در طول سالیان گذشته تستهای تصادف پیشرفتهای زیادی داشتهاند. از آنجایی که خودروسازان، قانونگذاران و شرکتهای بیمه چگونگی وقوع انواع تصادفات خودرویی را بررسی کردهاند بنابراین تلاشهای زیادی برای ایمنتر شدن خودروها صورت گرفته است. یکی از سختترین تستهای تصادفی که اخیراً اجباری شده تست تصادف اورلپ کوچک از طرف سرنشین است. این تست برای شبیهسازی برخورد یکطرف خودرو با مانع یا خودرو طراحی شده و تنها بخش کوچکی از جلوی خودرو را تحت تأثیر قرار میدهد.
موسسه بیمه ایمنی بزرگراه آمریکا IIHS در جدیدترین برنامه خود اقدام به انجام این تست روی مینی ونهای مطرح بازار شامل کرایسلر پاسیفیکا ۲۰۱۸، هوندا اودیسه ۲۰۱۸ و تویوتا سی نا ۲۰۱۸ کرده تا ببیند که عملکرد این سه خودرو چگونه است. محصولات کرایسلر و هوندا این تست را پاس کردهاند اما سی نا عملکرد خوبی نداشته و رتبهبندی ضعیف را برای استحکام ساختاری دریافت کرده است.
تویوتا در سال ۲۰۱۵ اقدام به اصلاح ساختار این مینی ون کرد تا میزان محافظت سمت راننده در تصادفات بهبود یابد؛ اما این خودروساز ژاپنی همین اصلاحات را برای طرف سرنشین اعمال نکرد. تفاوت بین دو بخش راننده و سرنشین در این تست کاملاً مشهود است زیرا میزان نفوذ به طرف سرنشین بسیار بیشتر میباشد.
مدیر ارشد موسسه IIHS میگوید:
نفوذ ساختار مچاله شده سی نا به داخل باعث آسیب پاهای آدمک تست شده است. در یک تصادف واقعی احتمالاً سرنشین سمت راست خودرو با آسیبهای جدی در بخش پایینی پاها مواجه خواهد شد.
پاسیفیکا هم با نفوذ ساختاری روبرو بوده و امتیاز مرزی را به دست آورده است. البته حسگرهای آدمک تست نشان میدهد که ریسک جراحت در این خودرو پایین بوده است. زمانی که کرایسلر اقدام به معرفی پاسیفیکا کرد آن را با ساختار ارتقا یافته در هر دو طرف سرنشین و راننده عرضه کرد تا در تست تصادف اورلپ کوچک جلو عملکرد خوبی داشته باشد.
هر دو خودروی اودیسه و پاسیفیکا امتیاز Top Safety Pick را به دست آوردهاند. آنچه که آنها را از کسب بالاترین امتیاز یعنی پلاس باز داشته عملکرد چراغهای جلو بوده است. هیچکدام از این دو خودرو در بخش چراغها امتیاز خوب را کسب نکردهاند.
منبع: iihs
میثم
۲۷ مرداد ۱۳۹۷.
خیلی کلاس جذابیه. میدونم که ماشین بازا اصلا خوششون نمیاد، ولی واقعا کلاس کاربردییه.
ماشینای هر روزه هستن برای همه جور کاری. فقط اگه یه مدل آفرودش رو هم میساختن دو دف و مثل زانتیا ارتفاعش قابل تنظیم بود دیگه عالی میشد.
تجربه ون سواری رو دارم خیلی خیلی تو سفر جذابه. فقط سر پیچها باید مراقب باشی مثل سواری نیست. البته ونهای جدید قطعا هندلینگ بالاتری دارن. ولی تو سفر خیلی از سدان باحالتره.
فورد
۲۷ مرداد ۱۳۹۷من خودم ماشین بازم اما ون ها رو هم دوست دارم چون از سفر لذت میبرم یه ده دوازده نفر ارازل بندازی توش بری سفر