زمانی که شما گسترش خودروهای کلاس میانی آسیایی را تحسین میکنید، هزینههای مالکیت خودرویی بنزینی سر به فلک خواهد کشید و آلایندگیها نیز به شدت افزایش خواهند یافت؛ اما نباید از حرکت به سوی خودروهای الکتریکی غافل شد…
در طی چند سال آینده خودروهای الکتریکی برای بسیاری از ما تبدیل به واقعیتی اجتنابناپذیر خواهند شد و پس از آن “بهمن” شروع خواهد شد. شاید در ۲۰ سال آینده بسیاری از ما رانندهی یک خودروی الکتریکی باشیم. اما برای بسیاری از ماهایی که نگران محیطزیست هستیم، انتظار نداریم که برخی از رهبران آمریکا از گرم شدن کرهی زمین جلوگیری کنند.
زمانی که بازارهای آسیایی در نهایت به لبهی پرتگاه برسند و ناگهان فروش خودروهای کلاس میانی گسترش یابد، همهچیز عوض خواهد شد. همانگونه که در سالهای پس از جنگ برای بازارهای اروپا و آمریکا اتفاق افتاد، اقتصادها رشد کرد و مردم پولدارتر شدند. آنها اقدام به خرید خودروها و خانههای بزرگتر کردند.
همین موضوع در حال رخ دادن در قارهی آسیا است. ما قبلاً دربارهی گرم شدن سریع کرهی زمین هشدار داده و نگران بودهایم بنابراین گسترش بیمهابای خودروهای جدید، پایه، ارزان و پرمصرف و ناکارآمد در کشورهایی با جمعیتهای چندین میلیونی باب میل هیچکس نیست. این موضوع تنها یک منطقه خاص را تحت تأثیر قرار نمیدهد. اگر اتمسفر کره زمین آسیب ببیند، همهی ما آسیب خواهیم دید.
غول نفتی بریتیش پترولیوم این هفته تخمین زد که تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۳۵ هنوز هم رشد خواهد داشت. این موضوع تنها به تسلا و آمریکا منحصر نیست. این یک حقیقت است که ۲ میلیارد نفر که اکثرشان در آسیا زندگی میکنند در حال ورود به طبقهی متوسط (از نظر درآمدی) بوده و میتوانند اولین خودروی خود را بخرند و همین امر تقاضا برای نفت را ادامهدار میکند. اینها را اسپنسر دیل اقتصاددان ارشد BP میگوید.
اما اوضاع بدتر هم خواهد شد. در حقیقت این کمپانی انتظار دارد تقاضا برای نفت تا ۱۰ سال بعد به حداکثر خود نرسد. طبیعتاً صلح سبز خشمگین است. چرا بریتیش پترولیوم باید اینگونه واقعبین باشد؟ درحالیکه میتواند بجای آن کورکورانه اصرار داشته باشد که ما در آینده نیسان لیفهای بیشتری خواهیم خرید.
بههرحال حقیقت این است که سوای تغییرات جهانی، قاره آسیا در حال شروع سوزاندن میزان سوختی است که مصرف آمریکاییها در برابر آن ناچیز به شمار میآید؛ اما چیزی که همهی ما به آن نیاز داریم خنثی کردن اثرات این کار تا حد امکان است. سرمایهگذاری در تکنولوژیهای پاکتر، انرژیهای تجدید پذیر و خودروهای بدون آلایندگی چیزی است که باید رخ دهد. ما باید به این کار سرعت ببخشیم.
اشتباه نکنید. ما نمیخواهیم که استفاده از پیشرانههای احتراق داخلی ممنوع شود یا اینکه مالیاتهای اضافی به آنها تحمیل شود؛ اما بهطور معقول باید سوزاندن مقادیر زیاد سوختی را که به کره زمین آسیب وارد میکنند را متوقف کنیم. استفادهی کمتر از خودروی ۸ سیلندر ضرری که ندارد، اینطور نیست؟ استفاده از خودرویی پلاگین هیبرید در طول هفته و لذت بردن آخر هفته با یک خودروی دیگر ایدهی بهتری است.
برخی مردم میگویند رشد قاره آسیا باعث میشود فعالیتهای زیستمحیطی غرب بیفایده شود اما همین رشد باعث میشود که ما گرم شدن زمین را جدیتر بگیریم تا مصرف اضافی سوخت در شرق را خنثی کنیم. پس باید استفاده از خودروهای الکتریکی را جدیتر بگیریم. شاید بتوانیم سیارهی خودمان را برای آیندگان حفظ کنیم…
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۵من همیشه حدسم این بود که خودروهای الکتریکی حاکم اصلی خودروهای اینده نیستن و همین پیشرانه های درون سوز با حداقل الایندگی و مصرف سوخت تعیین کننده اند.
مثلا خودروی بنزینی با 700 اسب بخار قدرت زیر 2 لیتر در 100 کیلومتر مصرف سوخت داشته باشه
حالا با سیاست های کشورها و خودرو سازی ها انگار حدسم اشتباه بوده
ASTON MARTIN
۱۶ بهمن ۱۳۹۵نرخ رشد جمعیت تو کشورای شرقی بی داد میکنه برا همینه که اسیا داره به مشکل میخوره اینقدر
شرقی ها نمیدونم چه علاقه ای به افزایش جمعیت و بچه داری دارن
نمونش مملکت خودمون از پس همین هشتاد میلیون بر نمیاد بد میگن ظرفیت بالای 100 میلیون جمعیتو داره! حرفای صد من یه غاز
KPH
۱۶ بهمن ۱۳۹۵.
بعنوان یک شرقی (!!!!) ،استون جان خودم انشاالله میخوام 7/8 تا بچه داشته باشم!!!! بچه داری خیلی خوبه
شاهین
۱۶ بهمن ۱۳۹۵سلام
نظر من به عنوان یه متاهل اینه: تا زمانی که انسان به اون حد از توانایی (هم مالی و هم غیرمالی) برای حمایت از بچه نرسیده،بچه دار شدن خیانت به آینده همون بچه اس.
خیلیارو میبینم که هر روز تو خونه شون دعواس. بچه به پدر میگه تو عرضه نداشتی چرا منو به دنیا اوردی. باباهه میگه تورو می خواستم چیکار! و…
ASTON MARTIN
۱۷ بهمن ۱۳۹۵khp جان ماشالله! رژیم غذاییتو تغییر بده گرمی کمتر بخور .. هندی ای مگه
شاهین دقیقا حرف دل منو زدی
Man
۱۶ بهمن ۱۳۹۵من برای کشورم متاسف هستم بخاطر اینکه بزرگترین مخترع های خودرو برقی دنیا تو ایران هستند و ایران حتی یه خودرو برقی تولید انبوه نداره. فکر کنم همگی جناب جمشید آرین رو میشناسید. مسئله ایران نبود دانش فنی نیست مسئله اینه که عده ای صاحب زر و زور منافعشون به خطر میفته .نمیزارن که خودرو برقی تولید بشه . یادتون میاد شرکت پژو سیترون ایران خودرو رو تهدید به افشای بعضی اطلاعات کرد بعدش ایران خودرو رفت دوباره با پژو قرارداد بست
Bavaria
۱۶ بهمن ۱۳۹۵افشا هم میکرد،آب از آب تکون نمیخورد
حمیدرضا
۱۶ بهمن ۱۳۹۵من خیلی موافق نیستم تنها بخشی که در اسیا داره ثروتمند تر میشه بخشی از خاورمیانه هست که عمدتا تجارت نفت میکنه باقی کشورهای اسیایی خصوصا چین به شدت مصرف سوخت رو کنترل میکنن حتی هندی ها هم هنوز مردم خیلی ثروتندی نیستن درسته مصرف سوخت بیشتر شده ولی اسیایی ها خیلی هم مقصر نیستن
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۶ بهمن ۱۳۹۵سلام
امیدوارم بحث سوخت های پاک به سرعت راه بیافته.
وگرنه خشک سالی و قحطی ، با بی رحمی همیشگی خودش جمعیت انسان ها رو کاهش خواهد داد.