳۵۵ بود خوب یادم نیست انگار تصاویرشون وسط بازی هایی که تو سال های بعد کردم گم شدن
      نید فور اسپید ۳ هم که پشت لامبورگینی دیابلوش غش و ضعف میرفتم !!
      یه مرسدس بنز clk gtr هم داشت که باید یه ماموریت خاصی رو انجام می‌دادی تا بهت بدتش یادمه قلق خاصی داشت

      عجب دنیایی داشتم با پلی استیشن و sega … ساعت ها و روز ها و حتی ماه ها سرگرم بودیم

      چند وقت پیش به یاد گذشته رفتم نید فور اسپید رایولز و نو لیمیتس رو دانلود کردم بعد از ۳۰ دقیقه بازی اینقدر خسته و کسل شدم که درجا هر دو رو با وجود چندین گیگابایت حجم اینترنت و چند ساعت از تایم نصفه شبی که واسه دانلودشون مصرف کرده بودم حذف کردم!!!

      وقتی من ۴-۵ سالم بود اوایل دهه ۷۰ ماشین کنترلی تازه اومده بود و حکم یه اسبای بازی خیلی جدید ، مدرن و لوکس رو داشت که خیلی گرون بود

      یادش بخیر هر موقع چشممون به ویترین اسباب بازی فروشی ها میفتاد داستان شروع میشد!!! واسه ماشین کنترلی جونمون در می‌رفت اما بزرگترامون که حس و شدت اشتیاق ما رو درک نمی‌کردن برامون نمیخریدن و با هزار بهونه دست به سرمون می‌کردند !!!!! ، الان که بزرگ شدیم و خودمون پول داریم نه اون ماشین کنترلی های ساده و قدیمی وجود دارند و نه دیگه از اون شور و شـهـوت کودکانه نسبت به اسباب بازی اثری مونده

  7. فريد

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (525 ديدگاه)

    فورد عجب چیزایی ساخته بود ولی تو هیچ کدوم از ماشیناش این شکل ها رو پیاده نکرد نمیدونم واسه چی کانسپت میسازه!!!

  8. امره Emrah

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (162 ديدگاه)

    بی ام و nazca c2 هم جاش خالیه اینجا

  9. emad1990

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    فعالیت پژو سیتروئن در ایران رسما تعلیق شد
    ترجمه:رسما…..گذاشتن و بازم رفتن

    1. بهراد

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      خدا رو شکر .
      من بجا پژو بودم شرط میکردم با قیمت واقعی بفروشن
      نه با قیمت دوبله و سوبله فرو کنن.
      مثل پژو ۳۰۸ یا ۵۰۸ یا ۲۰۰۸
      ۲۰۰۸ اولش قرار بود۶۰ تومن باشه.اونی که ۱۳۰ میخری رو مطمئنا بهت … .
      این دفعه تحریم ها جوری هست که هر دو طرف در ایران طعمشو میچشن. تحریم های قبلی براشون نعمت بود ولی الان کوفتشون میشه تا ۲/۵ ماه دیگه حتی یه قطره نفت مارو کسی نمی خره. الانم نصف مردم شمالن بقیه رفتن دنبال ساندیس،اونم بعد افطار.
      یه طرحی هم گذاشتن که آقازاده هارو از آمریکا بیرون کنن و اموالشونو مصادره کنن. بخدا منبع موثق دارم همشون تو بورلی هیلز ویلا های بزرگ و لاگجری دارن و آخر هفته میرن لاس وگاس. ما هم که بماند آخر هفته ها کجا میریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا