سری نخست مطالب دوراهی با رویکرد مقایسه برای خرید خودروهای موجود در بازار کشور را تقدیم مینماییم. در این سلسله مطالب، هدف مقایسه خودروهای همکلاس نیست بلکه بیشتر میخواهیم از روی بودجه دست به انتخاب بزنیم. دو نمونه از خودروهای نسبتاً جدید و خوش فروش بازار ایران که از قضا ملیتهای کاملاً متفاوتی دارند در این بخش از سلسله نوشتارهای دوراهی پیش روی هم قرار گرفتهاند: ام وی ام X22 در برابر رنو ساندرو استپ وی.
ام وی ام X22 محصول جدید مدیران خودرو است که در خارج از کشور با نام تیگو 3x شناخته شده و به لطف ظاهر جذاب و امکانات مناسب و البته کیفیت ساخت خوب در یک سال و چند ماهی که عرضهاش میگذرد فروش خوبی را تجربه کرده و از جمله محبوبترین محصولات این شرکت محسوب میشود. در طرف دیگر رنو ساندرو استپ وی نسل قدیم قرار دارد که به پشتوانه شهرت این خودروساز، کیفیت بالا و البته شرایط فروش عجیبوغریب خود فروش بالایی داشته و یکی از محبوبترین خودروها در محدوده قیمتی خود محسوب میشود.
قلب تپنده ام وی ام X22 پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با خروجی ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۳۵ نیوتون متری است که در نگاه اول شاید برای چنین خودرویی زیاد به نظر نرسد اما به یاد داشته باشید که این خودرو یک کراس اوور جمعوجور شهری بوده و در اکثر شرایط پاسخگوی نیازهای افراد خواهد بود.
اما ساندرو استپ وی پیشرانه آشنایی دارد که همین امر باعث خواهد شد از نظر قطعات یدکی نگرانی چندانی نداشته باشید. این خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری استفاده میکند که قدرت ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۰ نیوتون متری دارد. همین پیشرانه در تندر ۹۰ نیز بکار رفته است. بیشینه سرعت X22 برابر با ۱۷۰ کیلومتر در ساعت بوده درحالیکه شتاب استپ وی و حداکثر سرعت آن به ترتیب ۱۱.۵ ثانیه و ۱۷۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
اما این دو خودرو علاوه بر گیربکسهای دستی با نسخههای اتوماتیک نیز عرضه میشوند. نیروی پیشرانه X22 از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود و البته ساندرو استپ وی نیز دارای گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک میباشد.
تا به اینجا که اکثر مشخصات این دو خودرو تقریباً یکسان بوده است. از جمله فاکتورهایی که خریداران در خرید یک خودرو به آن توجه میکنند مصرف سوخت است که در این زمینه برتری با حریف چینی است. X22 در هر صد کیلومتر مصرف سوخت ۵.۹ لیتری داشته و مصرف سوخت ساندرو استپ وی نیز ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر میباشد.
اما هر خریداری پیش از اینکه خودروی موردنظر خود را انتخاب کند قطعاً نگاهی به جیب خود کرده و این مورد را در نظر میگیرد. بهای نسخه دستی و اتوماتیک ام وی ام X22 به ترتیب برابر با ۵۹ و ۶۷.۵ میلیون تومان میباشد درحالیکه ساندرو استپ وی اندکی ارزانتر بوده و نسخههای دستی و اتوماتیک آن به ترتیب با قیمت حدودی ۵۳ و ۶۲ میلیون تومانی خرید و فروش میشوند. درعوض ام وی ام را میتوانید با شرایط اقساطی متنوع (و البته با سود بالا) نیز خریداری نمایید که چنین شرایطی در حال حاضر برای محصول پارس خودرو به سختی یافت میشود.
خب الآن زمان انتخاب است! به نظر شما کدامیک از این دو خودرو انتخاب بهتری هستند؟ X22 شیک و مجهز یا ساندرو استپ وی باکیفیت و کمیابتر؟ دلیل شما برای انتخابتان چیست؟
بهر حال ملت ما اکثرا ماشین شناسند و نمیشه بخاطر ۲ثانیه شتاب بیشتر یه ماشین هاچ بک شهری و مقایسه اون با خودرویی که در کلاس کراس اور واقعی قرار داره و از اون خیلی گنده تر و با تجهیزات تره رو سر برید ? کافیه یکبار باهاش رانندگی کنن فقط برونن کافیه تا دیگه سراغ ساندرو و برلیانس و ۲۰۷ نخواهند رفت فقط یه دید مناسب نسبت به اطرافش میارزه به ….
با سلام دوستان من در حال حاضر x22 دارم و قبل خرید خیلی تحقیق کردم، تا الان ۲۰۶ تیپ ۲و ۵ و همینطور صندوقدار،پراید صبا و ۱۳۱، تندر ۹۰و سمند به صورت صفر کیلومتر رو داشتم و میشه گفت با همش سفر یک هفته ای رو تجربه کردم، اما با توجه به قیمت و ظاهر در حال حاضر ام وی ام x22 چند سر و گردن از همه ماشین هایی که داشتم بالاتره و انصافا خیلی بهتر و شیک تره ان شاءالله همینجور هم بمونه.
لطفا کمی هم به امنیته خودتون فکر کنید،خودرو هایی که ایران خودرو-سایپا-پارس خودرو تولید میکنن شاید بازار خوبی دارن ولی از لحاظ کیفیت و امنیت از ۱۰۰ دهم نیستن/به جون و پولتون ارزش قاعل بشید.
سلام به همگی والا من چند دوزی دارم تحقیق میکنم اما متاسفانه باز تو دو راهی قرار گرفتم سئوالات مختلف برام بوجود میاد. 1.x22 قیمت مناسب . امکانات بروز . شرایط اقساطی خوب . ظاهری زیبا . اما متاسفانه بخاطر آنکه از کیفیت و خدمات پس از فروش آن اطلاعات خاصی ندارم و تازه وارد بازار هیتش تو دو راهی قرار گرفتم .دوستان از شما کمک میخوام.ممنون
طبق سیاست کلان چین در به دست گرفتن بازارهای اقتصادی جهان، این خودروسازهای چینی از حمایت معنوی دولت چین در پیشبرد طرح هایشان بهره مند هستند. به خاطر همین خط و مشی است که به عنوان مثال کمپانی چری طراحان اروپایی کمپانی های درجه یک اروپایی را برای تولید نسل جدید خودروهای سری تیگو 3 و 5 و 7 و آریزو و x33s استخدام کرده اند. به طوریکه که شما اثر اِتود طراحی اروپایی را در این نمونه های جدید به وضوح می بینید. حالا هرچقدر یک عده بخواهند به لجاجت خودشان بر اصرار اینکه اجناس چینی بنجول هستند، پافشاری کنند، کوچکترین خللی در اراده آنها ایجاد نمی کند. چرا که هیچ یک از این کمپانیهای اروپایی توانایی رقابت با قدرت مالی کشور ی مانند چین را ندارند. همانطور که در مقابل کمپانی های غول پیکر آمریکایی حرفی برای گفتن ندارند. بنابراین از این به بعد هنگامی که از صنایع چین صحبت می کنید، کمی مواظب لحن کلامتان باشید. چون ممکن است افراد مطلعی هم در اطرافتان باشند.
از هشت میلیاردجمعیت زمین یک و نیم میلیارد چینی هستن یعنی از هر هفت نفر یک نفر چینی هست. اگر اژدهای خفته بیدار نشه مردمش گرسنه میمونن. شما داری پول میدی تا چینی ها لباس و کفش و ماشینتو بدات تهیه کنن
ساندرو گیربکس خیلی خوبی داره هم دستی هم اتومات ولی X22 اتوماتشو تعریف نمیکنند اصلا میگن باز دستیش بهتره ضمن اینکه قطعاتش راحت تر گیر میاد از همه مهمتر بعد خرید تا چند سال خرج باز نمیکنه بازار دست دومش هم خیلی بهتره اگر کسی فقط به ظاهر اهمیت میده X22 بخره ولی اگه کیفیت مهم تره قطعا رنو خیلی بهتره
همون مارک رنو به سر تا پای ام وی ام چینی می ارزه، واقعا مقایسه ی این دو ماشین کار مسخره ایه، یکی اصیل و با کیفیت، و دیگری چینی، فانتزی و بسیار ضعیف و بی کیفیت، از نظر امنیت در تصادفات هم این ام وی ام هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت، اگر ساندرو ظاهرش پیر مردیه که نیست، ام وی ام با قدرت و شتابو سرعت پایینش قطعا حوصله ی جوانها رو سر خواهد برد، در ضمن مصرف سوخت اعلام شده برای ام وی ام واقعی نیست…
من فقط واقعیت میگم من ساندرو نداشتم ولی ال نود چرا گر ساندرو که بعضیا میگن یچیزه دیگه است به کیفیت ال نود باشه معلوم خر کاره ولی خوب خر کار بودن اولویت هیچ یک از خریداری ماشین نیست چون چون اگر به پر زور بودن موتور باشد نیسان از همه قوی تر است ولی گزینه های دیگری هم در خرید خودرو موثر است مثل قیافه و اپشن های به روزکه در خودروی ال ۹۰ یا ساندرو جود خارجی نداردخودروی ال ۹۰ به غیر از موتور و گیربکس قوی دارای هیچ مزیتی نمی باشد و حالا برگردیم روی خودروی ایکس ۲۲ من در حد سوار شدن و راه رفتن و تست کردن این خودرو از نظر قیافه و آپشن و راحتی و زیبای درون به این خودرو از ۱۰ ۸ می دهم و از آمار و ارقام برآمده اینگونه دریافت می کنم که خودروی ایکس ۲۲ دندهای به مراتب بهتر از x۲۲ اتومات است که البته این مر در خودروی اتومات ساندرو صدق میکند هر دو خودرو در گیربکس های اتومات دارای ضعف یکسان می باشند، از نظر افت قیمت باید عرض کنم که خودروی ال ۹۰ و هم خانواده آن دارای افت قیمت بیشتری نسبت به پراید می باشند ولی در خودرو های چینی این افت کمی بیش از حد می باشد که دلیل آن سیاست های داخلی است و گرنه تمام قطعات خودروهای سایپا و ایران خودرو هم اکنون توسط شرکت های چینی تولید شده و به ایران ارسال می شوند که این امر در مورد ساندرو صدق می کند در هر صورت در آخر اگر به سوراخ سوال رفته اول ببینید دلتان به کدام مایل است چون به هر دلیلی بعد از خرید به هیچ وجه نمیتوانید به عقب بر گردید انسان نیاز به ارضا شدن دارد که صد در صد ساندرو این قابلیت را ندارد
درب موتور رو باز کردم خیلی درپیتی بود و سینی زیر موتور رو ندیدم نمی دونم مشکلی برای تجهیزات داخل پیش نمیره ؟ ظاهرش خیلی عالیه و رفاهیش هم عالی ولی صندلی عقب ظاهرا کمی کوچیکه و سه نفر جا نمیشن خیلی دوست دارم بخرم ولی بعضی چیزهاش تو ذوق میزنه مثله داخل موتورش لطفا راهنماییم کنین تشکر
دوستان من یک سال هستش که دنده ایx22دارم تقریبا ازش راضیم البته تنها شکایت من ازسرعت وشتابش هستش چون همزمان با این ماشین پژو405داشتم ووقتی سوارش میشدم سرعتش بهم حال میداد البته جهت اطلاع باید بگم امنیت این خودرو خیلی بالاتر هست وپنج ستاره ایمنی اروپارو گرفته واینم بگم که کمپانی تیگو چری تولیدکننده این خودرو دراول سال2017نصف سهام کمپانی رو به ایتالیاییها فروخت واولین خودرو دیزاین مشترک ایتالیا وچین x22هستش طراحی اتاق ازکمپانی فراری دیزاین داخل اتاق ازاسپانیا زیر بندی ازفرانسه موتور اتریش وگیربکسش ژاپنی هستش روی هم رفته خودروی خوبیه خوب جلب توجه میکنه
با سلام خدمت دوستان عزیز ، من اینجا خیال همرو راحت میکنم ،بنده ابتدا در سال 96 ایکس 22 اتومات اسپورت رو خریداری کردم ، خداییش خیلی خوشکل بود،مصرف سوختش زیاد بود ، چون موتور و گریبوکس با هم همخوانی نداشتن ، کلا گریبوکس اتوماتش خنگ بود ، بعد فروختمش و رنو ساندرو اتومات خریدم ، انصافا موتور وگریبوکسش عالیه ، ماشین پر قدرتیه ، خیلیم خر کاره ، منتهی زشته قیافش ، الان که یک سال و نیمه سوارش هستم ، میخوام بفروشمش و یکدونه ایکس 22دنده ای بخرم ، چون ماشین خوبی از آب در اومده ، واقعا از قیافه ساندرو خسته شدم ، شتاب کم ایکس 22 رو به قیافه ی زشته ساندرو و خرکاریش ترجیح میدم .ایرانیا محکوم هستن به انتخابهای محدود ، یا خوشکل با کیفیت متوسط ، یا زشت با کیفیت خوب . دیگه انتخابی نداریم ، مگر پولدار باشیم
سيروس
۳۰ بهمن ۱۳۹۶بهر حال ملت ما اکثرا ماشین شناسند و نمیشه بخاطر ۲ثانیه شتاب بیشتر یه ماشین هاچ بک شهری و مقایسه اون با خودرویی که در کلاس کراس اور واقعی قرار داره و از اون خیلی گنده تر و با تجهیزات تره رو سر برید ? کافیه یکبار باهاش رانندگی کنن
فقط برونن
کافیه تا دیگه سراغ ساندرو و برلیانس و ۲۰۷ نخواهند رفت
فقط یه دید مناسب نسبت به اطرافش میارزه به ….
mohammad
۱ اسفند ۱۳۹۶با سلام دوستان
من در حال حاضر x22 دارم و قبل خرید خیلی تحقیق کردم، تا الان ۲۰۶ تیپ ۲و ۵ و همینطور صندوقدار،پراید صبا و ۱۳۱، تندر ۹۰و سمند به صورت صفر کیلومتر رو داشتم و میشه گفت با همش سفر یک هفته ای رو تجربه کردم، اما با توجه به قیمت و ظاهر در حال حاضر ام وی ام x22 چند سر و گردن از همه ماشین هایی که داشتم بالاتره و انصافا خیلی بهتر و شیک تره ان شاءالله همینجور هم بمونه.
امير
۱۳ دی ۱۳۹۸داداش هنوز هم راضی ازش؟
مسعود
۱ اسفند ۱۳۹۶ساندرو ماشین پیرمردهاست.
mahdi
۱ اسفند ۱۳۹۶مدل اوتومات x22رودارم اصلا خوب نیست.شتاب و قدرت خوبی اصلا نداره.دوستانی که اوتوماتشو دارن حتما هنگام حرکت میفهمن شتابشون از بقیه ماشینا چقدر کمتره
.
۱ بهمن ۱۳۹۹باید بلد باشید چ جوری استفاده کنید.هیچ مشکلی نداره و عالی هست
نورو صلواتیان
۱ اسفند ۱۳۹۶خداییش قیافه ساندرو مال ۱۵ سال پیشه.
میثم نوری
۱ اسفند ۱۳۹۶سلام دوستان. کفی قالبی سراسری ولسه x22 کسی سراغ داره.
ممنون
ويوانا
۶ اسفند ۱۳۹۶لطفا کمی هم به امنیته خودتون فکر کنید،خودرو هایی که ایران خودرو-سایپا-پارس خودرو تولید میکنن شاید بازار خوبی دارن ولی از لحاظ کیفیت و امنیت از ۱۰۰ دهم نیستن/به جون و پولتون ارزش قاعل بشید.
محمد
۱۸ اسفند ۱۳۹۶سلام به همگی
والا من چند دوزی دارم تحقیق میکنم اما متاسفانه باز تو دو راهی قرار گرفتم سئوالات مختلف برام بوجود میاد.
1.x22 قیمت مناسب . امکانات بروز . شرایط اقساطی خوب . ظاهری زیبا . اما متاسفانه بخاطر آنکه از کیفیت و خدمات پس از فروش آن اطلاعات خاصی ندارم و تازه وارد بازار هیتش تو دو راهی قرار گرفتم .دوستان از شما کمک میخوام.ممنون
مهندس قوی
۱۱ فروردین ۱۳۹۷طبق سیاست کلان چین در به دست گرفتن بازارهای اقتصادی جهان، این خودروسازهای چینی از حمایت معنوی دولت چین در پیشبرد طرح هایشان بهره مند هستند. به خاطر همین خط و مشی است که به عنوان مثال کمپانی چری طراحان اروپایی کمپانی های درجه یک اروپایی را برای تولید نسل جدید خودروهای سری تیگو 3 و 5 و 7 و آریزو و x33s استخدام کرده اند. به طوریکه که شما اثر اِتود طراحی اروپایی را در این نمونه های جدید به وضوح می بینید. حالا هرچقدر یک عده بخواهند به لجاجت خودشان بر اصرار اینکه اجناس چینی بنجول هستند، پافشاری کنند، کوچکترین خللی در اراده آنها ایجاد نمی کند.
چرا که هیچ یک از این کمپانیهای اروپایی توانایی رقابت با قدرت مالی کشور ی مانند چین را ندارند. همانطور که در مقابل کمپانی های غول پیکر آمریکایی حرفی برای گفتن ندارند. بنابراین از این به بعد هنگامی که از صنایع چین صحبت می کنید، کمی مواظب لحن کلامتان باشید. چون ممکن است افراد مطلعی هم در اطرافتان باشند.
این اژدهای خفته تازه بیدار شده است!
سهیل
۱ دی ۱۴۰۰از هشت میلیاردجمعیت زمین یک و نیم میلیارد چینی هستن یعنی از هر هفت نفر یک نفر چینی هست. اگر اژدهای خفته بیدار نشه مردمش گرسنه میمونن. شما داری پول میدی تا چینی ها لباس و کفش و ماشینتو بدات تهیه کنن
رستم
۱۲ فروردین ۱۳۹۷ساندرو گیربکس خیلی خوبی داره هم دستی هم اتومات ولی X22 اتوماتشو تعریف نمیکنند اصلا میگن باز دستیش بهتره ضمن اینکه قطعاتش راحت تر گیر میاد از همه مهمتر بعد خرید تا چند سال خرج باز نمیکنه بازار دست دومش هم خیلی بهتره اگر کسی فقط به ظاهر اهمیت میده X22 بخره ولی اگه کیفیت مهم تره قطعا رنو خیلی بهتره
حمیدرضا
۱۵ فروردین ۱۳۹۷همون مارک رنو به سر تا پای ام وی ام چینی می ارزه، واقعا مقایسه ی این دو ماشین کار مسخره ایه، یکی اصیل و با کیفیت، و دیگری چینی، فانتزی و بسیار ضعیف و بی کیفیت، از نظر امنیت در تصادفات هم این ام وی ام هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت، اگر ساندرو ظاهرش پیر مردیه که نیست، ام وی ام با قدرت و شتابو سرعت پایینش قطعا حوصله ی جوانها رو سر خواهد برد، در ضمن مصرف سوخت اعلام شده برای ام وی ام واقعی نیست…
Niknam
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷من فقط واقعیت میگم
من ساندرو نداشتم ولی ال نود چرا گر ساندرو که بعضیا میگن یچیزه دیگه است به کیفیت ال نود باشه معلوم خر کاره ولی خوب خر کار بودن اولویت هیچ یک از خریداری ماشین نیست چون چون اگر به پر زور بودن موتور باشد نیسان از همه قوی تر است ولی گزینه های دیگری هم در خرید خودرو موثر است مثل قیافه و اپشن های به روزکه در خودروی ال ۹۰ یا ساندرو جود خارجی نداردخودروی ال ۹۰ به غیر از موتور و گیربکس قوی دارای هیچ مزیتی نمی باشد و حالا برگردیم روی خودروی ایکس ۲۲ من در حد سوار شدن و راه رفتن و تست کردن این خودرو از نظر قیافه و آپشن و راحتی و زیبای درون به این خودرو از ۱۰ ۸ می دهم و از آمار و ارقام برآمده اینگونه دریافت می کنم که خودروی ایکس ۲۲ دندهای به مراتب بهتر از x۲۲ اتومات است که البته این مر در خودروی اتومات ساندرو صدق میکند هر دو خودرو در گیربکس های اتومات دارای ضعف یکسان می باشند، از نظر افت قیمت باید عرض کنم که خودروی ال ۹۰ و هم خانواده آن دارای افت قیمت بیشتری نسبت به پراید می باشند ولی در خودرو های چینی این افت کمی بیش از حد می باشد که دلیل آن سیاست های داخلی است و گرنه تمام قطعات خودروهای سایپا و ایران خودرو هم اکنون توسط شرکت های چینی تولید شده و به ایران ارسال می شوند که این امر در مورد ساندرو صدق می کند در هر صورت در آخر اگر به سوراخ سوال رفته
اول ببینید دلتان به کدام مایل است
چون به هر دلیلی بعد از خرید به هیچ وجه نمیتوانید به عقب بر گردید
انسان نیاز به ارضا شدن دارد که صد در صد ساندرو این قابلیت را ندارد
شهریار
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷درب موتور رو باز کردم خیلی درپیتی بود و سینی زیر موتور رو ندیدم نمی دونم مشکلی برای تجهیزات داخل پیش نمیره ؟
ظاهرش خیلی عالیه و رفاهیش هم عالی ولی صندلی عقب ظاهرا کمی کوچیکه و سه نفر جا نمیشن
خیلی دوست دارم بخرم ولی بعضی چیزهاش تو ذوق میزنه مثله داخل موتورش
لطفا راهنماییم کنین
تشکر
افشین
۳ خرداد ۱۳۹۷شما دوست نداری، خوب نخر!!
چرا میزنی توی سر مال
نیما
۴ آذر ۱۳۹۷سلام خسته نباشی من خودم x22دنده ای دارم تا حالا دو بار مسافرت رفتم تا باربند بار زدم بدون هیچ مشکلی جاده رو طی کرد من واقعا راضیم
سعيد عباسي
۲۵ شهریور ۱۳۹۷دوستان من یک سال هستش که دنده ایx22دارم تقریبا ازش راضیم البته تنها شکایت من ازسرعت وشتابش هستش چون همزمان با این ماشین پژو405داشتم ووقتی سوارش میشدم سرعتش بهم حال میداد البته جهت اطلاع باید بگم امنیت این خودرو خیلی بالاتر هست وپنج ستاره ایمنی اروپارو گرفته واینم بگم که کمپانی تیگو چری تولیدکننده این خودرو دراول سال2017نصف سهام کمپانی رو به ایتالیاییها فروخت واولین خودرو دیزاین مشترک ایتالیا وچین x22هستش طراحی اتاق ازکمپانی فراری دیزاین داخل اتاق ازاسپانیا زیر بندی ازفرانسه موتور اتریش وگیربکسش ژاپنی هستش روی هم رفته خودروی خوبیه خوب جلب توجه میکنه
کورش
۲۴ فروردین ۱۳۹۸با سلام خدمت دوستان عزیز ، من اینجا خیال همرو راحت میکنم ،بنده ابتدا در سال 96 ایکس 22 اتومات اسپورت رو خریداری کردم ، خداییش خیلی خوشکل بود،مصرف سوختش زیاد بود ، چون موتور و گریبوکس با هم همخوانی نداشتن ، کلا گریبوکس اتوماتش خنگ بود ، بعد فروختمش و رنو ساندرو اتومات خریدم ، انصافا موتور وگریبوکسش عالیه ، ماشین پر قدرتیه ، خیلیم خر کاره ، منتهی زشته قیافش ، الان که یک سال و نیمه سوارش هستم ، میخوام بفروشمش و یکدونه ایکس 22دنده ای بخرم ، چون ماشین خوبی از آب در اومده ، واقعا از قیافه ساندرو خسته شدم ، شتاب کم ایکس 22 رو به قیافه ی زشته ساندرو و خرکاریش ترجیح میدم .ایرانیا محکوم هستن به انتخابهای محدود ، یا خوشکل با کیفیت متوسط ، یا زشت با کیفیت خوب . دیگه انتخابی نداریم ، مگر پولدار باشیم