این روزها اخباری از ممنوعیت تردد و فروش خودروهای درونسوز از سال ۲۰۳۰ در برخی از کشورهای اروپایی منتشر کردیم. به نظر میرسد دولتمردان و قانونگذاران برای حمایت از خودروهای سبز و کم آلاینده، مصمم هستند. درعینحال هم اخباری از وفاداری برندهای ممتاز به پیشرانههای درونسوز لااقل تا یکی دو دهه آینده شنیدهایم.
ما در اینجا قصد نداریم از نظر فنی یا آلایندگی واقعی خودروها به مقایسه بپردازیم. درواقع ما میخواهیم چالش دیگری را مطرح کنیم و آن اینکه ماشینبازهای واقعی و عشاق رانندگی در آینده کدام خودروها را ترجیح خواهند داد. بهزودی با کاهش هزینه باتریها و بهبود تکنولوژی آنها شاهد این خواهیم بود که قیمت خودروهای الکتریکی در هر کلاس با خودروهای درونسوز برابر خواهد شد.
بارها در پدال و بین کاربران این بحث وجود داشته که خودروهای الکتریکی، قاتل لذت رانندگی خواهند بود. در این خودروها خبری از صدای دلنشین پیشرانه و اگزوزهای پرطنین نیست. حتی هیجان تعویض دنده نیز وجود ندارد. اما آیا همینها برای تعریف لذت رانندگی کافیست؟
در سوی مقابل طرفداران خودروهای الکتریکی هم لذت رانندگی پرشتاب و دینامیک و هندلینگ خوب را بهعنوان دلایلی برای عشق ورزیدن به این خودروها بیان میکنند. نگاهی به درگها و کلیپهای مختلف با حضور خودروهای برقی نشان از هیجان و لذت سرنشینان در هنگام شتابگیری آنها دارد هرچند این شتاب با صدای مسخره سوت موتور همراه باشد. بازخوردهای تست کنندگان از پورشه تایکان الکتریکی هم بسیار مثبت بوده و رانندگی با ان را لذتبخش ارزیابی کردهاند.
با ورود الکتریکیهای بیشتر به بازار و مخصوصاً مدلهای اسپرت ارزان، هیجان در این کلاسها نیز مضاعف خواهد شد. بله شورولت بولت و نیسان لیف لذت رانندگی اسپرت را به همراه ندارند اما در همین رده نیز بهزودی تغییراتی بنیادین را شاهد خواهیم بود.
درواقع ما چندین مقاله و مطلب را درباره کسانی که از خودروهای برقی متنفرند مطالعه و بررسی کردیم و دلایل قانعکنندهای درباره این تنفر نیافتیم. بنابراین خودروهای الکتریکی فارغ از اینکه در آینده جای خودروهای درونسوز را خواهند گرفت یا خیر، نوعی از خودروهای پیشرفتهاند که باید به آنها هم احترام گذاشت.
ماشین بازهای امروزی، دیگر اهل جعبه ابزار و دستهای روغنی نیستند. درعوض فشردن پدال گاز و در آوردن نعره موتور و به چالش کشیدن خودرو روی مرز محدودیتهای آن را لذتبخش میدانند. بااینوجود میخواهیم دیدگاههای شما را بهعنوان مخاطبانی خودروشناس بیشتر بدانیم. معیارهای شما برای لذت بردن از یک خودرو چیست؟
حسین ماشینی
۷ دی ۱۳۹۹این مقایسه منو یاد رقابت دوربین های دیجیتال و آنالوگ انداخت… اون زمان هم خیلیا میگفتن دوربین دیجیتال حس نداره و ازین حرفا ولی در نهایت آنالوگ به خاطره ها پیوست…
Mercede kaviani
۹ دی ۱۳۹۹آیا اتومبیل های هیدروژنی با موتورهای احتراق داخلی کاربردی تر و مقرون به صرفه نیستند؟
Ali
۲۱ دی ۱۳۹۹برقی