تاکنون طی دو قسمت به معرفی خودروهای سال اروپا از سال ۱۹۶۴ پرداختهایم. در قسمت قبلی تا سال ۲۰۰۱ پیش آمدیم و حالا امروز در سومین و آخرین قسمت از این سری مطالب به معرفی خودروهای سال اروپا از سال ۲۰۰۲ تا امسال یعنی ۲۰۱۸ پرداخته و این سری مطالب را به پایان میرسانیم.
خودروی سال ۲۰۰۲ اروپا
پژو ۳۰۷
پژو در سال ۲۰۰۱ هاچبک کامپکت جدید ۳۰۷ را معرفی نمود که توجهات زیادی را به خود جلب کرد و بنابراین تعجبی نداشت که بهعنوان خودروی سال ۲۰۰۲ اروپا انتخاب گردد. پسازاین هاچبک فرانسوی هم به ترتیب رنو لاگونا و فیات استیلو در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
خودروی سال ۲۰۰۳ اروپا
رنو مگان
آغاز قرن و بیست و یکم دوران خوبی برای برندهای فرانسوی و ایتالیایی بود بهنحویکه در سال ۲۰۰۳ هم عنوان خودروی سال اروپا به یک خودروی فرانسوی یعنی رنو مگان رسید. در آن سال مزدا ۶ و سیتروئن C3 هم در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
خودروی سال ۲۰۰۴ اروپا
فیات پاندا
فیات پاندا در سال ۲۰۰۴ جا در پای اسلاف پرافتخار خود گذاشته و موفق به دریافت جایزهٔ خودروی سال اروپا شد. این هاچبک کوچک ایتالیایی با شکست رقبای قدرتمند مزدا ۳ و فولکسواگن گلف که به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتند به پیروزی رسید.
خودروی سال ۲۰۰۵ اروپا
تویوتا پریوس
در سال ۲۰۰۱ تویوتا پریوس فاصلهٔ خود تا پیروزی در رقابت خودروی سال اروپا را کاهش داده و خود را به جایگاه سوم رساند اما در سال ۲۰۰۵ نهایتاً توانست به مقام نخست این رقابتها دست پیدا کند. در پس پریوس هم سیتروئن C4 و فورد فوکوس قرار گرفتند.
خودروی سال ۲۰۰۶ اروپا
رنو کلیو
آخرین پیروزی رنو در رقابتهای خودروی سال در سال ۲۰۰۶ با مدل کلیو به دست آمد. کلیو با اختلافی جزئی نسبت به فولکسواگن پاسات که در جایگاه دوم قرار گرفت و آلفارومئو ۱۵۹ که مقام سوم را به خود اختصاص داد، به این پیروزی دست پیدا کرد.
خودروی سال ۲۰۰۷ اروپا
فورد S-Max
در سال ۲۰۰۷ بار دیگر یک امپیوی بهعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. این خودرو فورد S-Max بود که با ۲۳۵ امتیاز و اختلافی جزئی به پیروزی رسید درحالیکه اوپل کورسا با ۲۳۳ امتیاز در جایگاه دوم و سیتروئن C4 پیکاسو با ۲۲۲ امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفتند.
خودروی سال ۲۰۰۸ اروپا
فیات ۵۰۰
سرانجام پیروزیهای فیات در رقابت خودروی سال اروپا در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید و این شرکت آخرین پیروزی خود در این رقابتها را با مدل ۵۰۰ به دست آورد. رقبای اصلی فیات در این سال مزدا ۲ و فورد موندئو بودند که به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتند.
خودروی سال ۲۰۰۹ اروپا
اوپل اینسیگنیا
اوپل در سال ۲۰۰۹ با سدان اینسیگنیا برای سومین بار در رقابت خودروی سال اروپا به پیروزی دست پیدا کرد؛ اما اینسیگنیا با اختلاف تنها یک امتیاز نسبت خودروی دوم یعنی فورد فییستا این جایزه را از آن خود کرد درحالیکه رتبهٔ سوم هم به فولکسواگن گلف رسید.
خودروی سال ۲۰۱۰ اروپا
فولکسواگن پولو
در سال ۲۰۱۰ یعنی هشت سال پس از پیروزی گلف در رقابت خودروی سال، دومین پیروزی فولکسواگن این بار با مدل کوچکتر پولو در این رقابت به ثبت رسید. در جایگاههای دوم و سوم نیز به ترتیب تویوتا IQ و اوپل آسترا قرار گرفتند.
خودروی سال ۲۰۱۱ اروپا
نیسان لیف
نیسان لیف اولین خودروی الکتریکی بود که توانست بهعنوان خودروی سال اروپا دست پیدا کند. این ماشین در سال ۲۰۱۱ به این جایزه رسید درحالیکه در رتبههای بعدی هم به ترتیب خودروهای آلفارومئو جولیتا و اوپل مریوا قرار گرفتند.
خودروی سال ۲۰۱۲ اروپا
شورلت ولت/اوپل آمپرا
پس از خودرویی تمام الکتریکی، یک سال بعد یک خودروی پلاگینهیبریدی عنوان خودروی سال اروپا را کسب نمود. این ماشین اوپل آمپرا بود که در اصل نسخهٔ ریبج شدهٔ شورلت ولت محسوب میشد و بهعنوان خودروی سال ۲۰۱۲ اروپا در جایگاهی بالاتر از فولکسواگن آپ و فورد فوکوس قرار گرفت.
خودروی سال ۲۰۱۳ اروپا
فولکسواگن گلف
در سال ۲۰۱۳ نسل هفتم فولکسواگن گلف با بیش از ۲۰۰ امتیاز اختلاف قاطعانه در جایگاه نخست رقابت خودروی سال اروپا قرار گرفت. بعدازاین هاچبک آلمانی هم خودروهای تویوتا GT86/سوبارو BRZ و ولوو V40 به ترتیب رتبههای دوم و سوم را از آن خود کردند.
پژو ۳۰۸
فینالیستهای رقابت خودروی سال ۲۰۱۴ اروپا را تقریباً خودروهای الکتریکی تشکیل داده بودند اما بااینحال از میان آنها پژو ۳۰۸ توانست به پیروزی دست پیدا کند درحالیکه رتبههای دوم و سوم به ترتیب به دو خودروی الکتریکی یعنی بامو i3 و تسلا مدل S رسید.
فولکسواگن پاسات
در دههٔ دوم قرن بیست و یکم فولکسواگن عقبماندگی خود در کسب عنوان خودروی سال اروپا را جبران کرد بهگونهای که پس از مدلهای پولو و گلف حالا در سال ۲۰۱۵ پاسات هم موفق به دریافت این جایزه شد. در رتبههای بعدی نیز به ترتیب سیتروئن C4 کاکتوس و مرسدس بنز C کلاس قرار گرفتند.
خودروی سال ۲۰۱۶ اروپا
اوپل آسترا
موفقیتهای اوپل و در رأس آن جنرال موتورز در رقابت خودروی سال اروپا همچنان ادامه داشت بهنحویکه چهار سال پس از پیروزی اوپل آمپرا در این رقابت در سال ۲۰۱۶ اوپل آسترا هم جایزهٔ خودروی سال اروپا را کسب نمود. رتبههای دوم و سوم این سال هم به ولوو XC90 و مزدا MX-5 رسید.
پژو ۳۰۰۸
در سال ۲۰۱۷ آلفارومئو جولیا با کسب ۲۹۶ امتیاز فاصلهٔ کمی تا رسیدن بهعنوان خودروی سال اروپا داشت اما نهایتاً این پژو ۳۰۰۸ بود که با کسب ۳۱۹ امتیاز در جایگاه نخست قرار گرفت. مرسدس بنز E کلاس هم با ۱۹۷ امتیاز به مقام سوم بسنده کرد.
ولوو XC40
و نهایتاً به آخرین رقابت خودروی سال اروپا رسیدیم که در آن ولوو توانست برای اولین بار به پیروزی دست پیدا کند. سازندهٔ سوئدی برای کراساوور XC40 خود به این عنوان دست یافت درحالیکه بعد از آنهم خودروهای سئات ایبیزا و بامو سری ۵ قرار گرفتند.
پایان
معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول
معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت دوم
منبع: Motor1
محمد
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷رنو مگان که تو سال ۲۰۱۸ هنوز خودروی سال اینجا هست
و شاید تا سال ۲۰۲۸ نیز…
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷چی میگی داداچ؟ما هنوز دارم وانت پیکان تولید میکنیم!!!
Baggio
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷این ۳ قسمت جزو بهترین مقالات سایت پدال بودن
Archi KHAN
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷خیلی عالی بود …
سپاس
علی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ایول به پژو همه جا پرچمش بالاس
از بس که خودرو هاش استانداردند
اصلن همین 405 رو با چینی های زیر 100تا مقایسه کنید به حرفم میرسید.
Saman
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷جرمی پدر کشتگی عجیبی با فیات پاندای بدبخت داشت و به نوعی پاندا رو جوجه اردک زشت ماشینها میدونست :-)
یوسف
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷جالبه اوپل در یک دهه اخیر سه بار عنوان خودروی سال اروپا رو کسب کرده و خودروهای متنوع و جذاب زیادی روانه بازار کرده ولی با این حال سالیان ساله که ضرر میده، شاید رقبای اوپل زیادی خوبن و شایدم پیشنهادهای فروش جذابی ارائه نمیده.
سید علیرضا
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷.
ملاک های خودرو سال اروپا چیه ؟؟
من که از هیچ کدومشون خوشم نیومد
علیرضا
۱ خرداد ۱۳۹۷معیارهای زیادی داره…نه فقط تو بحث ماشین بلکه رکود اقتصادی، و هزینه های نفتی و نرخ بنزین و میزان آلایندگی تاثیر زیادی تو این مبحث دارن …برای مثال تو بحران نفتی اوایل قرن20 ماشین های با مصرف بهینه ملاک انتخاب بودن
فرهاد كرمستجی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷چیزی که متوجه شدم اینه که لوکس سازا رتبه اول نداشتن، شاید یکی از فاکتوراشون مثلا در دسترس بودن یا ارزش پرداخت بالا باشه. یه ولوو فقط بودد تو این اواخر.
Mohammad
۱ خرداد ۱۳۹۷باز که نه بی ام و بود نه بنز حضور داشت . اخه چرا???
سروش
۱ خرداد ۱۳۹۷عالی بود فقط انتخاب شده های فیات رو نمیتونم هضم کنم
مهدی
۱ آبان ۱۳۹۸به نظرم پژو بهترین و جذابترین خودروهای شهری رو میسازه حتی بالاتر از آلمانی ها
ارش
۱ آبان ۱۳۹۸دلم برای فیات بیچاره میسوزه یه موقعی چه کمپانی خوبی بوده ؟??
Alllii
۵ آبان ۱۳۹۸الان هم هست اولن تو ایران نیست دلیل بر بد بودن کمپانی میشه ،بعد الان تمام تمرکزش روی زیر مجموعه هاش،مثل الفا،فراری،چیپ،دوج هست
ایلیا
۲ شهریور ۱۳۹۹فقط رنو دمش گرم