موسسه AAA اخیراً ۱۳۰ نفر را پشت فرمان ۳۰ خودروی جدید قرار داده تا سیستمهای اطلاعات سرگرمی را تست کرده و نتایج نشان دادهاند که باید تغییرات عمدهای در میزان حواسپرتی راننده صورت گیرد. این موسسه ۱۲ خودرو را دسته تقاضای بسیار بالا برای توجه راننده قرار داده و هیچیک از خودروهای تست شده میزان حواسپرتی پایین را نداشتهاند.
AAA با محققان دانشگاه یوتا برای انجام این مطالعه همکاری کرده است. آنها از دوربینها و تمرینهای ذهنی برای اندازهگیری میزان حواسپرتی فرد در دو زمینه نگاه نکردن به جاده و فقدان توجه به آن استفاده کردهاند. این تست شامل استفاده از دستورات صوتی و انجام دادن عملکردهای مشخص از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی همانند روشن کردن رادیو یا تلفن کردن است.
این مطالعه سطح پایین حواسپرتی را به عنوان میزان گوش دادن به موزیک تعریف کرده است. حواسپرتی بسیار بالا نیز برای کار با سیستم ناوبری بوده است.
طبق نتایج به دست آمده، سیستمهای اطلاعات سرگرمی با بیشترین میزان حواسپرتی میتوانند توجه راننده به جاده را در زمان انجام کارهایی چون برنامهریزی مقصد ناوبری به مدت بیش از ۴۰ ثانیه مختل کنند. به علاوه به همان میزان که افراد به عملکردهای سیستمهای اطلاعات سرگرمی توجه نشان میدهد میزان حواسپرتی افزایش مییابد.
رانندهها تکنولوژیای را میخواهند که ایمن بوده و استفاده آسانی داشته باشد اما بسیاری از ویژگیهای اضافه شده به سیستمهای امروزی پیچیدگی بیشتر داشته و گاهی اوقات کاربر را گیج میکنند.
AAA این نتایج را به خودروسازان ارائه کرده تا اوضاع را بهبود بخشد. تا زمانی که تکنولوژی بهتر شود، این موسسه پیشنهاد میکند مردم از بهکارگیری برخی عملکردها نظیر فرستادن پیام کوتاه یا چک کردن شبکههای اجتماعی در زمان رانندگی خودداری کنند.
در بخش زیر خودروهای بررسی شده و میزان حواسپرتی سیستمهای اطلاعات سرگرمی آنها آمده است:
- حواسپرتی پایین: —
- حواسپرتی متوسط: شورولت اکوئینکس LT، فورد F-250 XLT، هیوندای سانتافه اسپورت، لینکلن MKC Premiere، تویوتا کمری SE، تویوتا کرولا SE، تویوتا سی نا XLE
- حواسپرتی بالا: کادیلاک XT5 Luxury، شورولت تراورس LT، رم ۱۵۰۰، فورد فیوژن تیتانیوم، هیوندای سوناتا پایه، اینفینیتی Q50 پریمیوم، جیپ کامپس اسپورت، جیپ گرند چروکی لیمیتد، کیا سورنتو LX، نیسان ماکسیما SV، تویوتا راو ۴ XLE
- حواسپرتی بسیار بالا: آئودی Q7 QPP، کرایسلر ۳۰۰ C، داج دورانگو GT، فورد موستانگ GT، جی ام سی یوکان SLT، هوندا سیویک تورینگ، هوندا ریجلاین RTL-E، مزدا ۳ تورینگ، نیسان آرمادا SV، سوبارو کراس ترک پریمیوم، تسلا مدل S، ولوو XC60 T5
(King 911 (Daniel
۱۸ مهر ۱۳۹۶خداوکیلی اون کدوم ابلهی بوده که سوار فورد ماستنگ GT شده و به جای لذت بردن از رانندگی به سیستم اطلاعات سرگرمی ماشین توجه کرده.
اصلا تجهیزاتی مثل صفحه نمایش و رادار و … به درد ماسلکارا نمیخوره.
ماسلکار فقط ایربگ که که موقع تصادف کتلت نشی.
SERIAL WINNER
۱۸ مهر ۱۳۹۶.
جمله ی اولت خیلی باحال بود !
به نظر من کاملا درست میگه.
حتی ضبط ماشین هم آمار تصادف رو به شدت بالا میبره .
حمیدرضا
۱۸ مهر ۱۳۹۶من خودم چند بار به خاطر دیدن تلگرام تو ماشین تا مرز تصادف پیش رفتم و الان خیلی وقته موقع رانندگی کلا گوشیمو میذارم کنار این سیستم ها هم دقیقا کارشون بیشتر حواس پرتی هست البته کنترل های روی فرمان خیلی به کمتر شدن این حواس پرتی کمک میکنه ولی خیلی ها دوست دارن با خد صفحه تاچ بازی کنن و این باعث بیشتر شدن خطر میشه
hussein
۱۸ مهر ۱۳۹۶دقیقا هشت سال پیش موقعی که تو سوئد برای گواهینامه اقدام کردم یکی از سوالهای تئوریک در رابطه با همین بود که ربط بین تکنولوژی و بالا رفتن احتمال خطر تصادف چی هست که گزینه ی درست این بود که با بالا رفتن تکنولوژی های سرگرم کننده حواسپرتی بیشتر میشه
حسین
۱۸ مهر ۱۳۹۶یکی دیگه از بدی ها … استفاده از موس وسط به جای صفحه نمایش تاچ هست ..
واقعا کار و هواس پرتی رو دوبرابر میکنه ( تو ۵۲۸) تجربه کردم که میگم