پیکاپ ها با تاریخ آمریکا درهم آمیختهاند. هنری فورد به عنوان سازنده اولین پیکاپ تراک دنیا ساخته میشود و در واقع واژه پیکاپ به نوعی اختراع او بوده است. خودرویی که او در سال ۱۹۱۷ با این نام عرضه کرد مدل TT بود که تنها ۶۰۰ دلار قیمت داشت (بهای معادل امروزی آن ۱۱۶۰۰ دلار است).
پیکاپ ها از آن زمان تاکنون تغییرات بسیار زیادی داشتهاند که البته این تغییرات ضرورتاً راه خوبی را طی نکرده است.
اساس و بنیاد پیکاپ فورد بسیار ساده بود. او خواهان خودرویی سرسخت بود که حملونقل آسان را برای کشاورزان فراهم کند؛ اما با خودروی یاد شده همچنین باید میشد در روزهای تعطیل به تفریح نیز رفت. هدف تولید چنین خودرویی به حد کافی ساده به نظر میرسد، پیشرانه در جلو، دو صندلی در وسط و بدنه پیکاپ در بخش عقب. پس از گذشت حدود یک قرن ایده تولید پیکاپها بسیار تغییر کرده است.
فورد سری F همانگونه که همه میدانیم پرفروشترین خودروی آمریکا بوده و مدتهای مدیدی است که این عنوان را در اختیار دارد؛ و زمانی که شما خطوطی موازی از اولین پیکاپ دنیا تا به جدیدترین ساخته فورد میکشید نتیجه واضحی را خواهید دید. یک پیشرانه در وسط بوده و دو تا ۶ صندلی در میانه خودرو نصب شده و یک محفظه بار کوچک یا بزرگ در بخش عقبی وجود دارد. تا زمانی که یک پیکاپ روی کاربردی بودن تمرکز داشته باشد شکست دادن آن کاری سخت خواهد بود.
زمانی که در حال رشد بودیم یکی از همسایههای ما دارای فرونتیر کینگ کب قدیمی بود که واقعاً خودروی بسیار سادهای محسوب میشد. این خودرو دارای دو صندلی در جلو و صندلیهای کوچک تاشو بود. گیربکس نیز از نوع ۵ سرعته دستی بود. زمانی که به سیستم چهار چرخ محرک نیاز داشته باشید اهرم کوچکتر را فشار داده و تمامی چرخها نیروی پیشرانه را دریافت میکنند. به همین سادگی!
اما درباره پیکاپ های مدرن نمیتوان واژه ساده را بکار برد. جی ام سی سیرا و سیرا دنالی ۲۰۱۹ اخیراً معرفی شدهاند و مدل دومی را میتوان با محفظه بار عجیب فیبر کربنی سفارش داد. به نظر نمیرسد که جنرال موتورز میزان ساده بودن پیکاپ ها در سالیان نه چندان دور را فراموش کرده باشد.
رم ۱۵۰۰ جدید بهصورت استاندارد دارای صفحه لمسی ۵ اینچی با ارتباط بلوتوث و دستورات صوتی میباشد. چه تجهیزات دیگری بهصورت استاندارد وجود دارند؟ ورودی بدون کلید، قفلبرقی دربها و شیشههای برقی. اگرچه وجود این تجهیزات شاید خبر خوبی باشد اما درست همانند تجهیزات غیرضروری به نظر میرسند که احتمال از کار افتادن آنها در آینده وجود دارد.
قوای محرکه نیز به طرز باورنکردنیای پیچیده شدهاند. جدیدترین نسلهای فورد F-150 و شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ دارای گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک هستند. اگرچه خودروسازان همچنان پیشرانههای تنفس طبیعی را ارائه میکنند اما اکثر پیشرانهها هماکنون دارای توربو و حتی سیستمهای هیبریدی ملایم هستند. همه اینها بسیار پیچیده هستند.
بدترین موضوع درباره پیکاپ های مدرن امروزی قیمت آنهاست. قیمت جدیدترین و بهترین مدلهای پیکاپ هنوز منتشر نشده اما تمامی مدلهای سالهای قبلی سه دیترویتی بزرگ آمریکا در حدود ۳۰ هزار دلار بوده است. البته این قیمت برای نسخههای پایه و اصطلاحاً لخت بوده است. پیدا کردن پیکاپی با این قیمت در نمایندگیها سخت است زیرا زمانی که نمایندگی میداند یک پیکاپ را با قیمت ۱۰۰ هزار دلاری میتواند بفروشد نمونههای ارزانتر زیادی را سفارش نخواهد داد.
پیکاپ ها روزبهروز پیچیدهتر و گرانتر شدهاند؛ بنابراین زمانی که بلومبرگ میگوید بازار پیکاپ ها در طول سالیان گذشته بینظمتر شده و فروش آن در ماه فوریه افت داشته نمیتوانیم بگوییم واقعاً سورپرایز شدهایم. مردم نمیتوانند دیگر پیکاپ های ساده و ارزان را بخرند زیرا ایده پیکاپ تراک ساده دیگر وجود ندارد. مشکل در آینده بدتر هم خواهد شد زیرا پیکاپها هوشمندتر، سبکتر و حتی تواناتر خواهند شد.
به همین دلیل است که مشتریان به دنبال صرف هزینه برای خرید تویوتا تاکوماهای کم کارکرد با صندلیهای پارچهای، گیربکس دستی و پیشرانهای بیدردسر و ساده هستند.
شاید ما در فرونتیر ساده همسایه خیلی راحت نباشیم اما خب این خودرو کار را خود را به خوبی انجام میدهد و هرگز قلب و جیب ما را به لرزه نمیاندازد. زمانی که پدرمان قصد خرید یک پیکاپ را داشت و یکی از ارزانترین نسخههای فرونتیر را انتخاب کرد دیگر تعجب نکردیم!
پیکاپ های مدرن هماکنون میتوانند قایقهای لوکس را کشیده و راحتی زیادی داشته باشند. زمانه تغییر کرده و منتظر هیچکس هم نمیماند اما آرزو میکنیم پیکاپها دوباره به زمان گذشته بازگشته و خودروهایی ساده و ارزان باشند…
منبع: carscoops
charger
۲۹ اسفند ۱۳۹۶پیکاپ ساده میخوای فقط ایران البته فقط سادس ارزون نیست
charger
۲۹ اسفند ۱۳۹۶پیکاپ ساده میخوای فقط ایران
البته فقط سادس ارزون نیست نسبت به سادگیش
( حضرت نیسان گاوی رو عرض میکنم )
F۲۲RAPTOR
۲۹ اسفند ۱۳۹۶مدرن
بازار هم اریسانه
هر قسمتی مال یه ماشیه دیگه:
(شتر کبک گراز)
بهراد
۱ فروردین ۱۳۹۷جلوش که پرشیاست
از بغل که ۴۰۵
داشبورد هم هیوندایی
دیفرانسیل هم (پیکان)Rd
موتورشم پیکان انژکتور
آخرشم مارک سمند(ایرانخررو)
ماشین از بغل شبیه موشکه، جلو ارتفاع پایین
به عقباش که میرسی یهو اوج میگیره
فک کنم تو بخش طراحی و ماسبندی ایرانخررو یه دستگاه مخلوط کن بزرگ گذاشتن، همه چیرو میریزن توش یه مارک اسب هم میزنن تنگش
آخرشم میشه وانت دو تیکه
F۲۲RAPTOR
۲۹ اسفند ۱۳۹۶هر کی خواهان تراک ساده و بی در دسر هست
باید سراغ مید سایزها بره
کلو رادو
رنجر
توکاما
هایلوکس
ناوارا
الاسکان
ترایتون
دی مکس
مزدا بی تی ۵۰
ونوم اف ۵
۲۹ اسفند ۱۳۹۶هر چقدر پول بدی آش میخوری این متن رو چه حسابی نوشته شده بود نمیدونم
فرامرز
۱ فروردین ۱۳۹۷خیلی از مجلات خودرویی آمریکایی هم به این موضوع اشاره کردن که پیکاپ تراک ها به صورت سنتی خودروهای ارزونی بودن که امروزه با اضافه شدن یه سری آپشن غیرضروری دارن گرون میشن. البته باید توجه کرد که بازار هدف این تراک ها هم تغییر کرده و الآن لزوما همه مشتری ها کشاورز یا امداد خودرو نیستن و خیلی ها برای مصارف شخصی تراک میخرن و اون رو به خودروهای سواری ترجیح میدن
ونوم اف ۵
۲۹ اسفند ۱۳۹۶باید نویسنده این متن رو با پیکان وانت برد تا علاوه بر لذت از صندلی پارچه ای از انواع کمر درد و پادرد هم لذت ببره تازه موتورش هم ساده هست و هر دست به اچاری ازش سر در میاره
ایمان
۲۹ اسفند ۱۳۹۶پیکاپ ها با تاریخ آمریکا درهم آمیختهاند ؛ هنری فورد به عنوان سازنده اولین پیکاپ تراک دنیا ساخته میشود و در واقع واژه پیکاپ به نوعی اختراع او بوده است .
فورد سردمدار پیکاپ های دنیا ????
samurai
۲۹ اسفند ۱۳۹۶تاکوما رو نگا چشمک میزنه میگه بیا بریم کوه :)))
Navajo
۲۹ اسفند ۱۳۹۶یه قسمت از TFL truck بود که با کشاورز ها مصاحبه داشتن. جالب بود خیلی از وانتا قدیمی بودن . چون کار رو به بهترین و ساده ترین راه ممکن انجام میدادن و هیچ دردسری هم نداشتن. وقتی به مقوله کاربرد نگاه میندازیم استفاده از اون همه اپشن غیر ضروری که قیمت و هزینه نگهداری رو بالا میبرن و به قول همین متن از کار میفتن غیر منطقی بنظر میاد.
اون مزرعه دار ها که کابرد براشون مهم بود با یه رم دهه 80 و f250 مدل 2000 کارشون انجام میشد.
یه نمونه دیگه. همونطور که تو این متن گفته شده بود از یه وانت واقعی انتظار میره که جون سخت باشه. یکی از قسمت های تاپ گر امریکا بود که با وانت هاشون به آلاسکا رفته بودن و این یه شورلت پیر بود که به مقصد رسید نه اون رم جوون با سیستم های پیچیده.
این الکتریکی سازی هم دیگه شورشو در اورده ها …
شاهین
۱ فروردین ۱۳۹۷چ کاریه خب مگه مجبورن پیکاپ گرون و لوکس مثل سیرا بخرن؟!!!
مجبورشون نکردن که
بعدشم اینا همش واس مصرف کننده دارن ایده میدن
الان مثلا فورد اف150 رپتور 51 هزار دلاره با اون همه سیستم و زیربندی خوب و موتور قوی و … بنظرم خیلی کمه واس این قیمت. دیگه از رپتور بهتر نداریم که توی پیکاپ ها؟! پرفورمنسشم خوبه توی آفرود
اصن اینا میتونن کمتر از 50هزارتا بدن رنجر بخرن به قول خودشون ساده باشه یکم
البته شرکت سازنده هم میتونه مثلا ی فورد اف150 کاملا ساده بده دقیقا مثل همین شرکتای داخلی خودمون ی شیشه بالابر برقی رو حذف کنن و یا اینکه پخش کننده صوتی تصویری براش نزارن. مردم ساده میخوان دیگه واس چشونه اینا!!!!!!!!
سپنتا
۳ فروردین ۱۳۹۷نویسنده کم لطفی داشته؟ باید ایشون تشریف بیارند کشور ما تا از باکلاسترین و باکیفیترین پیکاپهای دنیا دیدن کنه مثل آش شعله قلم کار آریس یا پیکاپی که از نظر تکنولوژی و زیبایی و بخصوص امنیت جانی دیگر در همه جای دنیا منسوخه ولی این افتخار و شعور ما هست که همچنان با تدبیر آن را میسازیم . همه .ها .همه خانم و آقایان به احترام این اسم برخیزید نیسان آبی گاوی وانت . تولید ملی افتخار ما . تشویق
رسول
۴ فروردین ۱۳۹۷ماشین ساده میخواین بیاین فورد اف 151سایپا ببرین کل پیکاپ های دنیا رو میکشه تازه دکمه پروازم داره?????