در روزگاری نهچندان دور خودروهایی تولید شدند که با دیگر خودروهای کاربردی تفاوت زیادی داشتند.
خودروهایی که برای لذت خالص رانندگی تولید شدند تا جوانان آن زمان را به خود جلب کنند. خودروهایی که در تاریخ ماندگار شدند و بعضاً تا همین امروز نیز تولید شده و تقاضای خوبی برای آنها وجود دارد؛ آن هم فقط به یک دلیل: عشق!
اگر به سالهای دور دهه ۵۰ برگردیم با خودروهای به اصطلاح هات-راد (Hot-Rod) آشنا میشویم که از انصاف نگذریم بسیار دوستداشتنی هستند؛ اتومبیلهایی هات-راد خوانده میشوند که لوازم تزئینی و رفاهی آنها را جدا کرده و فضای به وجود آمده و وزن کاسته شده را به جایگزین کردن پیشرانههای بزرگتر و قدرتمندتر یا تیون کردن پیشرانه و لوازم دیگر اختصاص میدادند.
سپس در دهههای بعد، فورد ماستنگ را متولد کرد، شورولت کامارو را، داج از چارجر تا دارت را عرضه میکرد، پلیموث، …، پونتیاک؛ در اروپا جولیا، استراتوس، ای-تایپ و… و همینطور داتسون 240z، اسکایلاین، سوپرا و…
به عقیده نگارنده این سالها بهترین زمان “ماشین بازها” بود؛ خودروهای اسپرتی ساخته شدند با کمترین تکنولوژی و از نظر عملکرد ساده اما با پیشرانههای قدرتمند و توانستند رانندههای قابلی را پرورش دهند که امروز کمتر میبینیم.
اما هدف این مقاله معرفی سرگرم کنندهها یا به اصطلاح فان ترین خودروهایی ست که تاکنون ساخته شدهاند.
۱. مزدا mx-5 میاتا
mx-5 در زمان اولین معرفی غوغایی بین هواداران خودروهای اسپرت به پا کرد؛ هنوز هم در دسترس ترین اسپرتِ موجود است. ترکیب وزن بسیار کم، قدرت مناسب که از ۱۱۵ اسب بخار در حال حاضر به حدود ۱۵۰ اسب رسیده است، فرمانپذیری استثنایی، گیربکس دستی، قابلیت تیون کردن و از همه مهمتر سقف جمع شونده. همه اینها در یک پکیج جمعوجور، محور محرک عقب و بهعنوان یک خودروی خالص از تکنولوژیهای پیچیده، مهارت راننده را محک میزند.
۲. لوتوس الیز
الیز، این زاده شده در پیست کوچک با پیشرانه میانی تویوتا ۱.۸ لیتری ۲۲۰ اسبی به همراه مشتقات قدرتمندتر با وزن ۹۰۰ کیلوگرمی دومین خودروی این فهرست است. خودروی پیست محور تیز و فرزی که ۰-۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در حدود ۴.۵ ثانیه میافزاید و نیروی رو به پایین 125kg را در سرعت 225km/h تولید میکند، کمترین سطح تکنولوژی کمکراننده را در میان خودروهای اسپرت داراست که همین موضوع به جذابیت رانندگی با گیربکس دستی ۶ سرعته آن میافزاید.
۳. فولکس واگن گلف GTI Mk1
چه چیزی لذتبخشتر است از راندن یک گلف ۸۱۰ کیلوگرمی که در نمونههای اولیه ۱۰۸ اسب بخار نیرو را به گیربکس ۴ سرعته دستی و در نهایت به چرخهای جلو میفرستد؟
شاید شما یک پورشه ۹۱۱ را ترجیح بدهید اما هیچ چیز جای ویراژ دادن یا قسر در رفتن از ترافیکهای شهر را نمیگیرد؛ و محفظه پیشرانه آنقدر فضا در اختیار شما میگذارد که یک موتور ۶ سیلندر را در آن جا بدهید.
شما میتوانید هرکاری با این خودرو بکنید، او شما را تنها نخواهد گذاشت.
۴. هوندا سیویک Si نسل پنجم
شاید گلف را دوست نداشته باشید که البته بعید میدانم، ولی از سیویک مدل 95VTEC نمیتوانید بهراحتی بگذرید.
این خودرو را شاید بتوان همزاد ژاپنی گلف دانست که طیفی از قدرتهای ۱۲۵ تا ۱۶۸ اسب بخار را در اختیار شما میگذارد.
اگر به قابلیتهای این شوالیه باور ندارید، چرا یوتیوب را باز نمیکنید؟
۵. سوزوکی جیمنی
همه چیزهای جالب روی جاده اتفاق نمیافتند؛ به بیرون از جاده سری بزنیم.
شاید شما از آن دسته آدمها باشید که ماجراجویی در محیط بکر و گِلی شدن را ترجیح بدهید؛ بنابراین یک سوزوکی جیمنی ۱.۵ لیتری با گشتاور 140N.m با وزن ۱۱۰۰ کیلوگرمی، فاصله محوری ۲۲۵ cm، شاسی نردبانی و دیفرانسیل قفل شونده، گزینه مناسبی برای شماست.
البته جیپ رانگلر هم آفرودر توانایی ست ولی جیمنی جالبتر به نظر میرسد. اینطور نیست؟
شما چه اتومبیلهایی را به این لیست اضافه میکنید؟
گردآوری: آرین
پدر خودرو سازی جهان
۴ اسفند ۱۳۹۹پورشه ۹۱۱
Ahmedreza2002
۴ اسفند ۱۳۹۹باید مردمی بودن رو هم در نظر گرفت
پورشه به هیچ وجه مردمی نیست
الکترونیکی
۴ اسفند ۱۳۹۹میتسوبیشی لنسر اولوشن. نسل هشت یا نسل ده.
Mad.z.Max
۴ اسفند ۱۳۹۹همشونو خیلی دوست داشتم :) کلا این مقاله دوست داشتنی بود، و همینطور مقاله ای که یکی دو ساعت پیش درمورد کورویر رمپ ساید گذاشته شد! مقاله هایی که از ماشینای قدیمی توی سایت گذاشته میشن واقعا جذابن، ممنون!
حمید رضایی
۴ اسفند ۱۳۹۹لنسر
Zakaria
۴ اسفند ۱۳۹۹ماشینای توی لیست زیاد سریع نیستن اما حس لذت و سرعت رو به راننده تلقین میکنن. پس جای لنسر اوو که خودش ماشین پرفورمنس و سریعیه توی این لیست نیست.
PHILIPP
۴ اسفند ۱۳۹۹یعنی حتما باید برای حضور در لیست ضعیف بود؟
Zakaria
۴ اسفند ۱۳۹۹جای ae86 پدر و gt86 پسر تو لیست خالیه.
حسین
۴ اسفند ۱۳۹۹لوتوس و مزدا رو دوست دارم.بیشتر لوتوس
R@m!n
۴ اسفند ۱۳۹۹می نوشتین ماشینای سرگرم کننده ارزون قیمت بهتر بود.
[AMIN_TROFEO]
۴ اسفند ۱۳۹۹اره
اینطوری باشه هوایرا هم جذابه
همینطور فانتوم
اس کلاس
و…
مهدی موتور
۴ اسفند ۱۳۹۹ممنون
مهدی
۴ اسفند ۱۳۹۹همشون هم سرگرم کننده بودن ولی من لنسر رو انتخاب میکنم که به این لیست اضافه بشه
Sina
۴ اسفند ۱۳۹۹از این جور مطالب بیشتر بذارین
از خیلی اخبار کم اهمیت بهترن
ツSAMURAIツ
۴ اسفند ۱۳۹۹خیلی از ماشینا بودن که جاشون تو این لیست خالی بود
Ali
۴ اسفند ۱۳۹۹گلف خیلی دوست داشتنیه
ایران
۴ اسفند ۱۳۹۹مقاله خوبی بود
T.C.B.K
۴ اسفند ۱۳۹۹پراید رو فرموش کردی پدال…
کلا عالی….
سویچ رو در میاری ماشین روشن میمونه…. یا حضرت تکنولوژی… ??
محبوب ترین خودرو : کیا پراید.
البته همه اینا به کنار…. پیکان یه چی دیگس… ??
Amir
۴ اسفند ۱۳۹۹دیگه حالم از این جوکا و مزاح های بی مزه و تلخ به هم میخوره
بذار زندگیمونو بکنیم دیگه ?
موقعی که ایران جیپ آهو و ژیان و پیکان مونتاژ میکرد عربا با شتر تو بیابون ربع الخالی عربستان جا به جا میشدن
حالا اونا
و ما
ما هیچ ، ما نگاه…
Amir
۴ اسفند ۱۳۹۹دیگه حالم از این جوکا و مزاح بازیای بی مزه و تلخ به هم میخوره …
بذار زندگیمونو بکنیم ?
زمانی که ایران جیپ آهو و کادیلاک سویل و ژیان مونتاژ میکرد ( آمریکاییا اوج صنعت خودروسازی بودن ، یعنی ما بهترین ماشینهای دنیا رو مونتاژ میکردیم ) ، عربا با شتر تو بیابون ربع الخالی جا به جا میشدن
حالا اونا گرونترین ماشینا روسوار میشن و با یه تصادف ساده میندازن تو زباله دونی
و ما آشغالای چینی رو وارد و قوطیای ۲۰ سال پیش فرانسه رو مونتاژ میکنیم ،
کجایی عزت ؟ کجایی بزرگی ؟ چقد حقیر شدیم …
حسین
۴ اسفند ۱۳۹۹آشغالترشون هم میکنیم توی منتاژ.۴۰۵ساده ترین هاشو آوردیم حجم موتورشو کم کردیم(۲لیتری را حذف کردیم)یاتاقان زن و آب داغ کنش کردیم بیکیفیتش… کردیم.
حسین
۴ اسفند ۱۳۹۹SLXو…هم درست کردیم.جلوپنجره را خراب کردیم و آتیشگیرشونم کردیم.بالاترین پژو۴۰۵ها سانروف کروز کنترل و پتو مسافرتی… داشتن.
میثم
۴ اسفند ۱۳۹۹مزدا میاتا
سوزوکی جیمنی
datsun
۴ اسفند ۱۳۹۹میتونه یه ماشین آفرود باشه یا یه اسپورت ارزان قیمت.
احمدرضا
۴ اسفند ۱۳۹۹فیات 500 ?❤️
Benz309 1974
۴ اسفند ۱۳۹۹پراید کو ؟ واقعا ما تمام لذت رانندگیمون رو با پراید گذروندیم.
حسین
۴ اسفند ۱۳۹۹من ساعت دوازده یا یک شب خواستم از خونهی خالم خاسم بیام خونهی خودمون با پراید کاربراتوری با کیفیت مدل ۱۳۷۷ کلی خسته بودم ولی تا پرایدو روند خیلی سرحال شدمو خستگیم رفت.سرعت زیاد که میرفتیم میخواست پرواز کنه.کاربراتوری بود مثل فورد موستانگ کلاسیک.
2646
۴ اسفند ۱۳۹۹من با toyota hilux Vigo عاشق آفرود و کمپینگ شدم، خیلی هم استارت آفرودشون رو با این ماشین زدن.
10 سال پیش قیمت اش مناسب بود، استهلاک پایینی داشت، قطعات یدکی هم فراوون و ارزون بود، فضای کافی هم داشت.
هم ماشین آفرود بود، هم ماشین زیرپا تو شهر و جاده
لوازم افترمارکت فنی و ظاهری زیادی هم داشت.
ماشین فوق العاده ای بود برای جوونی کردن.
2646
۴ اسفند ۱۳۹۹من با toyota hilux Vigo عاشق آفرود و کمپینگ شدم، خیلی هم استارت آفرودشون رو با این ماشین زدن.
10 سال پیش قیمت اش مناسب بود، استهلاک پایینی داشت، قطعات یدکی هم فراوون و ارزون بود، فضای کافی هم داشت.
هم ماشین آفرود بود، هم ماشین زیرپا تو شهر و جاده
لوازم افترمارکت فنی و ظاهری زیادی هم داشت.
ماشین فوق العاده ای بود برای جوونی کردن
PHILIPP
۴ اسفند ۱۳۹۹Z8
SL63
امیررضا
۵ اسفند ۱۳۹۹من که حتما تسلا
?Ali Hossein?
۵ اسفند ۱۳۹۹چرا 206cc نیست؟
من کل لذت زندگی من به 206 وابسته است
.
.
.
.
.
.
.
.206 و دیگر هیچ??????????????????????
aliasn
۵ اسفند ۱۳۹۹این پست خستگی م رو در کرد ولی جای خیلی ها تو این لیست خالیه fdوrx-7fc . تویوتاهای ae86و gt86 . میتسوبیشی لنسر ایولوشن وگالانت . سوبارو امپرزاcdi ( نسل اول امپرزا ) وz370وr34,r33.r32 نیسان و هونداnsxفقید واز امریکایی ها هم جای داج چلنجرمگنوم و شارژر1969 ( عضله بال دار ) خالیست
Ranger
۵ اسفند ۱۳۹۹به عقیده نگارنده این سالها بهترین زمان “ماشین بازها” بود؛ خودروهای اسپرتی ساخته شدند با کمترین تکنولوژی و از نظر عملکرد ساده اما با پیشرانههای قدرتمند و توانستند رانندههای قابلی را پرورش
فقط این چیز رو الان میشه تو چلنجر چارجر پیدا کرد ماشینایی که راننده رامشون میکنه نه ماشین راننده رو ??
سیدمهران میرابوالقاسمی
۵ اسفند ۱۳۹۹مزدا عشقه
احسان
۱۰ اسفند ۱۳۹۹شورلت کامارو