هفته نامه

پیروزی شاسی‌بلندها بر سدان‌ها، استیشن‌ها و هاچ‌بک‌ها در بازار!

از آنجایی که مشتریان همچنان به شاسی بلندها و کراس اوورها در هر ابعاد و قیمتی روی خوش نشان می‌دهند، اکثر خودروسازان اقدام به گسترش سبد محصولات قدبلند خود در کلاس‌های گوناگون کرده‌اند.

این امر منجر به افت تقاضای سدان ها، استیشن‌ها و هاچبک ها شده و حتی برخی از مشهورترین نام های خودرویی نیز مجبور به خداحافظی از بازار شده‌اند. بر پایه داده‌های منتشر شده توسط جاتو دینامیک، سال پیش فروش آنچه با عنوان خودروهای “سنتی و مرسوم” شناخته می‌شوند در جهان کاهش پیدا کرده است.

سهم سدان ها از بازار جهانی در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲۴ درصد بوده اما این سهم در سال پیش به ۲۳ درصد کاهش یافته است. فروش سدان ها از ۲۰.۲۶ به ۱۸.۸۸ میلیون دستگاه رسیده است. گروه فولکس‌واگن ۱۸ درصد بازار سدان ها را در اختیار داشته و پس از آن تویوتا با ۱۳ درصد، هیوندای-کیا با ۱۱ درصد و رنو-نیسان با ۱۰ درصد قرار دارند.

با سهم ۵۱ درصدی از فروش خودروهای صفرکیلومتر، چین همچنان بزرگ‌ترین بازار جهانی برای سدان ها بوده و پس از آن نیز آمریکا و کانادا با سهم ۲۲ درصدی قرار گرفته‌اند. آمریکای لاتین و اروپا هم سهم ۶ درصدی از فروش سدان ها را به خود اختصاص داده‌اند.

اما خودروسازان برای ادامه جذابیت سدان ها در بازار چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ این موضوع از شرکتی به شرکت دیگر فرق می‌کند بنابراین درحالی‌که تسلا به دنبال دیکته کردن خود در بازار خودروهای الکتریکی است، دیگر برندها همچون فولکس‌واگن و کیا کوپه‌های چهار درب (آرتئون و استینگر) را راه‌حل مناسب می‌دانند. البته این راه‌حل تاکنون جواب نداده است.

هاچبک ها هم اوضاع خوبی ندارند و ۱ درصد از سهم خود در بازار را از دست داده و از سهم ۱۲ درصدی در سال ۲۰۱۸ به سهم ۱۱ درصدی در سال ۲۰۱۹ رضایت داده‌اند. فروش مدل‌های ۵ درب ساب کامپکت و کامپکت از ۱۰.۴۵ میلیون دستگاه به ۹.۲۵ میلیون دستگاه در یک سال کاهش یافته است. هاچبک ها همچنان در اروپا محبوب هستند و ۵۰ درصد سهم فروش جهانی این خودروها یا تعداد ۴.۶ میلیون دستگاه به قاره همیشه‌سبز اختصاص دارد. البته سهم این خودروها در اروپا افت ۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ داشته است.

دومین بازار بزرگ هاچبک ها آمریکای لاتین بوده و ۱.۲ میلیون دستگاه هاچبک در این بازار به فروش رفته‌اند که افت ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. سومین بازار محبوب برای هاچبک ها هم چین با فروش ۷۱۷ هزار دستگاهی و افت ۳۶ درصدی می‌باشد.

در این دو کلاس خودرویی گروه فولکس‌واگن دست برتر را داشته و ۲۱ درصد بازار را به خود اختصاص داده و رتبه‌های بعد به رنو-نیسان با سهم ۱۴ درصدی، تویوتا با سهم ۱۲ درصدی و پژو-سیتروئن با سهم ۱۱ درصدی اختصاص دارد.

جاتو دینامیک می‌گوید:

افت محبوبیت هاچبک ها در اروپا و آمریکای لاتین به افزایش ابعاد آن‌ها مربوط می‌شود. هرچه این خودروها بزرگ‌تر می‌شود از کاربردی بودن و مانورپذیری آن‌ها کاسته می‌شود. افزایش ابعاد باعث شده برخی نمونه‌ها در قلمروی شاسی بلندها قرار گیرند، خودروهایی اخیراً به دنبال کاهش ابعاد خود هستند.

استیشن‌ها نیز بنا به دلایل مشابهی بازی را به کراس اوورها و شاسی بلندها باخته‌اند. درست همانند هاچبک ها، اروپا همچنان بازار اصلی استیشن‌ها بوده و ۷۰ درصد این خودروها در سال ۲۰۱۹ در قاره همیشه‌سبز فروخته شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
jato

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Hamidreza

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    لعنت به این زندگی

  2. Khan

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (362 ديدگاه)

    من خودم بیشتر طرفدار سدان‌م ولی آقا مردم خوششون میاد میخرن
    لابد کارشونو بیشتر راه میندازه. چه اصراریه این طرفدارای ماشین که حتما سدان بیشتر فروش کنه!
    هیچکس اندازه اونی میخواد پولشو بده بهش فکر نمیکنه، حتما یه دلیلی هست که مردم میخرن. اصلا شما فکر کن بخاطر پز دادن باشه، شاید یکی لاف زدن واسش اندازه لذت رانندگی توی ذهن ما مهم باشه ?

  3. ممد ژانگولر

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    حالا فکر کنید تو آمریکا اون موقع همه suv سوار میشدن مثل شورلت بلیزر
    سلیقه مردم آمریکا همیشه ۳۰ سال جلوتر بوده و قالب

    البته داشتن بزرگراها و خیابانهای پهن و بزرگ و ایجاد جای پارک مناسب بی تاثیر نیست
    الان خود اروپاییها هم تسلیم suv شدن ولی بیشتر سگمنت کامپکت suv بخاطره ابعاد افتضاح خیابوناشون و نداشتن جای پارک مثل تهران خودمون

  4. رزیتا

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    ماشینای SUV یا اصطلاحا شاسی بلند تو ابعاد فول سایزو میان سایزو کوچک قابلیتا و عملکردای مختلفی رو با در نظر گرفتن سطح امکاناتو آپشن در اختیار راننده میزارن که کاربری هر کدوم تعریف شده هستش مثلا قابلیتای فنی ، جاده ای ، خارج از جاده ای کیا اسپورتیج قابل مقایسه با تویوتا فورچونر نیستش ولی چند سالی میشه که با افزایش واردات ماشینای خارجی از جمله ماشینای SUV یا همون شاسی بلند به کشورمون شاسی بلندا فروش قابل توجهی داشتن چون سواری بهترو ایمنی بیشترو دوام بالا نسبت به سدانها عوامل توجیه کننده ای واسه هر خریدار ماشین SUV هستش ولی نمیشه گفت که ایمنیو کیفیت سواریو پایداری هر برند شاسی بلندی “مثل چینیها” بیشتر از ماشینای سدان هستش

    1. Zonda R

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      چجوری دوام کراس اور ها یا بقول شما اصطلاحا suv! بیشتر از سدان هاس؟
      ایمنی چطور؟ چون بلندتره ایمن تره؟
      کیفیت سواری کدوم کراس اور چینی از سدان چینی بالاتره؟
      کراس اور ها به سواری خشک و کوبیدن و نداشتن تعادل معروفن
      فک کنم پرادو مصداق بارزش باشه که نمونه های چپ شدش زیاد دیده شده

  5. رامتین

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3263 ديدگاه)

    میشه پدال یک نظرسنجی بین همه کاربران داشته باشی که ببینیم علاقه ما به کدوم کلاس بیشتره؟
    مثلا هاچبک یا سدان یا کراس اور. البته باز هر کدوم از اینها را هم باز کنیم. هاچبک میتونه خودش سه نوع باشه: کامپکت (مثل فولکس آپ)، میان سایز (رنو کلیو) یا فول سایز (مگان، گلف و…). سدان هم میتونه کامپکت، میان سایز و فول سایز در دو نوع چهاردرب و دو درب (کوپه یا کروک) باشه. کراس اور هم سه نوع (کامپکت: پژو2008، کپچر .. یا میان سایز: توسان، لکسوسnx ویا فول سایز: لکسوسrx و بزرگتر مثل لندکروز). البته کلاسهای دیگه هم داریم اما زیاد لوغ نشه بهتره. کلا شاید بشه 10 گروه داشته باشیم و ببینیم از بین کل کاربران سایت چه نتیجه ای در میاد. قبلش یه توضیح کامل در مورد هر گروه با تصویر ارائه کنید و بعد نظرسنجی. چون ممکنه تقسیم بندی من تا حدی با دوستان متفاوت باشه.

  6. آریا ماشین

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    منم اگه تو آمریکا بودم و گزینه هایی مثل جیپ رانگلر و گلادیاتور و تراک هاوک ، دوج دورانگو ، لینکلن کرسیر و آویاتور و نویگیتور ، کادیلاک xt4 و xt5 و xt6 و اسکالید ، جی ام سی یوکان ، شورلت تاهو و سابرین جلوم بود و ۱۴ تا آپشن مثل این داشتم اس یووی میخریدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا