کاهش وزن خودرو تنها موردی است که هم باعث بهبود پرفورمنس خودرو شده و هم مصرف سوخت را کاهش میدهد. این امر به نوع خودرو هم ربطی ندارد. توازن مناسب ایمنی، راندمان و قابلابتیاع بودن باعث میشود مهندسی خودرو کمی سختتر از همیشه جلوه کند؛ اما هزینهای که شما برای کاهش وزن خودرو پرداخت میکنید بسته به قطعهای که استفاده میکنید متفاوت است.
خودرویی که در این نوشتار بررسی میکنیم پورشه ۹۱۱ است. خود پورشه لیست آپشن هایی دارد که پر از قطعات با وزن کمتر بوده و با تردد بیش از ۱ میلیون دستگاه ۹۱۱ در جادهها، شرکتهای افتر مارکتی راههای زیادی برای کاهش هر چه بیشتر وزن خودرو پیش روی شما قرار میدهند. ذکر این نکته مهم است که قیمتهای مشاهده شده شامل هزینه نصب نیستند.
- پکیج وایساخ برای ۹۱۱ GT2 RS
میزان کاهش وزن: ۱۸ کیلوگرم
هزینه: ۳۱ هزار دلار
هزینه هر نیم کیلو کاهش وزن: ۷۷۵ دلار
پکیج وایساخ GT2 RS شامل قطعات فیبر کربنی زیاد است. پانل سقف، تریم غربیلک فرمان، پدال شیفترها و حتی میلههای ضد لغزش و نقاط اتصال انتهایی آنها از فیبر کربن ساخته شدهاند. رینگهای منیزیمی فورج کاری شده نیز به تنهایی باعث کاهش ۱۱ کیلوگرمی وزن خودرو میشوند. حتی برای کاهش هرچه بیشتر وزن این خودرو، ساختار لوله فولادی خودرو دارای تیتانیوم است.
- صندلیهای کاملاً سطلی پورشه (پوسته فیبر کربنی)
میزان کاهش وزن: ۱۴.۵ کیلوگرم
هزینه: ۵۲۰۰ دلار
هزینه هر نیم کیلو کاهش وزن: ۱۶۳ دلار
- اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ
میزان کاهش وزن: ۴.۵ کیلوگرم
هزینه: ۵۹۰۰ دلار
هزینه هر نیم کیلو کاهش وزن: ۵۹۰ دلار
اگزوزها در هر دو طرف معادله وزن به قدرت حضور داشته و این سیستم اگزوز مخصوص باعث افزایش ۱۹ اسب بخاری قدرت خودرو و همچنین کاهش ۴.۵ کیلوگرمی وزن آن میشود.
- ترمزهای سرامیک کامپوزیت پورشه
میزان کاهش وزن: ۲۰.۸ کیلوگرم
هزینه: ۸۵۲۰ دلار
هزینه هر نیم کیلو کاهش وزن: ۱۸۵ دلار
شاید با خود فکر کنید که به خاطر استفاده از یک خودروی متمرکز روی پیست به این ترمزها نیاز دارید اما بسیاری از مالکان به محض حضور در پیست میفهمند که روتورها به سرعت میتوانند ساییده شوند و هزینه جایگزینی آن نیز بیش از ۲۰ هزار دلار است؛ اما خب این ترمزها باعث کاهش وزن خودرو میشوند.
- باتری لیتیوم-یونی لایت بلاکس
میزان کاهش وزن: ۲۴.۵ کیلوگرم
هزینه: ۱۷۴۲ دلار
هزینه هر نیم کیلو کاهش وزن: ۳۲ دلار
نصب این باتری نیز کاملاً آسان است. از نظر کاربردی کمتر نمونهای قابلیت رقابت با لایت بلاکس را دارد.
- کاپوت فیبر کربنی ورشتاینر
میزان کاهش وزن: ۲.۷ کیلوگرم
هزینه: ۵۴۹۵ دلار
هزینه هر نیم کیلو کاهش وزن: ۹۱۶ دلار
- شیشه عقب پرفورمنس لکسان با پوشش ویژه
میزان کاهش وزن: ۳.۶ کیلوگرم
هزینه: ۴۳۳ دلار
هزینه هر نیم کیلو کاهش وزن: ۵۴ دلار
همه افراد شیشههای پلاستیکی را به خاطر خراشیدگی بالا میشناسند اما پورشه آنها را روی مدل اروپایی GT3 RS عرضه میکند. لکسان پلی کربنات در برابر خراش مقاومت بیشتری داشته اما تمیز کردن آنها تنها با اسپری خاص و دستمال میکرو فیبری امکانپذیر میباشد.
- رینگهای سبکوزن R101 HRE
میزان کاهش وزن: ۱۴ کیلوگرم
هزینه: ۱۰ هزار دلار
هزینه هر نیم کیلو کاهش وزن: ۳۲۳ دلار
پورشه ۵ نوع رینگ مختلف برای کررا ۹۹۱.۲ ارائه میکند هیچیک از آنها آپشن سبکوزن را ندارند زیرا پورشه نمیخواهد مجبور به گارانتی خمشدگی رینگها باشد.
این برند صندلیهای سطلی و پکیج وایساخ خود را برای محصولات تاپ در نظر گرفته اما کلیت این آپشن ها باعث کاهش ۷۰ کیلوگرمی وزن ۹۱۱ با هزینه ۳۲۰۹۰ دلاری میشوند. تنها با اضافه کردن باتری، ترمزهای سرامیک کربنی و شیشه عقب لکسان هزینه ۱۰۶۹۵ دلاری خواهید داشت اما وزن خودرو ۴۹ کیلوگرم کاهش مییابد.
mehran (fox)
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷فکر کنم کاهش وزن خود راننده خیلی به صرفه تر باشه….
Arash
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷برا کسانی که درگ میرن و مسابقه میدن حتی ده کیلو بار اضافی باعث شکستشون میشه
تو یه مستند به طور کامل نشون دادن که چطور حتی با یک چمدون کوچیک ده بیست کیلویی طرف بازنده میشه
ماشینشون سوبارو هاچک بک بود تو اون مستند و اولش روی چرخای غلطان تعمیرگاه امتحان کردن که با یک چمدون چقدر فشار بیشتر روی ماشین میاد
بعدم رو پیست همین ازمایشو تکرار کردن.
یه بار دیگم تو یه مستند امریکایی این قضیه رو نشون دادن که ماشینشون موستانگ بود و مسابقه ی سرعت بین دوتا موستانگ کاملا یکسان با لاستیکای کاملا یکسان بودش. تو یکی از موستانگا چند تا وزنه گذاشته بودن که یادم نیست چند کیلو بودن ولی اونیکه وزنه داشت شکست خورده بود
حسین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷“تنها با اضافه کردن باتری، ترمزهای سرامیک کربنی و شیشه عقب لکسان هزینه 10695 دلاری خواهید داشت اما وزن خودرو 49 کیلوگرم کاهش مییابد.”
این میصرفه! بقیش عشقی هس!
emad1990
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷و با جمع کلی به این عدد می رسید
۶۶۳دلار به ازای هر کیلو کاهش وزن
وزن کاهش یافته۱۰۳کیلو