سام کاویانی: بحث مربوط به قیمت یک دستگاه خودروی پراید صفر کیلومتر و البته دیگر خودروهای نو ایرانی در بازار کشور همسایه عراق، گهگداری بهعنوان موضوعی جذاب در رسانهها و میان دوستداران خودرو مطرح میشود. در این میان، بسیاری از افراد ارقامی را ذکر میکنند که به نظر پایه و اساس چندان درستی ندارد و حتی گاهی اوقات سخت اغراقآمیز و خیالی جلوه میکند. ارقامی چون ۲۵۰۰ و حتی ۹۰۰ دلار!!
بهراستی یک دستگاه پراید صفر کیلومتر و دیگر خودروهای وطنی، در دیار همسایهمان عراق به چه ارقامی به فروش میرسند و چه اعدادی را درباره آنها میتوان درست و موجه دانست؟ به نظر ما فعلاً یکی از شیوههای ممکن، رجوع به سایتهای خرید و فروش خودرو در این کشور است. یکی از این سایتها هم «iraqsale» نام دارد که در آن آگهی فروش انواع و اقسام خودروهای صفر و دست دوم اعم از ایرانی، کرهای و چینی و آمریکایی و… در معرض دید عموم گذاشته شده است. در این سایت، قیمت یک دستگاه پراید ۱۳۱ سدان سفید رنگ و نیز صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ با ارقام متفاوتی از ۵,۹۰۰ تا ۶,۵۰۰ ذکر شده است. اختلاف قیمت ۶۰۰ دلاری هم مربوط به سطح تجهیزات رفاهی به کار رفته میباشد.
با نگاهی به چکلیست ضمیمه آگهی فروش انواع پراید در همین سایت میبینید که پراید ۶,۵۰۰ دلاری با تجهیزاتی همچون دوربین، سنسورهای پارک، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD/DVD در بازار عراق عرضه میشود، درحالیکه نسخه ساده یا ۵,۹۰۰ دلاری آن فاقد چنین تجهیزاتی است. البته این قیمت برای خودروی «بدون پلاک» ذکر شده است و نسخههای دارای پلاک پراید دارای قیمتهای بالاتری (تقریبا ۴ هزار دلار) هستند، حتی اگر مدل آنها چند سالی نیز پایینتر باشد.
در این میان، قیمت پرایدهای زرد رنگی که دارای پلاک تاکسی هستند بهمراتب بالاتر است؛ مثلاً در همین سایت یک دستگاه پراید ۱۳۱ صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۵ که پلاک آن برای «تاکسی بغداد» است معادل ۱۱,۰۰۰ دلار قیمتگذاری شده و یا نسخه دستدومی از پراید ۱۳۱ مدل ۲۰۱۱ با ۱۳۷,۰۰۰ کیلومتر کارکرد با پلاک «تاکسی بغداد» معادل ۶,۵۰۰ دلار برچسب خورده است. پس میبینیم که وجود و یا عدم وجود پلاک در یک خودرو و نوع آن تأثیر زیادی در قیمت نهایی آن در بازار عراق دارد.
در جداولی که در سطور ذیل تهیه نمودیم، علاوه بر پراید قیمت خودروهای دیگری هم در بازار عراق درج شد تا بلکه مقایسهای بهتری صورت گرفته و کمکی هرچند کوچک به افزایش اطلاعات عمومی و آگاهیهای شما عزیزان شده باشد.
ردیف | نام خودرو | قیمت خودرو | مدل | وضعیت پلاک |
۱ | پراید ۱۳۱ فول | ۶,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۲ | پراید ۱۳۱ ساده | ۵,۹۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۳ | آریو (زوتی ۳۰۰) | ۱۱,۳۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۴ | سمند | ۸,۷۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۵ | پژو پارس | ۹,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۶ | ساینا | ۸,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | بدون پلاک |
۷ | تیبا | ۷,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | بدون پلاک |
۸ | دنا | ۱۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | بدون پلاک |
۹ | رانا | ۸,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | بدون پلاک |
۱۰ | کاپرا دو کابین | ۱۱,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۱۱ | چانگان ایدو | ۱۰,۹۵۰ دلار | ۲۰۱۵ | بدون پلاک |
۱۲ | چانگان CS35 | ۱۱,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | بدون پلاک |
۱۳ | بورگوارد BX7 | ۲۴,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۱۴ | هیوندای توسان | ۲۵,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | شخصی |
۱۵ | هیوندای توسان | ۲۲,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۸ | بدون پلاک |
۱۶ | هیوندای سانتافه | ۳۲,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | شخصی |
۱۷ | هیوندای اکسنت | ۱۳,۷۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۱۸ | هیوندای الانترا جدید | ۲۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | شخصی |
۱۹ | هیوندای الانترا قدیم | ۱۴,۲۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | بدون پلاک |
۲۰ | سانگ یانگ تیوولی | ۱۷,۲۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | بدون پلاک |
۲۱ | کیا اسپورتیج جدید | ۲۷,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | شخصی |
۲۲ | کیا سورنتو | ۳۱,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۸ | بدون پلاک |
۲۳ | کیا سول | ۱۵,۸۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | بدون پلاک |
۲۴ | کیا سراتو | ۱۷,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | شخصی |
۲۵ | کیا اپتیما | ۲۳,۳۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | بدون پلاک |
در جدول بعدی، قیمت برخی از خودروهای ژاپنی، آمریکایی و… صفر کیلومتر را از سایت «iraqsale» استخراج و در جدول ذیل جای دادیم. لازم به ذکر است که پسوند GXR برای نسخه ۶ سیلندر و پسوند VXS برای نسخه ۸ سیلندر تویوتا لندکروزر به کار میرود.
ردیف | نام خودرو | قیمت خودرو | مدل | وضعیت پلاک |
۱ | تویوتا کمری | ۲۷,۱۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | بدون پلاک |
۲ | تویوتا لندکروزر GXR | ۷۵,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | شخصی |
۳ | تویوتا لندکروزر VXS | ۱۰۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | شخصی |
۴ | تویوتا هایلوکس | ۳۶,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | شخصی |
۵ | تویوتا پرادو TXL | ۵۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | شخصی |
۶ | لکسس LX570 | ۱۴۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | شخصی |
۷ | شورولت تاهو | ۷۴,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۸ | جمس یوکان SLT | ۷۳,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۹ | شورولت کروز | ۱۹,۳۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | شخصی |
۱۰ | جیپ گرند چروکی | ۵۴,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | شخصی |
۱۱ | مرسدس بنز S400 | ۱۴۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | شخصی |
۱۲ | جگوار XE-S | ۶۹,۵۳۸ دلار | ۲۰۱۶ | بدون پلاک |
۱۳ | جگوار F-TYPE R | ۱۳۸,۳۳۰ دلار | ۲۰۱۶ | بدون پلاک |
۱۴ | رنجروور HSE | ۱۸۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | شخصی |
۱۵ | لندروور دیسکاوری | ۶۵,۸۳۴ دلار | ۲۰۱۶ | بدون پلاک |
۱۶ | نیسان سانی | ۱۲,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | بدون پلاک |
۱۷ | نیسان پاترول | ۶۶,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | بدون پلاک |
۱۸ | پیکاپ رم ۱۵۰۰ (۵.۷) | ۵۹,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۴ | شخصی |
۱۹ | دوج چارجر ۳۹۲ HEMI SRT | ۷۵,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | شخصی |
۲۰ | دوج دورانگو بلک ادیشن | ۵۱,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | شخصی |
در میان انواع خودروهای دست دوم، به نظر میرسد که خودروهای اسپرتی، بهویژه ماسل کارهای آمریکایی از جایگاه نسبتاً مناسبی در بازار عراق برخوردارند. از همین رو قیمت تعدادی از آنها در آخرین جدول این متن درج نمودیم. ناگفته نماند که همه خودروهای ذکر شده در جدول ذیل دارای پلاک شخصی (شهر بغداد) هستند.
ردیف | نام خودرو | قیمت خودرو | مدل | کارکرد (کیلومتر) |
۱ | دوج چارجر | ۲۴,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | ۹,۰۰۰ |
۲ | دوج چارجر SXT | ۱۹,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۲ | ۷۲,۰۰۰ |
۳ | دوج چارجر SRT 6.4 | ۴۸,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | ۶,۰۰۰ |
۴ | دوج چلنجر | ۲۱,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۳ | ۳۷,۰۰۰ |
۵ | دوج چلنجر R/T | ۳۸,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | ۴,۵۰۰ |
۶ | شورولت کامارو | ۲۳,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۳ | ۲۲,۵۰۰ |
۷ | شورولت کامارو SS | ۳۳,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | ۵,۰۰۰ |
۸ | شورولت کامارو RS | ۵۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۷ | ۵,۰۰۰ |
۹ | بامو 535i | ۵۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۶ | ۸,۰۰۰ |
۱۰ | بامو X5 M | ۳۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۱ | ۶۰,۰۰۰ |
۱۱ | رنجروور اسپرت | ۴۸,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۳ | ۴۰,۰۰۰ |
۱۲ | هیوندای جنسیس کوپه | ۱۴,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۰ | ۲۳,۰۰۰ |
۱۳ | هیوندای جنسیس | ۲۹,۵۰۰ دلار | ۲۰۱۵ | ۸,۰۰۰ |
۱۴ | فولکسواگن بیتل توربو | ۲۰,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۳ | ۷,۰۰۰ |
۱۵ | کرایسلر ۳۰۰ | ۳۷,۰۰۰ دلار | ۲۰۱۴ | ۱۱,۰۰۰ |
منبع: Iraqsale.com
فورد
۱۵ شهریور ۱۳۹۶خیلی جالبه قیمت دنا 10 هزار قیمت اکسنت 13 هزار یعنی اختلاف قیمت دنا با اکسنت 12 میلیون
peyman
۱۵ شهریور ۱۳۹۶جالبش اینجاست که قیمت هیوندا جنسیس کوپه دوبرابر تیبا هست???در حالی که در ایران با پول جنسیس ۵ یا ۶ تا میشه تیبا گرفت
PaRHaM
۱۵ شهریور ۱۳۹۶از اون جالب تر این بخشه :
قیمت یک دستگاه پراید 131 سدان سفید رنگ و نیز صفر کیلومتر مدل 2017 با ارقام متفاوتی از 5,900 تا 6,500 ذکر شده است. اختلاف قیمت 600 دلاری هم مربوط به سطح تجهیزات رفاهی به کار رفته میباشد.
رسما ب شعور آدم توهین میشه😐
لامصب ماشین دهه ۷۰ الی ۸۰ رو کی گفته مدل ۲۰۱۷!
ی جوریم میگه فول آپشن که انگار چی داره😐
بخدا ی خارجی اینا رو بخونه خنده اش میگیره😐
اوج تجهیزات رفاهیش چیه؟
ی ضبط زپرتی با دوتا بلندگو داغون
و ی کولر ک روشن میکنی ماشین دیگه جون نداره راه بره😑
کیفیت اون دوربین و سنسور هم دقیقا از کیفیت داشبوردش مشخصه
دیگه سایپا رو ک میشناسیم همه مون 😐
کدوم آدم میره پراید بخره؟
بخدا هیشکی این اشتباهو نمیکنه!
وقت طرف میتونه با حدود ۲۰۰ دلار تو ماه ماشین هایی مثل rav 4 و همرده هاشو سوار شه
مگه مشکل مغزی داره ک پراید بخره؟😐
ن ؛ جان من مگه مشکل عقلی دارن؟
سام
۱۵ شهریور ۱۳۹۶منبع این متن از سایت عراقی «iraqsale» است و در کشور عراق، مدل خودروها با تاریخ میلادی ذکر می شود و این موضوع ربطی به قدیم و یا جدید بودن یک خودرو ندارد.در ضمن،ذکر فول آپشن برای پراید برای تمایز بین نسخه ساده و مجهز تر آن است .در بازه قیمتی پراید،وجود و عدم وجود چنین تجهیزاتی موضوعی مهم به حساب می آید وگرنه در خودروی لوکسی مثل لکسس،وجود چنین تجهیزاتی امری بدیهی و پیش پا افتاده است.
aston martin
۱۶ شهریور ۱۳۹۶قیمت وطنی ها همون قیمت داخلیشون شد که!!
ینی چی؟ بد جدا اختلافش با خودروهای روز خیلیم کمه
جدا این خودروهای داخلی خنده دارن باید منقرض شن همه جارو به هم ریختن :))
صابر
۱۵ شهریور ۱۳۹۶خب عزیز من شما اینو نوشتی اما دستمزد اون کشور رو ننوشتی یکی از دوستان من که سلیمانیه عراق بود دستمزدش به پول ما حدود 19 میلیون تومان بود(دستمزد کارگریشون) که با توجه به گرونی حدود 17 میلیون تومانش خرج زندگیش میشد!! حالا به نسبت دستمزد باید دید قیمت پراید چنده!
سامان اذری
۱۵ شهریور ۱۳۹۶والله از دوستام جوشکار ماهر ارگون هست که
تو اربیل و سلیمانیه کار میکنه 4 تا 5 تومن پول میگیره
اون 19 میلیون هم فکر کنم دوستتون باهاتون شوخی میکرد
وگرنه تو خود امریکا یه کارگر ساده مزد ماهیانه اش رو حساب کنی 3 هزار دلار میشه که با دلار 4 تومنی میشه 12 تومن
اونوقت دوست شما چطوری 19 تومن پول میگیره ؟؟؟
قیمتهاشونم تقریبا اندازه ایرانه یکم گرونتر
چون همه چیز از ایران و ترکیه سرازیر میشه اونجا
اگه 19 به کارگر میدادن مطمئن باش نصف ایران اونجا بود برا کارگری
محمد
۳ آذر ۱۳۹۸راست میگه این دوستمون من پسر عموی خودم تو عراق به کار سفید کاری ساختمان مشغوله البته استاد کاره و میگه با پول ما تقریبا میشه ماهی 20 به بالا
Diako
۱۶ شهریور ۱۳۹۶دوست عزیز، بنده در سال حداقل ۴-۵ سفر به اربیل و سلیمانیه دارم و تا حالا چنین چیزی نشنیدم. یعنی با این حساب حقوق کارگری ماهانهی دوست شما ۵۰۰۰ دلاره که به پول خودشون میشه ۶ میلیون دینار، درحالیکه حقوق پایهی کارگری در اونجا کمی کمتر از ۶۰۰ هزار دیناره و کارگرهای مهجر سوری و افریقایی با کمتر از اون هم کار میکنند و حقوق متوسط یک کارمند در اقلیم کردستان ۱ میلیون دیناره. ضمناً در جواب دوست دیگرمون هم باید بگم اونجا پراید رو هم میشه با اقساط بلند مدت خرید و برای افراد کم بضاعت گزینهی مناسبیه. در کردستان تک و توک پراید دیده میشه اما در سایر شهرهای عراق ( مخصوصاً بعداد و کربلا )به وفور یافت میشه. سپاس و درود برای سایت عالی پدال.
احسان
۱۵ شهریور ۱۳۹۶خیلی خوب شد اینارو گذاشتین اون افرادی که همیشه توهم توطئه دارن که قیمت خودروهای ایرانی نصف اینه روشن بشن
Silver
۱۵ شهریور ۱۳۹۶شما بیشتر توهم داری که فکر میکنی قیمت درشکه های 30 سال پیش همینه.
ریالی بابت طراحی انجین و پلتفرم به هیچ گروه مهندسی ای پرداخت نمیشه طرح از رده خارج 30 ساله رو مفت میارن اینجا. قالب هاشو میسازن و شروع به تولید میکنن
سایر قطعه سازان هم طبق سفارش خودرو ساز قطعه ها رو با نازل ترین قیمت و کیفیت تولید میکنن.
ولی در نهایت پول طراحی که خودشون انجام ندادن رو در قیمت ماشین لخاظ میکنن و با امثال شما حساب میکنن.
ضمنا کیفیت همون ماشینای عراق زمین تا آسمان با ماشینای بازار ایران فرق داره!!!
تشریف ببر با همون قیمتی که فکر میکنی مناسبه پراید رو بخر تا تموم نشده.
محمد
۱۵ شهریور ۱۳۹۶کیلویی هم حساب کنی پول بی کیفیت ترین خودرو ممکن 4-5 هزار دلار درمیاد. 6 هزار دلار واسه یه خودرو (نه اسباب بازی هایی که گاها به این قیمت میسازن) تو دنیا واقعا کمه من نمیدونم شما چه انتظاری داری.
حالا اینکه ارزش پول ما کمه و درامد مردم ایران کمه بحثش جداس
silver
۱۶ شهریور ۱۳۹۶آقای محمد
اگر سخنتون با بنده است عرض کنم زمانی که پراید قیمتش حدود ۱۶ میلیون بود ، با یکی از دوستان که کارش لوازم یدکی خودرو بود ،نشستیم به نوشتن و محاسبه که یک پراید چقدر تموم میشه ، قیمت اتاق کامل رنگ شده ، موتور و گیربکس ، دسته سیم و ایسیو و….. هر چیزی که به ذهنمون رسید لیست کردیم و جمع زدیم ، مبلغ با قیمت لوازم اون زمان و به نرخ تک فروشی لوازم اومد حدود۹ میلیون !!!!
( حال اینکه وقتی قطعه ای در تیراژ بسیار بالا تولید میشه هزینه های سربار سرشکن میشه و قیمت میاد پایین تر)
در همون بازه زمانی ,محاسبه ما سایت کدال که اطلاعات شرکت های حاضر در بورس رو به عموم و سهام داران عرضه میکنه به ادعای خود سایپاقیمت تمام شده پراید ۱۲ میلیون بود .
اصلا محاسبات ما هیچ ، از۶۰۰/ ۱۲ میلیون( به اضافه ۶۰۰ هزار بیمه اجباری شخص ثالث) تا ۱۶ میلیون سود یعنی؟
درصد اختلاف قیمت یکم بالا نیست؟ برای ماشینی که خرج تحقیق و توسعه نداشته ؟!!!!
اسباب بازی هایی که شما میفرمایی خرج مهندس و تشکیلات زیاد دادن ، حتی تاتا نانو ۲۵۰۰دلاری ( البته بعد ها اونم قیمتش مقداری بالا رفت).
ونوم اف ۵
۱۶ شهریور ۱۳۹۶سیلور جان یه جا اشتباه کردی شما فقط پول قطعات رو حساب کردی پول همایش بی خودی و مسافرت خارج برای کسب علم و … رو حساب نکردی
دانیال
۱۶ شهریور ۱۳۹۶دوست عزیز شما فقط هزینه قطعات رو حساب کردی فقط قطعه نیستش که پول کارگر و مالیات و برق و هزینه اوراق و کلی هزینه دیگه هم هستش به اضافه هزینه های دیگه کارخونه درسته وضعیت خودروساز هامون خیلی خرابه ولی اینجور محاسبه کردن قیمت هم درست نیست
silver
۱۶ شهریور ۱۳۹۶بله ونوم جان اونا رو یادم رفت!
محمد
۱۵ شهریور ۱۳۹۶نه دوست عزیز، من پنج ساله عراق کار میکنم، کیفیت خودروهای ایرانی به نظرم یه مقداری کمی از کیفیتشون توی ایران کمتره، اونا خودروهای ایرانی رو به خاطر هزینه های پایین تعمیرات و قطعات استفاده میکنن، وگرنه خودروهای زیادی هست که اختلاف قیمتشون با ایرانیا ناچیزه
ونوم اف ۵
۱۶ شهریور ۱۳۹۶یه کم مشکوکه یعنی برای پراید حاضرن تا ۲۵ تومن بدن ؟؟؟ ایران که پراید خرید و فروش میشه بخاطر محدودیت بازار هست اونجا که بازارش ازادتره
MAHDI . TUNING
۱۶ شهریور ۱۳۹۶دقیقا نکته همین جاست
مثل این که تو منطقه ازاد پراید سوار شی
البته بازم قیمتشون از منطقه ها کمتره
فرشاد
۱۵ شهریور ۱۳۹۶همه ایرانیا از نسخههای موجود در ایران ارزونتر در میان، اوناییم که با هزینه پلاک، هم قیمت بازار ما میشن، تجهیزات بیشتری دارن.
محمد
۱۵ شهریور ۱۳۹۶عزیزم نسخه ساده بدون پلاک پراید 22 درمیاد بقیه هم به همین شکل گرونتر از داخل هستن
فک کنم شما در عهد دلار هزار تومن موندی که اینجوری حساب کردی
Hemichan
۱۵ شهریور ۱۳۹۶سایتی هست که قیمت خودروهای شهرهای دیگه رو هم نشون بده ؟
یعنی اونجایی که جنسیس 14000 دلاره طرف عقلش پاره سنگ برداشته که بره 11000 بده پراید
یا حتی 5900 تا
عجبا!!! شگفتا!!!
سام
۱۵ شهریور ۱۳۹۶در این سایت،قیمت خودروهای شهرهای دیگر هم درج شده بود ولی برای اعمال استاندارد یکسان در ارقام قیمت خودروهای این متن،تنها پلاک پایتخت را ملاک کار را قرار دادم.ثانیا،در اکثر کشورهای دنیا قیمت خودروی دست دوم افت شدیدی دارد،به ویژه اگر آن خودرو مدلی کوپه نیز باشد.اگر در کشورمان می بینید که قیمت خودروهای دست دوم،به ویژه کره ای و… چنین بالاست به خاطر دلال بازی شدید و نیز تقاضای کاذبی است که برای چنین خودروهایی وجود دارد.
امین
۱۵ شهریور ۱۳۹۶آقای کاویانی چرا صورت مساله را پاک میکنید؟؟
بحث ما اینه که وقتی خودرویی تولید داخله چرا قیمتشو به دلار میگین؟
بله 6000 دلار همون حدود 21 میلیونه ولی مگه ما قراره دلار بدیم و بخریمش؟؟
سام
۱۵ شهریور ۱۳۹۶آقای محترم،قضیه ربطی به پاک کردن صورت مسئله و چنین بحث هایی ندارد.لطفا متن را کمی با دقت بخوانید.اولا : موضوع این متن درباره قیمت خودرو در بازار عراق است و ارقام مربوط به قیمت پراید و دیگر خودروهایی که در این متن درج شد، مربوط به سایت عراقی «iraqsale» است؛در این سایت هم قیمت ها فقط به دلار درج شده است و نه به ریال و واحد پول دیگری.ثانیا : اکثر خودروهای صفر کیلومتری هم که در این سایت آگهی شده بود بدون پلاک بود و بنده هم برای تفکیک آنها از خودروهای پلاک دار،وضعیت پلاک آنها را درج نمودم تا اطلاع دقیق تری به خواننده داده باشم برای کسب اطلاع بیشتر می توانید به این آدرس مراجعه نمایید :
http://www.iraqsale.com
امین
۱۵ شهریور ۱۳۹۶پس چرا در مورد شرایط اقساطی بلند مدت و بدون سودش چیزی نمیگید؟
اینجا پراید لیزینگی رو باید بخری 30 میلیون
بعد هم چه ربطی به ما داره که قیمت بدون پلاکشو زدی؟؟ مگه تو ایران هزینه پلاک نمیدیم ما؟
me84
۱۵ شهریور ۱۳۹۶.
با احترام فراوان به آقای کاویانی, حس میکنم یه داستانی پشت قضیه هست.
سام
۱۵ شهریور ۱۳۹۶دوست عزیز و خواننده قدیمی پدال،باور کنید هیچ داستانی در پشت قضیه نیست و هدف تنها و تنها اطلاع رسانی به خوانندگان عزیزی چون شما بوده است.شما می توانید همین الان به سایت مربوطه مراجعه نموده و صحت این ارقام را چک کنید.آدرس این سایت هم به شرح ذیل است :
http://www.iraqsale.com
مهدی
۱۵ شهریور ۱۳۹۶والا اگه از منی بپرسی که هم سمند مدل ۸۳ دارم هم النترا میگم ای کاش کیفیت پژو وسمند مثل ۱۵ سال پیش بود که اگر بود خیلی بهتر از امثال اکسنت و النترا بود
امین
۱۵ شهریور ۱۳۹۶شما کیفیت همون سمند 83 را با آوانته 83 مقایسه کن. همون وقتم هیچی نبوده خودروی ملی!!
Amin
۱۵ شهریور ۱۳۹۶یعنی سمند اگه با همون کیفیت ۸۳ تولید میشد از النترا بهتر بود؟النترایی که با مزدا ۳ و تویوتا کرولا داره رقابت میکنه!
حرفای خنده دار نزنید خواهشا
جواد
۱۵ شهریور ۱۳۹۶قیمت های خودرو های تولید ایران تو ایران و عراق یکی هست
ولی قیمت خودرو های خارجی توی ایران چندین برابر عراق هست
البته قیمت هیچ جای دنیا با6هزار دلار ماشینی بهتر از این نمیدن دست مردم(البته نه با این کیفیت)
ولی واقعا درباره خودرو های خارجی داره ظلم میشه به مردم
پرسپولیس
۱۵ شهریور ۱۳۹۶خارجی هالندکروزدویست میلیون لکسوس 570چهارصد میلیون توکشورمالکسوس 570یک میلیارد ودویست میلیون مدل2013هست
علیرضا
۱۶ شهریور ۱۳۹۶اصلا این بحث ها احمقانست تو خارج میانگین یه کارگر سالی 30 هزار دلار حداقل داره تو المان وفرانسه بالای 50 هزار تا بعدا ماکسیمم 80 درصد خرج سالانشونه یعنی سالی حداقل 6هزار تا دخیره میکنن کیفیت زندگی بماند یارو تو سه الی 4 سال یه ماشین خوبمیتونه بخره تو ایران کارگره خیلی زور بزنه با اضافه کاری و شیفت بتونه دو تومن در بیاره اون وقت خط فقر 2تومنه ببین دو تومن دیگه چی هست که دولت ما هم میگه خط فقر من دیگه کاری ندارم پراید قیمتش چنده ***
ونوم اف ۵
۱۶ شهریور ۱۳۹۶فکر کنم تقاضای برای پراید تو عراق بیشتر هم میشه چون اگه داعش شکست بخوره از پراید برای نابود کردن مردم استفاده میکنن
مهدی
۱۶ شهریور ۱۳۹۶بله اگه از بپرسین میگم سمند و پژو اگه مثل کیفیت قبل ساخته بشن بهتر از امثال النترا و اکسنت هستن. اگر فکر میکنی ماشینی مثل النترا با موتور ۱۸۰۰ کم مصرفه کاملا در اشتباهی اعداد و ارقام رو خیلی واضح میگم بنداز دور چیزی که در عمل میبینی مصرف ۱۳-۱۴ تو شهره اون هم با رانندگی معمولی.سیستم تعلیق سمند و پژو خیلی کاربردی تر هستن رو جاده های ما کافیه با النترا بیفتی تو یه چاله که از عذاب وجدان شب نخوابی الان سمند من ۲۵۰ هزارتا راه رفته کلی هم تصادف داشته اما سر و صدای اتاقش کمتر از النترایی هست که ۵۰ -60 هزارتا کارکردشه متریال کابین هم والا پژو سمند های قدیم بهتر از خیلی از این کره ای ئ ها و امریکایی های اقتصادی هستن تنها مزیت اینها ایمنی قبل و بعد از تصادفه که این دیگه اقتضای پیشرفت علم و تفاوت سن ساخته
یه پسر
۱۶ شهریور ۱۳۹۶کاری به قیمت داخلی ها ندارم و مسلما اگه تو بازار عراق جولان میدن به این خاطر که بصورت اقساطی و بخاطر قدیمی و بی کیفیت بودنشون با قیمت پایین تر از رقبا عرضه میشن
اما جالب اینجاست با پول دو تا پراید میشه اکسنت یا جنسیس کوپه کم کار گرفت که این فوق العاده جالبه
در صورتی که با پول پنج تا پراید میشه تو ایران اکسنت سوار شد
مطمینا عربا احترام و کرامت مردم خودشون رو بیشتر حفظ می کنن و ای کاش ما هم…
سروش
۱۶ شهریور ۱۳۹۶تا جایی که من اطلاع دارم و با عراقی ها حرف زدم تنها دلیل فروش پراید خدمات پس از فروش، وفور قطعات و پیچیده نبودن و سهولت تعمیراتشه، البته من سلیمانیه رفتم و پراید خیلی کمه اونجا ، دوستانی هم که تعجب میکنن چجوریه که با قیمت داخل ایران برابره ، شما دلاری رو که عراق خرج میکنید با پول ایران مقایسه کردید، در ضمن همانطور که تو ایران کسانی هستن که سی میلیون میدن پراید لیزینگی ، تو عراق هم کسانی پیدا میشن که پراید بخرن
سروش
۱۶ شهریور ۱۳۹۶فک کنم دلیل ارزان بودن خودرو های خارجی تو عراق نداشتن ایران خودرو و سایپا است ، چون تو ایران سمند و پرای مثل شاخص عمل میکنه و بر اساس این دو تا قیمت بقیه ماشین ها رو مشخص میکنن ، وقتی پژو پارس قیمتش چهل ملیونه مشخفه که مزدا ۳ رو که حدودا تو اون رنج قیمت هست به قیمت واقعیش نمیدن
ahmad
۱۶ شهریور ۱۳۹۶یکی از دلایل مهمی که عراقی ها ماشینای ایرانی مثل پراید رو میخرن بخاطر اینکه که اینا توی خود عراق مونتاژ میشن و اونجا خط مونتاژ با کارگر بومی عراقی دارن.
یعنی یکجور به اشتغال فک و فامیلشون کمک میکنن
جهت دیگش هم وجود نمایندگی های سایپا و اقساطی فروختن اونها از طریق سرمایه های لیزینگیه ایرانیه..
یک مورد دیگش هم بحث اعتقادی و تعلقی است
مثلا مردم بصره شدیدا به خرید خودرو های ایرانی علاقه دارن و میگن دوست داریم ماشین شیعی بخریم! :) (سر همین قضیه نمایشگاه پارسال محصولات ایران خودرو در بصره با استقبال زیادی مواجه شد)
.