دوست داشته باشید یا نه اما این یک حقیقت است که سیستمهای خودران نقش مهمی را در آینده ایفا خواهند کرد. البته همهی ما طرفداران پر و پا قرص این موضوع نیستیم که همه یا بخشی از کنترل خودرو را به خودش بسپاریم اما این واقعیتی است که باید با آن روبرو شویم و در آینده نیز همین وضعیت بهصورت پیشرفتهتری وجود خواهد داشت. به این ترتیب قطعاً بهتر است که بجای نادیده گرفتن سیستمهای خودران چیزهای بیشتری درباره آن یاد بگیریم.
تقریباً مثل هر وسیلهای که میخریم مقایسه کردن سیستمهای خودران با یکدیگر هم میتواند مثمر ثمر باشد. اینجاست که مطالعه جدید کانسومر ریپورتز به ما کمک میکند. در این مطالعه سیستمهای خودران اکثر خودروسازان بزرگ با یکدیگر مقایسه و رتبهبندی شدهاند؛ اما پیش از آنکه به نتایج برسیم بیایید نگاهی سریع به روش این مقایسه داشته باشیم.
بررسی کانسومر ریپورتز شامل تستهایی در ۵ بخش توانایی و پرفورمنس، درگیر نگه داشتن راننده، راحتی استفاده، امنیت در استفاده و راننده غیر پاسخگو میباشد. این موسسه ۱۷ سیستم مختلف را بررسی کرده که نسبت به بررسی ۴ سیستم سال ۲۰۱۸ افزایش قابلتوجهی را نشان میدهد. این مقایسهها در مرکز تست خود کانسومر ریپورتز انجام شده و هر سیستم در ۳۶ تست مختلف شرکت کرده و برخی از تستها نزدیک جادههای عمومی بودهاند.
اما نتایج چگونه بودهاند؟ خب در تیتر خبر به نکته مهم این مطالعه اشاره کردیم اما بیایید وارد جزئیات شویم. سوپرکروز کادیلاک در مقایسه با اتوپایلوت تسلا عملکرد کلی بهتری داشته و در سه بخش از پنج بخش پیروز شده است. البته همانگونه که میدانید برند لوکس جنرال موتورز در مطالعه قابلیت اطمینان همین موسسه عملکرد اصلاً خوبی نداشته است.
اگرچه اتوپایلوت تسلا در دو بخش پیروز شده اما باید به نتایج ضعیف آن در سایر بخشها هم اشاره کنیم که باعث شکستش در برابر سوپرکروز شده است. امتیاز کادیلاک ۶۹ بوده که بیشتر از امتیاز ۵۷ تسلا میباشد. همچنین سیستم کوپایلوت فورد نیز امتیاز ۵۲ را کسب کرده و در رده سوم قرار گرفته است.
مدیر تست خودروهای ارتباطی و خودران کانسومر ریپورتز میگوید:
حتی با وجود تولید سیستمهای جدید توسط خودروسازان گوناگون، سوپرکروز کادیلاک همچنان در بالاترین رده قرار دارد که دلیل آن مطمئن شدن دوربین مادونقرمز از این است که چشمان راننده همچنان جاده را میبیند.
ذکر این نکته مهم است که این سیستمهای دستیار راننده فعال باعث خودران شدن کامل خودرو نمیشوند؛ اما قطعاً این سیستمها ما را آماده آیندهای متفاوت میکنند.
در ادامه رتبهبندی سیستمهای دستیار راننده فعال در سال ۲۰۲۰ را مشاهده میکنید:
رتبه | نام سیستم | امتیاز |
۱ | سوپرکروز کادیلاک | ۶۹ |
۲ | اتوپایلوت تسلا | ۵۷ |
۳ | کو پایلوت ۳۶۰ فورد | ۵۲ |
۴ | پری سنس آئودی | ۴۸ |
۵ | اسمارت سنس هیوندای و کیا | ۴۶ |
۶ | درایور اسیستنس مرسدس بنز | ۴۶ |
۷ | آی سایت سوبارو | ۴۶ |
۸ | اکتیو درایوینگ اسیستنس پرو ب ام و | ۴۴ |
۹ | اکتیو سیف پورشه | ۴۱ |
۱۰ | پایلوت اسیست ولوو | ۴۱ |
۱۱ | سنسینگ هوندا/آکورا | ۴۰ |
۱۲ | پروپایلوت اسیست نیسان/اینفینیتی | ۴۰ |
۱۳ | سیفتی سنس ۲.۰ تویوتا/لکسس | ۴۰ |
۱۴ | فولکس واگن | ۳۹ |
۱۵ | درایور کانفیدنس بیوک/شورولت | ۳۸ |
۱۶ | اینکنترل لندروور | ۳۶ |
۱۷ | آی اکتیو سنس مزدا | ۲۷ |
NAVID۰۰۹۸
۹ آبان ۱۳۹۹والا ما که هر تستی دیدیم ، همه با استرس استفاده کردن از این سیستم ، شما خودتون را بگذارید جای راننده با سیستم خودروان ، اصلاً جرئت میکنید بدون استرس بهش اعتماد کنید !
میثم
۹ آبان ۱۳۹۹رتبه تویوتا تو این زمینه هیچ تناسبی با انتظاراتی که ازش هست نداره.
RezaRs
۱۰ آبان ۱۳۹۹تویوتا مدتیه تنبل شده انگار حسش نیست
Ahmad..F12
۱۰ آبان ۱۳۹۹سطح انتظاراتت اشتباه بوده?
Ramin
۹ آبان ۱۳۹۹به نظرم جا داشتن با مجوز بگیرن برای چانگان cs 95 مدل 2020 هم تست کنن
اخه سیستم خودران سطح 2داره
نکته بعد که میدونم الان آقای just amg میاد میگه چانگان تو خوب
اینم میگم که 55 خودروی چانگان cs 55 پارسال تو گرد همایی با سیستم خودران 2 توانستن 3 کیلومتر خودشون برن البته رانننده توش بود
تو گینس هم ثبت شد به عنوان رکورد وفیلمشم تو همین سایت پدال هست
ولی فیلا تنها محصول چانگان که سیستم خودران داره چانگان cs 95 مدل 2020 است
با موتور 2 لیتری توربو و233 اسب بخار قدرت و360 نیوتون گشتاور
و 5 متر طول و2 متر عرض و1.82 متر ارتفاع و7 صندلی وقیمت نسخه فول نزدیک به 40 هزار دلار. ای کاش این مدل هم تست میکردن همه میدیدن چانگان چه جایگاهی داره
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۹ آبان ۱۳۹۹والا من که چیزی نگفتم
بعد شما زبان چینی بلدی ما بلد نیستیم….
Hadi
۹ آبان ۱۳۹۹بنازم کادیلاک و تسلا…
جایگاه کیا و هیوندا جالبه…
این سیستم های خودران جای پیشرفت زیادی دارن و قطعا در آینده بهتر میشن…
یادی هم کنیم از سیستم آخرت کروز محصولات سایپا ?
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۹ آبان ۱۳۹۹من که عاشق سوپر کروز کادیلاک شدم…
از گذشته تا حالا کادیلاک تو تکنولوژی پیشرو بوده
دیگه ماسک حرفی واسه گفتن نداره…..
(((Amin-mc20 داره بال درمیاره)))
Elmiraj
۹ آبان ۱۳۹۹نمیشه سیستمی که هدف خودران کامل را داره با سیستم هایی که نیمه خودران هستنو با هم مقایسه کرد…
کانسومر رپورتز میگوید : دلیل برتری سوپر کروز بر اتوپایلوت ، نظارت بیشتر سوپر کروز با استفاده از دوربین های مادون قرمز بر راننده هست در حالی که تسلا تنها با اعمال گشتاور دست ها بر غلبریک فرمان عملکرد راننده را در هنگام استفاده از سیستم میسنجه .
دلیلش اینه که هدف تسلا خودران کامل هست که عملا به دخالت راننده و بزودی حتی به وجود راننده
هم احتیاجی نخواهد داشت ، در مقابل سیستم رقبا به هوش کامل راننده احتیاج دارن و تنها در مسیر های شاخص و خصوصاً بزرگ راه های کم پیچ و خم و با خط کشی منظم کارایی دارن .
RezaRs
۱۰ آبان ۱۳۹۹سایبر تراک پروفته داییی
عجیبا غریبا خود ایلان ماسکم باش حال نمی کنه?
آرش وان
۹ آبان ۱۳۹۹پرچم ??آمریکایی ها?? خوب بالا رفته در این زمینه ؛ به نظر میرسه در این سالهای اخیر( ۴ ساله ی ترامپ ) ، خودروسازی آمریکا داره پسرفت های قدیم رو جبران میکنه و دوباره روی غلتک افتاده … ?
امیر
۹ آبان ۱۳۹۹سوپرکروز کادیلاک در مطالعات قبلی این مجله هم رتبه برتر رو داشته (قبل ازینکه تسلا مثل امروز برسر زبان ها باشه)
امیر
۹ آبان ۱۳۹۹دوستی که در پست سوبارو گفتن سوبارو سطحش پایینه
سوبارو شاید بی حاشیه باشه اما از نظر تکنولوژی بنظرم از تویوتا هم برتره
رتبه بندیش در این لیست برام از تمام شرکت ها جالب تر بود
دمش گرم واقعا
زیزیگولو
۹ آبان ۱۳۹۹شکی وجود نداره که ماشینای خودران یه روزی وارد خیابونا میشن ولی اگر کمپانیای سازنده و مصرف کننده ها بخان به حداکثر پتانسیلای موجود تو این رابطه دست پیدا کنن باید تغییراتی رو ساختار شهرها و این مدل ماشینا ایجاد کنن …. ماشینای خودران هنوز اول راه هستن و هنوز خیلی جای پیشرفت دارن
مهدی
۹ آبان ۱۳۹۹این بررسی فاصله تکنولوژی امریکا نشون میده اونم با چه اختلافی
i>اH
۹ آبان ۱۳۹۹سیستم سوپر کروز کادیلاک سطح 2 است و برای 320 هزار کیلومتر بزرگ راه های کانادا-امریکا قابل استفاده اما مرسدس بنز برای نیمه دوم سال اینده میلادی قول اولین خودرو با سطح 3 خودران را با مدل S کلاس جدیدش داده اونم فقط برای المان البته در این راه دایملر تنها نیست و بی ام و هم با مدل شاسی بلند inext در سال اینده قول اولین مدل سطح 3 را داده این سیستم میتونه تا سرعت 60 کیلومتر در ساعت کنترل ماشین را در اختیار بگیره تنها شرط ان این است که راننده در موقعیتی باشد که ظرف 10 ثانیه بتواند کنترل ماشین را در اختیار بگیرد- سیستم اتوپایلوت تسلا یکم فرق میکنه ایلان ماسک میخواد خودروهایش از طریق تلفن همراه کنترل بشن با ابدیت های که در نرم افزارهای خودرو انجام میشود انهم فعلا در مسیر مستقیم 12 متری و در اینده خودرو بتواند برای خود جای پارکی پیدا کند و با پیغام راننده از طریق تلفن همراه ماشین به جاییکه راننده و سرنشینهارو پیاده کرده بازگردد
حالا سیستم خودران بیشتر از اینکه برای خودروهای شخصی اهمیت داشته باشد برای خودروهای تجاری و تاکسی ها در اینده اهمیت و کارایی بیشتری دارد-سامانه های ترابری هوشمند یا ای تی اس در اینده میتوانند کمک بخش زیادی باشن
البته در اینده خودروها که هوشمند شدن در سامانه های میتوانند باهم ارتباط برقرار کنند- مثلا شما تصور کنید در اینده نه چندان دوری قبل از اینکه دو خودرو به تقاطعی برسند دو خودرو باهم ارتباط برقرار کنند از وجود هم باخبر بشن از سرعت و مسیر هم اگاهی یابند با این ویژگیها شاید تصادف و مرگ و میر به صفر برسد و خودروهای باربری و مسافری بدون راننده در جاده ها
+ا<i
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۹ آبان ۱۳۹۹جالبه
\\\||///
بهراد
۹ آبان ۱۳۹۹سوپر کروز تو خارج آمریکا عملکردش ممکنه افت داشته باشه ، ولی تسلا تقریبا تو اکثر کشور ها کارایی داره ولی تو جاده پیچ در پیچ مه آلود و تاریک که بغلش دره هست من به هیچ کودوم اطمینان نمی کنم.جاده های فرعی صاف خارج شهر که نهایتش 70 تا برم دوست دارم سیستم کروز کنترل هوشمند حواسش باشه.
ولی بازم لذت رانندگی از بین میره ، بهترین کمکی که به راننده می تونه بکنه ، وقت خواب آلودگی به راننده هشدار بده و ماشینو به پارکینگ امن منتقل کنه.
پارسا
۹ آبان ۱۳۹۹رانندگی خودرو سطح ۳ مرسدس بنز اس کلاس
اول
نامجو
۱۰ آبان ۱۳۹۹جالبه که کادیلاک جایگاه اول رو داره در حالیکه بیوک و شورولت اون آخرا سیر میکنن در حالیکه همگی متعلق به جی ام هستن
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۱۰ آبان ۱۳۹۹عه
این کره ای های یاتاقان از تویوتا بهترن که
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۱۰ آبان ۱۳۹۹ولی به نظرم برای بنز GLS350 رو آوردن برا بی ام و حداقل X6 یا X7 رو میاوردن….
البته اتوپایلوت روی ماشینا باهم فرقی نداره ولی اصلی ها بنز و بی ام و بودن…..