هفته نامه

آمار تولید خودروهای شاسی‌بلند در ایران سال 1395

سام کاویانی: همان‌گونه که بازار بلندقامتان وارداتی سخت داغ و پرشور است و سانتافه نامی از هیوندای هم صدرنشین آن بازار در سال ۹۵ شد؛ سازندگان داخلی هم پای به پای وارداتی‌ها شبانه‌روز مشغول به کارند و خیل انبوهی از هم‌وطنان مشتاق را به انواع شگرد و تدابیر مفتون و مجذوب خود نموده‌اند. منظور از تولیدات داخل هم در اینجا اشاره به آن دسته از بلندقامتانی دارد که اساساً آسیایی هستند و در این دیار تنها مونتاژ می‌شوند. بخش عمده آنها از خطه پهناور چین می‌آیند و اندکی هم از ژاپن.

JAC S5
در مجموع، در یازده ماهه نخست سال ۱۳۹۵ شمسی، تعداد ۵۴,۳۴۱ دستگاه خودروی شاسی‌بلند در کشورمان تولید شد که نسبت به سال پیش از آن از رشد ۴۹.۹ درصدی برخوردار بود. کماکان جک S5 با تولید ۱۸,۷۴۵ دستگاه در صدر این جدول ایستاده است و بعد از آن چری تیگو ۵ جای گرفته است. خودرویی که بیشترین رشد سالانه تولید را در میان تمامی بلندقامتان داخلی از آن خود نمود و شمار تولیدات آن بیش از ۷ برابر در قیاس با سال ۹۴ رشد داشت. کمترین رشد و کمترین تولید هم در میان داخلی‌ها از آن لندمارک بود که تنها یک دستگاه از آن در سال ۹۵ تولید شد!


در جدول ذیل ارقام تولید خودروهای بلندقامت ساخت داخل درج شده است. با این توضیح که چون برخی از این خودروها به تازگی، در اواسط و یا ماه‌های پایانی سال ۹۵ وارد خط تولید شدند و کمتر از یک سال هم است که در چرخه تولید هستند، ارقام رشد سالانه آنها در جدول منظور نگردیده است.

رتبه تولید نام خودرو میزان تولید درصد رشد سالانه
۱ جک S5 ۱۸,۷۴۵ +۳۹.۸
۲ چری تیگو ۵ ۱۳,۸۳۶ +۶۷۹.۵
۳ لیفان X50 ۵,۱۵۷ +۲۷
۴ ام‌وی‌ام X33 ۴۷۲۴ -۲۷
۵ چانگان CS35 ۳۶۷۹
۶ هایما S7 ۳۰۰۴ +۴۰۴
۷ لیفان X60 ۲۲۳۷ -۷۱,۹
۸ سوزوکی گرند ویتارا ۲۲۲۳ +۹۳.۸
۹ ام‌وی‌ام X22 ۵۸۷
۱۰ گریت وال M4 ۹۳ -۴۰.۸
۱۱ BYD S6 ۵۵
۱۲ لندمارک ۱ -۹۹.۸

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    تیگو 5 و اس 5 واقعا خودرو های خوبین.هر کسی هم بگه بده باز من میگم خوبن.خودم نداشتم ولی کلی تست ازشون خوندم.البته نباید از این دو تا شرکت کوچولو انتظار داشته باشید کیفت متریال داخل کابین به اندازه مرسدس و بنتلی و رولزرویس باشه و البته انتظار گیربکسی به خوبی PDK پورشه رو نداشته باشید.

    1. فورد

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (892 ديدگاه)

      ماشالله سلاطین شاسی بلندا همه شون تو ایران جمع اند نمردیمو فهمیدیم شاسی بلند یعنی چی

      1. بنزما

        ۲۲ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (505 ديدگاه)

        بدترین سواری رو تو کلاس های مختلف خودرویی اس یو وی ها دارند حالا چه برسه این کراس اورها ی به درد نخور بی کیفیت رده پایین باشند

    2. AmiR8

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (74 ديدگاه)

      .
      دوست عزیز کسی حتی ۱ صدم درصد انتظار کیفیت رولزرویس !!!!! و مرسدس !!!! و بنتلی !!!!! و پورشه !!!!! رو‌از این ماشین ها نداره.
      مطمئن باش اگر کیفیت و دوام این ماشین ها نصف تویوتا راو۴ هم باشه صاحبانشون تا آخر عمر دعاگوی سازندگانشون خواهند بود و از خودروی خود به نیکی یاد خواهند کرد.
      امیدوارم همینطور باشه …. .

      1. رضا

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (17 ديدگاه)

        چرا راه دور میری بگو سانتافه دیگه :|

    3. سامان اذری

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      اقا یا خانم الف .ی
      تیگو 5 و اس5 حدود 100 تومن قیمتشونه که که میشه 27 هزار دلار
      یعنی اگه با 27هزار دلار یه مزدا cx5 یا فولکس واگن تیگواین یا هندا crv پایه بخری که اپشناشم از اینا بیشتره بازم 3-4 هزار دلار دیگه میمونه تو جیبت
      پس همشون اشغالند
      اگه قیمت تیگو 5 و جکس اس5 حدود 40 الی 50 تومن بود اره اونوفت منم باهات هم عقیده بودم ولی با قیمت 100 تومن و حتی بالاتر ارزش ندارند

      (نظر شخصی)

      1. الف.ی

        ۲۲ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1765 ديدگاه)

        قیمت که همش زیر سرنمایندگی وطنیه.
        حیف که یادم نیست مطلبش رو کجا خوندم. ولی باور کنید دروغ نمیگم. اصلا این چه جو بدیه علیه همه ماشین های چینی؟ درسته که آشغال های کپی کاری شده توشون زیاده ولی همشون اینطوری نیستن. چینی ها زمانی به طور گسترده وارد بازار ایران شدن که همشون به درد نخور بودن ولی الآن چندین سال گذشته و جک و چری خیلی پیشرفت کردن. البته هنوزم خودروساز هایی در حد جهانی نیستن ولی این دو مدل حقیقتا ماشین های بدی نیستن.
        راستی اسمم امیر محمده.

      2. فرامرز

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1597 ديدگاه)

        سامان جان خوب قیمت کدوم ماشین تو ایران ارزونه و ارزشش رو داره؟ مرسدس کلاس ای ۴۰ هزار یورویی که به ما ۷۰۰ میلیون میدن ارزش داره یا پراید ۵ میلیونی که ۲۰ میلیون میدن؟ دیگه نگین خودرو که ماشین ۳۰ هزار یورویی رو داره ۲۰۰ میلیون میده و با انصاف ترین توزیع کننده هست هم نمیتونه سیمبل ۷-۸ هزار یورویی رو ۴۰ تومن بده. متاسفانه تا وقتی بازار آزاد نداشته باشیم چینی ها جولان میدن. مطمئن باش با پیشرفت چینی ها و بدتر شدن اوضاع بازار ایران چینی های ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیونی هم تو بازار خواهیم داشت.

      3. اصغر

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دوست عزیز چرا با مزدا و فولکس مقایسه میکنی اونم با قیمت جهانی
        برادر من اینجا ایرانه قیمت ماشین 3-2 برابر خارج فرق هم نداره چینی ، کره ای یا ژاپنی همه قیمتشون بالاتر از بازار جهانی است.پس لطفا با ماشین های موجود در بازار مقایسه کنید
        کره ای های که به مرز 200 میلیون رسیدند
        ژاپنی ها مثل راو4 و نیسان ایکس تریل هم که حدود 250 میلیونه.
        به هیچ وجه نمیخوام از ماشینای چینی حمایت کنم اما واقع بین باشیم با توجه به قیمتی که دارند همون قدر هم ازشون انتظار داشته باشیم

  2. MAHDI . TUNING

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    لیفان x50 چرا تو لیسته
    این که یه هاچبکه نه شاسی بلند

    1. سام

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (899 ديدگاه)

      لیفان x50 طبق تعریف سازنده آن یک کراس اوور ساب کامپکت محسوب می شود و این لیست تمامی خودروهای بلند قامت تولید شده در ایران سال 95، اعم از کراس اوور و کراس اوور ساب کامپکت دربر می گیرد.

    2. PaRHaM

      ۲۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      مفتخرم جدید ترین خودروی تولید محدود دنیا رو بهتون معرفی کنم??
      ژانگ چینگ لندمارک!
      این اس یو وی هیولا نسخه ای خاص
      برای افراد خاص
      برای افراد علاقه مند ب لذت های خارج از جاده
      با قابلیت های انحصاری دیگع
      قیمت هم فقط ۳ میلیون دلار??
      اما با ارسال عدد یک به ۳۰۰۰۹۹۹۹۹۹۹۹
      با ۹۹ درصد تخفیف بخریدش??
      بخدا بعید نیس این تبلیغ رو هم چند وقت دیگه بشنوید?

      1. MAHDI . TUNING

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1478 ديدگاه)

        یعنی میزان تولیدش رو باید در تاریخ ثبت کنن ولی میگم بازم خوبه که منفی نشد

  3. #ali.m#

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    لندمارکو??
    واقعا براش دلم سوخت .
    وقتی کنار پرادو پارک باشه یه “ببخشید عمو”ی خاصی تو چشماشه.
    .ولی وقتی به بالای جدول نگاه میکنم دلم میسوزه که ای کاش یه صنعت خودروی رو پا داشتیم که شاهد فروش نزدیک 50هزار چینی شاسی بلند نبودیم .اونم به این قیمت .
    حداقل این همه پول تو جیب چینیا نمیرفت
    کاش پژو و پراید هزار سال پیشو مونتاژ نمیکردیم
    کاش به معنای واقعی خودروساز بودیم.???

    1. مهدی

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      الان ماشینای خوب با برند های معتبر هم تو این رنج قیمتی چینی ها میشه تو ایران پیدا کرد مثل کیا سراتو و یا هیوندای ای ۲۰ و یا اکسنت ولی بحث اینجاست که تب شاسی بلند همه را گرفته هیشکی دیگه با این پولا سراغ برند های با کیفیت تر مثل هیوندا و کیا نمیره و زیر ۱۰۰ تومن همه میرن چینی سوار میشن

      1. یووه تتل

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (57 ديدگاه)

        با توجه به جاده های کشور..به نظرتون میشه مزدا ۳ یا کیا هیوندا سوار شد… این ماشینا واسه کشورهایی هست که دارای کیفیت مناسب تو جاده ها هستن! نه اینجا که سینه مزدا تپ سرعت گیرا گیر میکنه..یا یه دفعه جلوت یه گودال از اب در میاد!!!
        واسه همین مردم میخان ماشین هایی با ارتفاع بیشتر سوار شن..

        1. #ali.m#

          ۲۳ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          شما واسه من یه مزدا بیار من ژامبون هاشو برات 10سانت میارم بالا بزن به جاده ?

      2. #ali.m#

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        مهدی
        مساله اینجاست که چرا باید وضعیت اینجوری باشه من میگم اگه قراره قیمتا اینجوری باشه چرا اجازه نمیدن 4تا ادم که سواد دارن یا پولشو دارن بیان تولید کنن .کسایی که کم هم نیستن تو مملکت همه هم میشناسیم .
        الان خیلی راحت تر از 20سال قبل میشه خودروساز شد ولی کو گوش شنوا
        چرا باید پولش تو جیب چینیا بره .
        واقعا افسوس باید خورد

        1. مهدی

          ۲۳ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (263 ديدگاه)

          در این مورد کاملا باشما موافقم و همه میدونیم مشکل کجاست ولی حرف من اینه که تو همین وضع موجود هم گزینه های منطقی تری برای انتخاب هست ولی یه تب عجیبی تو کشور اومده همه چشم هم چشمی همسایه و فامیل را میکنن هیشکی به فکر آلودگی هوا و مصرف سوخت و توسعه پایدار و آینده نیست

  4. جواد

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    مشکل ایران چینی یا کره ای به نظر من نیست مشکل تماما قیمت هستش اونم قیمت فضایی همین

  5. Sina

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (384 ديدگاه)

    یعنی تو کل ایران فقط یک لندمارک مدل 95 وجود داره! عجب ماشین خاصی ?

    1. سامان اذری

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      ??
      فردا موقع فروش تو اگهی مینویسه
      تنها لندمارک مدل 95 ایرااااان

      1. #ali.m#

        ۲۲ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        به به عکس سامان عزیز
        با عشق من عکس گرفتی که?

      2. MAHDI . TUNING

        ۲۲ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1478 ديدگاه)

        اقا سامان به به با خودرو محبوب من از سمت ژاپنی هم عکس گرفتی راستی این عکسو کجا گرفتی ایران نیست ؟

        1. سامان اذری

          ۲۳ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (3216 ديدگاه)

          مهدی جان و داش علی سیویک عشق منم هست
          یکی از اشناهامون از امریکا اومده بود ترکیه
          منم رفته بودم ببینمش
          ترکیه پر بود از سیویک و قشقایی پاسات کرولا رنج روور فیات فورد و انواع ماشینهای المانی

    2. سام

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (899 ديدگاه)

      Sina عزیز،این ماشین خاص نیست بلکه تولید آن از 666 دستگاه در سال 94 به یک دستگاه درسال 95 سقوط کرده است! می توان گفت که تولید آن متوقف شده است.

  6. امیر

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (202 ديدگاه)

    اول با اختلاف زیاد سوزوکی ….. بعد جک البته لند مارک هم خوبه بعد از اون هم یا هایما یا تیگو ۵. اما تو این چینی ها BYD از لحاظ ایمنی از همه بهتره فقط از داخلش خوشم نمیاد.

  7. حمیدرضا

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چری چقدر سهم از بازار گرفته بزرگترین ایراد بازار خودروی ایران غیر واقعی بودن قیمت هاست از این که بگذریم من کلا با شاسی بلند مخالفم ماشین یه سدان فول سایز با کلی اپشن و البته موتور هشت سیلندر

  8. ياسر

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (37 ديدگاه)

    اشتباه منو نکنید شماها دو بار از چینیا خرید کردم تا عمر دارم طرف مید این چین نمیرم امان از تیگو امان از چری مصرف جک که ادمو نابود میکنه موتوردو هزار از پرادو شش سیلندر چهار هزار سی سی بیشتر میسوزونه

  9. ahmad

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    بازار مهجور مارو ببین!
    یه دوره ای اینجا شاسی بلند معنی و اعتبار خاص خودشو داشت و فقط به اس یو وی های واقعی خلاصه میشد
    الان هر جور آت و آشغال درپیتی رو به اسم شاسی بلند میریزن تو بازار و ملت هم میخرن!
    اهالی معبد شائولین از روی پلت فرم هاچ بک ها فیس لیفت میزنن و به اسم شاسی بلند میریزن تو بازار بی در و پیکر ما!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا