یکبار دیگر فولکسواگن گلف، پاسات و پولو پرفروشترین خودروهای بازار آلمان در سال ۲۰۱۶ شدند اما خودروهای مورد علاقهی آلمانی با کاهش سهم خود از بازار مواجه شدند. اوپل آسترا و آئودی A4 بیشترین بهبود را در این بازار مشاهده کردند درحالیکه مدل جدید توران نیز به جمع محبوبها راه یافته است.
فروش خودروهای سواری جدید در آلمان با ۴.۵ درصد افزایش به ۳,۳۵۱,۶۰۷ دستگاه رسید و برند فولکسواگن پرفروشترین برند بازار آلمان در سال گذشته بود.
طبق دادههای مربوط به فروش خودروهای جدید در سال گذشته، ۳۰ خودروی پرفروش بازار خودروی آلمان را در جدول زیر مشاهده میکنیم:
درصد تغییر | فروش سال ۲۰۱۵ | فروش سال ۲۰۱۶ | برند و مدل | جایگاه در سال ۲۰۱۶ | جایگاه در سال ۲۰۱۵ |
۱۲.۹- | ۲۷۰۹۵۲ | ۲۳۵۹۳۵ | فولکسواگن گلف | ۱ | ۱ |
۱۷.۱- | ۹۷۵۸۶ | ۸۰۹۰۰ | فولکسواگن پاسات | ۲ | ۲ |
۳.۱ | ۶۹۸۶۷ | ۷۲۰۱۷ | فولکسواگن پولو | ۳ | ۳ |
۱.۰- | ۶۷۵۴۹ | ۶۶۸۹۸ | مرسدس C کلاس | ۴ | ۴ |
۱۶.۲ | ۵۶۰۷۹ | ۶۵۱۷۳ | اوپل آسترا | ۵ | ۸ |
۸.۵ | ۵۸۹۷۸ | ۶۳۹۷۹ | فولکسواگن تیگوان | ۶ | ۵ |
۱۷.۳ | ۵۲۴۹۳ | ۶۱۵۹۷ | آئودی A4/S4/RS4 | ۷ | ۱۰ |
۱.۳ | ۵۷۹۰۷ | ۵۸۶۸۳ | اشکودا اوکتاویا | ۸ | ۶ |
۱.۲- | ۵۷۸۵۸ | ۵۷۱۷۶ | آئودی A3/S3/RS3 | ۹ | ۷ |
۴.۶ | ۵۲۷۴۱ | ۵۵۱۹۱ | اوپل کورسا | ۱۰ | ۹ |
۴۱.۷ | ۳۷۰۹۸ | ۵۲۵۶۰ | فولکسواگن توران | ۱۱ | ۲۱ |
۱۸.۱ | ۴۲۹۱۶ | ۵۰۶۸۰ | ب ام و سری ۲ | ۱۲ | ۱۷ |
۱۰.۹ | ۴۵۰۱۸ | ۴۹۹۴۷ | اشکودا فابیا | ۱۳ | ۱۴ |
۷.۱- | ۵۱۶۷۷ | ۴۷۹۹۰ | فورد فوکوس | ۱۴ | ۱۱ |
۰.۶ | ۴۶۳۴۰ | ۴۶۶۳۲ | ب ام و سری ۱ | ۱۵ | ۱۲ |
۹.۲ | ۴۲۱۲۵ | ۴۶۰۱۰ | سئات لئون | ۱۶ | ۱۸ |
۱۰.۸ | ۳۹۷۱۴ | ۴۴۰۱۰ | مینی | ۱۷ | ۱۹ |
۱.۵- | ۴۴۶۳۷ | ۴۳۹۸۶ | ب ام و سری ۳ | ۱۸ | ۱۵ |
۳.۴- | ۴۵۴۲۴ | ۴۳۸۸۷ | فورد فیستا | ۱۹ | ۱۳ |
۶.۲- | ۴۴۰۹۵ | ۴۱۳۴۱ | آئودی A6/S6/RS6 | ۲۰ | ۱۶ |
۲۱.۰ | ۳۳۷۶۸ | ۴۰۸۷۵ | فولکسواگن ترانسپورتر | ۲۱ | ۲۴ |
۲۳.۰ | ۳۰۸۶۰ | ۳۷۹۴۵ | مرسدس E کلاس | ۲۲ | ۲۸ |
۵.۹- | ۳۸۸۷۷ | ۳۶۵۹۲ | فولکسواگن آپ | ۲۳ | ۲۰ |
۲۱.۵ | ۲۸۵۲۹ | ۳۴۶۷۶ | فورد کوگا | ۲۴ | ۲۹ |
۴.۹ | ۳۲۶۵۸ | ۳۴۲۷۰ | مرسدس A کلاس | ۲۵ | ۲۶ |
۳.۶- | ۳۳۹۰۸ | ۳۲۶۷۷ | فیات ۵۰۰ | ۲۶ | ۲۳ |
۱۷.۲ | ۲۷۴۶۸ | ۳۲۱۹۱ | فولکسواگن کدی | ۲۷ | ۳۱ |
۳.۳ | ۳۱۰۳۷ | ۳۲۰۵۲ | اوپل موکا | ۲۸ | ۲۷ |
۱۲.۳- | ۳۵۱۱۲ | ۳۰۷۸۷ | مرسدس B کلاس | ۲۹ | ۲۲ |
۹.۲- | ۳۳۱۰۸ | ۳۰۰۵۵ | ب ام و سری ۵ | ۳۰ | ۲۵ |
هیچ تغییری در ۴ جایگاه اول خودروها نسبت به سال ۲۰۱۵ به وجود نیامده اما ۲۶ خودروی دیگر نسبت به سال ۲۰۱۵ با جابجایی در جایگاه خود مواجه شدهاند.
اگرچه که فولکسواگن گلف و پاسات مکانهای همیشگی خود یعنی اول و دوم را حفظ کردهاند اما هر دو عملکرد بدی را نسبت به دیگران بر جای گذاشتهاند. فروش گلف نسبت به سال ۲۰۱۵ افت ۱۳ درصدی داشته درحالیکه پاسات نیز با افت ۱۷ درصدی فروش مواجه شده است.
فولکسواگن گلف از سال ۱۹۸۱ تا به حال پرفروشترین خودروی بازار آلمان بوده و آخرین باری که در جایگاهی غیر از اول قرار گرفته مربوط به سال ۱۹۸۰ میشود. در این سال مرسدس W123 (E کلاس) در رتبهی اول قرار گرفته بود. هرچند فروش گلف در سال ۲۰۱۶ نسبت به یک سال پیش از آن ۳۵ هزار دستگاه افت داشته است و این میزان فروش کمترین آمار ثبت شده برای گلف از سال ۲۰۰۸ تاکنون به شمار میرود. فیس لیفتی جزئی بر روی گلف اعمال شده اما نسل هشتم گلف در سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد. با این وجود میزان فروش گلف بیشتر از مجموع فروش ۳ خودروی بعدی بوده است.
پاسات از سال ۲۰۱۱ تاکنون دومین خودروی پرفروش بازار آلمان بوده اما فروش آن با افت ۱۷ درصدی یا ۱۷ هزار دستگاهی مواجه شده و بدترین عملکرد در بین ۳۰ خودروی پرفروش آلمان در سال ۲۰۱۶ محسوب میشود.
شگفتانگیز اینکه فولکسواگن پولو تنها خودرو در بین ۴ مدل بالانشین جدول است که با رشد فروش مواجه بوده اما این خودرو هم با کاهش سهم از بازار مواجه شده است. پولوی کنونی در سال ۲۰۰۹ عرضه شده و نسل جدید آن در نمایشگاه ژنو سال جاری رونمایی خواهد شد. انتظار میرود این خودرو ابعاد بزرگتری داشته باشد و شاید بیشتر در حد و اندازههای یک گلف ظاهر شود.
اوپل آسترا یکی از ستارههای سال ۲۰۱۶ بوده است. رشد این خودرو ۱۶ درصد (حدود ۹ هزار دستگاه) افزایش یافته و همین امر باعث شده رتبهی این خودرو از هشتم سال ۲۰۱۵ به پنجم در سال ۲۰۱۶ برسد. به همین خاطر فولکسواگن تیگوان در جدول ردهبندی تنزل داشته است.
در بین ۱۰ خودروی اول جدول آئودی A4 بیشترین رشد را داشته است. این خودرو از جایگاه دهم به هفتم رسیده است. به عنوان نتیجه اشکودا اکتاویا و آئودی A3 با افت رتبه مواجه بودهاند. اشکودا اکتاویا هنوز هم پرطرفدارترین خودروی صادراتی به آلمان است.
از دیگر مسائل مهم خودروهای پرفروش بازار آلمان میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- فولکسواگن توران بیشترین رشد فروش را داشته است (رشد ۴۲ درصدی یا ۱۵ هزار دستگاهی). توران از رتبهی ۲۱ سال ۲۰۱۵ به رتبهی ۱۱ در سال گذشته رسیده است. نسل جدید این خودرو در سال ۲۰۱۶ عرضه شده است.
- ب ام و عملکرد متناقضی داشته به گونهای که سری ۲ با رشد فروش مواجه بوده درحالیکه سری ۳،۱ و ۵ افت فروش داشتهاند.
- فروش فورد فوکوس و فیستا کاهش یافته و واضح است که بهروزرسانی این دو خودرو ضروری میباشد. در مقابل فورد کوگا عملکرد بسیار خوبی داشته است.
- فیات ۵۰۰ پرفروشترین خودروی خارجیای است که در تملک کمپانیای از آلمان قرار ندارد.
- فولکسواگن کدی تنها مدلی است که سال ۲۰۱۶ به جمع ۳۰ خودروی پرفروش راه یافته است.
- نیسان قشقایی سال ۲۰۱۶ در این لیست غایب بوده است.
- نیسان قشقایی پرفروشترین خودروی ژاپنی سال ۲۰۱۶ آلمان بوده اما با یک پله نزول از جایگاه سیام به سی و یکم بسنده کرده است.
- محبوبیت شاسی بلندها در آلمان افزایش یافته و این را میتوان با افزایش فروش تیگوان و کوگا دید.
منبع: best-selling-cars
ShoMpeT
۲ بهمن ۱۳۹۵حیف ه شیراکو که توی این لیست نیست!
amir
۲ بهمن ۱۳۹۵قیمت دلار 4 برابر ،تعرفه 40% ،هزینه اوراق 4 ماشین ،4 برابر عوارض بیشتر،4 برابر سود وارد کننده و ….
من که راضیم شما چی
ایلیا
۲ بهمن ۱۳۹۵چه ماشینایی سوار میشن این المانیا……ما زندگی میکنیم اونا هم زندگی میکنن… خاک
ساسان.م
۲ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز فعلاً که زندگی داره مارو … اره اینجوریاس
Mehdi TuRbO
۳ بهمن ۱۳۹۵عجب جمله ی کمر شکنی،خب تو ایران همه چی برعکسه کلن اینم مثه همشون جا زندگی کرد زندگی …
آرمین
۲ بهمن ۱۳۹۵عجب مطلب جالبی گذاشتی پدال ایکاش قیمتاشونم بود. ولی نکتش این بود که آلمانیا با اون قدرت مالیشون چقدر اقتصادی فکر میکنن تو بالای لیست خبری از برندای لوکس و آنچنانی نبود هرچند همون ماشینارو بیاری اینجا فقط میلیاردرا سوار میشن
بنزما
۲ بهمن ۱۳۹۵از همه چیز جالب تر جایگاه خودروهای اس یو وی
و کراساور در المان که لذت سواری کمتر و اقتصادی نبودنشون نسبت به کلاس های دیگر کمرین انتخاب
بین مردم المان داشته قابل توجه عزیزانی
که به هر قیمتی میخوان شاسی بلند بخرن حتی چینی
این هم از سواد خودرویی کم و عقده ای که تو این چند سال نسبت به شاسی بلند ایجاد شده
به طرف میگی ماشینش چی بود میگه شاسی
بلند عده ای از هم وطنان عزیز شاسی بلند یه برند میدونن حتی با ارزش تر از فراری!!!!
ساسان.م
۲ بهمن ۱۳۹۵عزیز من سلیقه هرکسی فرق داره
به گفته شما 300 ملیون آمریکایی که عاشق ماشینای بزرگ هستند عقب افتاده هستن دیگه؟
کلا تو امریکا هرچیزی بزرگتر باشه بهتره من جمله ماشین
کراس اوور ها هم اومدن که هم حس شاسی بلندی رو القا کنن هم واسه شهرای شلوغ مناسب باشن
الان هر هاچ بکی که ببینی به احتمال زیاد با پلت فرمش یه کراس اوور هم ساختن البته نه برای شما بلکه برای بی سوادا
بنزما
۳ بهمن ۱۳۹۵عزیز من ماشین بزرگ حتما شاسی بلند نیست یه تراک یا سدان هم میتونه بزرگ باشه
بعدم مشکل سر همون حس شاسی بلنده دیگه عزیز جون
?
مگه من گفتم ساخته نشده
بعدم موضوع سر سواد خودرویی بود که ربطی به سواد نداره
مثل یه پزشک که ممکنه از کارکرد و سیستم یخچال ها اطلا عی نداشته باشه
بنده با توجه به مطالعه بررسی عشقی که از بچگی تا الان به خودرو داشتم این گفتم
بله به نظر بنده عاشقان رانندگی کراس اور معنی نداره
فقط شما رو به جمله معروف مدیر عامل فراری ارجاع میکنم در مورد شاس بلند ها
(ما لذت رانندگی فدای سود بازار نمیکنیم و به ساخت شاسی بلند تن نمیدیم }
حالا جالبه تو ایران که یه عده فکر میکن لذت سواری شاسی بلند بیشتر از سدانه
این اون عده ای ان که اگه چشمشون ببندی سوار ماشینشون کنی سواری پرایدو از پورشه تشخیص نمیدن و ممکنه سواری ال نود بهتر از پورشه بدونن!!
اس یو وی همون نقطه قوتش که اف روده جالب اینجاست
ما تو ایران شاهد تعداد بالای
اس یو وی های اف رود ندیده هستیم که طرف تاحالا صد متر توخاکی هم با اس یو ویش دلش نیومده رانندگی کنه!!
مثل سگ شکاری که تو خونه نگه داریش کنی !
امیر
۳ بهمن ۱۳۹۵واقعا بنزما درست گفتی یه عده تو ایران براشون شاسی برند حساب میشه و جک s5 ، سانتافه x6 و لند کروز همه رو تو یه دسته قرار میدن و میگن شاسی بعد سالی یه بار هم تو خاکی نمیرن فقط میخوان ماشینشون بلند!!! باشه.
محمد
۲ بهمن ۱۳۹۵یه سوالی پیش اومده برام
مگه نگفتن که پرفروشترین کوپه آلمان موستانگ شده پس چرا توی لیست نیست؟
Parker
۲ بهمن ۱۳۹۵خخخ.😂😂😂
دقیقا.
معلوم نیست کجاست.
شاید رفته گل بچینه. 👰👰👰
یادمه بعضی دوستان احساساتی شده بودن و میگفتن ماستنگ پرفروش ترین ماشین اسپورت در آلمان !
بنزما
۲ بهمن ۱۳۹۵شما کوپه دیگه ای غیر از موستانگ تو لیست میبینی
قضیه اینه که تو این سی تای اول اصن کوپه جز انتخا ب ها نیست
محمد
۲ بهمن ۱۳۹۵سری 2 چی به حساب میاد؟
Madjid911 GT2
۳ بهمن ۱۳۹۵آئودی سری S و RS اسپورت نیستن ؟؟!
ب ام و سری 2 چی ؟؟
ShoMpeT
۲ بهمن ۱۳۹۵دوست داشته که بشه، ولی نشده
mehran911
۲ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز
اینکه موستانگ بصورت مقطعی پرفروشترین کوپه آلمانی شد اصلا چیز عجیبی نیست
.
موستانگ برای اولین بار بود که بصورت گسترده در آلمان عرضه میشد و این موضوع هیجان مقطعی رو در بازار ودر بین مردم به وجود آورد
.
این موضوع در همه جای دنیا صادقه
هروقت خودرویی جدیدی ساخته و یا برای اولین بار در کشوری عرضه میشه در مدت کوتاهی فروش خوبی رو تجربه میکنه و بعد از گذشت مدتی فروشش به تعادل میرسه
این موضوع برای موستانگ هم صادقه
.
بهتر بعد از انتشار بعضی از اخبار مقطعی انقدر شگفت زده نشیم
Madjid911 GT2
۳ بهمن ۱۳۹۵مهران جان همون هم به نظر من درست نیست.
مقالش تو پدال هست.
نوشته ماستنگ “محبوب ترین” اسپورت آلمان شد. نه پرفروش ترین.
شاید نظر سنجی کردن.
اصلا هم تو اون مقاله اعداد و ارقامی نبود.
مقالش تو همین سایت هست.
mehran911
۳ بهمن ۱۳۹۵حق با شماست مجید جان
.
آلمانی ها میدونن چی بخرن ?
آریا
۶ فروردین ۱۳۹۶موستانگ پرفروش ترین تو یه کلاس خاص شده با فروش اگه درست بگم 7 هزار دستگاهی
این لیست کاری به کلاس خودرویی نداره و رتبه 30 که ب ام و سری پنجه 30 هزار تا فروش داشته
به این دلیل موستانگ تو لیست نیست
علي
۲ بهمن ۱۳۹۵به نظر من فولکس پاسات انتخاب فوق العاده معقولیه با توجه به ابعاد و امکاناتش و همچنین هم تراز بودن با (((تویوتا کمری )))که اون هم در جایگاه خودش مقام بسیار خوبی داره ، میتونه انتخاب و آرزوی خیلی ها باشه .
با تچکر
یوسف
۲ بهمن ۱۳۹۵نکته جالب اینکه تقریبا تمامی خودروهای حاضر در این لیست رو خودروسازان آلمانی و برندهای اروپایی زیر مجموعشون تشکیل میده و خبری از خودروسازان آسیایی نیست. از آمریکایی ها هم فقط فورد کوگا حاضره.
Mehdi TuRbO
۳ بهمن ۱۳۹۵خب المانیا خیلی نژاد پرستند همیشه میخواند تو همه چی خودشون اول باشند تو ماشینم همینجوره واسه همین همیشه از برندای المانی استفاده میکنند ن به زور به انتخاب خودشون خودروی کشور خودشون ک تو کشور خودشون هم خوش قیمته هم با کیفیت همه چی تموم استفاده میکنند المان دیگ از تاریخچش معلومه.
آریا
۶ فروردین ۱۳۹۶آلمانیا نژاد پرست نیستن
بیشتر آلمانی میخرن چون اون ماشینا براساس سلیقه اونا بهترن و قدرت خریدشو دارن برعکس ما
25 درصد ماشینای آلمان از 3 شرکت لوکس ساز آلمانی هستن
ادی
۱ دی ۱۳۹۶سلام به همه دوستان
باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که این موضوع برای من هم سوال برانگیز بود که چرا خودروهای آسیایی به ندرت در بازار خودرو المان دیده میشه و اصلا یکسری از مدل ها وجود نداره تا اینکه به جواب درست پی بردم و موضوع اینجاست که یکسری از خودروها استاندارد اروپا مخصوصا آلمان رو دریافت نمیکنن و اجازه ورود و فروش در المان رو ندارن حالا هم از نظر کیفیت و امنیت و مصرف سوخت و مخصوصا میزان تولید الاینده.
آریا
۶ فروردین ۱۳۹۶حق با توئه یوسف عزیز
همون فورد کوگا و کلا برند فورد تو اروپا پر فروشه چون ماشیناشو براساس سلیقه مردم اروپا درست میکنه نه آمریکا(منظورم تراک ها و ماسل کارها نیست)
از فیستا تا فیوژن تو اروپا محبوب و تو آمریکا منفورن
یاسین
۲ بهمن ۱۳۹۵خیلی خوشحالم فولکس داره برای تولید میاد ایران تولید فولکس واگن باعث میشه خودرو صنعت داخلی با بروز ترین دانش خودرو اشنا بشه بلکه یکم پیشرفت کنه
Mehdi TuRbO
۳ بهمن ۱۳۹۵تا بیادو خودرو بسازه معلوم نیست چندسالمون شده باشه من الان بهترین سنم برای خودروهای اسپرت و کوچه اما کو تو ایران باشه هم قیمتای هجومی ارزونترینش کیا سراتو ک من اصن به عنوان کوپه اسپورت قبولش ندارم عشقم موستانگ بود ک اونم با طراحیه جدیدش نا امیدم کرد.
حمیدرضا
۳ بهمن ۱۳۹۵به جز بنز کلاس سی باقی خودروهای ابتدای لیست ماشینای کاملا معمولی بودن ولی برام جالبه چطور مجموع فروش بنز از بی ام دبلیو و ائودی بیشتر بوده در حالی که در لیست بالا فقط دو مدل جز سیپرفروش اولی بودن درحالی که رقبا قوی تر ظاهر شدن
amin
۳ بهمن ۱۳۹۵یادمه چند ماه پیش یکی از دوستان که معرف حضور همه هست فرموده بودند که گویا اواخر سفری به آلمان داشته اند!!!!! و اونجا از همه نظر سنجی کرده بودند و همه عاشق خودروی کره ای بوده اند و از هر ۵خودرو یکی کره ای بوده است و خصوصا برند کیا و جالب اینجاست که من بهشون گفتم که آلمان هم تعداد خودروها و گاراژهای هیوندای باز از کیا بیشتره و رتبه کیا از هیوندا پایینتره ولی مرغ دوستمون یک پا داشت!!!!!