هفته نامه

گرایش شدید جوانان برای تیونینگ خودروها!

معمولاً به جوانان به چشم تنبل‌هایی نگاه می‌شود که خودروی پدر را سوار شده و هرگونه بلایی هم سر آن می‌آورند! اما نسل آینده چگونه خواهد بود؟


مطالعه‌ی جدیدی که توسط SEMA انجام شده نشان می‌دهد طرفداران خودرویی زیادی بین افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله وجود داشته و حدود یک‌سوم آنها مالک خودرو هستند و بنا به سلیقه‌ی خود آنها را تیون می‌کنند. اگرچه به سادگی می‌توان این آمار و ارقام را نادیده گرفت اما در مطالعه آمده که این دسته از جوانان ۷.۲ میلیارد دلار پول را صرف خرید وسایل جانبی و تیون خودروهای خود در سال ۲۰۱۷ کرده‌اند. این مبلغ کاملاً هنگفت می‌باشد.


اگرچه تعداد جوانانی که گواهینامه رانندگی دارند از ۷۷ درصد سال ۱۹۹۸ به ۶۸ درصد در سال جاری کاهش یافته اما رانندگان جوان هنوز هم محتمل‌ترین گزینه برای اصلاح و ارتقای خودروی خود هستند. بدون هرگونه تعجب، میزان تیونینگ خودروها و همچنین میزان مبلغ صرف شده برای این کار با افزایش سن مالک بالاتر می‌رود. بالاترین سن میزان صرف سرمایه برای ارتقای خودرو ۲۳ سال بوده و ۳۲ درصد افراد در این سن خودروی خود را ارتقا می‌دهند.

اکثر جوانان بین ۱۰۱ تا ۵۰۰ دلار را صرف شخصی‌سازی و خرید لوازم جانبی برای خودروی خود در سال قبل کرده‌اند. ۶۸ درصد افراد مرد بوده‌اند درحالی‌که ۳۲ درصد باقی مانده نیز زن هستند.


اکثر جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله روی رینگ‌ها و لاستیک‌های جدید تمرکز می‌کنند. پس از آن نیز انجام تغییرات در بدنه و بخش‌های شیمیایی همچون روغن‌موتور خاص از جمله محبوب‌ترین تغییرات خودرویی هستند. ارتقای کابین و تغییر چراغ‌ها نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از جمله محبوب‌ترین تغییرات انفرادی خودرو بین جوانان می‌توان به دودی کردن شیشه‌ها، خرید کف‌پوش‌ها و لاستیک‌های چهارفصل اشاره کرد. دیگر موارد نیز شامل لنت‌های ترمز جدید، باتری‌های بهتر و ورودی‌های هوای خنک هستند.

اما بیشترین خودروهایی که توسط جوانان تغییر پیدا می‌کنند از نوع اسپورت، کوچک و پیکاپ ها هستند. اکثر افرادی که خودروی خود را ارتقا می‌دهند گفته‌اند این کار را به خاطر اینکه فکر می‌کنند خودرو ظاهر بهتری پیدا می‌کند انجام داده‌اند. آنها همچنین گفته‌اند مردم نیز از دیدن آن خودرو لذت می‌برند. البته ۲۲ درصد افراد اذعان کرده‌اند احتمالاً مردم اهمیتی به تغییرات صورت گرفته در خودرویشان نمی‌دهند.

واضح است که اینترنت نقش پررنگی در تحت تأثیر قرار دادن جوانان بازی می‌کند و حدود ۳۲ درصد افراد گفته‌اند بحث‌های آنلاین روی انتخاب لوازم جانبی آنها تأثیر داشته است. ۱۷ درصد جوانان نیز شبکه‌های اجتماعی را دلیل تیونینگ خودروی خود دانسته‌اند.


اما روش‌های سنتی هم همچنان جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهند اما تنها ۱۵ درصد آنها از رویدادهای خودرویی الهام گرفته‌اند و این آمار درباره مجلات تنها ۱۰ درصد است. یکی از جالب‌ترین نکات اینکه تنها ۱۰ درصد جوانان در بحث ارتقای خودروی خود از فیلم‌ها الهام گرفته‌اند بنابراین به نظر می‌رسد تأثیر فیلم سریع و خشن روی جوانان کم شده است.


دیگر یافته‌ی سورپرایز کننده‌ی این مطالعه بیشترین فرد تأثیرگذار روی این دسته از جوانان است. ایلان ماسک حتی در بین ۵ نفر اول قرار نداشته و اکثر افراد دانیکا پاتریک را تاثیرگذارترین فرد دانسته‌اند. پس از او دیل ایرهارد جونیور، دیل ایر هارد، جف گوردون و جی لنو قرار دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    تیونینگ جونهای ایرانی هم نهایتا به یه هدرز و ریمپ ایسیو ختم میشه

    1. Behnam

      ۳ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (156 ديدگاه)

      داداش جونای ایرانی چیو تیونینگ کنند؟

      1. (Ali (Chevy nova

        ۳ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (7385 ديدگاه)

        داتسون جان
        داداش بازم اىنجا با تمام محدودىت ها ماشىن بازها کارهاى مىکنن خارق العاده
        نمونش هم کىوان جهان فخر بود با ماشىنش تو درگ

        1. mahdy

          ۳ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (2371 ديدگاه)
      2. Abbas lsx/ltx

        ۳ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (189 ديدگاه)

        ماشین های دهه نودی
        مثه میتسو لنسر،گالانت
        هوندا سیویک ،التیما،کریسیدا
        شورلت کامارو،بیوک
        بی ام و E36 یا حتی E30 و…

        1. (Ali (Chevy nova

          ۳ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (7385 ديدگاه)

          عباس
          بىوک سفىده رو تو درگ تهران فىلمهاش رو دىدى؟؟
          موتورش 350 تىون شده هست و تو مسابقات همىشه برنده بوده
          رو کاپوتش نوشته 350 Chevy small block
          صاحبش فکر کنم ىه اسکاى لارک کوپه طلاى رنگ هم داره
          کلا ادم بشدت حرفه اى و با علمى هستش

    2. Abbas lsx/ltx

      ۳ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (189 ديدگاه)

      داتسون جان درسته خیلی محدودیت داریم
      ولی با این حال بازم اشخاصی هستن دست به تیون استیج بالا میزنن

      1. (Ali (Chevy nova

        ۳ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (7385 ديدگاه)

        عباس راست مىگه
        نمونش افرادى نظىره سامان خنجرى و کىوان جهان فخر و…… هستن که تو مسابقات با ماشىنهاشون غوغا کردن

        1. Abbas lsx/ltx

          ۳ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (189 ديدگاه)

          علی فک کنم بیوکه اقای سوان غریبی رو میگی
          تا اونجایی که میدونم میخواست 454 سواپ کنه براش

        2. (Ali (Chevy nova

          ۳ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (7385 ديدگاه)

          عباس جان عضوم اونجا
          خبر هىولاى موپار رو اونجا خوندم
          سوان مىگفت تا حالا چند بار با اون بىوکه گىربکس خورد کرده از بس موتورش قوىه

    3. مزدا

      ۴ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2097 ديدگاه)

      آقا با این گرونی چیو تیونینگ کنیم!!هزینه تیونینگ از خود ماشین بیشتر میشه.
      من جووون نمیتونه یه سیستم متوسط رو ماشین بندازم
      خوایش بدبختی داریما

    4. Just bentley continental

      ۴ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (563 ديدگاه)

      نمونه ماشینای تیون شده تو ایران
      هیولای درگ بی ام دبلیو e36 محسن فر همند با موتور ده سیلندر m5 و تویین توربو با قدرت نزدیک ۱۲۵۰ اسب بخار.
      شورلت مونزا ۱۰۰۰ اسبی و داتسون ۸۰۰ اسب بخاری سامان خنجری.
      می تسو بیشی لنسر اوولوشن ۸۱۰ اسبی برنارد عیوضی.
      و ماشینای دیگه ای هم هستن که اسم صاحبشونو نمی دونم
      یه نیسان التیمیا ۱۰۰۰ اسبی هست .
      لنسرای تا خرتناق تیون شده
      206 های موتور ارسی و توربو.
      یکی از تیونر های خوبی هم که میشناسم تهران تون اپ تو سه راه طالقانیهقابل توجه دوستان ماشین باز.

    5. نوید جهرمی

      ۵ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      خب تقصیری نداریم ما. اینجا تیونینگ معنی نمیده. جوونی که هشتش گرو نهشه چی اضاف میاره که بخواد خرج ماشینش کنه؟ این به کنار.
      وقتی یه قانون بی معنی لعنتی گذاشتن که هر نوع تغییر که خودرو را از حالت کارخونه ای خارج کنه ممنوعه یعنی تیونینگ کشک.
      اینجا برای ماشین بازا و ماشین دوستا جهنمه. کم کم داره برای زندگی جهنم میشه. مگه پووول داشته باشی و هیچی برات مهم نباشه.

  2. Omid

    ۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2173 ديدگاه)

    تیونینگ کلا خیلی حال میده حتی بعضی وقتا از خود رانندگی هم بیشتر حال میده

  3. mahdy

    ۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    انقدر بدم از تیونرای ماشینای عکس اول و سوم میاد که نگو
    بابا اگه اینجوری دوس داری برو دفتر نقاشی بخر این ماشینه لامصب

  4. آرین

    ۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (94 ديدگاه)

    خدایا پولشو برسون ما هم این کارا رو دوست داریم

  5. alireza

    ۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (25 ديدگاه)

    تو ایران واقعا کار تیونینگ سخت شده ماشینی که تیون شده و تراکم بالایی داره بنزین سوپر نیاز داره که حتی تو این مملکت بنزین سوپر هم به سختی گیر میاد در نتیجه ماشین با بنزین اشغال ناک میزنه و پیستون میشکنه و موتور به فنا میره

  6. Mopar or No Car

    ۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    تیونینگی ارزش داره که صاحب ماشین اطلاعات فنی داشته باشه و خودش دست به آچار باشه نه این بچه پولدارایی که فقط بلدن پول خرج کنن و یه لامپ ماشین هم نمیتونن عوض کنن.

  7. MjM

    ۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (740 ديدگاه)

    عشق ماشین بودن و ماشین بازی و تیونینگ مثل یه چاهه که هرچی(پول) بریزی توش بازم پر نمیشه!

  8. john

    ۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (215 ديدگاه)

    میشه گفت این مملکت جهنم عاشقان اتومبیل و تیونینگ هست

    1. Sajjad

      ۴ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1868 ديدگاه)

      اینجا کلن جهنمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا