هفته نامه

تأثیر زنگ‌زدگی و پوسیدگی روی ایمنی خودروها

پرفورمنس را فراموش کنید! بزرگ‌ترین تغییر صنعت خودرو در چند دهه پیش در بحث ایمنی خودروها رخ داده است.

خودروهای جدید امن‌تر از هر زمان دیگری بوده و این موضوع خوبی است؛ اما خب همه افراد بودجه کافی برای خرید خودروهای جدید را نداشته و یا هم علاقه‌ای به این کار ندارند. خب آیا این خودروها هم به اندازه نسخه‌های جدید امنیت دارند؟ پاسخ این سؤال به میزان فرسودگی، پوسیدگی و زنگ‌زدگی خودروی موردنظر بستگی دارد.


خودروسازان زیادی همچون ولوو تلاش دارند با تکنولوژی گوناگون میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادف جاده‌ای را به کمترین حد ممکن برسانند؛ اما پس از مشاهده ویدئوی پیش رو به نظر می‌رسد سن خودروها و میزان پوسیدگی آن می‌تواند نقش مهمی در توانایی مقاومت خودرو در تصادف داشته باشد.


محققان Villaagarnas Riksforbund که یک سازمان غیرانتفاعی سوئدی است به همراه موسسه بیمه folksam تصمیم گرفته‌اند تا این تئوری را آزمایش کنند و در این آزمایش‌ها از دو خودرو کارکرده استفاده کرده‌اند.


دو خودروی یاد شده مزدا ۶ و فولکس‌واگن گلف هستند که گلف از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ تولید شده و مزدا نیز تولید سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ است. اگرچه این دو خودرو قدیمی نیستند اما خب پوسیدگی مناسبی برای انجام این تست دارند.

[دانلود ویدئو] به منظور بررسی مقاومت این خودروها در تصادفات، محققان با استفاده از استانداردهای یورو انکاپ اقدام به تست تصادف جلو و جانبی کرده‌اند. باید به این نکته اشاره کرد که محققان از استانداردهای کنونی یورو انکاپ استفاده نکرده‌اند.


هر دو ویدئو نشان می‌دهد که خودروهای زنگ زده قدیمی نمی‌توانند استانداردهای ایمنی زمان صفرکیلومتر بودن خود را پاس کنند. مزدا ۶ در مقایسه با نسخه صفر خود تغییر قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

این موسسه می‌گوید:

زمانی که مزدا در تست تصادف از جلو شرکت کرد، به گونه‌ای دفرمه شد که صندلی راننده حرکت زیادی داشت و سر آدمک تصادف نیز به ستون B برخورد نمود. برخورد سر به ستون B بسیار بد است.

این خودروی ژاپنی در زمان جدید بودن ۲۶ امتیاز را از سیستم ۵ ستاره‌ای یورو انکاپ دریافت کرده بود اما هم‌اکنون ۱۸ امتیاز را دریافت می‌کند. نکته مهم اینکه موسسه مذکور می‌گوید ریسک فوت سرنشینان مزدا ۶ کارکرده در تصادفات واقعی ۲۰ درصد بیشتر است.

اما موضوع دیگر عملکرد سورپرایز کننده گلف در تصادف است. این خودرو در مقایسه با مدل صفرکیلومتر خود تنها یک امتیاز را از دست داده است. در سیستم ۵ ستاره‌ای یورو انکاپ، گلف جدید ۳۳ امتیاز را کسب کرده بود درحالی‌که هم‌اکنون ۳۲ امتیاز کسب کرده است.


هر دو خودرو میزان زنگ‌زدگی و پوسیدگی مشابهی ندارند بنابراین اگر این پوسیدگی‌ها را در خودروی خود مشاهده کردید به سادگی از کنارش عبور نکنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که خودروهای کارکرده می‌خرید بهتر است زمانی را برای پیدا کردن پوسیدگی‌های خودرو بگذارید زیرا زندگی شما می‌تواند به آن بستگی داشته باشد…

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. فرامرز

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1597 ديدگاه)

    کیفیت ساخت گلف حرف نداره. برای فولکس کیفیت و ایمنی حرف اول و آخر رو میزنه بطوریکه طراحی ۱۵ سال پیش بعد از بیش از ۱۰ سال ساخت از نظر ایمنی هنوز از مدل های ۲۰۱۹ خیلی از برندها چیزی کم نداره

    1. MAXIMUS

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (325 ديدگاه)

      فولکس از مزدا خیلی بهتر کار کرده

  2. میثم

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    ماشینای فولکس از نزدیک خیلی خوشگلتر هستن نسبت به عکس. تو عکس خیلی ساده و بی روح دیده میشن . چند وقت پیش یه پاسات cc گذر موقت دیدم فکر کنم 2012 بود. عقبش اینقدر خوش فرم بود که واقعا لذت بردم. اما همون ماشین تو عکس به اندازه واقعیش جذابیت نداره

    1. کونیخسگ

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (5 ديدگاه)

      جاده ی معروف ابریشم خیلیا با ماشین میان و میرن من که تهرانم خیلی ماشینای خارجی دیدم که توریستا از ترکیه میان و میرن ترکمنستان
      حتی کامیونم دیدم
      محل کارم نزدیکای ولیعصره تقریبا هر هفته یکی دوتا توریست با ماشین میان
      من و همکارام فقط و فقط حسرت میخوریم
      یکی از همکارام قبلا با یکیشون حرف زده بود طرف یه ماشین گلف بیست میلیونی خریده بود و قطعات مصرفیشو عوض کرده بود و بعدم راه افتاده بود از المان تا بره چین
      عکسای ماشین و وسایلشو دیدم تا الان که الانه حسرت میخورم
      دوش سیار که دبه ی ابو رو سقف ماشین نصب کرده بودن و تو همون جاده دوش میشه گرفت و خیمه که هرجا خواستن میزنن کنار و داخل خیمه میخوابن
      عشق و حال دنیا رو میکنن

  3. کونیخسگ

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من که عاشق گلفم گرچه پرایدم ندارم
    تو تهران چندباری گلفای ۲۰۰۵ ۲۰۰۶ دیدم واقعا زیبان توشونم جاداره
    یه بار تو جاده چالوس یه گلف ابی قشنگ دیدم شبیه همین عکس اول بودش که مدلای ۲۰۰۵ حیف که بازار خودرو دست یه عده مافیاست و فقط یه مدل و یه رنگ خاص وارد میشه
    فولکس گل یه مدل برزیلی بود که تو ایرانم مونتاژ میشد واقعا از نظر کیفیت حرف نداره هرکی داشته راضی بوده
    یکی از اشناهامونم یه اپل کورسای جیگری داشت که تا همین چند وقت پیش کار میکرد که فروختش ولی کناره هاش زنگ زده بود این اواخر
    من یه گلفت قرمز بخوام باید کجا برم؟

    1. M3csl

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (126 ديدگاه)

      گلف قرمز میخوای برو خلیج فارس دوست من،،
      شنیدی ک جدیدا حق استفاده و صیادی خلیج فارس رو مسئولان دلسوز و با شرف دادن ب چینیا،،،در واقع چون ارث پدرشون بوده ندادن بلکه فروختن ب چینیا(اجاره دادن)،،، تا امروزم چندتا صیاد ایرانی بیچاره رو همین چینیا بخاطر صید ماهی با اسلحه کشتن،،،احتمالا خلیج فارس از خون اون عزیزان هنوز سرخ و داغداره،،،
      بنابراین گلف قرمز میخوای برو جنوب…… هموطن.

  4. MAXIMUS

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (325 ديدگاه)

    ماشینای فولکس واگن از لحاظ سخت جونی و دوام چیزی کم از تویوتا ندارند … حتی همین فولکس های گُل که جزو مدل های رده پایین فولکس هستند بسیار خوش ساخت و خوش کار اند … یکی از دوستای من از این گلف های قدیمی مدل حداقل۲۵ سال پیش سوار میشه و اصلا عادت به تعویض دنده در دور کمتر از ۴۵۰۰ نداره !!! و عاشق به لرز انداختن ماشینه … پیچ ها و میدون ها رو با حداکثر سرعت رد می‌کنه… هر جایی هم که بتونه میره تا وقتی که زیر ماشین به زمین گیر کنه !!
    چند ماه پیش گلف رو گذاشت نمایشگاه ۲۵ میلیون داد و ۲۰۷ برداشت … گلف چون قطعاتشون کم یابه اصلا فروش نمیرن و رو دستش باد کرده بود ، به دلیل همین تعویض دنده های دیر و فشار آوردن به موتور ، ۲۰۷ آب روغن قاطی کرد !!! رفت پسش داد به نمایندگی و با ۳ میلیون ضرر و همون گلف قدیمی دوباره برگشت جای اولش !!!!!

    کف ماشین رو چند وقت پیش نگاه می‌کردم اصلا زنگ زدگی قابل توجهی نداشت … تو پارکینگ جایی که ۳ ساله ماشین رو پارک می‌کنه اثرحتی یک قطره روغن هم دیده نمیشه ! هنوز هم از تمام ماشین های زیر70 میلیون کیفیت سواری بهتری داره و تکان ها یا سر و صدا های بی مورد وجود نداره

  5. mehdi

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی از سایتای داخلی چند سال پیشا یه مقاله نوشته بود در این باره که ماشینای بنز و بی ام و برای پاس کردن شرائط دولت سوئد مجبور بودن ماشیناشون رو یه لایه ضد زنگ بپاشن تا اجازه فروش داشته باشه
    گفته بودن تو سوئد به جز ولوو و ساب اکثر ماشینا خیلی زود زنگ میزنن
    برا همینه ولوو ماشیناشو با یه فلز مخصوص میسازه که مقاومه
    فولکس ماشینای خوبی میسازن مخصوصا گلف که همیشه پرفروشترینا بوده
    ما که دستمون نمیرسه موتور بخریم ولی اگه بین یه گلف ۲۵ ساله و یه سمند سال گیر کردن حتما گلف میخرم
    گل رو سوار شدم واقعا عالیه
    این گلفای تو تهران سال چندن؟ فکر کنم شخصی وارد کردن

  6. عارف

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (54 ديدگاه)

    عجیبه دوستان به جای اینکه به اصل مقاله دقت کنن دارن در مورد برند و ماشین مورد علاقه شون حرف می زنن.
    موضوع مهم مقاله و تحقیق این هست که ماشین های کارکرده به خاطر پوسیدگی و زنگ زدگی ساختاری و تنش های طولانی مدت شاسی، در تصادفات حداقل 20 درصد آسیب بیشتری نسبت به خودروی نو می بینن. این موضوع برای ما ایرانی ها که ناچاریم خیلی ماشین های با کارکرد بالای 10 سال رو سوار بشیم مهم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا