هفته نامه

آیا در عصر طلایی “مهندسیِ نشان” قرار داریم؟

مهندسیِ نشان کلمه‌ای نه چندان جالب در صنعت خودروست زیرا خودروسازان را از ایده‌های جذاب دور می‌کند.


احتمالاً جنرال موتورز بهترین مثال برای این کار است زیرا تعداد زیادی از خودروهای مهندسی نشان شده را در سال‌های اخیر تولید کرده است. اگرچه تولید نسخه‌های خاص خودروهای شورولت و جی ام سی غیرعادی نیست اما پلتفرم GMT360 این خودروساز در چندین خودرو از جمله بیوک رینیر، شورولت تریل بلیزر، جی ام سی انووی، اولدزموبیل براوادا، ایسوزو ایسندر و ساب ۹-7X بکار رفته بود.


از آن زمان تاکنون خودروهای مشابهی با نشان‌های متفاوت تولید شده‌اند. اگرچه فورد و جنرال موتورز بیش از همه به خاطر این کار شناخته می‌شوند اما خب این پدیده در اکثر صنعت خودرو دیده می‌شود.

یکی از بارزترین مثال‌های اخیر به نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۹ و معرفی تویوتا سوپرا GR 2020 مربوط می‌شود. این خودرو اساساً نسخه‌ی ریبج شده‌ی ب‌ام‌و Z4 است اما خب از استایل ظاهری و کابین متفاوتی سود می‌برد. علیرغم دارا بودن برخی ویژگی‌های مهندسی تویوتا، قطعات کلیدی سوپرای جدید از ب‌ام‌و گفته شده که بارزترین آن پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۴۹۴ نیوتون متر می‌باشد. البته سوپرا و Z4 تنها یکی از مثال‌های مهندسی نشان هستند زیرا مزدا و فیات هم این کار را انجام داده‌اند. برخلاف سوپرا، فیات ۱۲۴ اسپایدر از پیشرانه‌ی مزدا MX-5 استفاده نمی‌کند و دارای پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوی ۱۶۰ اسبی می‌باشد. از طرف دیگر مزدا MX-5 را داریم که پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری آن خروجی ۱۸۱ اسب بخاری دارد.


دیگر مثال این وضعیت اینفینیتی QX30 است. علیرغم اینکه خودروی یاد شده جذاب‌تر و لوکس‌تر از مرسدس GLA بوده اما فروش آن یک‌سوم مرسدس بوده است. این خودرو جای خود را به مدلی جدید با مهندسی اینفینیتی خواهد داد.


یکی از شاخص‌ترین مثال‌های مهندسی نشان سوبارو BRZ و تویوتا ۸۶ است. هر دو خودرو واقعاً خوب هستند اما تفاوت‌های بسیار کمی دارند. البته فروش هر دو خودرو بالا نبوده و سال قبل ۴۱۳۳ دستگاه از تویوتا ۸۶ و تعداد ۳۸۳۴ دستگاه از سوبارو BRZ در آمریکا فروخته شده‌اند.

اگرچه اکثر خودروهای یاد شده از نوع کوپه و کانورتیبل هستند اما انتظار داریم در آینده خودروهای بیشتری از این نوع روش استفاده کنند چراکه اتحاد بین فورد و فولکس‌واگن باعث خواهد شد پیکاپ ها و ون‌های مشترک زیادی تولید شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    نه بابا
    هروز بهتر از دیروز
    فردا بهتر از امروز

    به نظر من ، بعد از فرو ریختن دیوار برلین و یا شاید هم بعد از اِتمام جنگ جهانی دوم ، عصر طلایی شروع شد و هروز تا اطلاع ثانوی ادامه داره و نمیشه گفت در بهترین حالت عصر طلایی جهان ایستاده ، چون تکنولوژی روزانه بهتر و بهتر میشه .

    1. مزدا

      ۲۹ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2097 ديدگاه)

      عصر طلایی در هر کجا هم باشه تو ایران نیست هر روز بدتر از دیروز میشه .خدایش تا یه جنسی تموم میشه میرم همون جنس که جدیدش اومده رو بگیرم میبینم قیمتش افزایش پیدا کرده.
      زبان از بیان بدبختی عاجز هس

  2. Mohammad

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    به شخصه فکر نمیکنم دو محصول z4 و سوپرا در بازار امریکا فروش بالایی رو تجربه کنن
    شما با پول این ماشین ها انتخاب های قدرتمند تری دارید
    از جمله محبوب ترین کوپه های دنیا سه رقیب همیشگی
    کامارو . موستانگ . چلنجر
    واقعیت هم همینو نشون میده
    اصلا کوپه با قیمت معقول ساختن انگار فقط از امریکایی ها برمیاد

    1. Mohammad

      ۲۹ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1443 ديدگاه)

      اما یه چیز دیگه
      چه معنی داره
      در یه کوپه اسپورت کوچیک از موتور بزرگ شش سیلندر خطی استفاده کنی چون هم جای بزرگی میگیره هم وزن زیادی داره هم تعادل ماشین به هم میزنه و برای جبران همه اینا باید از هزینه زیاد بزاری تا ماشین تازه رقیب بشه واسه رقبا
      مثال : مزدا mx5 جوری موتور نصب شده و نزدیک به کابین که بهترین هندلینگ رو در ماشین های موتور جولو ایجاد میکنه
      تویوتا چرا از نیسان انجین نگرفت نمیدونم

      1. M

        ۲۹ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        توروخدا بیا یه بار برای همیشه این لج مسخره رو با المانیا به خصوص بی ام و تموم کن
        بابا بچه بازیم حدی داره
        خب انجین گرفته که گرفته اصن همه مهندسین و کارشناسای تویوتا اشتباه کردن شما داری درست میگی خوبه ؟
        انجینای بی ام و در حد انجین موتور وسپا راضی ای ؟
        خدا شاهده اگه موتور آمریکایی بود میگفت موتور بزرگ ترش باعث لذت بخش تر شدن رانندگی میشه ! چند بار همین حرفو زده الان میاد میگه هندلینگ!

        1. Mohammad

          ۲۹ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (1443 ديدگاه)

          انجین بزرگ در بدن بزرگ
          اخه الان تو کدوم قرن نزندگی میکنیم که موتور خطی شش سیلندر بخوای بزاری رو‌ماشین اسپورت

  3. Khosrow

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    ادما رو بازی ندین ..

  4. بهنام

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (492 ديدگاه)

    Mohamad. چرا تویوتا از نیسان انجین نگرفت؟ لوتوس چندین ساله که از انجین 3.5 لیتری تویوتا استفاده میکنه. تویوتا انقد موتور داره که میتونست برای سوپرا استفاده کنه ولی حتمأ دلیل خاصی داشته که ترجیح داده از موتور ب ام و استفاده کنه.

  5. Abbas

    ۳۰ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    تویوتا با این عظمت،بیکار نشسته که فقط ما براش تصمیم بگیریم از چه موتور و پلت فرمی استفاده کنه ?

  6. مهران

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (108 ديدگاه)

    تیتر گزارش رو که دیدم مشتاقانه رفتم که بخونمش . اما عملا تو ذوقم خورد …انگار هیچ مطلب خاصی نبود. و چقدر حیف….البته شاید از اقای احمدزاده همیشه چیزای خوبی خونده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا