اگرچه فورد و داج دو دشمن همخون هستند اما به مثابه دو کوسه در دریای رو به خشکی که برای زنده ماندن تقلا میکنند بوده و در حقیقت بدون یکدیگر از بین میروند…
ما مقایسه خودروسازان برای هیچچیز را “رقابت” نمینامیم. آنها تلاش دارند خریداران یکسان را با بودجهای مشابه متقاعد کنند بنابراین سعی در کسب بیشتر از بازار دارند. کمپانیهایی همچون فورد و داج قطعاً دوست هم نیستند.
خب فکر نمیکنیم این عبارت کاملاً واضح و سرراست باشد. در حقیقت فورد و داج بهترین اتفاقی هستند که برای یکدیگر رخ دادهاند. اجازه دهید تفکرات خود را با نمونههایی شرح دهیم. پیکاپ های رم و F-150 را در نظر بگیرید. پیشینه نام رم به سال ۱۹۳۲ میلادی بازمیگردد اما عصر طلایی واقعی این برند دهه ۹۰ میلادی و اوایل قرن ۲۱ بوده است. پیکاپ این برند در کلاس خود پیشرو بوده و جایزههای زیادی را کسب کرده است.
حتی در این سوی آبها نیز نام رم شناخته شده است. بسیاری از افراد رم را به عنوان پدر تمامی پیکاپ ها میشناسند. خودرویی کاملاً بزرگ و قوی که میتواند وسایل زیادی را حمل کند.
خب فورد در برابر چالش رم چهکاری انجام داد؟ فورد بازی را یک پله بالاتر برد. مطمئناً رسیدن F-150 به بهترین استانداردهای کلاس خود زمانی را طلبید؛ و حالا این پیکاپ پرفروشترین خودروی آمریکای شمالی برای چندین دهه است. آیا F-150 بدون وجود داج و چالشی که توسط رم ایجاد شد میتوانست به اینجا برسد؟ آیا F-150 میتوانست اینقدر خوب باشد؟ نه.
مثال دیگر موستانگ و چلنجر است. دو هیولا که چند ده سال است به عنوان نماد صنعت خودروی آمریکا شناخته میشوند. موستانگ و چلنجر خودروهای کاملی بوده و آنها را میتوان خودروی مردان واقعی نامید.
موستانگ از روز اول محبوبیت بالایی هم از نظر فروش و هم از نظر اعتبار داشته است. ابتدا موستانگ تولید شد و تصویری که در ذهن خریداران نقش بست باعث شد این خودرو انتخاب پیش فرش (دیفالت) آمریکاییها باشد. چلنجر هم چالشبرانگیز شد اما در جنگ اعداد بازی را باخت. داج در برابر ناامید محض چهکاری انجام داد؟ پشتکار به خرج داد و استقامت کرد. فورد هدف خود را انتخاب کرد. چیزی که داج به خوبی و به اندازه آن را انجام نداده و تلاش دارد این کار را به سرانجام برساند.
در طول چندین سال گذشته چلنجر با موستانگ جنگ کرده است. موضوع تبدیل به یک جنگ کاریزماتیک شده است؛ و همانگونه که میدانیم کابوی آمریکایی هماکنون به شکل یک چلنجر SRT دیمن درآمده که قدرت ۸۴۰ اسب بخاری داشته و یک سلاح مرگبار در مسابقه درگ محسوب میشود.
تصور میکنیم مدیران فورد با دیدن این خودرو سریعاً یک جلسه اضطراری برگزار کرده، پشت میز خود نشسته و قوانین سیگار نکشید را زیر پا گذاشته و پس از بحث و جدلهای فراوان از پنجره به بیرون خیره شدهاند. چگونه باید جواب داج را داد؟ چگونه باید نزدیک چلنجر لعنتی شد؟!
تا زمان نگارش این مطلب هنوز فورد پاسخی محکم نداده است. شاید GT500 سوپرشارژردار با قدرتی در حدود ۷۰۰ اسب بخار تولید شود. این قدرت برای رقابت با چلنجر هلکت میتواند کافی باشد.
مأموریت این دو برند خاطرهانگیز آمریکایی همیشه در حال تمدید است. گاهی اوقات فورد جلو افتاده و گاهی اوقات هم داج اما این دو خودروساز دوستداشتنی بازهم یکدیگر را تحتفشار قرار خواهند داد تا محصولات فوقالعادهای بسازند و مرزها را جابجا کنند.
این دو برند در جهت مخالف هم کار میکنند اما اهداف مشترکی دارند. آنها باعث میشوند دنیای خریداران بهتر شود. به همین دلیل ما فورد و داج را چیزی بیشتر از دوستان نزدیک میدانیم. ما آنها را برادر مینامیم…
منبع: carthrottle
PaRHaM
۱۴ فروردین ۱۳۹۷??????:
مقاله واقعا جذابی بود
ممنون
F۲۲RAPTOR
۱۴ فروردین ۱۳۹۷رقابتی که باعث شده،دوکمپانی هر روز به فکر تولید محصول بهتری از رقیب باشن،
و این رقابت نهایتا به نفی مشتری خواهد بود
دقیقا مثه بازار ایران???
هادی
۱۴ فروردین ۱۳۹۷چرا در مورد cocept جنسیس هنوز مطلب نذاشتین
MAHDI CHEVROLET
۱۴ فروردین ۱۳۹۷پستی زیبا و عالی
این جمله خیلی دوست داشتنیه
{{موستانگ و چلنجر خودروهای کاملی بوده و آنها را میتوان خودروی مردان واقعی نامید}}
NAVID۰۰۹۸
۱۴ فروردین ۱۳۹۷دقیقاً همینه
فکر کنید روزی را که بنز کلاس S باشه ، بی ام و سرس 7 نباشه و یا برعکس .
یا لندکروزر باشه ، پاترول نباشه یا برعکس.
یا ماسل کارهای آمریکایی یکی باشه یکی نباشه .
اگر خدای نکرده اینطور میشد یعنی بهترین ماشینم به چشمم ناقص میومد.
دنیای خودرو در رقابت با رقبای خودش هویت ، پیشرفت و تکامل پیدا میکنه ، بخاطر اینکه اگر غیر از این بود میشد صنعت خودرو ایران (( هروز بدتر از دیروز)).
SAEED
۱۴ فروردین ۱۳۹۷“ما فورد و داج را چیزی بیشتر از دوستان نزدیک میدانیم. ما آنها را برادر مینامیم…”
از این جمله واقعا خوشم اومد واقعا چند لحظه منو به فکر فرو برد
من به شخصه همیشه سعی کردم از این دنیا زیبا و هیجان انگیز خودرویی لذت ببرم و بین هیچ خودرویی برای نشون دادن یه برتری که به نظرم این کار یه چیز بیهودست چون هر خودرویی عاشقای خودشو داره ولی بعضی اوقات ذهن هر آدمی دوس داره یه مقایسه ی اینجوری داشته باشه ولی به نظرم این جمله یه دید گسترده تری رو به من داد
مقاله عالی بود واقعا لذت بردم.
مرسی
ایمان
۱۴ فروردین ۱۳۹۷طرفدار کدام برند دوست داشتنی هستید ؟؟؟؟
فورد : لایک ????
دوج : دیسلایک ????
akrh78
۱۴ فروردین ۱۳۹۷“تصور میکنیم مدیران فورد با دیدن این خودرو سریعاً یک جلسه اضطراری برگزار کرده، پشت میز خود نشسته و قوانین سیگار نکشید را زیر پا گذاشته و پس از بحث و جدلهای فراوان از پنجره به بیرون خیره شدهاند. چگونه باید جواب داج را داد؟ چگونه باید نزدیک چلنجر لعنتی شد؟!”
سیگار کشیدنی فراتر ار “برادران گریمسبی”
کارل شلبی
۱۴ فروردین ۱۳۹۷یک روح در دو بدن
??????
Elemento
۱۴ فروردین ۱۳۹۷چند وقتی هست کرایسلر و به تبع اون داج به خاطر مشکلات اقتصادی نتونستن اونطور که شایستست ظاهر بشن و فورد تونست خودش رو بیش از پیش در برابر رقیب قدیمی مطرح کنه … ان شا الله که دوباره شانه به شانه رقابتشون رو ادامه بدن
امیر
۱۴ فروردین ۱۳۹۷امریکاییها توصنعت خودرو تاقبل بحران اقتصادی کاملا عقب افتادن وخواب بودن در طراحی مصرف تکنولوژی ایمنی وخیلی چیزا واقعا بعد بحران به نسبت رشد کردن وبهبود یافتن اما هنوز یه پله از ژاپن وآلمان عقبن نه خیلیا ویه پله هستن
F۲۲RAPTOR
۱۴ فروردین ۱۳۹۷طراحی خودرو های امریکایی قبل بحران سوخت
موندگار ترین طراحی صنعت خودری جهان هستند
عزیز من،اول مطالعاتت رو کامل کن سپس سعی در کارشناسی بفرمای٪
امیر
۱۴ فروردین ۱۳۹۷درطراحی قشنگ بیست سال عقب مونده وفاجعه بودن ازدید خودم نظرمنم به خودم ربط داره ازنظر تو وخیلیا دیگه فلانن به من ربط نداره هرکس نظر خودشوداره
F۲۲RAPTOR
۱۴ فروردین ۱۳۹۷بعضیا بیست سال کلا عقبن
برو بیوک ریورا رو ببین بعد ***
نه از تو گوگل،
به قول امیر نظرت مریخی
امیر
۱۴ فروردین ۱۳۹۷دیگه از نظر شما اونن ازنظر من اینن
حمید ع
۱۴ فروردین ۱۳۹۷حکایت زمانی که apple در حال نابودی بود..استیو جابز میره پیش مدیر عامل کمپانی microsopht آقای بیل گیتس و بهش میگه کمپانی اپل اگه کمپانی من بخاطر مشکلات مالی نابود شه میخوای با کی رقابت کنی؟اگه رقابتی نباشه پیشرفتی هم در کار نیست.بیل گیتس فورا ۳۰۰میلیون دلار بحساب اپل واریز می کنه..
حالا این داستان رو داشته باشین و خودرو سازهای ما رو ببینین.اگه تعرفه رو بخوان بیارن زیر ۱۰۰ درصد زمین و زمان رو تو هم میکنن که مبادا رقیبی داشته باشن که با دو برابر ارزش واقعیش بخواد بیاد تو بازار.فک کنین دارن چی میزنن که از واردات با تعرفه ۱۰۰درصد هم میترسن.بعد شعار میدن “ایرانخودرو به جهانی شدن می اندیشد”..لابد با مونتاژ محصولات چینی(گاها حتی تو چین هم از رده خارج شده)میخوان جهانی شن!!!!
فک میکنم خود چینی ها همچین شعاری نمیدن و میدونن زوده براشون.
اینا حتی قصد ذره ای بهبود تو وضعیت خودشونو ندارن ..که اگه قصد بهبود داشتن لا اقل یه تکون کوچیک به خودشون میدادن یا این شکلی اعمال اجبار استانداردهای ۸۵ گانه رو نمیگرفتن ..
emad1990
۱۴ فروردین ۱۳۹۷این دو برند در جهت مخالف هم کار میکنند اما اهداف مشترکی دارند. آنها باعث میشوند دنیای خریداران بهتر شود. به همین دلیل ما فورد و داج را چیزی بیشتر از دوستان نزدیک میدانیم. ما آنها را برادر مینامیم…
چکیده متن.واقعا قشنگ بود
حمیدرضا
۱۵ فروردین ۱۳۹۷فروش جهانی فورد ده برابر دوج هست ولی در خود امریکا رقیب محسوب میشن واقعیت اینه که ثمره بازار ازاد ساخت کالای بهتر و ارزان تر برای مصرف کننده هست برای همین چین و امریکا همیشه سر ازادی بازار با هم جنگ دارن