مطابق خبری جدید حذف سرعتگیرها، محدودیتهای سرعت متغیر، افزایش مناطق no idling و تراکم ایستگاههای شارژ میتواند باعث کاهش آلایندگی شود.
موسسه ملی سلامتی و سرپرستی (NICE) دستورالعملهایی را برای برنامه ریزان شهری و مجلس و به منظور شروع رانندگی نرم و پرهیز از شتاب گیری و ترمز ناگهانی که عامل افزایش آلایندهها است را منتشر کرده است.
کارشناسان باور دارند که با الزام رانندهها به کاهش تغییرات سرعت (افزایش یا کاهش ناگهانی) آلایندگی بسیار کاهش مییابد و همینالان ترافیک خودروها در مناطق شهری باعث بیش از ۶۴ درصد آلودگی هوا تخمین زده میشود. آلودگی هوا و تأثیرات آن بر سلامتی در سال هزینهای بالغ بر ۱۸.۶ میلیارد پوند را بر دوش کشور انگلستان میگذارند.
یک جایگزین پیشنهاد شده برای سرعتگیرها در این مطالعه معرفی مناطقی با حداکثر سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت است درحالیکه محدودیت سرعت متغیر ۸۰ کیلومتر در ساعت نیز به منظور ایجاد ترافیک روان در بزرگراههای متراکم میتواند اعمال شود.
شهرهای پرتراکم همچنین میتوانند در مناطقی که آلودگی بالایی دارند جایگاههای شارژ بیشتر و مناطق no idling را ایجاد کنند. در مناطق یاد شده که اکثراً در اطراف مدارس به چشم میخورند افراد هنگامی که از خودروی خود استفاده نمیکنند و یا منتظر فردی هستند باید پیشرانهی خودرو را خاموش کنند. والدین دانش آموزان نیز در هنگام سوار و پیاده کردن فرزندان خود باید پیشرانهی خودرو را خاموش نمایند.
پرفسور مارک بیکر از مسئولان NICE میگوید:
مقابله با آلودگی هوا یکی از تعهدات مهم ماست. پیشنویس دستورالعمل یک بازطراحی از سبک کار و زندگی در شهرها را به دست میدهد. زمانی که این دستورالعمل نهایی شود، توصیههای آن تضمین خواهد کرد که همهی افرادی که قدرت ایجاد تغییر را دارند میتوانند در راه خود ثابتقدم و استوار باشند.
دیگر پیشنهادهای این موسسه دربردارندهی روزهای بدون خودرو برای برخی مناطق، ساخت خانههایی با اتاقهای نشیمن پشت و دور از جادهها و… است.
سخنگوی شرکت RAC از این دستورالعمل حمایت کرده و میافزاید:
درحالیکه در این مرحله تنها با یک پیشنویس مواجه هستیم اما موارد باارزش زیادی در این دستورالعمل وجود دارند که در بحث بهبود کیفیت هوا باید مورد توجه قرار گیرند. برنامه ریزان شهری در بحث مکانیابی و توسعهی زیرساختهای حیاتی و بهبود کیفیت هوا باید قدرت و مانور بیشتری داشته باشند.
منبع: autoexpress
Daniel
۱۴ آذر ۱۳۹۵دروغ میگن اصلا هوا و آلودگی مد نظرشون نیست :)
میخوان لافراری و مک لارن و لامبو از این قبیل خودروها بخرن مسئولینشون و هدیه بدن به آقازاده هاشون که شبا بیان تو خیابون با دوست بووووووووووووقاشون دور دور کنن و به ریش هموطناشون بخندن ( بعضی کشورها که فرقون توش 41 میلیون هست وضع که اینجوریه. حالا اسم نمیبرم که کسی نفهمه)
این خارجا هم فک کنم از مسئولین اون کشور فرقون سازه یادگرفتن.
Daniel
۱۴ آذر ۱۳۹۵آخه میدونید تو اون کشور فرقون(فرغون) سازه واسه اینکه جواب دندان شکنی به کشور کفار بدن، ماشیناشون و همچنین ماشین های مونتاژ دیگر شرکت ها در اون کشور رو تحریم کردن (چون میدونید دیگه اون ماشین های مونتاژ گرگ هستن در لباس گوسفند) تا انشاا… ضربه بزرگی بر پیکره اقتصادی اون کشور وارد کنن و مردمشو در گرسنگی و مضیقه قرار بدن.
انشاا… خداوند مسئولین آن کشور فرقون(فرغون) ساز رو حفظ کنه :)
Ehsan
۱۴ آذر ۱۳۹۵طلایی بود کامنت?
1wp.ir
۱۴ آذر ۱۳۹۵توی ایران فکر نکنم جواب بده مخصوصا بااین عوارض طبیعی و غیر طبیعی جاده ها
ASA
۱۴ آذر ۱۳۹۵دست انداز ندیدن اینا
اینا خو هیچی نیست
ما تو ایران وسط خیابونامون تپه داریم!
Daniel
۱۴ آذر ۱۳۹۵کاش تپه میزاشتن
واس ما که خندق حفر میکنن و حواسمون نباشه سکندری میخوریم و با کله میریم تو خندق.4تا شوت زدن به چال اسکندرون شبهای برره… .
رادین
۱۴ آذر ۱۳۹۵متاسفانه این سرعت گیرا خیلی مشکل ساز هستن.
برای آمبولانسها و برای ماشین آتش نشانی و …
از طرفی هم واقعا فرهنگ آروم روندن و رعایت حق عابر پیاده رو نداریم (البته عابر پیاده هم فرهنگ رعایت حق خودرو رو نداره)
طرفای کردستان و شهرهای مرزی تو جاده سرعت گیر گذاشتن با 206 ارتفاع استاندارد که 4 سرنشین داره زیر ماشین میخوره!!!
hamid3x
۱۴ آذر ۱۳۹۵شهرما قزوین هر صد یا دویست متر یه سرعتگیر ساندویچی گذاشتن یعنی با دنده سنگینم از روش رد شی عقب ماشین انگار از هوا میخوره رو زمین تالاپی،تاز ه جلو مدارس که پیست موتور کراس درست میکنن حس افرودم میده،خلاصه
علی
۱۵ آذر ۱۳۹۵من خیلی با سرعت گیر مخالفم
باید همشونو از بین ببرن
جریمه هارو باید خیلی سنگین کرد
محمد زمانلو
۱۵ آذر ۱۳۹۵چون تو بعضی جاها خود سرعت گیرهای خیابونا از کل همون خیابون صاف و هموارترند.
سورنا
۱۵ آذر ۱۳۹۵€با نصب یک سرعت گیر میدونید چه هزینه هایی به مالک خودرو و کل هزینه های شهری تحمیل میشه؟ از ساییدگی لنت ماشین و افزایش آزبست موجود در هوا و کاهش عمر جلوبندی و تحمیل هزینه های تعویض آن بر مالک خودرو و تصادفهای گاه و بیگاهی که همه ی ما در پشت این سرعت گیرها شاهد بودیم و در نهایتم افراد بی غم و بی توجهی که با تمام سرعت ممکن از روی اونها رد میشن و عملا به ریش بقیه که متوقف شدن میخندن و بماند که واسه ساخت و تعمیر یه سرعت گیر یه پروژه تعریف میشه و مزایده و در نهایت پورسانت و فسادو هزینه های چندین میلیونی که از جیب مردم بیچاره پرداخت میشه. به نظرتون اینجا حق الناس ضایع نمیشه؟؟؟؟؟
سورنا
۱۵ آذر ۱۳۹۵با نصب یک سرعت گیر میدونید چه هزینه هایی به مالک خودرو و کل هزینه های شهری تحمیل میشه؟ از ساییدگی لنت ماشین و افزایش آزبست موجود در هوا و کاهش عمر جلوبندی و تحمیل هزینه های تعویض آن بر مالک خودرو و تصادفهای گاه و بیگاهی که همه ی ما در پشت این سرعت گیذها شاهد بودیم و در نهایتم افراد بی غم و بی توجهی که با تمام سرعت ممکن از روی اونها رد میشن و عملا به ریش بقیه که متوقف شدن میخندن و بماند که واسه ساخت و تعمیر یه سرعت گیر یه پروژه تعریف میشه و مزایده و در نهایت پورسانت و فسادو هزینه های چندین میلیونی که از جیب مردم بیچاره پرداخت میشه. به نظرتون اینجا حق الناس ضایع نمیشه؟؟؟؟؟
فرهاد
۱۵ آذر ۱۳۹۵راه حل این معضلات سرعت گیر مسطح هوشمند هست