هفته نامه

افزایش قابل‌توجه قیمت متوسط خودروهای کامپکت اروپا طی سالیان اخیر

به نظر می‌رسد افراد منتقد به قیمت بالای خودروهای جدید حق دارند زیرا مقایسه مستقیم قیمت متوسط خودروها در اروپا مؤید همین موضوع است. گزارش منتشر شده توسط یکی از وب‌سایت‌های خودرویی آلمانی نشان می‌دهد قیمت متوسط خودروهای کلاس C اروپا از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ رشد ۶۳ درصدی داشته درحالی‌که این افزایش قیمت برای خودروهای کلاس B در همان بازه زمانی برابر با ۵۹ درصد بوده است. از جمله دلایل این افزایش قیمت می‌توان به تجهیزات ایمنی و تکنولوژی‌های بیشتر در خودروهای مدرن، استفاده از قوای محرکه الکتریکی شده و سلیقه مشتریان در انتخاب تریم های گران‌تر اشاره کرد.

داده‌های جاتو دینامیک نشان می‌دهد قیمت متوسط خودروهای هاچبک کلاس C (فورد فوکوس، اوپل آسترا، پژو ۳۰۸، رنو مگان، تویوتا کرولا، فولکس‌واگن گلف و…) از ۱۸۴۰۰ یورو در سال ۲۰۰۲ به ۳۰ هزار یورو در سال ۲۰۲۰ رسیده که رشد ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد. اگر خودروهای الکتریکی را کنار بگذاریم، قیمت خودروهای درون سوز در همین مدت ۵۳ درصد بیشتر شده است.

اگرچه این افزایش قیمت قابل‌توجهی محسوب می‌شود اما بحث تورم در نظر گرفته نشده است. با در نظر گرفتن تورم می‌توان گفت مبلغ ۱۸۴۰۰ یوروی سال ۲۰۰۲ معادل حدود ۲۴۷۵۶ یورو در سال ۲۰۲۰ می‌باشد که بازهم نشان دهنده افزایش ۲۱ درصدی قیمت متوسط خودروهای کامپکت می‌باشد.

هزینه‌های توسعه خودروهای مدرن بالاتر از هزینه‌های دو دهه پیش می‌باشد. خودروسازان به شدت در حال تلاش برای هماهنگی با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه هستند. اگر نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موردنیاز برای سیستم‌های گوناگون و همچنین حسگرها و دوربین‌ها را نیز در نظر بگیرید، فهمیدن اینکه چرا قیمت خودروهای جدید رو به افزایش است سخت نخواهد بود.

دیگر فاکتور مهم علاقه مشتریان به خرید نسخه‌های گران‌تر هر خودرو نسبت به سال‌های پیش می‌باشد. جاتو دینامیک می‌گوید استفاده گسترده از شرایط لیزینگی باعث شده تریم های فول جذابیت بیشتری برای خریداران داشته باشند زیرا تجهیزات بیشتر تفاوت زیادی در مبلغ اقساط پرداختی ایجاد نمی‌کند.

اگر نگاهی به فولکس‌واگن گلف پرفروش داشته باشید خواهید دید قیمت متوسط این خودرو بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ رشد ۲۲ درصدی داشته و در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ این افزایش برابر با ۳۷ درصد بوده است.

قیمت سوپرمینی های کلاس B نیز رشد مشابهی داشته است. در کل خودروهای کلاس B (فولکس‌واگن پولو، فورد فیستا، اوپل کورسا، تویوتا یاریس، رنو کلیو و…) ۵۹ درصد گران‌تر شده و قیمت آن‌ها از ۱۳ هزار یوروی سال ۲۰۰۲ به ۲۱ هزار یورو در سال ۲۰۲۰ رسیده است. برای مثال قیمت متوسط فولکس‌واگن پولو با افزایش ۱۸ درصدی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ و افزایش ۳۵ درصدی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ روبرو شده است.

با توجه به کنار رفتن تدریجی خودروهای درون سوز در سال‌های آینده انتظار می‌رود این افزایش قیمت خودروها ادامه داشته باشد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۷ و به لطف مقیاس اقتصادی و کاهش هزینه‌های تولید باتری ارزان‌تر از خودروهای درون سوز خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. AMG GT R

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    اگه ایران بودن خودکشی می کردن نمیدونن بعضی از خودرو ها در ایران بالای هزار درصد اونم طی فقط ۸ سال رشد قیمت داشتن

  2. ♦SHAHRUKH♦

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (101 ديدگاه)

    فکر می کنم برای آماده سازی خودرو در فصل پاییز و زمستان یه مقاله جامع لازم باشه مثل مقاله های قدیمی پدال پر محتوا

  3. میثم

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    اینجاست که ارزش کار داچیا و فروش خوبش تو اروپا معلوم میشه
    بشدت طرفدار استراتژی تولید و قیمت گذاری داچیا هستم
    همین مسئله درمورد تراکهای فول سایز آمریکا هم وجود داره که خیلیها شاکی از این هستن که تراکهای آمریکایی هر سال قیمتشون بالاتر میره و از فلسفه اصلیشون دارن دور میشن. البته که همین تریمها باهث جذابیت بیشتر میشه ولی خیلیها هستن دنبال یه ماشین ساده هستن.

  4. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    اینا بیان اینجا چی بگن! فقط طی دوسه سال چند صد درصد تورم داشتیم،دیگه بماند طی ۲۰سال چقدر بوده،پراید از ۷تومن رسیده ۱۶۰تومن اونم ماشینی با تکنولوژی ۳۰سال پیش…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا