چندین سال پیش گیربکسهای اتوماتیک تنها در بخش بسیار کوچکی از خودروها مورد استفاده قرار میگرفتند. اما با گذشت زمان همهچیز تغییر کرده و هماکنون خودروهای بسیاری از مدلهای شهری کوچک گرفته تا سدان های لوکس بزرگ از این نوع گیربکسها بهرهمند هستند.
بسیاری از کارخانهها نمونههای دوکلاچه ای را ارائه میکنند که نهتنها سریعتر از انسان عمل تعویض دنده را انجام میدهند بلکه مصرف سوخت کمتری را نیز بر جای میگذارند. برخی برندها اصلاً دردسر نمونههای دستی را به جان نمیخرند. خب با این تفاسیر، شما چه نوع گیربکسی را انتخاب میکنید؟ اتوماتیک یا دستی؟
- پرفورمنس
عموماً گیربکسهای اتوماتیک برای کسانی طراحی شده بودند که علاقهی چندانی به رانندگی نداشتند. اگر لذت رانندگی واقعی را میخواستید، باید یک نمونهی دستی را انتخاب میکردید. اما هماکنون اوضاع تغییر کرده است. تعویضهای فوقسریعی که برخی گیربکسهای اتوماتیک دارند خیلی سریعتر از نمونههای دستی هستند. فاصلهی بین تعویض دندهها در حین شتاب گیری سریع تنها در حد چند دهم و صدم ثانیه است البته که در رانندگی روزمره تفاوتهایی وجود دارد.
وقتی در پیست یا در جادهای پرپیچوخم سریع میرانید، گیربکس دستی نسبت به نمونهی اتوماتیک زحمت زیادی دارد. شما باید بهصورت تقریباً همزمان ترمز کنید، کلاچ را فشار دهید و دنده را تعویض کرده و البته با پدال گاز نیز بازی کنید. در گیربکس اتوماتیک برخی از این فرایندها تنها با فشار یک پدال صورت میگیرد. این همان دلیلی است که چرا برخی طرفداران دوآتشه رانندگی گیربکس دستی را ترجیح میدهند. این وضعیت مهارت بیشتری را طلب میکند. حس بهتری وجود خواهد داشت وقتی خودتان همهچیز را به خوبی انجام میدهید.
مهمتر از همه اینکه در ترافیک هیچکسی رانندگی را دوست ندارد اما استفاده از گیربکس اتوماتیک باعث میشود که کمتر خسته شوید.
- ارزش و قیمت
به علت پیچیده بودن، اغلب باید بهای بیشتری را برای سفارش گیربکس اتوماتیک بپردازید. قیمتها نسبت به برند و مدل خودروها بسیار متفاوت است. عموماً گیربکس اتوماتیک در یک خودرو باعث افزایش بهای ۱۵۰۰ پوندی آن میشود. برخی برندها بهای بیشتری طلب میکنند مثلاً پورشه اضافه پرداخت ۲۲۰ پوندی و برخی مدلهای آئودی ۲۹۰۰ پوندی را میخواهند.
انتخاب شما به ندرت روی ارزش باقیمانده خودرو پس از چند سال تأثیر میگذارد اگرچه که برخی خودروهای لوکس مثل مرسدس بنز در صورت دارا بودن گیربکس اتوماتیک در بازار خودروهای دستدوم معمولاً بهای بالاتری خواهند داشت.
- مصرف سوخت
در گذشته گیربکس اتوماتیک تأثیری منفی روی مصرف سوخت داشت اما نرمافزارهای هوشمندتر و نسبتهای اضافی استفاده شده در سیستمهای مدرن به این معنی است که در حال حاضر گیربکسهای اتوماتیک به ندرت اثری منفی روی مصرف سوخت دارند. البته باید اشاره کنیم که مصرف ادعایی کارخانه همیشه درست نیست اما حداقل به شما اجازه میدهد تا ایدهای از نوع انتخابتان را به دست بیاورید.
وقتیکه به یک مدل معمولی بامو 320i نگاه میکنیم، مدل مجهز به گیربکس دستی مصرف سوخت ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر را دارد درحالیکه این عدد در مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک ۵.۴ است. میزان آلایندگی هر دو مدل نیز مشابه است. برخی گیربکسهای اتوماتیک راندمان بسیار بهتری نسبت به نمونههای دستی دارند. برای مثال پورشه ادعا میکند که گیربکس PDK موجود در ۹۱۱ کررا نه تنها در خط مستقیم سریعتر عمل میکند بلکه مصرف سوخت کمتری نیز دارد.
هرچند به علت پرداخت بهای بیشتر در ابتدای خرید، شاید این مصرف و راندمان بهتر گیربکس اتوماتیک در درازمدت به چشم نیاید؛ مثلاً شما باید بیش از ۲۴۰ هزار کیلومتر با خودروی خود رانندگی کنید تا اضافه پرداخت ۲۲۰۰ پوندی جبران شود!
- قضاوت نهایی
از نظر اقتصادی گیربکس دستی هنوز هم ارزانتر بوده و در درازمدت گیربکس دستی انتخاب بهتری است. البته اگر طرفدار رانندگی هیجانی هستید این انتخاب آسانتر نیز خواهد بود.
اگر اضافه پرداخت ابتدایی برای گیربکس اتوماتیک را قبول میکنید، پس این نوع گیربکس حس بیشتری را برای شما خواهد داشت. گیربکسهای اتوماتیک تعویضهای نرم داشته و رانندگی سهلتری را نیز ارائه میکنند و البته تفاوت بسیار کوچکی در بحث پرفورمنس و مصرف سوخت با نمونههای دستی دارند. چه کسی از اینکه رانندگی برایش آسانتر شود فرار میکند؟
ferrari
۱۴ شهریور ۱۳۹۵جعبه دندهای اتوماتیک همه جا بکار نمیان. مثلا روی خودروهای افرود مثل جیپ رانگلر یا تویوتا fj یا هایلوکس جعبه دنده های دستی کارایی بهتری دارن بخصوص موقع رانندگی درکویر یا مناطق کوهستانی ضمن اینکه هزینه نگهداری پایینتری داره. البته مدل های اتوماتیک تو شهر یا کلا on road بهترن
uss zumwalt DDG-1000
۱۵ شهریور ۱۳۹۵میگه که
از لحاظ جنبه اقتصادی و در راز مدت گیریبکس دستی گزینه بهتری
ولی به نظر من اتومات حال میده
Parker
۱۵ شهریور ۱۳۹۵گیربکس دستی خسته کنندس.
با اتومات 20 ساعت هم تو شهر میشه روند.
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ شهریور ۱۳۹۵بابا ادم درمیاد دستی
ASTON MARTIN
۱۵ شهریور ۱۳۹۵دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه >>_______<<
YAS
۱۴ شهریور ۱۳۹۵بهتر اینه که با توجه به استفادت انتخواب کنی.مثلا اگر افرود میخوای منطقی اینه که دستی بخری و اگر یه ماشین روزانه و کاربردی میخوای اتومات بهتره.و در شهر هم خوب ترافیک و سربالایی و …زیاده پس دستی منطقی نیست.چون کلاج واقعا پدر در میاره.اون مدل هایی هم که شیفتر دارن از همه بهترن هم لذت دستی رو داره و هم کلاج نداره.
Reza.sh
۱۴ شهریور ۱۳۹۵ایا مدلهای شیفتری همیشه باید از شیفتر استفاده کنی یا حالتی داره که خودش این کار را بکند؟
محمدرضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۵نه وقتی ماشین شیفتر داره یعنی حالت اسپورت رانندگی رو هم داره وقتی میزاری رو حالت اسپرت فقط با شیفتر دنده عوض میشه
ماسل
۱۴ شهریور ۱۳۹۵نیازی به استفاده از شیفتر نیست
دوستان کسی میدونه گیربکس سکوئنشال چجوری کار میکنه؟مقاله هاشو کامل خوندم وخودمم موتور سوارم ولی برام قابل درک نیست.نحوه ی کارکردنش روهم تو اینترنت پیدا نکرم
Lambo7
۱۴ شهریور ۱۳۹۵سلام . طبق چیزی که من توی اینترنت دیدم فک میکنم همون تیپ ترونیک باشه که دسته دنده رو شما فقط بسمت جلو یا عقب فشار میدی و دنده عوض میشه بصورت متوالی و زمان تاخیر کم میشه
ماسل
۱۵ شهریور ۱۳۹۵ممنون.مثل گیربکس موتور سیکلت منظورمه. واقعا در حد تیپ ترونیک پیچیدس؟فکر میکنم ساختمان ساده تری داشته باشه.
(ali (CHEVY NOVA
۱۴ شهریور ۱۳۹۵من به شخصه سادگی رو تو ماشین ترجیح میدم برا همین گیربکس دستی رو انتخاب میکنم
اما اتومات همراه با ارامش اما من دنبال لذت از رانندگی هم هستم و اون لذت رو به نظر گیربکس دنده ای داره
این نظر منه
uss zumwalt DDG-1000
۱۵ شهریور ۱۳۹۵توایران مخصوصا در تهران گیریبکس دستی غیر پا درد و اعصاب داغونی چیز دیگه ای نداره
MjM
۱۴ شهریور ۱۳۹۵هیچ کدوم برتری مطلقی نداره…هرکدوم مزیت و معایب و ویژگی و استفاده خودشو داره…
لذت رانندگی….در اختیار داشتن وکنترل بهترقدرت خودرو و… = گیربکسی دستی
مصرف پایین سوخت…اصطلاک کمتر….راحتی راننده و… = گیربکس اتوماتیک
ahmad
۱۴ شهریور ۱۳۹۵مصرف سوخت در گیربکس اتوماتیک بیشتره!
(ضمنا استحلاک گیربکس هم مقداری بیشتره!)
حمید
۱۶ شهریور ۱۳۹۵بیخودی دارید سر چی بحث میکنید؟
مردم ایران بخوان خودرو گیربکس اتومات دار سوار شن باید سمت خودروهای چینی برن که به نظرم بیشتر این مشکلات گیربکس در اونها وجود داشته باشه تا خودروهای اروپایی.
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ شهریور ۱۳۹۵بله وقتی پول نیست باید رفت سمت چینی ها
king 918
۱۴ شهریور ۱۳۹۵فقط PDK ولا غیر ………
مجید
۱۴ شهریور ۱۳۹۵101 درصد سلیقه ایه و به راننده ربط داره!!!!!!!!!!!
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ شهریور ۱۳۹۵دقیقا دوست عزیز
لایک داری
متین
۱۴ شهریور ۱۳۹۵برای رانندگی در داخل شهر بنظر من البته که تجربه هر دو رو داشتم اتومات بهتره . از نظر امنیت و تصادف هم اتومات بهتره چون راننده حواس به جلو هست و متوجه دنده و کلاج نیست.
world of cars
۱۴ شهریور ۱۳۹۵برای خودروهای بالای 900 اسب بخار گیربکس اتوماتیک گزینه بهتری هست ..
احسان(احسان سابق)
۱۴ شهریور ۱۳۹۵والا به کامپیوترها اعتماد زیادی دارم و ترجیح میدم کامپیوتر پیشرفته خودروهای امروزی کارها رو برام انجام بدن
محمد
۱۴ شهریور ۱۳۹۵خب خداروشکر ما فقیر فقرا تو این مملکت حق انتخابی بین دستی و اتومات نداریم??????????
Saied
۱۴ شهریور ۱۳۹۵قابل مقایسه نیست. همیشه کورس نمیزارن که مدل دستی خوب باشه. ولی همراه اتومات نیازه.
حميد
۱۵ شهریور ۱۳۹۵واقعا گریبکس اتوماتیک عالیه
TTRS
۱۵ شهریور ۱۳۹۵بستگی داره رو چه ماشینی باشه ، مثلاً pdk عملکرد فوق العاده ای داره
آرش
۱۵ شهریور ۱۳۹۵همین یه جمله از خود متن دلیل منه واسه انتخاب گیربکس دستی:
“شما باید بهصورت تقریباً همزمان ترمز کنید، کلاچ را فشار دهید و دنده را تعویض کرده و البته با پدال گاز نیز بازی کنید.”
حالا فک کن همین کارو تو یه جاده کوهستانی پر پچ و خم با سربالا و سرپایینای پیاپی انجام بدی…آخ آخ آخ
شهریار
۱۵ شهریور ۱۳۹۵بنده حقیر به عنوان کوچکترین کسی که نظر میده وارد جزئیات فنی گریبکس های دستی و
اتومات نمیشوم و فقط توصیه میکنم رانندگانی که ماشین اتومات دارند برای مسافرت از
جاده چالوس تردد نکنند و جاده قم را در اولویت قرار دهند وحتی آنجا میتوانند از
کروزکنترل استفاده کنند و از زیبایی های جاده لذت ببرند .
(از رانندگان خودروهای اتومات التماس دعا دارم) با تشکر.
ارمان
۱۵ شهریور ۱۳۹۵۹۰ درصد زمان رانندگی تو ترافیکه ادم کتو کولش درد میگیره ت جادهای ما هیجانم که نداره جاش چاله چوله داره دیگه دستی میخوایم چه کنیم
دوران گاز دادنو یکو دو پر کردنم که خیلی وقته تموم شده
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ شهریور ۱۳۹۵دقیقا دیگه تموم شده
hamid3x
۱۵ شهریور ۱۳۹۵اخه گیربکس های دستی که ما داریم واقعا عذاب اورن،دنده ها خشک و بد جا میرن،صدای گیربکس عین کشیدن ناخن رو دیوار عذاب اوره،شرکت به بزرگی نیرومحرکه داریم که اکثر گیربکس های داخلی تولید این شرکته،من یه مدت که بعنوان تعمیرات برق اونجا مشغول بودم همیشه برام سوال بود چرا بین نمونه های تولیدی اینقدر تفاوت کیفیت هست،اکثرا مشکل تاب شفت داشتن،خیلی ها کیفیت شون تو رنج سی بود یه در صدی بی و به ندرت درجه ا،شرکتم فقط تیراژ براش مهم بود ولاغیر واس همین گیربکس های دستی تو ایران مزخرفن،شما یه تویوتا یا همین 206های فرانسوی رو سوار شید واقعا نرم بی صدا و با کیفیت هستن،ولی تولیدات وطنی ابرو گیربکس دستی رو تو دنیا بردن
حمید
۱۵ شهریور ۱۳۹۵اقا از نظر من گیربکس اتومات بدرد جاده و ترافیک و ماشین هایی مثل ازرا و سانتافه میخوره
ولی گیربکس دستی بدرد مسابقات درگ و یا عشق و حال میخوره یعنی با اتومات تا گاز میدی دنده عوض میشه ولی با دستی هر چقدر دوست داری گاز بده تا عقربه دور موتور بترکه و صدای موتور تا آسمون بره بعد دنده رو عوض کن
احمد باقری
۱۵ شهریور ۱۳۹۵چه بخوایم و چه نخوایم روز به روز درصد خودروهای با گیربکس دستی داره کاهش پیدا میکنه.
sunmartin
۱۵ شهریور ۱۳۹۵من فعلا گیرباکس منوال سوارم (سراتو) اما با اینکه این خودور 124 اسب هست اما واقعا قدرت موتور و از جا کنده شدن خودور در دنده های 1 و 2 کاملا مشهوده اما بخاطر ترافیک و وجود کروز کنترل در ماه آینده قصد تعویض با اتومات سراتو را دارم که 156اسب است اما با توجه به آنکه خودوری قبلیم هم سراتو شرکتی همراه با شیفتر بود میخواستم یه نکته بگم که کسانیکه با خودورهای شیفتر دار رانندگی کردن میگم واقعا بکار نمیاد و خیلی کمتر پیش میاد که بخوای ازش استفاده کنی خود سیستم گیرباکس با توجه به کوچکترین تغییر پدال گاز دنده ها را سبک یا سنگین میکند
mohammad fm480
۱۶ شهریور ۱۳۹۵گیربکس فقط دستی
محمدرضا
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ویتارا 2400 اتومات دارم واقعا گیربکس هوشمند و عالی رو این ماشینه.ضمن اینکه امکان تعویض دنده و مدیریت اون هم هست