خریدن و نگهداری خودرو برای افرادی مثل ما که هر روز با مجلات و وبسایتهای مختلف خودرویی سر و کار داریم اتفاق مهمی محسوب میشود. این موضوع درباره هر فردی که نیازمند یک خودروی برای رفتوآمد و مسافرت نیز هست صدق میکند. اکثر ما حس جمع کردن پول برای خرید یک خودرو و درعینحال محاسبه تمامی هزینههای مربوط به نگهداری و مخارج آن را درک کردهایم.
اما کدام کشور ارزانترین هزینهها برای مالکیت یک خودرو را دارد؟ خب مطالعه جدید وبسایت scrapcarcomparison استرالیا ارزانترین کشور برای مالکیت یک خودرو بوده و پس از آن نیز کشورهای آمریکا و دانمارک در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
این مطالعه برای ایجاد دیدی واقعیتر نه تنها فاکتور قیمت متوسط خودروها بلکه هزینههای بیمه، تعمیرات و سوخت را نیز در نظر گرفته تا تفاوتهای هزینه کل مالکیت خودروها را به دست آورد. وبسایت یاد شده سپس این هزینهها را با متوسط دستمزد سالانه هر کشور مقایسه کرده تا ببیند با این میزان دستمزد یک خودرو چقدر در دسترس خواهد بود.
کشور | درصد از متوسط حقوق سالانه مورد نیاز برای خرید و نگهداری خودرو |
۱. استرالیا | ۴۹.۴۸% |
۲. ایالات متحده | ۵۴.۸۷% |
۳. دانمارک | ۶۰.۳۴% |
۴. کانادا | ۶۴.۴۰% |
۵. سوئد | ۷۵.۸۴% |
۶. آلمان | ۷۸.۴۴% |
۷. هلند | ۸۴.۶۵% |
۸. فرانسه | ۸۷.۰۰% |
۹. بریتانیا | ۸۹.۳۶% |
۱۰. فنلاند | ۹۱.۵۸% |
نتایج نشان میدهند استرالیا کشور بسیار خوبی برای طرفداران خودرو بوده و برای خرید و استفاده از یک خودرو تنها ۴۹.۴۸ درصد دستمزد سالانه موردنیاز است. آمریکا در رتبه دوم بوده و برای خرید و نگهداری یک خودرو در این کشور باید ۵۴.۸۷ درصد درآمد یک سال را کنار گذاشت. در رتبههای بعدی دانمارک (۶۰.۳۴ درصد)، کانادا (۶۴.۴۰ درصد) و سوئد (۷۵.۸۴ درصد) قرار دارند. رتبههای ششم تا دهم نیز به ترتیب به کشورهای آلمان (۷۸.۴۴ درصد)، هلند (۸۴.۶۵ درصد)، فرانسه (۸۷ درصد)، بریتانیا (۸۹.۳۶ درصد) و فنلاند (۹۱.۵۸ درصد) تعلق دارند.
همانگونه که ملاحظه میکنید تفاوت بین اولین و آخرین کشور در ۱۰ رتبه ابتدایی کاملاً قابلتوجه بوده و این امر نشان میدهد خریداران استرالیایی و آمریکایی در مقایسه با دیگر کشورها شرایط بسیار بهتری از نظر خریداری و نگهداری یک خودرو دارند.
البته پیش از نتیجهگیری نهایی بهتر است نگاهی هم به ۱۰ کشوری داشته باشیم که بیشترین هزینه برای خرید و مالکیت یک خودرو را دارند.
کشور | درصد از متوسط حقوق سالانه مورد نیاز برای خرید و نگهداری خودرو |
۱. ترکیه | ۶۵۲.۲۹% |
۲. آرژانتین | ۵۱۵.۷۷% |
۳. کلمبیا | ۵۰۸.۹۳% |
۴. اروگوئه | ۴۴۳.۶۸% |
۵. برزیل | ۴۴۱.۸۹% |
۶. اکراین | ۴۱۳.۷۸% |
۷. گواتمالا | ۳۵۵.۹۴% |
۸. روسیه | ۲۹۰.۰۴% |
۹. مکزیک | ۲۸۵.۲۰% |
۱۰. کاستاریکا | ۲۶۹.۸۳% |
از این نظر ترکیه بدترین عملکرد را داشته و برای خرید و استفاده از یک خودرو باید ۶۵۲.۲۹ درصد درآمد سالانه را کنار بگذارید که ۱۳ برابر بیشتر از استرالیاست. موضوع سورپرایز کننده اینکه ترکیه میزان تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاهی در هر ماه را داشته و کارخانههای فیات، رنو، تویوتا، هوندا و… در این کشور اقدام به تولید خودرو میکنند. در این کشور با جمعیت ۸۲ میلیون نفری ۲۱ میلیون دستگاه خودرو تردد میکنند.
دومین کشور پرهزینه برای استفاده از خودرو آرژانتین (۵۱۵.۷۷ درصد) بوده و پس از آن نیز کشورهای کلمبیا (۵۰۸.۹۳ درصد)، اروگوئه (۴۴۳.۶۸ درصد) و برزیل (۴۴۱.۸۹ درصد) قرار دارد که این امر نشان میدهد از بین ۵ کشور انتهایی لیست برای خرید و نگهداری خودرو ۴ کشور در آمریکای جنوبی واقع شدهاند. رتبههای شش تا دهم نیز به اوکراین (۴۱۳.۷۸ درصد)، گواتمالا (۳۵۵.۹۴ درصد)، روسیه (۲۹۰.۰۴ درصد)، مکزیک (۲۸۵.۲۰ درصد) و کاستاریکا (۲۶۹.۸۳ درصد) تعلق دارند.
اگرچه نتایج به دست آمده جالب هستند اما به نظر میرسد در این مطالعه کمی غفلت صورت گرفته است. اول اینکه این مطالعه به خاطر دادههای محدود تنها ۴۰ کشور از ۱۹۵ کشور در دنیا را مورد استناد قرار داده است. مورد دوم اینکه محاسبات صورت گرفته بر اساس هزینهی فولکسواگن گلف و تویوتا کرولا صفرکیلومتر بوده و این وبسایت قیمت خودروهای کارکرده در هر کشور را در نظر نگرفته است. نهایتاً اینکه دستمزد متوسط میتواند بسیار بالاتر از حداقل دستمزد هر کشور باشد که این مورد احتمالاً فاکتور بهتری برای مطالعه موردبحث خواهد بود.
اوستا
۲۵ مرداد ۱۴۰۰کل آمارش چرت و پرت هست
مثلا من اگر برم ترکیه ملک بخرم و ماشین هم بخرم که خیلی نسبت به ایران ارزونتره
من که اونجا کارمند نیستم دارم از ایران پول میبرم
A.....She only reminds Me of love.....A
۲۵ مرداد ۱۴۰۰شما کلا منظور متن رو نگرفتی
شاهین
۱۵ شهریور ۱۴۰۰آقا با همین متنی که نوشته آخرش گفته خودرو گلف میشه خرید با حقوقشون بیشترینش هم ترکیه بود با ۶۰۰ درصد یعنی ۶ برابر حقوق یک سالش که توی ایران اگه همین گلف رو کسی بخواد بخره باید ۵۶ برابر حقوق یک سالش رو بده یه گلف بخره واقعا افتضاح هست
ممد ژانگولر
۲۵ مرداد ۱۴۰۰عکس آخر کاملا منو قانع کرد .
کامیاب
۲۶ مرداد ۱۴۰۰کرولای ۲۷هزار دلاری با دلار ۲۷تومنی میشه 730میلیون،حقوق پایه وزارت کار چار میلیونی با احتساب بنزین و تعمیرات مفتی که مثن خرج نداریم،میشه حدود دو هزار درصد حقوق،یا من اشتباه حساب میکنم؟
یعنی سه برابر سخت تر و بدبخت از قعر لیست که ترکیه باشه
کورش
۲۷ مرداد ۱۴۰۰کسی که 4میلیون حقوق می گیره نباید دنبال کرولای 730 میلیونی باشه. باید پراید بگیره که حدودا ( به شرط عدم تغییر قیمت ) باید 36 ماه پس انداز کنه که میشه 300 درصد
غاسم
۳۰ شهریور ۱۴۰۲دلار ۵۰ تومنی🗿💔
محمد
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳شما درس فضا نوردی کجا میرید
A.....She only reminds Me of love.....A
۲۵ مرداد ۱۴۰۰عدد درصد آمار ایران اینقدر بزرگ بوده ، بنده خدا نگارنده دیده جانمیشه توی جدول گفته هِه بهتره ننویسم 😂😂
🇩🇪👑SL300👑🇩🇪
۲۵ مرداد ۱۴۰۰اینجوری آبرومونم حفظ شده دمش گرم 😂😂😂
مهدی
۲۵ مرداد ۱۴۰۰بنده خدا میخواسته رو گلف و کرولا حساب بکنه که خودرو ارزون اکثر بازارهاست دیده ماها اصلا نداریم اینارو… پژو پارس با پلتفرم سال ۱۹۸۷ واسه ما حکم گلف رو داره ببین دیگه چقدر بدبختیم
Sina10
۲۵ مرداد ۱۴۰۰از عملکرد ایران همینو بگم که تو اینجا بامو 530i 2018 رو تو بازار به اندازه قیمت دو تا M5 کامپتیشن ۲۰۲۲ یه دونه رنو ساندرو میفروشن( ۵میلیارد قیمتشه)
و قیمت سری ۷ از نسخه های پایه ۲۰۱۸ از قیمت سه تا M5 کامتیشن رو هم گرونتره😂(۸ میلیارد قیمتشه)
و قیمت 330i نسل قبل از دو تا M3 کامپتیشن نسل جدید رو هم گرونتره😂(۳ میلیارد قیمتشه)
سری ۲ اکتیو تورر 218i که از نسخه های پایه هست از M3 جدید گرونتره (۱ میلیارد و خورده قیمتشه).
البته همه اینا با محاسبه دلار ۲۴ هزار تومانی هستن
این فقط از بامو بود ، میشه صد ها مثال دیگه هم زد
هیچکدوم از اینا که گفتم ماشین های خیلی خاصی نیستن و تازه ماشینای ارزونی هستن ولی این وضع بازار ماست
AMG GT R
۲۵ مرداد ۱۴۰۰این جا ایران هست جایی که آزرا حکم s کلاس رو داره…
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۵ مرداد ۱۴۰۰از همه رو مخ تر اینه اس کلاس ۲۰۱۴ چون تعدادش تو ایران کمه تا ۱۵ میلیارد هم قیمت گذاری میشه ولی سری هفت ۲۰۱۷ چون تعدادش زیاده قیمتش ۸ میلیارده
کاوه
۲۸ مرداد ۱۴۰۰بذار من برات حساب کنم،مال ایران رو من حساب کنم،اگه حداقل درامد رو ۳ تومن در ماه در نظر بگیریم،و خودروی مورد نظر توی متن که کرولا یا گلف صفر کیلومتر رو قیمتش رو دو و نیم میلیارد نظر بگیریم از اونجایی که درامد سالیانه یه شخص میشه ۳۶ میلیون تومن یه نفر باید حدود ۶۹.۵ سال حقوقش رو جمع کنه و دست نزنه و امیدوار باشه تورم به صفر بزسه که بتونه حدود ۷۰ سال بعد یه کرولای مدل ۲۰۲۱ صفر کیلومتر بخره!!!!!!در واقع درصدش رو هم بخوایم حساب کنیم توی فرمول پایین مشخص میشه که چند درصد از حقوق یه شخص ایرانی با درامد پاییه وزارت کار رو باید کنار گذاشت که بشه یه ماشین معمولی کرولا رو بخره،حالا درصد ایران رو با درصد استرالیا مقایسه کن،اسرالیا ۵۰ درصد ایران ۶۹ میلیون درصد!!!
2500000000÷36000000=69 سال طول میکشه که یه نفر بتونه یه کرولا بخره،۶۹ سال!
69×100=6900 بنابراین اگه بخواد اینن شخص توی ایران تویوتا کرولا بخره باید ۶۹۰۰ درصد از حقوق سالیانه اشو بده تا یه ماشین بتونه بخره
🇩🇪👑SL300👑🇩🇪
۲۵ مرداد ۱۴۰۰اونایی که این جدولو درست کردن یه سر بزنن ایران همه چیز دستشون میاد .
کارلوس کاستاندا
۲۵ مرداد ۱۴۰۰شرمنده نمیام
🇩🇪👑SL300👑🇩🇪
۲۵ مرداد ۱۴۰۰ایراد نداره با اینترنت بیا 🙂
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۵ مرداد ۱۴۰۰اینجا ۲۵ باک بنزین میشه حداقل حقوق یک نفر ، پس احتمالا ایران از همه بدتر باشه اوضاع بیمه هم که نگم برات
آرین
۲۵ مرداد ۱۴۰۰تو ایران که گلف و کرولا نداریم ولی با پراید و پژو محاسبه کنن هم آخر میشیم
پویا
۲۵ مرداد ۱۴۰۰مطمئنا ایران و خیلی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا رو بررسی نکردن…
Hamid
۲۵ مرداد ۱۴۰۰هه
جزو آمار حسابمون نکردن …
هعی زندگی …
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۵ مرداد ۱۴۰۰عزیز دل همش ۴۰کشور رو حساب کردن،به جز ما خیلیای دیگه هم نیستن…
AMG GT R
۲۵ مرداد ۱۴۰۰در ایران هم حتی اگر ماشین ارزون باشه که نیست کیفیتش این قدر افتضاح هست که ۲ برابر پول ماشین هزینه قطعاتش میشه در ضمن متاسفانه حتی خودرو های چینی و ژاپنی در خود ایران مونتاژ میشن و بعضا تعدادی قطعات خودرو رو با قطعات ساخت داخل تعویض می کنن…
(من به تولید کننده داخلی ایراد نمی گیرم چون حقوق کارگران کارخونه بسیار پایین هست به همین دلیل کیفیت مونتاژ پایین میاد)
AMG GT R
۲۵ مرداد ۱۴۰۰در ایران هم حتی اگر ماشین ارزون باشه که نیست کیفیتش این قدر افتضاح هست که ۲ برابر پول ماشین هزینه قطعاتش میشه در ضمن متاسفانه حتی خودرو های چینی و ژاپنی در خود ایران مونتاژ میشن و بعضا تعدادی قطعات خودرو رو با قطعات ساخت داخل تعویض می کنن…
(من به تولید کننده داخلی ایراد نمی گیرم چون حقوق کارگران کارخونه بسیار پایین هست به همین دلیل کیفیت مونتاژ پایین میاد)
پدال جان لطفا کامنت بنده رو منتشر کن
Kato
۲۵ مرداد ۱۴۰۰تو لیست بدترین ها مطمئنا ایران هست با درنظر داشتن یه خودرو با کیفیت متوسط جهانی با ۲۰۰۰ درصد صرفه جویی سالانه
جناب ایکس
۲۵ مرداد ۱۴۰۰کره َشمالی درصدش باید طبق ریاضی بی نهایت باشه چون اصن ماشین ندارن. هرعددی به صفر میشه بی نهایتXD
حسین
۲۶ مرداد ۱۴۰۰چی چی رو ماشین ندارن.دارن ولی فقط توی پایتخت هستن.
رامتین
۲۵ مرداد ۱۴۰۰در حال حاضر قیمت یک ماشین نسبتا خوب در ایران حدود 1 میلیارده. درامد ماهانه مردم البته متغیره. مثلا در حیطه کاری خودم، درامد اساتید دانشگاه حدود 20میلیون در ماه است. این یعنی 400درصد حقوق سالانه را باید پس انداز کنه تا بتونه این خودرو را بخره (یعنی درامد 4 سال فرد). خب بدیهی است اقشار دیگه درامد بسیار کمتری دارند و این عدد به 1000 درصد براحتی میرسه.
به عنوان مثال همکلاسی سابق بنده در دانشگاه، الان در آمریکا به عنوان مدرس دانشگاه با حقوق 12000 دلار مشغول کار هستند. یعنی طی 4 ماه میتونه یک خودروی عالی بخره. در حال حاضر نیز آئودی A4 دارند…
پارسا
۲۶ مرداد ۱۴۰۰با یک میلیارد نمیشه ماشین خوب خرید ، مثلا تو این لیست گلف رو معیار قرار دادن که ۲ میلیارده
Sina10
۲۶ مرداد ۱۴۰۰برای مثال یه معلم توی اینجا حقوقش زیر ۱۰ میلیونه ، فکر کنم حدود ۵ میلیون باشه ، معلم رو مثال زدم چون جمعیت شغلی بزرگی محسوب میشن از لحاظ تعداد
باید بیش ۲۰ سال کار کنه تا یک میلیارد دستش بیاد
اونوقت با اون یک میلیارد چی میتوته بخره؟
بله ، فیدلیتی و mvm و اینجور ماشینای بدردنخور ، ۱ میلیارد معادل ۲۰ هزار دلاره ، که معادل ماشینای استانداردی مثل فورد فیستا و فولکس پولو و MX-5… میشه ، حتی با پول بیشتر ، میتونن ماشینای فوق العاده ای مثل نسخه های پایه چلنجر رو تهیه کنن
همچنین توی بازار های رقابتی مثل انگلستان ، ماشین های دست دوم فوق العاده ای با قیمت زیر ۱۰۰۰ پوند به راحتی آب خوردن و با کارکرد پایین گیر میاد
استون مارتین ونتیج نسل قبل با قیمت های باور نکردنی میشه اونجا خرید ، یا M3دو نسل پیش و کلی مثال دیگه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۵ مرداد ۱۴۰۰مطلب خوبی میتونست باشه اگه کل کشورهارو حساب میکرد بهتر بود،به هرحال بازم مرسی آقا شاهین،ممنون از ترجمه ات…
مهردادکمال
۲۵ مرداد ۱۴۰۰نگارنده مطلب قطعا با نام ایران آشنایی نداشته که پارس توش 300میلیونه حقوق کارمند ۷تمن حالا بماند هزینه بنزن و بیمه و هزینه های دیگه
با مهربونی جهان زیباتره
۲۵ مرداد ۱۴۰۰این جدول قابل استناد نیست من یک منبع دیگه داشتم تهران سومی از اخر بود
البته 2 تای بالایی از نظر درامد فوق العاده خوب بودن برعکس ما
حسین دهمرد
۲۶ مرداد ۱۴۰۰لنتی این استرالیا تو همه چی اوله. تو خرید خانه هم نسبت به آمریکا بهتره.
peyman
۲۶ مرداد ۱۴۰۰اولش که استرالیا رو دیدم مغزم سوت کشید تا اخرش دیدم نوشته برای کرولا و گلف بررسی شده استرالیا با اختلاف خیلی زیادی بدترین کشور دنیاست برای ماشین باز هاست با یه سرچ ساده تو سایت های برند ها برای استرالیا متوجه میشین جدای از اینکه خیلی از ماشین هایی که ما عاشقشونیم اصلا تو استرالیا نیست مشخصه عشق ماشین هم نمی خواد بره کرولا بگیره می ره حداقل برای سری 5 ای که امریکا 50 هزار دلار رو 85 هزار دلار می گیره تو استرالیا با مالیات های کمر شکن استرالیا حتی اگه تفاوت ارزش دلار ها شونم حساب کنیم باز با اختلاف زیادی استرالیا بزرگترین جهنم ماشین باز هاست قبل اینکه بگین خب در امد هاشون زیاده بهتون بگم هیچ کجا دنیا درامدش مثل امریکا نیست استرالیا هم از اون کشوره های رفاعه که تا بتونه ازت مالیات میگیره