خودروسازان همچنان به ارائه پیشنهادهای اقساطی بلندمدت ادامه میدهد و به همین خاطر قابلیت اطمینان بلندمدت یک خودرو در زمان خرید آن فاکتور مهمی محسوب میشود. کانسومر ریپورتز جزو مؤسساتی است که با انجام مطالعاتی ویژه در این بخش کمک شایانی به خریداران میکند. مطالعه قابلیت اطمینان ۲۰۲۰ این شرکت با برخی سورپرایزها همراه شده و بهطور مثال مزدا به عنوان مطمئنترین برند خودرویی معرفی شده است. این خودروساز توانسته برندهای مشهور و مطمئنی همچون تویوتا و لکسس را کنار بزند.
رسیدن به مزدا رتبه اول این مطالعه فرمول مرموزی نداشته است. کانسومر ریپورتز میگوید بهروزرسانیهای مکرر مزدا کلید موفقیت این برند بوده و ژاپنیها از تکنولوژیهای پیچیده برای قوی محرکه و سیستم اطلاعات سرگرمی دوری کردهاند. این تکنولوژیهای جدید و پیچیده میتوانند برای یک خودروساز پاشنه آشیل باشند و همین امر برای فورد و دیگر خودروسازان که در حال رقابت برای جلبتوجه خریداران هستند مشکلساز شده است. فورد اکسپلورر جدید به عنوان یکی از غیرقابلاعتمادترین خودروهای آمریکایی و خارجی امسال توصیف شده است.
تویوتا و لکسس که معمولاً رتبههای اول را به خود اختصاص میدهند پشت سر مزدا قرار دارند اما لیست پر و پیمانی از خودروهای مطمئن را تولید میکنند. بیوک هم سورپرایز دیگر سال جاری بوده و با بهبود ۱۴ پلهای رتبه خود را به چهارم رسانده است. برند جنرال موتورز نیز موفقیتی مشابه مزدا را تجربه کرده است. هوندا نیز با قرار گرفتن در رتبه پنجم لیست پنج برند اول را تکمیل کرده است.
اما در انتهای لیست تسلا قرار دارد که هنوز هم با مشکلات قابلیت اطمینان محصولات خود دستوپنجه نرم میکند. لینکلن هم از همان مشکلاتی که پسرعموی خود در فورد دارد رنج میبرد.
سایر خودروسازان آسیایی و اروپایی در میانههای جدول قرار دارند و خودروسازان آمریکایی هم در نیمه پایینی جدول دیده میشوند. در مطالعه قابلیت اطمینان ۲۰۲۰ کانسومر ریپورتز همچنین به نوسان قابلیت اطمینان خودروسازان در عرض یک سال نیز پرداخته شده است. از آنجایی که خودروسازان به دنبال تولید خودروهای الکتریکی با صفحات نمایش بیشتر و تکنولوژی خودران هستند بنابراین انتظار میرود نوسانات بیشتری در قابلیت اطمینان آنها دیده شود.
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۱ آذر ۱۳۹۹ژاپنی ها همیشه جایگاهشون بالاست??????
اما تسلا???
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۱ آذر ۱۳۹۹منظورم اینه که واقعا رتبه مسخره ای به تسلا داد….
لینکلن هم…..
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۱ آذر ۱۳۹۹بهترین آلمانی اون وسط فقط پورشه…..
sina
۱ آذر ۱۳۹۹نکته های قابل توجه از دید من:
-مزدا که جای هیچ حرفی نذاشته دیگه به قول مهران ” مزدا را عشق است ” :)
-هوندا بعد از مدتهاس افت دوباره رشد کرد اونم هفت تا پله و امد تو پنج تای اول.
-بیوک با 14 تا پله رشد و مینی با 12 تا پله افت بهترین و بدترین نرخ رشد رو داشتن.
-حضور پورشه تو رده نهم یکم ناامید کننده بود. همیشه با لکسس سر اولی رقابت داشتن.
-جایگاه هیوندای تو رتبه ششم و تثبتش برا دومین سال
-رتبه ناامیدکننده فولکس
NAVID۰۰۹۸
۱ آذر ۱۳۹۹این مقاله از اون دست مقالههائیه که نخونده تا ته خطش را میری ? !
خوندن نداره که ، اول ژاپن آخر ژاپن ، یک کلام و تُمام (( سس ماست )) .
اما خدایی دَمِ مزدا گرم ، چه بیحاشیه همیشه دنبال بهتر شدن و بهتر شدنه ?? .
sina
۱ آذر ۱۳۹۹قدیما این شکلی بود لیستی که لکسس اول و فیات اخر نبود جای شک میذاشت برا ادم :)
الان یکم فرق کرده ولی باز الگو همونه
Hadi
۱ آذر ۱۳۹۹هر جا اسمی از کیفیت و قابلیت اطمینان هست…
نام خودرو سازان ژاپنی می درخشد ??
♤Angus_812♤
۱ آذر ۱۳۹۹اینم در نظر داشته باشید که ژاپنی ها خیلی به ماشین فشار نمیارن و در حد استاندارد ازش قدرت میگیرن و متریال استفاده میکنن
در دوامشون شکی نیست ولی دیگه اونجورم که ما فکر میکنیم نیستن ماشینو برای روزمره فقط طراحی میکنن
NAVID۰۰۹۸
۱ آذر ۱۳۹۹Angus 812 عزیز
یه قضیه هست که میگن ترکیب تیم برنده را هیچگاه تغییر نمیدهند تا به وقتش که برسه … .
چرا بقیه خودروسازان از این روش پیروی نمیکنند ، میدونید چرا ؟
چون کاری به فشار آوردن نداره (( پس این همه تویوتا که در جنگها و آفرودها استفاده میشه یا در ناوگان حملونقل بِهِشون فشار نمیاد ? ، اصلاً همه تویوتا میخرند که بهش فشار بیارن برای رانندگی و استفاده روزانه و اگر نه که میرفتند bmw میخریدند )) ، بلکه به نوع طراحی مهندسان و آلیاژ مورد استفاده قطعات هست که به چنین جایگاهی محصولات ژاپنی میرسند .
هر خودروسازی از یک فلسفه و نقشه خاص پیروی میکنه ، تویوتا میاد به جای مثلاً گذاشتن ۲۰ آپشن مختلف ، ۱۵ آپشن میگذاره اما با بالاترین راندمان و کیفیت ، و یا اون ۲۰ آپشن را میگذاره اما گرانتر ، چون بالاترین کیفیت را تحویل شما میده و نه فقط یه آپشن نمایشی و مسخره .
مثال بخوام بگم ، اینه که شما برو چرم صندلیای که مثلاً در کمری یا آکورد به کار میره را با سوناتا یا اپتیما مقایسه کن تا متوجه تفاوت بسیار زیادش بشوید ، یا حتی پلاستیک خشک به کار رفته داشبورد در محصولات ژاپنی را با بقیه مقایسه کن .
وقتی من میگم اصالت از همه چیز مهمتر هست ، یعنی اینکه شما پول برند نمیدهید ، شما پول باطنی را میدهید که هیچگاه با چشم دیده نشده اما سالهاست که امتحان خودش را در گذر زمان پس داده که وقتی میروید نمایندگی تویوتا ، چشم بسته خرید میکنید و نه مثل بقیه خودروها که فقط ظاهر و آپشن آبکی دارند .
همیشه کیفیت اَرجعیت داشته به کمیَت ، همیشه .
Ali
۱ آذر ۱۳۹۹این طوماری که نوشتی رو قبول ندارم چون مثل کلمه ارجعیت که نوشتی اشتباهه
اون ارجحیتی که شما منظورت بود رو اتفاقا تو چیزای دیگه مشخص میشه
اتفاقا اگه ب ام و بخواد یه چیزی مثل لکسس تولید کنه راحت میتونه ولی لکسوس اگه بخواد یه چیزی با عملکرد ب ام و تو لید کنه نمیتونه
نکته همینه تویوتا چون نمیتونه با آلمانی یا حتی امریکایی ها رقابت کنه سبک اقتصادی رو انتخاب کرده
شما که این بحث رو پیش میکشی که همش دنبال برتری و یه حرف مطلقی از اساس اشتباهه چون با عقل جور در نمیاد به این صورتی که در نظر داری
عامل برتری علم و تکنولوژی میتونه باشه که این رو خواسته باشی در نظر بگیری ژاپن خیلی عقب تره و اتفاقا تو خیلی چیزاشون از تکنولوژی اروپا یا امریکا استفاده میکنن
NAVID۰۰۹۸
۱ آذر ۱۳۹۹نمیدونم !
شاید !
نظر (( Ali آقا )) هم برای خودش نظریه و شما هم درست میگوئید !
اما باور کن هر شرکت از هر کشوری ، فلسفه ساخت خاص خودش را داره که هیچکدام نمیتوانند جایگاه دیگری را تصاحب کنند و کلاً خودرویی در جهان وجود نداره که همه چیز تمام باشد و همیشه یه خَلَائی هست در خودروها که دنیای ماشین بازی را زیبا میکنه .
اما همیشه به نظر شخصی خودم (( بنز کلاس S )) پرچمدار بهترین خودرویه ساخته شده در جهان بوده و هست .
Ahmadreza2002
۲ آذر ۱۳۹۹به نظر من همون قدری که تویوتا داره تو مسیر درست حرکت میکنه لکسوس داره تو مسیر اشتباه حرکت میکنه
Alireza
۱ آذر ۱۳۹۹پس قاچاقچی ها که هایلوکس دارن برا استفاده روزمره می خوان؟!?
Ahmadreza2002
۲ آذر ۱۳۹۹یه جورایی اره
فقط روزمره اونا با ما متفاوته
کیان
۱ آذر ۱۳۹۹نکته قابل توجه از دید من :
یک رو سیاهی عظیم برای جی دی پاور و طرفدارای آپشن ک اینقدر اختلاف بین لیست جی دی پاور و کانسومر ریپورتز هست، اونجا آپشنها سازها اول لیست اینجا اصلا تو لیست نیستن یا … !!!
واقعا چرا ؟!
مزدا به حق ک شایسته این جایگاه هست و به ناحق بنظرم پریمیوم حسابش نمیکنن، ماشینهاش جدیدا فرای کلاس اکونومی هست از لحاظ کیفیت متریال و دیزاین داخلی
کیان
۱ آذر ۱۳۹۹نکته قابل توجه از دید من
یک رو سیاهی عظیم برای جی دی پاور و طرفدارای آپشن ک اینقدر اختلاف بین لیست جی دی پاور و کانسومر ریپورتز هست، اونجا آپشنها سازها اول لیست اینجا اصلا تو لیست نیستن یا … !!!
مزدا به حق ک شایسته این جایگاه هست و به ناحق بنظرم پریمیوم حسابش نمیکنن، ماشینهاش جدیدا فرای کلاس اکونومی هست از لحاظ کیفیت متریال و دیزاین داخلی
سیدمهران میرابوالقاسمی
۱ آذر ۱۳۹۹ایول دمت گرم مثل همیشه مزدا را عشق است
حسین
۱ آذر ۱۳۹۹خیلی خوب بود
حسین
۱ آذر ۱۳۹۹مزدا سی ایکس۵ یکی از ده ماشین برتر سال۲۰۲۰ هست
حسین
۱ آذر ۱۳۹۹فورد پر فروش ترین ماشین آمریکا هست آخه چرا جی ام سی-شورلت-رم پر فروش ترین نیستن
z
۱ آذر ۱۳۹۹فورد تویوتا شورولت به ترتیب پرفروشترین خودروسازا هستن
از نظر من کسایی که خودرو مورد نظرشون رو میخرن به اینجور نتایج مجله ها توجه نمیکنن
MAHDI
۱ آذر ۱۳۹۹در مقابل J.D Power چقدر متفاوته!!!
حسین
۱ آذر ۱۳۹۹پژو-رنو-سیتروءن-دی اس-پی جی او-بوگاتی کجا هستند
Ahmadreza2002
۲ آذر ۱۳۹۹اون اولیا که کلا تو آمریکا عرضه نمیشن
در رابطه با بوگاتی هم ترجیح میدم سکوت کنم
Elmiraj
۱ آذر ۱۳۹۹سعود و سقوط در یک سال نهایتا باید دو یا سه پله اتفاق بیوفته….
مگه یه برند با خودش چیکار میکنه که در طول یک سال ۱۴ پله صعود یا ۱۱ و ۱۳ پله سقوط میکنه…!؟!؟
.
نتایج کمی عجیب و غریبه…
حسین
۱ آذر ۱۳۹۹آمریکایی ها خوب اومدن بلا بجز فورد لینکلن دوج
thwm
۳ آذر ۱۳۹۹دوج که رتبش شورلت بالاتره
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۱ آذر ۱۳۹۹این کانسومر ریپورترز اگه گزارش های قبلیش رو نگاه کنین فقط قصد زمین زدن مرسدس بنز و برند های آمریکایی رو داره
گزارش های قبلیش رو نگاه کنید
همش دروغه
((رتبه هایی که به تسلا میده هم واقعا افتضاحه))
امیر
۱ آذر ۱۳۹۹بنزو نمیدونم ولی برند امریکایی مثل بیوک و رم عملکرد بسیار خوبی داشتن و در سالهای اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشتن و بعید میدونم مشکل خاصی با امریکایی ها و بنز داشته باشن!!!!!
RoadRunner
۱ آذر ۱۳۹۹اگر تکنولوژی بالا، امکانات رفاهی، سیستم اطلاعات و سرگرمی به روز و دارای صفحه ی لمسی، گیربکس دو کلاچه DSG با زمان شیفت درحد ۸ میلی ثانیه و … میخواین باید ریسک خرابی و مشکلات جزئی و هزینه ی بیشتر رو بپذیرید
اگه ماشینی میخواید که هیچ امکانات قابل توجهی برای عرض اندام در برابر رقبا نداره و تنها ماشینیه که هنوز با صفحه ی غیرتاچ عرضه میشه و هر بار شیفت گیربکس دستیش یک ثانیه طول میکشه، ولی عوضش میخواید کمتر به نمایندگی سر بزنید، ماشین هایی مثل مزدا براتون مناسبه
sina
۱ آذر ۱۳۹۹البت فولکس مثلا با امکانات مشابه مزدا رتبه دو تا مونده به اخره و لکسس با امکانات مشابه با مرسدس رتبه سوم و بنز رتبه بیستم.
موضوع فراتر از نکته ای هست که شما اشاره کردید.
RoadRunner
۱ آذر ۱۳۹۹گیربکس DSG که مثال زدم مال فولکس واگنه :-)))))))
RoadRunner
۱ آذر ۱۳۹۹The Japanese auto brand benefitted from being among the smallest and lacking capital to continually offer new multispeed transmissions and infotainment gadgets, said Jake Fisher, senior director of auto testing for Consumer Reports.
A lot of times new technology gives us trouble,” Fisher said. “They’re a little bit conservative when it comes to new technology.
در واقع علت نمره ی بالای مزدا نداشتن سرمایه ی کافی و ضعیف بودن بنیه ی اقتصادی برای رقابت در عرصه ی تکنولوژی با رقبا و اضافه کردن قابلیت هایی مثل سیستم اطلاعات سرگرمی و گیربکس جدید بوده
sina
۱ آذر ۱۳۹۹باز بنظرم دلیل محکمی نیست که بگیم چون مزدا سیستم اطلاعات و سرگرمی و گیربکس جدید نداره تو لیست اوله مثلا. یعنی الان سیسیتم اطلاعات سرگرمی مزدا از همه ماشین های این لیست بدتره؟
البت نکته ای که میگی رو متوجه میشم و خب یکی از بزرگترین دلایل مقاومت تویوتا حتی برای استفاده از اپل کار هم همین بود که نمیخواست با پیچیده کردن سیستم مهم ترین حسنش یعنی همون قابلیت اطمینان رو از دست بده. البت خودشون امنیت داده های مصرف کننده رو هم بیان میکردن.
Elmiraj
۱ آذر ۱۳۹۹نمیدانم چرا ولی ارزش بازار مزدا هم اکنون در بورس توکیو تنها ۴۰۰ میلیون دلار هست…!!!
.
.
با دلار ۲۵۹۰۰ تومانی اگر همین الان حساب کنیم :
ایرانخودرو ۴/۶۲ میلیارد دلار
و سایپا هم ۲/۰۳ میلیارد دلار ارزش دارن !!!!
بهزاد
۱ آذر ۱۳۹۹فکر کنم شرکت مزدا بیش از 1 میلیون و دویست هزار سهم منتشر کرده که الان ارزش هر سهمش حدود 6 دلار هست و این عددی که شما از بورس توکیو قرار دادی احتمالا ارزش بازار این شرکت به بیلیون ین باشه ولی با این حال ارزش کلی این شرکت حدود 3 میلیارد دلار باشه و در مورد ارزش سهامش کلا مطمئن نیستم که مقدار دقیقش چقدره ولی بیش از 400 میلیون باید باشه.
Elmiraj
۱ آذر ۱۳۹۹درسته…مثل اینکه من به بالای لیست دقت نکردم ، قیمت به میلیارد یُن هست که با ارزش کنونی یُن در برابر دلار ( ۱ به ۱۰۳ ) میشه ۳/۸۸ میلیارد دلار .
.
ولی باز برای مزدا کمه و انتظار میره حداقل اندازه رنو یا تاتا هند ارزش داشته باشه .
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱ آذر ۱۳۹۹تاحالا هیچوقت از این زاویه نگاه نکرده بودم •_________•
برای منم خیلی تعجب بود همیشه که چرا تو این لیست ها هیچوقت کمپانی هایی مثل لامبورگینی و فراری و پاگانی و بوگاتی و… نیستن
RoadRunner
۱ آذر ۱۳۹۹اون برند ها به علت جامعه ی اماری کوچک و اثر مخدوش کنندگی در این مطالعات وارد نمیشن چون حجم نمونه کافی نیست و از اماری نتایج معنادار نخواهند بود. از طرفی استفاده ای هم ازشون نمیشه و بیشتر عمرشون در پارکینگ هستن. ماشین در پارکنیگ خوابیده هم که خراب نمیشه :-)))
ولی اگر هم روزی وارد این بررسی ها بشن و به اندازه ی بقیه ازشون کار کشیده بشه غیرممکنه نمره ی خیلی بالایی بگیرن چون تجهیزات خیلی پیشرفته ای دارن که در بسیاری از موارد برای اولین بار در یک خودروی جاده ای قرار گرفتن و هنوز امتحانشون رو به طور کامل پس ندادن
امین
۱ آذر ۱۳۹۹خوش به حال ما که افراد آگاه و پر دانشی مثل شما تو سایت حضور دارن و مارو نسبت به مساعل آگاه میکنن آدم وقتی میخونه مطلب رو فکر میکنه اونا نهایت متریال و کیفیتن و بقیه کم میزارن ولی عجب زاویه دیدی داری هونطور که گفتی علت اینا هستن وکرنه مزدا اونقدر ها برتر نیست
MOHAMMAD.n.r
۱ آذر ۱۳۹۹اکثر مدل های جدیدش تاچ دارن.
در مورد گیربکس هم اکثر ژورنالیست ها تعریف کردن ازش.
RoadRunner
۱ آذر ۱۳۹۹میشه از هزاران ژورنالیستی که میگی اکثریتشون ازش تعریف کردن اسم ۵۰ تا رو بگی؟
اول مقاله رو بخونید نوشته قابلیت اطمینان ” بلند مدت”. طبیعتا در مورد مدل 2020 این مطالعه انجام نشده و معنایی نداره که شما میگی مدل جدیدش تاچ داره یا نه. مهم مدلی هست که در این مطالعه مبنای استناد قرار گرفته
MOHAMMAD.n.r
۱ آذر ۱۳۹۹شما میفرمایید این مطالعه بلند مدت هست و من قبول میکنم که ماشین های مزدا اون موقع تاچ نداشتن.
درمورد گیربکس که شما میفرمایید هر تعویض دنده یک ثانیه طول میکشه، بقیه رقبای هم سگمنت چه گیربکسی دارن؟؟؟چرا باید سایت های معتبر و بزرگی مثل کارانددرایور و ادموند و… بین رافور و روگ و تیگوان و crv و… مزدا cx5 با گیربکس کند رو انتخواب کنن و بگن بهترین ماشین سگمنت هست؟؟؟ رقبا چه امکانات و تکنولوژی های بیشتری دارند که باعث خرابی میشه؟؟؟
اگر تکنولوژی دردسر داره چرا لکسس که برند لوکس هست از فولکس واگن که برند معمولی هست رتبه بالاتری داره؟؟؟(فولکس رو مثال زدم چون خودتون اسمش رو ذکر کردید) ایا تکنولوژی فولکس از لکسس بیشتر هست که باعث دردسر شده؟؟
تکنولوژی هم کیفیت کم و زیاد داره…
MOHAMMAD.n.r
۱ آذر ۱۳۹۹شما میگید هر چه تکنولوژی و امکانات رفاهی و… بیشتر باشه خرابی بیشتر هست.
به نظر شما چرا ائودی به عنوان بازوی لوکس فولکس رتبه بهتری نسبت به فولکس کسب کرده؟؟؟
اگر بگیم که تکنولوژی و امکانات و… ائودی از فولکس کمتر هست که حرف مفت زدیم ، تنها یک دلیل میمونه که چیزی جز کیفیت ساخت بالاتر ائودی نسبت به فولکس نیست.
Sina
۱ آذر ۱۳۹۹این حرفت عیب های زیادی داره.
مزدا خودش جزء پیشرفته ترین موتور ها رو داره میسازه ( سری اسکای اکتیو) ، چه کسی گفته پیشرفته نیست؟
این حرفت کاملا اشتباهه
میتونم بگم اگه اینجوری بود الان لکسوس ( برند لوکس تویوتا) و پورشه باید در ردیف دوم میبودن و فولکس واگن که تکنولوژی های کمتری نسبت به پورشه داشته باید بهتر میبود
این موضوع به کیفیت ساخت بیشتر بستگی داره و این که تکنولوژی های زیادی جدید (مثل خودران و..) تاثیر دارن ، چون هنوز کامل نشدن نمونش آمار تسلا
امیر
۱ آذر ۱۳۹۹RoadRunner
دوست عزیز این مسائل قطعا تاثیر گذاره اما قطعیت کامل نداره ،برای مثال هیوندای و رم و بیوک که نسبت به مزدا از نظر تکنولوژی و پیچیدگی سیستم ها بسیار بالاتر هستن اما بازم در رتبه های بالاتر از برندهایی ک فرمودید هستن ،درنتیجه این مورد شاید تاثیر داشته باشه ولی به مقدار کم!
R@min
۱ آذر ۱۳۹۹رم و داج جزو ده تای اولن واقعا پیشرفت داج عجیبه و غریبه
MAHDI
۱ آذر ۱۳۹۹جایگاه فولکس واگن و و لینکلن در آخر!!!!!!!
حمید
۱ آذر ۱۳۹۹طرفداری تسلا که همه جا اظهار نظر میکنید ، بیاید کامنت بزارید ?
حسین
۱ آذر ۱۳۹۹تسلا هرچی باشه از پژو و رنوقابل اعتماد تره اتفا فرانسویا عادت دارد پولشونو از خدمات پس از فروش بدست بیارن یکی می گفت نمی دونم معتبره یا نه دولت فرانسه به خودروسازاش گفته باید جوری ماشین درست کنین که قطعاتش بعد از ۴-۵سال خراب بشه مثلا یه جا خوندم سیتروءن هزینه نگه داری اش در ده سال حدودا ۲ برابر لکسوس هست شاید هم بیشتر و هم اندازه ی کادیلاک که ماشین لوکس درست می کنه
سامورایی از قله فوجی
۱ آذر ۱۳۹۹مزدا خیلی بی ادعا و بی سر و صدا داره میترکونه
فرشاد
۱ آذر ۱۳۹۹چقدر این مزدا خوبه❤
فرشاد
۱ آذر ۱۳۹۹مزدا تو چنین خوب چرایی
فلوکس اون ته چکار میکنه
رضا
۱ آذر ۱۳۹۹انصافا مزدا یه سطح بالاتر از پول پرداختی بهت خدمات میده
Ali
۱ آذر ۱۳۹۹سلطان تویوتا..
و عشق است خودرو های ژاپنی
مزدا هم در کنار کیفیت سواری داره قابلیت اطمینان خوب هم ارائه میده
فقط رتبه نیسان دور از انتطار بود
حسین وی
۲ آذر ۱۳۹۹تو این 12 سالی که مزدا دارم هیچ تعجبی برام نداشت که مزدا اول بشه تو این لیست
واقعا یک ماشین کم خرج با سواری بسیار بهتر از هم مدلاش بود برام