آیا در زمان پر کردن باک خودروی خود به این نکته توجه کردهاید که بهای پرداختی بابت آن به کجا میرود؟
به لطف گراف جدیدی که توسط موسسه Auteria منتشر شده هماکنون میدانیم که جایگاههای عرضه سوخت کمترین درصد از هزینه سوخت را برای خود برداشته و کمپانیهای حفاری نزدیک به نصفی از هزینه دریافتی از مشتریان بابت سوخت را از آنِ خود میکنند.
این تصویر سال پیش و بر مبنای دادهای سازمان اطلاعات انرژی آمریکا تهیه شده و متوسط هزینه بنزین در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲.۱۵ دلار بوده است.
آنا ریورا مدیر تولید Auteria میگوید:
برای افرادی که در صنعت نفت و گاز حضور دارند شاید دانستن اینکه کمپانیهای حفاری و تولید سهم زیادی از بهای سوخت را از آنِ خود میکنند جای تعجبی نداشته باشد. البته ممکن است وقتی مشتریان بدانند سهم جایگاههای عرضه سوخت بسیار کم است شوکه شوند.
بنا به نتایج این مطالعه، بهای سوخت به بخشهای زیر تقسیم میشود: ۴۵ درصد هزینه سوخت متعلق به کمپانیهای حفاری است و ۲۱ درصد به مالیاتهای ایالتی، محلی و فدرال تعلق میگیرد. ۱۸ درصد آن صرف پالایش شده و ۹ درصد نیز سهم حملونقل است و در نهایت ۷ درصد از بهای سوخت به جیب جایگاههای عرضه سوخت میرود.
بر مبنای این اعداد، یک جایگاه عرضه بنزین متوسط به ازای هر گالن سوختی که میفروشد حدود ۱۵ سنت به دست میآورد. البته جایگاهها با این ۷ درصد باید هزینههای ذخیرهسازی و… را نیز پوشش دهند. برای مثال جایگاهها باید از ۷ درصد درآمد سوخت فروخته شده ۳ درصد را برای فرایندهای جانبی پرداخت کنند که بدین ترتیب سهم آن به ۴ درصد یا کمتر از ۱۰ سنت به ازای هر گالن سوخت کاهش مییابد.
ریورا اضافه میکند:
به عنوان سازنده قطعات مورد استفاده در جایگاههای عرضه سوخت، ما قطعاً به دنبال کارآمدتر کردن مصرف سوخت و صرفهجویی در هزینههای مشتریان هستیم. این دادهها نشان میدهند که بهترین راه برای صرفهجویی در هزینهها استفاده کمتر از سوخت است.
Shervin
۴ مهر ۱۳۹۶برنامه خوبی ولی به شرطی که توایران هم بزاراند که بدونیم بنزین لیتره1000تومن کجا میره
سامان اذری
۵ مهر ۱۳۹۶تو. ایران هر بشکه.نفت 150.دلار.بود ما با 1000 تومن یک لیتر بنزین.میزدیم.
الان هر بشکه نفت شده. حدود 50 دلار
دولت میگه میخوایم بنزین رو گرون کنیم.
معین
۴ مهر ۱۳۹۶در ایران هم نصف هزینه بنزین به جیب جایگاهداران میره با استفاده از مخلوط کردن هوا و …و 50 درصد بقیه به حفاری و دولت و مالیات و …
#ali.m#
۵ مهر ۱۳۹۶دوست عزیز پسر صاحب یکی از بزرگترین جایگاه هتی بنزین و گاز شیراز رو میشناسم و رفیق صمیمیه منه.
نکته اول این که اصلا پولی ک شما میدی نمیره تو جیب پمپ بنزین .بلکه درامد جایگاه از طریق کارمزدیه که به ازای هر لیتر که میفروشه میدن .
و نکته دوم این که این قضیه دست کاری پمپ ها یه شایعه بیشتر نیست چنین چیزی ممکن نیست حداقل این چند سال اخیر .
طبیعیه که بنزینی که اول صب میزنید درمقایسه با بنزین ظهر و شب بهتره .
تیاگو
۴ مهر ۱۳۹۶توی ایران به بنزین ، آب و گازوئیل اضافه می کنند .
یه بنده خدایی رو میشناختم می گفت وقتی میخواسته تو صبح زمستون که ماشینش بیرون پارک شده بوده استارت بزنه میبینه ماشین روشن نمیشه
ماشین رو بکسل میکنند میبرن تعمیرگاه
تعمیرگاهیه میگه حتما باکت یخ زده!!!و این تازگی ها متداول شده
باک رو گرم میکنند و یخ باز میشه
بعد استارت میزنن و ماشین روشن میشه
الف.ی
۴ مهر ۱۳۹۶عدد اکتان مورد قبول در استاندارد های دنیا 96 اما بنزین معمولی ایران 88 تا 90 و بنزین سوپرمون 90 تا 94 تازه استفاده از تترا اتیل سرب برای افزایش عدد اکتان مدت هاست تو تقریبا تمام دنیا ممنوع اعلام شده ولی همچنان ازش تو ایران استفاده میشه با اینکه ایران سومین تولید کننده اوپکه و بیشترین ذخایر گازدنیا رو با اختلاف زیاد داره ولی حتی تو این زمینه هم از تمام دنیا عقب تریم.
حامد
۴ مهر ۱۳۹۶پول بنزین هر جا میره به من و شما مربوط نیست،مهم کیفیت بنزینه که اشغاله
باز مال شهرای بزرگ خوبه،ما که جنوبیم بنزینمون هنوز اشغالتره (:
محسن
۴ مهر ۱۳۹۶اتفاقا مال تهران اشغاله..همش آبه. ما شهرستان میزنیم عقربش جلوتر میاد. همونقدر تو تهران میزنیم نصفم نمیشه…کلا شهرستان خوبه که بنزین خالصه و آب قاطیش نیست.
#ali.m#
۵ مهر ۱۳۹۶دوست عزیز من نمیدونم این حرف شما چه منطقی پشتشه .
اولا که چگالی اب بیشتر از بنزینه و توی مخزن کف قرار میگیره .
دوما که اگر یه جایگاه بخواد اب بریزه تو مخزنش حتی اگه شرکت نفت هم تو بازرسی متوجه نشه .اول از همه به تجهیزات خودش اسیب میرسه .
سوما تو هر هزار لیتر بنزین(دقیق یادم نیست شاید 10هزار لیتر بوده) یک لیتر اب میتونه باشه به همین دلیل مخازن جایگاه که معمولا 40هزار تایی هست وقتی میرسه به مقداری که توقع اب بیشتری هست پمپ دیگه کار نمیکنه .و بنزینی یا ابی خارج نمیشه و هر از چند گاهی با دستگاه مخصوص تخلیه میشه .
د رمورد کیفیت و مقدار بنزین هم کل ایران از یک جا بنزینش تهیه میشه پس کیفیت همه یکسانه .
و اونی که شما میگی عقربه جلوتر میاد یا هر مشکل دیگه هزار تا دلیل میتونه داشته باشه .مثلا شما تو هوای سرد یا اول صبح اگه بنزین بزنی .باز به هزار تا دلیل دیگه نسبت به ظهر بنزین بهتری داری و عقربه جلو تره یا اینکه مسافت بیشتری میری .
اینا هیچ ربطی به خود جایگاه نداره اینا رو هم جایی نخوندم یا از کسی نپرسیدم از نزدیک دیدم که میگم .
#ali.m#
۵ مهر ۱۳۹۶دوست عزیز حامد.بنزین جنوب وجاهای دیگه دقیقا یکیه .
هرچی ارتفاع از سطع دریا بالاتر باشه سوخت دیرتر دچار خودسوزی میشه که مثل اینه که عدد اکتان بنزین بالاتر باشه.
هرچی عدد اکتان بالاتر باشه بنزین خودسوزی کمتر ی داره یعنی قبل از عمل احتراق نمیسوزه و از بین نمیره و انرژی بیشتری واسه احتراق نیاز داره.
دمای هوا هم تاثیر داره . کاهش هر ۵.۶ درجه سانتیگراد ۰.۴۴ تا ۰.۵۵ عدد اکتان رو افزایش می دهد ، پس در کل در زمستون و مناطق مرتفع تر نسبت به دریا مثل شهر تهران کیفیت بنزین بیشتر و خودسوزیش کمتره وچیزی ک شما میگی ربطی به جنس بنزین نداره چون همون بنزینی که تو تهرانه تو جنوبم هست .هیج فرقی نداره.شما بهتره از بنزین سوپر استفاده کنید.
MjM
۴ مهر ۱۳۹۶تو ایران هیچ پولی اونجایی که باید بره(برسه) نمیره….بنزینم یکی ازین پولا!
mohammad_FM 480
۴ مهر ۱۳۹۶مطلب جالبی بود
Ahura
۴ مهر ۱۳۹۶این بنزین لیتری صد تومنشم گرونه
E 36
۵ مهر ۱۳۹۶تقریبا دیگه فرقی بین بنزین سوپر و معمولی نیست! یکیش کردن! کلا کلش واس اوناس!!!!!!!
عارف
۵ مهر ۱۳۹۶بنزین عادی و سوپر خیلی تفاوت دارن.من تفاوتشون رو با خودروی خودم که موتور TU5 داره کاملا حس میکنم
آرتین بی پناه
۵ مهر ۱۳۹۶سلام
اگه ممکنه تحلیل رو ایرانیزه کنید
ممنون