علاقهی بی حد و مرز آمریکاییها به کراس اوورها، شاسیبلندها و پیکاپ ها عواقب بسیار بدی داشته ولی ما درباره تأثیرات زیستمحیطی اینگونه خودروها صحبت نمیکنیم بلکه ایمنی آنها را بررسی خواهیم کرد.
بنا به نتایج بررسیهای صورت گرفته توسط دیترویت فری پرس و USA تودی نتورک، احتمال اینکه عابر پیاده در برخورد با یک شاسیبلند جان خود را از دست دهد سه برابر بیشتر از زمان تصادف با یک خودروی سواری میباشد. مقامات دولتی ظاهراً این موضوع را سالهاست که میدانند اما کار زیادی برای کاهش آمار مرگومیر یا انتشار عمومی این خطر انجام ندادهاند.
تعداد مرگومیر عابران پیاده در آمریکا از سال ۲۰۰۹ تاکنون ۴۶ درصد افزایش یافته و گفته میشود شاسی بلندها اکثراً مسئول این افزایش تلفات هستند. این نتایج واقعاً خطرناک هستند به گونهای که تنها در سال ۲۰۱۶ حدود ۶ هزار عابر پیاده در برخورد با خودروها جان خود را از دست دادهاند.
بدون هیچگونه تعجبی اکثر تلفات در شهرهای بزرگ رخ دادهاند. در میان شهرهایی با حداقل ۲۰۰ هزار نفر جمعیت این دیترویت است که بیشترین تلفات عابران پیاده با نرخ ۳۵.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را به خود اختصاص داده است. از دیگر شهرهای بزرگ دیگر آمریکایی که آمار تلفات عابران پیاده زیادی دارند میتوان به نیوارک، میامی، تامپا، سنت لوئیس و فونیکس اشاره کرد.
البته همهی تقصیرها به گردن شاسی بلندها نیست زیرا بسیاری از عابران پیاده که جان خود را از دست دادهاند یا بهیکباره جلوی خودروها سبز شدهاند یا اینکه تحت تأثیر الکل بودهاند. گوشیهای هوشمند نیز در میان فاکتورهای مؤثر به چشم میخورند و البته آمار مربوط به آن سال به سال بیشتر هم میشود.
اگرچه برخی فاکتورها در تصادف عابران پیاده دخیل هستند اما ارتباط تلفات عابران با کراس اوورها و شاسی بلندها کاملاً واضح است. شک و تردیدهایی درباره آمار دقیق وجود دارد اما دیترویت فری پرس می گوید بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ شاهد افزایش ۶۹ درصدی تلفات عابران پیاده و شاسی بلندها بودهایم.
موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی نیز در سال ۲۰۱۵ به این رابطه اشاره کرده و گفته است:
حدود یکسوم از عابرانی که زخمی شدهاند توسط یک شاسیبلند یا پیکاپ زیر گرفته شدهاند و این ارتباطی مستقیم با آمار ناوگان شاسی بلندها و پیکاپ ها در آمریکا را نشان میدهد. البته شاسی بلندها و پیکاپ ها حدود ۴۰ درصد تلفات عابران پیاده را تشکیل میدهند که این امر پیشنهاد میکند شاید جراحت افراد در برخورد با این دسته از خودروها شدیدتر باشد.
در این خبر آمده که تحلیل ۱۲ مطالعه مختلف نشان میدهد زمانی که فردی با یک شاسیبلند یا پیکاپ برخورد کند احتمال مرگ او ۲ تا ۳ برابر بیشتر خواهد بود. این امر باعث شده NHTSA رتبهبندی جدیدی را که شامل ایمنی عابر پیاده نیز میباشد را در نظر بگیرد.
این رتبهبندی جدید مدلهای سال ۲۰۱۹ را تحت تأثیر قرار میدهد اما هنوز عملیاتی نشده است. NHTSA دلیل تأخیر این کار را اعلام نکرده اما ظاهراً برخی خودروسازان با این رتبهبندی جدید مخالفت کردهاند.
البته همهی خبرها منفی نیستند زیرا تعدادی از خودروسازان سیستمهای کمکراننده پیشرفتهای را ارائه میکنند که میتواند به پیشگیری یا کاهش صدمات برخورد با عابران پیاده کمک کند. این سیستمها شامل مواردی همچون هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار میباشند.
احسان
۱۳ تیر ۱۳۹۷واقعا اینطوره متاسفانه آره
احسان
۱۳ تیر ۱۳۹۷واقعا اینطوره متاسفانه
احسان
۱۳ تیر ۱۳۹۷اساس کار کراس اورها اینچنین است
aston martin
۱۳ تیر ۱۳۹۷دولت ها اونجا مثل اینجا نیستن که وقتی مخزن سی ان جی میترکه نهایتا راه حلشون خارج شدن سرنشینان حین سوختگیری باشه
قطعا در آینده تمهیداتی رو اجباری میکنن تا شاسی بلند ها هم تست های سخت برخورد عابر رو رعایت کنن
علي
۱۴ تیر ۱۳۹۷من فکر می کنم این عامل جرم و سرعت ماشین می باشد ،
یعنی vxm=p یعنی اگر یک قطار با سرعت 20 km به آدم بزنه
قطعا طرف خواهد مرد ، زیرا جرم قطار بسیار زیادتر می باشد .
AK_007
۱۴ تیر ۱۳۹۷بیشتر اینجا شکل و دفع ضربه مهمتره
emad1990
۱۴ تیر ۱۳۹۷تو مقاله راجع به همه چی صحبت شد الا تیتر مقاله
اصلا اشاره نشد این خطرات چیه و اصلا به چه دلیل تلفات ۲ ۳برابره
Sajjad
۱۴ تیر ۱۳۹۷شاسی بلند ها حتی برای خودروهای دیگر هم مشکل سازن
چون موقع تصادف شاسیشون سوار بر ماشین های کوچیک تر میشه
در کل سر و ته حرف من اینه، نباید اس یو وی های افرودر رو با هرنامی مثل کراس اورر وارد خیابان میکردند و میذاشتن شاسی بلند برای افرود باقی بمونه و برای جاده سدان رو نگه میداشتن
mohammad FM 480
۱۴ تیر ۱۳۹۷کراس اوور ها معمولا اونقدر هم بلند نیستن که سوار سدان ها بشن .اون حالت بنظرم مختص suv های فول و کامیون هاست بجز موارد نادر
Sajjad
۱۵ تیر ۱۳۹۷منظورم هیولاهایی مثل بلیزر بود
دیگه اکثرا هاچبک به حساب میان